InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe rijke mensen denken

Hoe rijke mensen denken

Hoe rijke mensen denken Heb je je ooit afgevraagd wat die vent in die Porsche anders doet dan jij? Als we Steve Siebold mogen geloven, dan berust zijn fortuin simpelweg op het feit dat hij een andere kijk op dingen heeft dan zijn normaal verdienende tijdgenoten. Gedurende een periode van bijna 30 jaar, heeft de auteur miljonairs over de hele wereld geïnterviewd om uit te vinden wat rijken rijk maakt en wat hen van normaalverdieners onderscheidt. Wat Siebold heeft ontdekt, heeft hij gepubliceerd in zijn boek "How Rich People Think". Openbaringen van een insider of wereldvreemde humbug? Lees verder en oordeel zelf!

Geld de wortel van alle kwaad?

Normaalverdieners geloven dat geld de wortel van alle kwaad is. Rijken daarentegen geloven dat armoede de wortel van alle kwaad is. Normaalverdieners associëren rijk worden volgens Siebold met corruptie en oneerlijkheid. Want normaalverdieners zijn ervan overtuigd dat rijken ofwel geluk hadden of op een oneerlijke manier aan hun geld zijn gekomen.

Egoïsme, deugd of ondeugd?

Mensen met een doorsnee salaris menen dat egoïsme een ondeugd is. Rijke mensen geloven echter dat egoïsme een deugd is. Rijke mensen stellen alles in het werk om hun geluk te beproeven en pretenderen niet de wereld te willen redden. De middenklasse beschouwt dat als egoïsme en blijft als gevolge daarvan arm. Maar wie niet voor zichzelf zorgt, kan ook anderen niet helpen, menen veel rijke mensen.

Heden of verleden?

Mensen met een gemiddeld inkomen verlangen dikwijls naar het verleden. Rijke mensen kijken uitsluitend naar de toekomst. Miljonairs worden rijk omdat ze alles op zichzelf zetten en hun dromen, doelen en ideeën kost wat kost in de toekomst proberen te realiseren. Mensen die geloven dat hun beste dagen al voorbij zijn, worden zelden rijk en worstelen doorgaans ook met depressies, aldus Siebold.

Denk over geld in termen van kansen

Gewone mensen hebben doorgaans een emotionele band met geld. Rijke mensen denken uitsluitend logisch over geld, ze zien het als wezenlijk om bepaalde kansen te benutten. Anderzijds willen ze de rol van geld ook weer niet verheerlijken want ze beseffen heel goed dat niet alle problemen en zorgen kunnen worden opgelost met geld.

Geld verdienen met je passie of hobby

Gewone mensen verdienen hun geld met dingen die ze eigenlijk liever niet willen doen. Rijken volgen hun passie. Voor de doorsnee burger lijkt het alsof rijke mensen altijd bezig zijn met hun werk. Maar een van de slimste manieren om geld te verdienen, is om datgene te doen wat men graag doet en vervolgens een manier vinden om ervoor betaald te krijgen. Het is een feit dat "normale mensen" werk aannemen dat ze niet graag doen want ze hebben het geld nodig. Bovendien worden ze opgevoed met het idee dat geld verdienen alleen mogelijk is door lichamelijke of geestelijke inspanning.

Geld sparen of geld verdienen?

De doorsnee werknemer focust op bescheiden doelen om niet teleurgesteld te worden. Rijke mensen daarentegen “reiken naar de sterren”. Niemand kan rijk worden zonder hoge verwachtingen te hebben, schrijft Siebold hierover. Gemiddelde werknemers richten al hun aandacht op sparen, rijke mensen op geld verdienen. “De massa is zo druk met het uitknippen van tegoedbonnen, dat ze de écht grote kansen in het leven mislopen", aldus Siebold.

Welk startkapitaal is nodig om rijk te worden

Veel mensen geloven dat je startkapitaal nodig hebt om rijk te worden. Rijke mensen daarentegen benutten gewoon andermans geld. Rijke mensen beseffen dat geld bezitten niet belangrijk is. Wat telt is: "is het de moeite waard dat ik dit of dat koop of dat ik erin investeer?" En zo beseft men ook dat beleggen op de beurs minder met mathematiek van doen heeft dan menigeen denkt. De rijken weten dat angst en hebzucht de factoren zijn die de markten sturen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rijkdom: geld vasthouden - financiële zekerheidRijkdom: geld vasthouden - financiële zekerheidDe kunst van het rijk worden is door te leren hoe u uw geld kunt vasthouden. Hierdoor kunt u financiële zekerheid opbouw…
Grootste valkuil van het levenGrootste valkuil van het levenWelke prijs betaal jij voor angst, verlangen en hebzucht? Hoe hard ga jij werken in een poging om de angst de kop in te…
Rijkdom: kenmerken/eigenschappen van rijke mensenRijkdom: kenmerken/eigenschappen van rijke mensenOm rijk c.q. miljonair te worden is het noodzakelijk veel tijd en energie in te steken. Het geld mag geen controle over…
Maakt het Masterplan ons rijk?Maakt het Masterplan ons rijk?Wat is het Masterplan? Hoogopgeleid zijn? Hardwerken? Kinderen op school met goede opleidingen? Succesvol zijn met onze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MichaelGaida, Pixabay
  • Dagblad Het Laatste Nieuws: bijdrage september 2012 "Hoe anders rijke mensen denken dan de rest."
  • HaberGelderland.com: "20 manieren waarop rijke mensen anders denken dan de rest"

Reageer op het artikel "Hoe rijke mensen denken"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 14-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rijk worden
Schrijf mee!