InfoNu.nl > Financieel > Geld > In de WW! Moet ik mijn huis nu verkopen?

In de WW! Moet ik mijn huis nu verkopen?

In de WW! Moet ik mijn huis nu verkopen? Onder voorwaarden hebt u recht op een WW-uitkering bij het verliezen van uw baan. In eerste instantie heeft een eigen huis en de overwaarde in het huis geen invloed op de hoogte van de uitkering. Dit kan anders zijn bij geen recht op een WW-uitkering of na afloop van de periode dat recht bestaat op een WW-uitkering. Bij het kopen van een huis wordt er voor de verstrekking uitgegaan van het inkomen op dat moment. De bank eist over het algemeen een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd met de werkgever, maar een vast contract biedt nog geen inkomensgaranties voor de toekomst. Bij het verliezen van uw baan bestaat er in eerste instantie recht op een WW-uitkering als aan de voorwaarden wordt voldaan. Een uitkeringsgerechtigde met een eigen huis hoeft niet te vrezen voor een beperking van de uitkering in verband met de eigen woning.

Na de WW-uitkering kan er recht bestaan op een bijstandsuitkering. Voor het recht op deze uitkering wordt er wel gekeken naar de vermogenspositie van de uitkeringsgerechtigde. Hierbij wordt er ook gekeken naar de overwaarde in de eigen woning.

WW-uitkering moet voldoende zijn om de maandlasten te kunnen opbrengen

Een eigen huis bezitten heeft geen gevolgen voor de recht op een WW-uitkering, maar met een lager inkomen moet het wel gaan lukken om het huishouden financieel draaiende te kunnen houden. De WW-uitkering bedraagt gedurende de eerste twee maanden 75 procent van het laatstverdiende loon. Gedurende de resterende periode bedraagt de uitkering 70 procent van het laatstverdiende loon. Het uitkeringsbedrag is wel beperkt tot maximaal het dagloon ( 193,09 bruto per dag).

Gedurende de periode van de uitkering moet het wel lukken om de maandelijkse lasten en uitgaven te kunnen bekostigen. Het moet u lukken om met een fors lager inkomen dezelfde maandelijkse uitgaven op te kunnen vangen. De uitgaven zijn vaak gebaseerd op de maandelijkse inkomsten. Bij een daling van de inkomsten, moeten de uitgaven ook verlaagd worden. Indien het niet lukt om gedurende de periode dat er recht bestaat op een WW-uitkering een andere baan te vinden, moeten de uitgaven eventueel nog verder verlaagd worden. De bijstandsuitkering is namelijk gebaseerd op het bestaansminimum.

Spaargeld en een bijstandsuitkering

Een bijstandsuitkering is een sociale voorziening. Dit is een vangnet voor mensen die niet in een eigen inkomen hebben. Het is de bedoeling dat deze vorm van uitkering uitsluitend wordt verstrekt aan mensen die het echt nodig hebben. Mensen die beschikken over een vermogen kunnen geen aanspraak maken om deze vorm van bijstand. Dit is ook de reden dat gezinnen met spaargeld boven een bedrag van 11.370 (2012) eerst eigen geld op moeten maken voordat ze recht hebben op een bijstandsuitkering. Voor een alleenstaande gaat het om een bedrag van 5.685.

Overwaarde en een bijstandsuitkering

Overwaarde wordt gezien als vermogen dat vastzit in de eigen woning. Omdat het geen geld is waar vrij over te beschikken is, wordt een groot deel van de overwaarde buiten beschouwing gelaten. Overwaarde boven een bedrag van 48.000 heeft pas consequenties voor de bijstandsuitkering. Bij een hogere overwaarde wordt er geen uitkering verstekt, maar een voorschot op de overwaarde. De uitkering wordt namelijk verstrekt als een soort krediethypotheek tot de overwaarde lager wordt dan 48.000.
Gerelateerde artikelen
Huis verkopen in de bijstandHuis verkopen in de bijstandMensen denken vaak dat ze hun huis moeten verkopen zodra ze in de bijstand komen. De kans hierop is echter klein.

Reageer op het artikel "In de WW! Moet ik mijn huis nu verkopen?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 14-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!