InfoNu.nl > Financieel > Geld > Loonbeslag bij de werkgever

Loonbeslag bij de werkgever

Loonbeslag bij de werkgever Schuldeisers kunnen via de deurwaarder beslag laten leggen op ons loon, ons salaris of onze uitkering als we niet aan onze betalingsverplichtingen voldoen. Met de ingehouden gelden worden de schulden dan afbetaald.

Hoe hoog is de beslagvrije voet?

Loonbeslag is niet alleen mogelijk op het maandloon maar ook op vakantiegeld of op de 13e maand. Er is één geruststellende gedachte: schuldeisers kunnen niet met de volle buit aan de haal gaan, want niet álle loon komt voor beslag in aanmerking. Er is een beslagvrije voet van 90 procent van het bestaansminimum, ook wel sociaal minimum genoemd.

Onder het bestaansminimum verstaat de overheid het bedrag dat een burger minimaal nodig heeft om van te kunnen leven. Doorgaans wordt daar 70 % van het minimumloon voor aangehouden, maar het kan voor ieder van ons weer anders zijn.

Zijn werkgevers verplicht mee te werken aan loonbeslag?

Ja, voor de werkgever geldt een wettelijke verplichting om medewerking te verlenen. Men dient gedetailleerde informatie te verstrekken over het loon of salaris van de betrokken werknemer. Ook wordt aan de werkgever meegedeeld namens wie het beslag gelegd wordt, wie de schuldeiser is derhalve. Een loonbeslag duurt totdat de volledige schuld is afbetaald.

Overigens kan een werkgever te maken krijgen met meerdere loonbeslagen. De in te houden bedragen worden in dat geval verdeeld over meerdere schuldeisers.

Hoe verloopt loonbeslag in de praktijk?

Loonbeslag wordt door een gerechtsdeurwaarder aan de werkgever meegedeeld ("betekend" met een mooi woord), en is alleen toegestaan na een rechterlijke uitspraak. Uitgezonderd daarvan zijn overheidsinstellingen zoals:
  • het College van Zorgverzekeraars (zorgpremie);
  • de Belastingdienst;
  • en het Centraal Justitieel Incassobureau (inning verkeersboetes).
Deze instellingen kunnen zonder voorafgaande toestemming van de rechter loonbeslag laten leggen.

Gezichtsverlies bij de werkgever

Ongeacht de gevolgen van een loonbeslag zijn veel debiteuren bang voor gezichtsverlies bij de werkgever. Die verneemt via loonbeslag immers van de financiële problemen van zijn werknemer. En het is een feit, we zijn allemaal trots op onze sterke en positieve kanten en juist naar onze werkgever willen we aantonen hoe goed we wel zijn. Voor zwakke plekken en gebreken is dan geen plaats, tóch?

Maar wie in een dergelijke situatie belandt, moet weten dat er vrijwel geen werkgever bestaat die niet zelf ooit krap bij kas zat of financieel tegenslag kende! Dat is heel normaal in het bedrijfsleven. Zij die hun kop in het zand steken, zullen zo´n persoonlijke crisis maar met moeite overwinnen, anderen die kleur bekennen en op tijd zelf actie ondernemen, hebben daarentegen goede kans om de ellende snel achter zich te laten.

Budgetadvies en schuldbemiddeling

Op het internet circuleren veel berichten en geruchten over loonbeslag, maar uiteindelijk kan slechts een schuldbemiddelingsinstantie of gespecialiseerd advocaat goed adviseren.

Helaas worden mensen met schulden vaak afgeschrikt door de kosten van een juridisch of budgettair advies, natuurlijk omdat de meesten van hen gewoon het geld niet daarvoor hebben. Maar er zijn ook gemeentelijke of charitatieve instellingen die in staat zijn om vele vragen snel en betrouwbaar te beantwoorden. Goede raad hoeft niet altijd duur te zijn. En bij loonbeslag komt het zelfs voor dat via de werkgever (juridische) bijstand wordt aangeboden.

Wettelijke schuldsanering als laatste redmiddel

Wie het niet meer lukt om op eigen kracht uit een hopeloze schuldensituatie te raken, kan onder voorwaarden een persoonlijk faillissement aanvragen via de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen, de WSNP. Dat is een ingrijpend traject waarbij de schuldenaar veel moet inleveren. Feitelijk komt het erop neer dat mensen dan 3 jaar lang op bijstandsniveau moeten leven. Wie die periode goed doorkomt en zich aan de afspraken houdt, krijgt na afloop alle restschuld kwijtgescholden en kan daarna weer met een "schone lei" starten.
Gerelateerde artikelen
Wat is een loonbeslag?Bij financiële problemen bestaat er een mogelijkheid om loonbeslag te leggen bij de werkgever van de schuldenaar. Hierdo…
Loonbeslag: bij schuldenLoonbeslag: bij schuldenLoonbeslag, schuld, schuldeiser en schuldsanering: bij schulden kan de schuldeiser loonbeslag laten leggen. Hierbij word…
Wat is loonbeslag?Wat is loonbeslag?Wanneer je een rekening niet hebt betaald, kan een schuldeiser de rechter vragen om ervoor te zorgen dat je de rekening…
Bankbeslag, loonbeslag of boedelbeslag bij schuldenBankbeslag, loonbeslag of boedelbeslag bij schuldenWie te veel schulden en schuldeisers heeft, kan in 2018 en 2019 te maken krijgen met een loonbeslag, een bankbeslag of e…
Loonbeslag, wat zijn de gevolgen?Loonbeslag, wat zijn de gevolgen?Vier van de vijf werknemers in ons land heeft financiële problemen, doorgaans als gevolg van echtscheiding of werklooshe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Josemiguels, Pixabay
  • Weekblad Intermediar april 2009

Reageer op het artikel "Loonbeslag bij de werkgever"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 15-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!