InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zijn guldenzegels nog geldig naast eurozegels?

Zijn guldenzegels nog geldig naast eurozegels?

Op 1 januari 2002 werd de euro de nieuwe munteenheid in Nederland waarmee betaald kan worden (maar ook in vele andere Europese landen). Dit had tot gevolg dat ook de postzegelwaarde vanaf dat moment in euro’s kwam te luiden. De vraag die dan opkomt is of dit ook gevolgen heeft voor de reeds bestaande postzegels in Nederlands geld die reeds verkocht waren, maar nog niet gebruikt zijn.

Zegels vanaf 1977 nog steeds geldig

Postzegels die vanaf het jaar 1977 zijn uitgegeven zijn heden ten dage nog steeds geldig. Je kan ze dus gewoon plakken op je brieven, pakketten enz. Wel is het van belang dat je de juiste waarde op de brief plakt. Of anders gezegd je moet je post wel voldoende frankeren. Hiervoor is dus wel vereist dat je de waarde van je guldenzegels omrekent naar euro’s. Dit doe je door het bedrag in guldens te delen door 2,20371 (conversiekoers) wat leidt tot de waarde in euro’s van de betreffende guldenzegels.

PostNL geeft een handig boekje uit waarin je kunt lezen voor hoeveel geld je post moet frankeren. Op de site van PostNL kan je het overigens gratis downloaden. Een gewone brief die in Nederland wordt verstuurd en niet meer weegt dan 20 gram moet gefrankeerd zijn met minimaal 54 eurocent. Dat betekent dat je omgerekend er voor 0,54 maal 2,20371 = 1,19 (afgerond 1 gulden en 20 cent) op moet plakken.

Tegenwoordig staan er op de postzegels cijfers vermeld, een 1 of een 2, maar op oude zegels staat vaak de waarde in centen uitgedrukt. Voordeel van het cijfersysteem is dat je niet meer hoeft bij te plakken, zoals bij oude zegels als gevolg van een tariefswijziging wel het geval was. Als je oude zegels hebt waarop twee waardes staan vermeld, zoals bij kinderzegels vaak het geval is, moet het extra bedrag niet worden meegenomen bij het bepalen van de waarde. Heb je niet voldoende guldenzegels om te komen tot de waarde die je nodig hebt? Geen probleem je kan gewoon met eurozegels bijplakken tot je wel de juiste waarde hebt.

Overigens is vrij recent besloten door PostNL dat de guldenzegels nog tot 1 november 2013 kunnen worden gebruikt.

Gevolgen nieuwe munteenheid voor de handelswaarde Nederlandse zegels

Het gevolg van een nieuwe munteenheid was dat de waarde van de Nederlandse postzegels begon te dalen. Ze werden minder geliefd bij verzamelaars en daarnaast zijn er ook vele oplages verschenen, mede als gevolg van de toename van beleggingsactiviteiten en verzamelactiviteiten in de jaren 80 en 90. Dit heeft tot gevolg dat heden ten dage de prijs waarvoor Nederlandse zegels verkocht worden behoorlijk lager is dan de waarde die er op staat.

Je kan dus financieel voordeel halen als je guldenzegels voordelig inkoopt en gebruikt om je eigen te verzenden post mee te frankeren. Vooral webshops/winkels, zzpérs, maar uiteraard ook de zuinige particulier die veel te versturen heeft, maken hier veelvuldig gebruik van. De eerste groep vooral ook omdat ze veel pakketpost versturen die vaak duur is om te frankeren. Zij kunnen dus voordeel boeken in hun bedrijfsvoering door zo te handelen. Bijkomend voordeel is dat Nederlandse zegels nog volop te koop zijn.

Crisistip om geld te besparen

Kijk thuis in je eigen huis of bij familie of vrienden of je nog niet ergens een velletje Nederlandse guldenzegels hebt liggen. Je hebt vast wel eens keer meegedaan aan kinderpostzegelactie of misschien ooit zelf postzegels verzameld. De waarde van je verzameling zal vaak laag zijn, waarschijnlijk is de verzendwaarde hoger. Om te voorkomen dat je per ongeluk toch een zeldzame zegel opplakt kan je natuurlijk altijd nog eerst langs een postzegelhandelaar gaan of een postzegelcatalogus raadplegen. Uiteraard kan je alleen ongestempelde (in postzegel termen: postfrisse) zegels gebruiken.
© 2013 - 2019 Derechter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.postnl.nl

Reageer op het artikel "Zijn guldenzegels nog geldig naast eurozegels?"

Infoteur: Derechter
Gepubliceerd: 03-07-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!