Nieuw belastingstelsel 2017-2018 en belastingverlaging 2016?

Nieuw belastingstelsel 2013 - 2014, 2015 en 2016
Toen het kabinet Rutte in 2013 en 2014 de belastingen verhoogde en de hypotheekrenteaftrek fors beperkte, sprak niemand over een nieuw belastingstelsel. Dit terwijl het wel degelijk om ingrijpende fiscale maatregelen ging die elk jaar doorwerken, ook in 2015 en de periode na 2016. De eigenaar van een koophuis kreeg veel minder hypotheekrenteaftrek dan voorheen, de hoogste inkomens zien hun aftrek nog eens extra dalen doordat de hypotheekrente niet langer tegen 52% aftrekbaar is. In 2014 werd de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk gemaakt, een stelselwijziging die ook leidt tot een extra lastenverzwaring in 2014, 2015 en 2016. Nu door een hogere economische groei geld beschikbaar is voor een belastingverlaging, wordt er plotseling wel gesproken over een nieuw belastingstelsel. Zo werkt de politiek, maar het is goed om een belastingverlaging en een mogelijke stelselwijziging te scheiden.Belastingverlaging 2016
Voor 2016 is een belastingverlaging voorzien, maar of die belastingverlaging ook terecht komt bij de personen die in 2014 en 2015 te maken kregen met een belastingverhoging is nog maar de vraag. De in de Miljoenennota 2016 aangekondigde belastingverlaging voor 2016 behelst een verlaging in de tweede en derde belastingschijf. Dat belastingtarief daalt van 42% naar ongeveer 40%. De middeninkomens met een inkomen tussen de 20.000 en 58.000 euro profiteren hier direct van. De huishoudens met een lager inkomen niet. De hoogste inkomen krijgen bovendien een meevaller van maximaal 1080 euro doordat hun belastingschijf met 9000 euro langer wordt. Voor de hoogste inkomens kan de belastingverlaging aardig oplopen. Voor een deel zal dat worden gerepareerd met een lagere belastingkorting. Wie geen werk heeft, maar een uitkering, heeft van deze belastingverlaging geen voordeel en geen nadeel. Het effect op de koopkracht voor deze inactieven (Haags jargon) is nul als hun inkomen lager is dan € 33.589.Btw verhoging 2016, 2017 en 2018 slecht voor de koopkracht
Op 1 oktober 2012 ging het hoge btw tarief, omzetbelasting, omhoog van 19% naar 21%, iedereen moest in de winkel meer betalen. Nu wordt voor 2016, 2017 en 2018 bekeken of ook het lage btw tarief van 6% kan worden verhoogd naar 21% met uitzondering van de levensmiddelen. De motivering hiervoor is dat het systeem zo eenvoudiger wordt, maar daarbij wordt niet de vraag beantwoord waarom dit 21% moet zijn. Als deze belastingverhoging bedoeld is om de inkomstenbelasting te verlagen, is die belastingverlaging dus een sigaar uit eigen doos. We kunnen ook constateren dat daarmee de eerdere belastingverhoging van het btw tarief naar 21%, waar ook de pomphouders aan de grenzen van ons land zo tegen te hoop liepen, niet wordt teruggedraaid maar dat zelfs nog veel meer bedrijven (kapper, schoenmaker, fietsenmaker, circus) met een belastingverhoging te maken krijgen. In 2016 zal de btw niet veranderen, maar een verandering in 2017 staat in het kader van een verdere belastingherziening in 2017 wel op de agenda.Nieuw belastingstelsel 2017 en 2018 voor de kinderopvangtoeslag
Komt er dan een nieuw belastingstelsel in 2017 en 2018? In ieder geval gaat de kinderopvangtoeslag veranderen in 2018. Tot die tijd krijgen de ouders een voorschot voor de kinderopvang, maar vanaf 2018 zijn er geen voorschotten meer maar wordt de kinderopvang direct door de overheid betaald. Dat scheelt veel rompslomp voor de ouders. Waarschijnlijk komt er ook een dergelijk voorstel voor de zorgtoeslag en de huurtoeslag in een nieuw belastingstelsel 2017.Nieuw belastingstelsel voor uw vermogen in box 3 kan ook duurder uitpakken
Nieuw is ook dat uw vermogen anders zal worden belast. De huidige vermogensbelasting is gebaseerd op een fictief rendement van 4%. Wie spaart weet dat die 4% in 2015 niet wordt gehaald. In het nieuwe systeem zal u worden afgerekend op een gemiddelde spaarrente van afgelopen paar jaar. Door de lage spaarrente in 2014 en 2015 zal dit percentage in 2016, 2017 lager zijn dan 4%. Maar als in 2016 of 2017 de werkelijke spaarrente omhoog gaat dan zal ook dit fictief percentage hoger uitvallen. Zo wordt het zelfs mogelijk dat we straks nog meer vermogensbelasting gaan betalen dan voor deze stelselwijziging het geval was. Hetzelfde geldt voor beleggingen en onroerend goed. Een paar jaar kunt u voordeliger uit zijn dan in 2015, maar dat kan dus ook snel weer omslaan in een nadeel waardoor u duurder uit bent en die 4% liever had gehouden.Nieuw belastingstelsel 2017 en 2018 voor de leaseauto 2017 en 2018
Ook voor de leaseauto krijgen we een vereenvoudigd systeem van bijtelling. Drie schijven van bijtelling zijn er dan nog over voor uw auto van de zaak:Bijtelling leaseauto 2017, 2018
Co2 emissie auto | 2017 | 2018 |
---|---|---|
Nulemissie | 4% | 4% |
1-50 gram/km | 17% | 19% |
meer dan 51 gram/km | 22% | 22% |