InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Toptarief 2018, 2019: loonbelasting en inkomstenbelasting

Toptarief 2018, 2019: loonbelasting en inkomstenbelasting

Toptarief 2018, 2019: loonbelasting en inkomstenbelasting Het toptarief 2018 en 2019 voor de loonbelasting en inkomstenbelasting bedraagt bijna 52% en zou bij de belastingherziening (nieuw belastingstelsel Rutte 3) kunnen dalen naar 49,5% in 2021. Met de juiste aftrekposten kunt u de werkelijk te betalen inkomstenbelasting verlagen, maar de fiscale bijtellingen (huurwaardeforfait, bijtelling auto) en lastenverzwaringen (afschaffen Wet Hillen, hogere energiebelasting) zullen uw lasten ook weer verhogen. De vermogensbelasting kent een toename in het toptarief. Wat schiet u er dus mee op?

Minder inkomstenbelasting betalen

Toptarief 2018 en 2019 is bijna 52%

Als we het in Nederland over het toptarief hebben, spreken we in 2018 en 2019 over 52 procent loonbelasting en inkomstenbelasting. Zoals bekend hebben we in ons land een progressief schijvensysteem waarbij men meer belasting betaalt, naarmate men meer verdient. Welnu, u betaalt 52% loonbelasting en inkomstenbelasting bij de volgende bedragen in de vierde schijf in 2017, 2018 en 2019:

Loonbelasting 2017 en inkomstenbelasting 2017, vierde belastingschijf:

recht op AOWgeen recht op AOW (jonger dan 65 jaar en negen maanden)
vanaf EUR 67.072vanaf EUR 67.072

recht op AOWgeen recht op AOW (jonger dan 66 jaar)
vanaf EUR 68.507vanaf EUR 68.507

recht op AOWgeen recht op AOW (jonger dan 66 jaar en 4 maanden)
vanaf EUR 68.507vanaf EUR 68.507

In de tweede belastingschijf hebben we dan het hoogste tarief. Wie minder inkomen heeft, betaalt 40,85% of minder. Als uw inkomen niet meer is dan ongeveer 6.200 (2018), betaalt u in feite zelfs geen belasting door de aftrek van de bestaande heffingskortingen, waarvan de algemene heffingskorting de bekendste heffingskorting is. In 2013 lag de grens nog bij 5.400 euro door het hogere belastingtarief in de eerste schijf van de inkomstenbelasting. Sindsdien zijn de heffingskortingen in de loon- en inkomstenbelasting verhoogd.

Aftrekposten inkomstenbelasting 2018 en 2019

Met aftrekposten kunt u er ook voor zorgen dat u in een lagere belastingschijf terecht komt, zodat ook u minder belasting betaalt dan het toptarief. Dit zult meestal niet merken aan uw loonstrookje doordat de werkgever niet met uw aftrekposten rekening houdt, maar wel bij uw aangifte inkomstenbelasting. Denk dan aan de volgende aftrekposten:
  • De betaalde hypotheekrente;
  • De partneralimentatie;
  • De studiekosten;
  • De ziektekosten;
  • Giften die u doet;
  • Kinderalimentatie via box 3 in 2016, in 2017 en 2018 niet meer.

Minder belasting betalen in 2018 en 2019?

Stel u betaalt nu 52% belasting, omdat u een inkomen hebt van 80.000 euro en u betaalt 10.000 euro aan partneralimentatie, dan kunt u bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting dit als aftrekpost opvoeren. U verlaagt daarmee uw belastbaar inkomen naar 70.000 euro. Over die 10.000 euro had u 52% loonbelasting betaald. Door de aftrekpost krijgt u dus 5.200 euro van de Belastingdienst terug.

Meer belasting betalen door bijtellingen of extra inkomen

Maar meer belasting betalen kan ook doordat u een aantal posten als extra inkomen moet bijtellen, zoals:
  • Het eigenwoningforfait als u een eigen huis hebt;
  • Eventuele winst uit een onderneming;
  • Extra inkomsten uit loon, uitkering, lijfrente of pensioen;
  • Ontvangen fooien;
  • Een dertiende maand;
  • Een bonus;
  • Ontvangen alimentatie;
  • Bijtelling auto 2019, leaseauto;
  • Uitkering levensloopregeling;
  • Vermogensbelasting en vermogensrendementsheffing.

