InfoNu.nl > Financieel > Geld > Incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Incassobureaus en gerechtsdeurwaarders

Incassobureaus en gerechtsdeurwaarders Wie niet (op tijd) betaalt, kan te maken krijgen met een incassobureau. Incassobureaus innen openstaande vorderingen maar bezitten geen gerechtelijke bevoegdheden. Reageert de debiteur niet op betalingsverzoeken van het incassobureau dan komt de gerechtsdeurwaarder in beeld. Een deurwaarder kan een gerechtelijke procedure voeren en een vonnis ten uitvoer leggen (executeren).

Wat gebeurt als we niet op tijd betalen?

Bedrijven die goederen of diensten leveren, zenden daar in de regel een nota voor. Doorgaans vermeldt die nota ook een uiterste betaaltermijn. Als we zo´n factuur niet op tijd betalen, ontvangen we eerst een herinnering (rappel). Hoewel het bedrijf daarvoor al extra kosten zou mogen rekenen (gederfde intrest, extra administratie), gebeurt dat in de praktijk meestal nog niet.

Anders wordt de zaak als de betaling ook na zo’n eerste herinnering uitblijft. Doorgaans zal de leverancier de vordering in dat geval overdragen aan een gespecialiseerd incassobureau dat de kosten daarvan wél in rekening brengt. Er bestaat geen specifieke regelgeving over de hoogte van de incassokosten maar in de praktijk is een vast bedrag of een percentage gerelateerd aan de hoogte van het te innen bedrag gebruikelijk.

Bezwaar tegen te hoge incassokosten

Weliswaar is de hoogte van de incassokosten niet bij wet geregeld, maar de richtlijnen die rechters hanteren bij het wijzen van vonnissen, spreken over redelijke kosten die ook daadwerkelijk gemaakt moeten zijn. Met name tegen die laatste voorwaarde wordt nogal eens gezondigd. Veel incassobureaus brengen al buitensporig hoge kosten in rekening terwijl daarvan überhaupt nog geen sprake was. In de praktijk soms al na het verzenden van een simpele aanmaning.

Incassobureaus zijn gewend dat debiteuren die kosten toch wel zullen betalen, simpelweg omdat men onbekend is met de materie. Consumenten zouden zich in dat verband minder moeten laten intimideren door juridisch taalgebruik en meer in verweer moeten komen tegen deze onredelijke kosten. Een voorbeeldtekst voor het indienen van een klacht bij het incassobureau, kan men downloaden op de website van Consuwijzer.nl.

Schulden innen in het buitenland

Ondernemers binnen de EU schrijven jaarlijks naar schatting voor 600 miljoen euro aan vorderingen af omdat men opziet tegen de complexe juridische procedures in andere landen. Maar schuldeisers die gelden “over de grens” te vorderen hebben, kunnen in de nabije toekomst ook beslag laten leggen op de bankrekeningen in het buitenland, uiteraard voorzover de debiteur woonachtig is in een andere EU-lidstaat. Concrete voorstellen daartoe zijn in juli 2011 geformuleerd door de Europese Commissie.

Gerechtsdeurwaarders en incassobureaus anno 2011

Incassobureaus en gerechtsdeurwaarders draaien als gevolg van de economische en financiële crisis steeds meer omzet maar het beeld dat het publiek van hen heeft, blijkt vaak niet te kloppen. In de praktijk constateert men meer en meer begrip voor debiteuren. Het merendeel van hen is buiten eigen toedoen, als gevolg van de economische malaise en baanverlies, in hun benarde positie terecht gekomen.

Enkele “boeven” uitgezonderd, hebben mensen liever geen schulden en is men opgelucht om er weer vanaf te zijn. Van de vorderingen die door bedrijven worden overgedragen, wordt circa 75% zonder tussenkomst van de rechter afgewikkeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Incassobureaus en gerechtsdeurwaarders"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 06-02-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Bonafide adviseur
Schrijf mee!