InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat is een loonbeslag?

Wat is een loonbeslag?

Bij financiële problemen bestaat er een mogelijkheid om loonbeslag te leggen bij de werkgever van de schuldenaar. Hierdoor ontvangt hij zijn salaris niet zelf meer, maar wordt het overgemaakt naar de deurwaarder. Deurwaarders hebben mogelijkheden tot hun beschikking om er voor te zorgen dat schuldeisers hun tegoed ook werkelijk ontvangen. De meeste consumenten met schulden proberen deze zo snel mogelijk weer af te lossen. Anderen kunnen of willen de schulden niet betalen. De deurwaarder legt een loonbeslag op om te voorkomen dat het inkomen uitgegeven gaat worden aan andere zaken dan aflossing van de schulden. Een loonbeslag kan gelegd worden op een salaris, maar ook op een uitkering.

Wat is een loonbeslag?

Zodra de schuldenaar niet langer voldoet aan zijn verplichtingen om schuldeisers te betalen kan er een loonbeslag opgelegd worden. De werkgever is na het leggen van het loonbeslag verplicht om het inkomen over te maken aan de deurwaarder in plaats van de werknemer. Er zijn twee vormen van loonbeslag, namelijk: een conservatoir beslag of een executoriaal beslag. Bij het executoriaal beslag heeft de rechter al een vonnis uitgesproken en bij het conservatoir beslag moet de officiële uitspraak van de rechter nog volgen.

Werkwijze van het leggen van een loonbeslag

De deurwaarder kan informeren bij de schuldenaar wie zijn werkgever is. Indien hij er op deze manier niet achter kan komen, kan de deurwaarder gaan informeren bij het UWV wie de werkgever is. De deurwaarder zal een executoriaal beslag of een conservatoir beslag leggen. De deurwaarder of de Belastingdienst stelt de werkgever op de hoogte van de te treffen maatregelen. De werkgever is vervolgens verplicht om hieraan mee te werken. De werkgever moet de deurwaarder op de hoogte stellen op welk inkomensbestanddelen de werknemer recht heeft. Alle bestanddelen zullen betrokken worden in het loonbeslag, dus ook een dertiende maand en het vakantiegeld. Onkostenvergoedingen vallen buiten het loonbeslag. Indien de werkgever het loon toch uitkeert aan de werknemer in plaats van de deurwaarder, is hij zelfs strafbaar.

Beslagvrije voet

De werknemer zal moeten kunnen beschikken over een inkomen om te voorkomen dat er nog meer schulden ontstaan. De werknemer die een loonbeslag opgelegd heeft gekregen, houdt recht op een beslagvrije voet. Dit is het minimale bedrag waar hij over moet kunnen beschikken om maandelijks van rond te komen. De hoogte van dit bedrag is onder andere afhankelijk van de vaste lasten, de burgerlijke status en het inkomen van partner.

Loonbeslag bij niet betalen alimentatie

Het komt steeds vaker voor dat alimentatieverplichtingen slecht of niet worden voldaan. Het Landelijke Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) kan helpen bij het incasseren van alimentaties. Zij hebben mogelijkheden om een ex-partner te dwingen om zijn of haar verplichtingen te voldoen tegenover de ex. Dit kunnen zij ook doen door een loonbeslag te leggen.

Werkgever en loonbeslag

Een loonbeslag kan een grote invloed hebben op de verdere loopbaan bij de betreffende werkgever. Werknemers in dienst hebben met grote problemen in de privé situatie is onwenselijk voor de werkgever. Deze werknemers kunnen zich vaak niet concentreren op hun werk en zullen vaker ziek zijn door de spanningen. Indien de werknemer bij het leggen van het loonbeslag nog een tijdelijk contract heeft, zal hij een kleinere kans hebben op verlenging van het contract.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een loonbeslag?"

Reacties

Made, 18-05-2017 15:23 #3
Mijn vraag is ook hoe lang kunnen ze beslag leggen?

C. Haast, 21-09-2011 19:50 #2
Wat wordt er bij een loonbeslag allemaal gezien als inkomen? Wordt bijvoorbeeld van de ex-partner verkregen alimentatie, zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebondenbudget en kinderbijslag als inkomen gezien?

Jam Louwers, 08-12-2009 00:29 #1
Mijn vraag is: hoelang kunnen ze loonbeslag legging eigenlijk doen? ben met een gezin van 5 krijg maar 1200,00 euro hoe kan dit, moet ik met mijn gezin op straat gaan leven, praten wij hier nog over nederland? daar heb je dan al 29j voor gewerkt, gaat het fout laten ze je gewoon in je hemd staan. nou bedankt regering of nl

Infoteur: Juul
Laatste update: 19-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!