Deze bijtellingen kunnen er weer toe leiden dat u meer belasting moet betalen dan door uw werkgever aan loonbelasting is ingehouden. Zo kunt u met uw inkomen verhuizen van 40,85% belasting naar 52%. Een beetje extra inkomen betekent dan het toptarief betalen.

Minder belasting betalen

Er is in 2016 wel iets gebeurd. Zo is er een belastingverlaging voor enkele belastingtarieven toegepast (42% verlagen naar 40,4%), een verlenging van de hoogste belastingschijf met 8000 euro (toptarief blijft wel 52) en een verhoging van de arbeidskorting die alleen werkenden ten goede zal komen. Bovendien werd er gekozen voor een nieuwe belastingheffing in box 3 vanaf 2017. Het toptarief in box 3 is daarmee alleen maar verder omhoog gegaan, van 1,2% naar 1,6%. Wat ook te denken van de inkomensafhankelijk gemaakte algemene heffingskorting. Eigenlijk betaalt u niet 52% maar grosso modo 57% belasting. U ziet dit niet aan de belastingtarieven zelf, maar wel op uw loonstrookje.

Regeerakkoord Rutte 3, toptarief 2019

In het regeerakkoord van Rutte 3 wordt een nieuw toptarief aangekondigd van 49,5%, twee belastingschijven vervallen. Dat zou betekenen dat in 2019 voor wie geen recht heeft op AOW het belastingstelsel er als volgt uit ziet:

Tarieven inkomstenbelasting 2019, belasting en belastingschijven ib en loonheffing, nog geen recht op AOW

hoogte verzamelinkomenmaar uw inkomen is niet hoger danwelk belastingtarief
-EUR 68.00036,5%
EUR 68.000-49,5%

Conclusie verlaging toptarief inkomstenbelasting

Wie een middeninkomen heeft en werk, niet al te veel aftrekposten heeft, gaat er in het nieuwe belastingstelsel op vooruit. Tegelijkertijd gaan er allerlei heffingen omhoog (hoger tarief voor de lage btw, hogere energiebelasting, minder aftrek eigen woning). Op het oog lijkt een lager toptarief werkelijkheid te gaan worden, maar hoeveel u daarmee financieel vooruit gaat, zal volledig afhankelijk zijn van uw persoonlijke situatie. Lagere belastingtarieven hebben ook hun keerzijde: aftrekposten leveren minder op. Het toptarief op vermogen (box 3) is bovendien gestegen naar 1,6% (was 1,2%).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
65 jaar belastingtarief – de houdbaarheidsbijdrage 2019-202065 jaar belastingtarief – de houdbaarheidsbijdrage 2019-2020De Bos-belasting is het belastingtarief voor wie 65 jaar of ouder is, recht heeft op AOW en ook nog eens is geboren na 1…
Geld terug van de Belastingdienst 2018 - 2019: belastingtipsGeld terug van de Belastingdienst 2018 - 2019: belastingtipsBelastingtips voor de belastingteruggave 2018 en 2019 zijn vaak welkom en kunnen ervoor zorgen dat u als particulier gel…
Hoge loonbelasting overuren en overwerkHoge loonbelasting overuren en overwerkBelastingvrij verdienen en geld bijverdienen met een tweede baan in 2017, 2018 of 2019? Over de gewerkte overuren, vergo…
Belastingvrij verdienen 2018, 2019 en 2020Belastingvrij verdienen 2018, 2019 en 2020Meer belastingvrij verdienen wordt mogelijk in 2018, 2019 en 2020 doordat een aantal heffingskortingen omhoog gaat en he…
Belastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2018 en 2019? Let op de…

Reageer op het artikel "Toptarief 2018, 2019: loonbelasting en inkomstenbelasting"

Reacties

Brian, 02-01-2018 17:31 #6
Hoe zit het met de belasting op bijzondere beloningen? Nu is dat 55,6%, wordt dat in 2019 49,5%?

