InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe kan ik rijk worden?

Hoe kan ik rijk worden?

Hoe kan ik rijk worden? Geen tips om de loterij te winnen, maar een strategie om daadwerkelijke rijkdom binnen handbereik te brengen. Hoe wordt ik rijk? Hard werken, veel discipline en goed investeren. De opbrengst? Behalve geld een voldaan en goed gevoel over de geleverde prestaties. Rijk worden betreft niet alleen rijk in geld worden, maar ook mentaal rijk; persoonlijk ontwikkeld.

Investeren

Om rijk te kunnen worden is het noodzakelijk om tijd en geld te investeren in drie zaken:

  • Kennis
  • Kunde
  • Geld

De laatste lijkt hierbij een rare uitzondering in het rijtje; maar het is nodig om tijd te investeren om geld te verdienen om de andere twee zaken te kunnen bereiken. Zonder geld wordt het bijvoorbeeld lastig om voldoende (geaccrediteerde) kennis op te doen. Deze drie punten kunnen we ook anders, concreter, onderverdelen. Dan krijgen we de volgende onderverdeling:

  • Geld verdienen op korte termijn
  • Geld verdienen op middellange termijn
  • Geld verdienen op lange termijn

Deze onderverdeling lijkt nog steeds niet zeer concreet, maar met enige uitleg worden de drie categorieën duidelijk. Belangrijk is dat er in alle drie de categorieën simultaan geïnvesteerd dient te worden!

Geld verdienen op korte termijn

Met "geld verdienen op korte termijn" wordt onder andere een vaste baan bedoeld; zonder vaste baan om een stabiel inkomen te verdienen wordt het lastig om voldoende financiële middelen te vergaren om de overige nodige investeringen te doen. Naast de vaste baan dient er echter geïnvesteerd te worden in extra mogelijkheden om geld op korte termijn te verdienen. Zo valt er bijvoorbeeld te denken aan een eigen bedrijf naast de vaste baan; denk hierbij aan een kleine activiteit als ZZP'er, die niet meer dan 5 - 8 uur per week kost. Hiermee wordt op korte termijn extra geld verdient, en wordt daarnaast tegelijkertijd geïnvesteerd in connecties, een goed CV en expertise (kennis & kunde). Mogelijke ZZP richtingen zijn freelance fotograaf, schrijver, coach, enz.

Geld middellange termijn

Geld verdienen op de middellange termijn gaat om duidelijkere investeringen. Het meest in het oog springende voorbeeld hierbij is beleggen; hiermee kan op middellange termijn een aardig kapitaal bij elkaar geraapt worden dat gebruikt kan worden voor verdere investeringen. Beleggen brengt echter ook risico's met zich mee en is daarom niet voor iedereen weggelegd. Andere manieren om te investeren voor de middellange termijn zijn bijvoorbeeld het extra aflossen van de hypotheek; hierdoor worden onnodige rentekosten bespaard en wordt er tegelijkertijd vermogen opgebouwd middels het huis. Andere mogelijkheden zijn het schrijven van boeken of online-artikels die geld kunnen opbrengen

Geld lange termijn

Geld verdienen op de lange termijn is het uiteindelijke doel; de korte termijn en de middellange termijn middelen die vergaard worden zijn ter ondersteuning van het geld verdienen op de lange termijn. Om op de lange termijn geld te verdienen dient er tijd en geld geïnvesteerd te worden in voortdurende opleidingen en studies; één master is niet genoeg, streef naar meer om een CV op te bouwen dat ieder ander kan verslaan. Ook niet geaccrediteerde kennis is belangrijk; vooral mensenkennis. Luister daarom op ieder moment in de auto naar nuttige radioprogramma's (BNR) of naar hoorcollege's over bijvoorbeeld menselijke psychologie, management of andere nuttige kennis. Daarnaast dient geïnvesteerd te worden in connecties; zoek naar lidmaatschap van organisaties waar mensen zitten die je verder kunnen helpen. Politieke partijen kunnen hiervoor dienen. Bouw ervaring en kennis op door in alles wat je doet altijd de beste te willen zijn; juist door risico te nemen en als eerste een stap te zetten als er een project gedaan moet worden, ontwikkel je jezelf. Alleen met vallen en opstaan wordt de top bereikt. Blijf daarnaast niet te lang zitten op één plek; als het te lang duurt om binnen een organisatie door te groeien, zoek dan een andere baan. Zorg er wel voor dat iedere baan een stap voorwaarts is. Alle hier genoemde factoren zullen ervoor zorgen dat de banen waar het echte geld verdiend wordt binnen handbereik komen. Vergeet niet; rijk worden is niet makkelijk, maar kost tijd, investering en discipline.

Discipline en tijdsschema om rijk te worden

Zoals al genoemd en zoals ook blijkt in de opsomming van nodige investeringen, is discipline belangrijk. Hiervoor is het van belang om altijd bij jezelf te onthouden dat iedere gebeurtenis neutraal is; het gevoel dat je krijgt bij een gebeurtenis wordt door jezelf ontwikkeld en door jezelf toegekend aan de gebeurtenis. Intrinsiek is TV-kijken niet meer of minder bevredigend dan werken of studeren; het is je eigen waarde die je aan de gebeurtenis/handeling toekent dat bepaald welk gevoel je erbij krijgt. Beloon jezelf voor goede prestaties door van dat moment te genieten. Een studie afgerond? Beloon jezelf, maar niet ten koste van de overige investeringen.

Een mogelijk tijdsschema om alle nodige investeringen plaats te laten vinden ziet er als volgt uit:

Maandag t/m Vrijdag

Dagelijks:
  • 8 uur slaap
  • 9 uur werk (vaste baan)
  • 3 uur studie
  • 2 uur ontspanning
  • 2 uur overig (koken, strijken, reistijd, enz.)

Zaterdag:

  • 8 uur slaap
  • 8 uur eigen bedrijf
  • 4 uur middellange termijn geld (boek, online-artikels, enz).
  • 4 uur ontspanning / connecties opdoen

Zondag:

  • slaap en ontspanning

Natuurlijk is het lastig om te starten met studeren na het werk; dat heeft iedereen. Het gevoel van tegenzin kan maar op één manier overwonnen worden; door te beginnen!
Gerelateerde artikelen
Slapend rijk worden: succesvol zijn met beleggen in aandelenSlapend rijk worden: succesvol zijn met beleggen in aandelenSlapend rijk worden is niet onmogelijk, maar over het algemeen moet je er veel inspanningen voor leveren. Een van de mog…
Slapend rijk worden met auteursrecht, royalties en websitesSlapend rijk worden met auteursrecht, royalties en websitesSlapend rijk worden klinkt voor veel mensen als een droom, en dat blijft het ook vaak. Toch zijn er manieren om slapend…
Rijk worden, hoe doe je dat?Rijk worden, hoe doe je dat?We dromen er allemaal van, rijk te worden. Doen waar we zin in hebben zonder ons ergens druk om te maken. Kunnen kopen w…
Rijkdom: kan je wel écht rijk worden zonder moeite?Rijkdom: kan je wel écht rijk worden zonder moeite?Rijk worden zonder te werken is voor vele mensen de ultieme droom. Niet meer hoeven te gaan werken, geen geldproblemen m…
Hoe word je rijk?Meer geld krijgen, dat wil iedereen wel. Maar hoe kun je dit voor elkaar krijgen? Het is nog lang niet zo makkelijk, maa…

Reageer op het artikel "Hoe kan ik rijk worden?"

Infoteur: Polkozic
Laatste update: 17-03-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!