InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in crisistijd, heeft dat wel zin?

Beleggen in crisistijd, heeft dat wel zin?

Beleggen in crisistijd, heeft dat wel zin? Eurocrisis, financiële crisis, voortdurend ups en downs op de aandelenmarkten, historisch lage rentevoeten en dan ook nog de angst voor inflatie. Dat alles maakt spaarders die geld over hebben en dat willen beleggen onzeker. Heeft beleggen überhaupt zin? Of kunnen we onze euro´s beter maar gelijk uitgeven of onder ons hoofdkussen leggen?

Winstgevend en veilig beleggen

Ongeveer 150 euro legt de doorsnee burger gemiddeld elke maand opzij. Hetzij voor een onvervulde wens, hetzij voor de oude dag. En dat laatste heeft ondanks de huidige lage rente volgens budgetadviseurs wel degelijk zin want er bestaan meerdere manieren om uw geld veilig en winstgevend te beleggen. Daarbij komt het vooral op een juiste mix aan. Daartoe behoren in ieder geval:
  • de spaarrekening;
  • termijndeposito's;
  • beleggingsfondsen;
  • of spaarvormen die fiscaal gefaciliteerd worden zoals banksparen.

Maar ook investeren in een eigen huis kan een goed alternatief zijn/worden:
  • dankzij de lage rente zijn natuurlijk ook hypothecaire leningen nu erg aantrekkelijk;
  • bovendien zijn de huizenprijzen in de voorbije jaren aanmerkelijk gedaald.
Hopelijk komt er na 12 september 2012 meer duidelijkheid over de fiscale facilitering (hypotheekrenteaftrek).

Goud geen goede pensioenvoorziening

Als het daarentegen gaat om goud als pensioenvoorziening, dan moet "handen af" het devies zijn. Weliswaar wordt het edelmetaal nog altijd als een veilige belegging in tijden van crisis beschouwd, maar:
  • de prijs van goud kan erg fluctueren;
  • goud is doorgaans onderhevig aan speculatie;
  • goud levert geen rente op;
  • goud wordt verhandeld in dollars wat wil zeggen dat men wisselkoersrisico’s in acht moet nemen.
Kortom, beleggen in goud is veel te onzeker.

Financieel advies is maatwerk

Maar ongeacht de strategie waarvoor men uiteindelijk kiest, in ieder geval moet men bij aanvang geen overhaaste en ondoordachte dingen doen:
  • het belangrijkste is dat spaarders of beleggers op de eerste plaats hun eigen financiële situatie goed in kaart moeten brengen, met inbegrip van alle doelen en ambities die men heeft in zijn leven;
  • Daarnaast is ook een goed persoonlijk financieel advies essentieel. En bij financiële begeleiding is één ding erg belangrijk: een uniforme succesformule bestaat niet, het komt vooral neer op maatwerk.

Beleggen in aandelen

Als het gaat om beleggen voor de lange termijn, spreken veel analisten zich momenteel duidelijk uit voor een omwisseling van geldswaarden in waardevaste beleggingen zoals aandelen, aandelenfondsen, edelmetalen of vastgoed, waarbij kleine beleggers een belegging in aandelen wordt ontraden omdat:
  • bij een aandelenbelegging men moet vooral spreiden en dat vereist een hoop geld;
  • men de koers van de aandelen permanent moet volgen zodat men in geval van een dreigende crash alert kan reageren. En dat vergt veel tijd en energie;
  • tot slot kan men niet zonder insiderinformatie, omdat koop- en verkoopaanbevelingen van banken vaak gekleurd zijn.

En wie als kleine belegger toch in aandelen wil beleggen wordt geadviseerd om deel te nemen in beleggingsfondsen. De bewering dat ook deze fondsen aan risico’s onderhevig zijn, klopt slechts in zoverre dat er fondsen met een hoog en met een laag risicoprofiel bestaan. Risicovol zijn bijvoorbeeld technologiefondsen en farmaceutische fondsen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rabobank beleggingsvormen: hoe kan je beleggen bij Rabo?Rabobank beleggingsvormen: hoe kan je beleggen bij Rabo?Beleggen is in tijden van crisis doorgaans niet populair bij de meeste beleggers. Toch kan een crisis interessant zijn o…
Index: beleggen in indexfondsenIndex: beleggen in indexfondsenHet beleggen in indexfondsen wint aan populariteit. Er zijn steeds meer beleggers die voor deze manier van beleggen kiez…
Geld: hoe kan je je vermogen beschermen tegen inflatie?Geld: hoe kan je je vermogen beschermen tegen inflatie?Inflatie is een algemene stijging van de prijzen waardoor je geld minder waard wordt. Als het inflatiepercentage hoger i…
Goud kopen als investering, hoe doe je dat?Goud kopen als investering, hoe doe je dat?Bij een economische crisis gaan vermogende mensen hun vermogen beleggen in goud. Ook in de huidige crisis is er dan ook…
Beleggingen – beleggen in onroerend goedBeleggingen – beleggen in onroerend goedOnroerend goed is de algemene benaming die wordt gegeven aan goederen die verbonden zijn aan de grond – niet te roeren,…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beleggen in crisistijd, heeft dat wel zin?"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 05-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Financiële crisis
Schrijf mee!