Mvg,

Brian Reactie infoteur, 03-01-2018
Beste Brian,
Dat belastingtarief zal in 2019 eerder circa 53% zijn, immers het toptarief daalt maar met ongeveer 2,5% de komende jaren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Max, 21-10-2016 18:24 #5
Ik kan niet begrijpen waarom men überhaupt dit accepteert 52% dat is letterlijk diefstal, hoezo moet ik de helft van mijn inkomen afstaan? Omdat ik een betere baan heb? Dit is niet meer de gene die het meest verdienen dragen de meeste lasten dit is gewoon alles afschuiven op die genen die meer verdienen. Het heeft toch geen zin om je uit je naad te studeren en te werken om een goed salaris te verdienen om dan 52% af te moeten staan aan dit klote land. Reactie infoteur, 10-01-2017
Beste Max,
Feitelijk betaalt u bij een hoger inkomen in 2016 en 2017 zelfs veel meer dan 52%:

http://financieel.infonu.nl/belasting/119820-belastingdruk-2014-2017-naar-60-procent.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

E. de Waele, 19-12-2012 19:32 #4
Ik heb een vraag over mijn aanvullend pensioen. Ik heb nu een aanvullend pensioen van bv €800 bruto. Wat houd ik daar dan in 2013 van over? Wat zijn de tarieven van de inhoudingen? Ik ben herboren in 1946. Kunt u mij daar een antwoord opgeven?
E de Waele Reactie infoteur, 20-12-2012
Beste E. de Waele,
Uw aanvullend pensioen valt bij 800 euro extra per jaar in schijf 1 en als het per maand is in schijf 2. Zie voor de tarieven inkomstenbelasting 2013 in uw geval het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/96906-inkomstenbelasting-2013-belastingtarieven-en-schijven.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dennis, 26-10-2012 18:02 #3
Als volgens rapport Dijkhuizen 65 plussers ook het gewone tarief moeten betalen dan blijft er niet veel meer over.
Als je met pensioen gaat dan krijg je nog maar 70% van je laatstverdiende loon al dan niet vermeerdert met een aanvullend pensioen.
Zo op het eerste gezicht gaan de 65 plussers er dan fors op achteruit.
Graag verneem ik van u. Reactie infoteur, 27-10-2012
Beste Dennis,
Zonder aanvullende maatregelen gaan ouderen de prijs betalen. Vooral ouderen die meer inkomen hebben dan alleen een AOW. De commissie spreekt overigens over kleine verschillen bij een inkomen tot 120% van het wettelijk minimumloon, maar dat zal wel zijn omdat de maatregelen geleidelijk worden ingevoerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gert, 18-10-2012 00:18 #2
Als je 17000, = euro per jaar verdiend, dan betaal je nu 33.45% belasting, bij het nieuwe tarief gaat het 3.45% omhoog. Maar nergens in het nieuws staat dat het minimumloon er behoorlijk op achteruit gaat. Kunt U mijn dit uitleggen? Reactie infoteur, 18-10-2012
Beste Gert,
Het rapport van Van Dijkhuizen dat nu in het nieuws is, is een deelrapport. In 2013 volgt het eindrapport. In dat rapport zal verder worden ingegaan op de instrumenten die in een nieuw belastingstelsel zouden kunnen worden ingegaan voor inkomenspolitiek. In het deelrapport wordt ook verondersteld dat de algemene heffingskorting in 2017 300 euro omhoog gaat, waardoor de effecten bij een minimumloon beperkt zijn. Het totale plaatje moet nog volgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wiel Junggeburt, 17-10-2012 11:37 #1
Als het toptarief vanaf € 56.491, -- 52% bedraagt… dan is het belastingvoordeel voor iemand die € 60.000, -- verdient en € 10.000, -- alimentatie betaalt geen € 5.200, -- maar over € 6.491, -- 52% en over de resterende € 3.509, -- 42%.
Verder is het niet… u hebt… maar u heeft. Reactie infoteur, 17-10-2012
Beste Wiel Junggeburt,
Klopt helemaal. Als door de aftrek het inkomen in een lagere schijf terecht komt, geldt ook dat belastingpercentage voor een deel van de teruggave. Dank voor de aanvulling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2018
Reacties: 6
Schrijf mee!