InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Goud & wie in de wereld heeft het meeste goud

Goud & wie in de wereld heeft het meeste goud

Goud & wie in de wereld heeft het meeste goud Goud kan steeds meer waard worden door een toenemende vraag naar goud. Dat geldt voor uw gouden sieraad, maar ook voor de koers van het goud op de beurs. Sinds de 1000 dollar en 1800 dollar werden overschreden, was er een kleine dip, maar de opmars lijkt weer begonnen. Maar wie in de wereld bezit de grootste goudvoorraad en wat doet de goudprijs inmiddels? Hoe kunt u eenvoudig beleggen in goud, bijvoorbeeld via de RBS fysiek goud tracker al? U kunt ook goud kopen bij de bank, een veiling, op internet, bij juweliers. Dit in munten, juwelen of baren. Een grote goudvoorraad vinden we bij banken en in goudmijnen.

Inhoud

Inkoop en verkoop van goud in 2017, hoeveel karaat goud hebt u. Let hierop als u goud wilt kopen.

De waarden van gouden juwelen wordt bepaald door de hoeveel karaat. In Europa oplopend van 14K naar 24K. Bekijk, als het u ook om de goudwaarde gaat, goed welk goud u koopt . Let op de tekens, immers als u ooit wilt besluiten om uw goud te laten omsmelten of het ooit wilt verkopen, dan is de intrinsieke waarde aan goud essentieel. Een armband kan er mooi uitzien, door een artiest zijn gemaakt, extra duur zijn, maar bij verkoop veel minder waard zijn dan wat u ervoor betaalde. Bij het omsmelten of het doorverkopen is de goudwaarde eigenlijk het enige dat telt.

Wie in de wereld heeft het meeste goud in voorraad in goudmijnen en centrale banken?

De waarde van het goud wordt in sterke mate bepaald door speculatie en de goudvoorraden bij de centrale banken. De mooie goudprijs begin 2008 was voor het IMF bijvoorbeeld reden, om maar liefst 12,5% van zijn goudvoorraad op de markt te verkopen. Dat dit een drukkend effect heeft, spreekt voor zich. Het geeft ook één van de risico’s van het bezit van goud aan. Centrale banken hebben in feite de macht om de goudprijs te stuwen of dempen. Dat het IMF en de VS veel goud bezitten, staat buiten kijf. Opvallender is een land als Zuid Afrika dat van oorsprong een belangrijke bron van goud is, maar qua bezit slechts op de 28e plek vertoeft. Verbijsterend eigenlijk.

Rangorde van de goudvoorraden in de wereld

Het is niet zo dat elk land evenveel goud in voorraad heeft. De goudvoorraden in de wereld behoren voornamelijk toe aan een selectief aantal landen en organisaties:
  • De VS.
  • Duitsland.
  • Het IMF.
  • Frankrijk.
  • Italië.
  • Japan.
  • De ECB.
  • Nederland.
  • China.

U leest het goed: ook Nederland, via De Nederlandse Bank. Doordat een beperkt aantal landen beschikt over het goud dat gedolven is (er is nog veel goud in de mijnen), kunnen die met bepaalde transacties de goudprijs en de sterkte van hun munt fors beïnvloeden.

Beleggen in goud en de goudprijs

Beleggen in goud kan op vele manieren:
  • Kopen van baar goud, al of niet in sieraden.
  • Fysiek goud tracker van RBS. Zo volgt u één op één de goudprijs.
  • Via turbo's.
  • Via warrants.
  • Via goudmijnen. U kunt direct in goudmijnen beleggen.
  • Goudmijnfondsen. Dit is een mandje van aantal goudmijnen, waarmee het risico wat kleiner is.

Slot

Beleggen in goud trekt vele mensen. De risico’s kunnen groot zijn door de verkoop van goudvoorraden, speculatie en het koersrisico van de dollar. De lange termijn trend is positief, want de vraag naar goud zal naar alle waarschijnlijkheid alleen maar toenemen, terwijl de winning steeds moeilijker en duurder wordt. Goud is daarmee zeker een belegging waard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goud, koop goud om de goede redenenGoud, koop goud om de goede redenenGoud kopen en verkopen, in goud beleggen, het is niet moeilijk. Het is vooral de kunst om goud op het juiste moment te k…
In goud handelen: CFD's kopen en verkopenIn goud handelen: CFD's kopen en verkopenIn goud handelen en geld verdienen met beleggen in CFD's? De handel in goud is vooral aantrekkelijk voor wie de goudprij…
Goud, de goudvoorraden en de goudprijsGoud, de goudvoorraden en de goudprijsDe goudprijs is afhankelijk van de goudvoorraad, speculatie en economische onzekerheid. Hoeveel goud is er eigenlijk nog…
Investeren in goud: beleggen in goudmijnaandelenInvesteren in goud: beleggen in goudmijnaandelenGoud is een geschikte mogelijkheid om je in te dekken tegen inflatie en economische onzekerheid. Meestal denk je bij bel…
Goud, wanneer stijging goudprijs?Goud, wanneer stijging goudprijs?De goudprijs is beweeglijk, de goudprijs kent perioden van forse stijging en dalingen. Er is goed geld mee te verdienen…

Reageer op het artikel "Goud & wie in de wereld heeft het meeste goud"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Goud kopen
Schrijf mee!