Tesla-taks op elektrische auto's 2020 en 2021: de bijtelling

Tesla-taks op elektrische auto's 2020 en 2021: de bijtelling Wie zakelijk een elektrische auto rijdt, kan in 2020, 2021 en 2022 te maken krijgen met een extra bijtelling door de zognaamde Tesla taks. De Tesla-taks houdt in dat een duurdere elektrische auto van de zaak extra wordt belast. Dat kan betekenen dat u meer inkomstenbelasting gaat betalen (de bijtelling van de auto gaat extra omhoog). Niet omdat uw auto vervuilt, in tegendeel want u rijdt een nul-emissie auto, maar omdat uw auto duurder is. Wie met een nieuwe Tesla wacht tot 2021 zal hierdoor maandelijks meer belasting aan de Belastingdienst moeten afdragen. Hoe werkt deze Tesla-taks?

Hogere bijtelling Tesla in 2020, 2021 en 2022


Het fiscale regime telt maximaal 60 maanden

Allereerst is het goed om te weten dat de regels voor de bijtelling van een zakelijke auto (leaseauto) vijf jaar gelden vanaf het moment van de eerste op naam stelling. Anders gezegd, als u in 2021 een auto rijdt die in 2020 nieuw was, dan gelden voor die auto de bijtellingsregels uit 2020. Voor een nieuwe auto in 2022 zullen de bijtellingsregels uit 2022 gelden. Rijdt u een auto langer dan vijf jaar, dan kunnen de bijtellingsvoorwaarden voor dezelfde auto inmiddels zijn gewijzigd (lees: ongunstiger zijn geworden).

Een elektrische auto van de zaak

Een elektrische auto van de zaak kan een belangrijke bijdrage leveren aan het milieu, een betere luchtkwaliteit en een gezondere leefomgeving. Tegen die achtergrond is het ook wel logisch dat de overheid het gebruik van de elektrische auto ondersteunt en stimuleert. Tot 2018 hoefde elke rijder van een elektrische met een privégebruik van meer dan 500 kilometer per kalenderjaar bij de belastingaangifte inkomstenbelasting geen bijtelling voor de auto op te voeren. Het tarief stond op nul procent. Daarna is dit veranderd in een bijtelling van 4% (2019), 8% (2020) en in 2021 wordt dit 12%. Maar dit is nog niet alles, mogelijk komt daar voor uw auto nog een Tesla-taks bij.

Wat is de Tesla-taks in 2020, 2021 en 2022?

Wie een duurdere wagen rijdt, en een nieuwe Tesla is duurder, betaalt een gecombineerd belastingtarief. De waarde van de auto is van belang. Het is niet zo dat de Tesla-taks alleen voor Tesla's telt, maar voor alle duurdere elektrische auto's. Wie bijvoorbeeld een Tesla model S rijdt, rijdt een duurdere auto. Vandaar in de volksmond de naam Tesla-taks.

Berekening bruto bijtelling

De bijtelling bestaat dan uit twee delen, feitelijk zijn er twee belastingschijven om de totale bijtelling te berekenen:

Tesla taks 2020 en 2021, twee belastingschijven

bijtelling elektrische auto20202021
schijf 18% tot 45.000 euro12% tot 40.000 euro
schijf 222% over de cataloguswaarde die hoger is dan 45.000 euro22% over de cataloguswaarde die hoger is dan 40.000 euro

Dus als u een auto rijst van 100.000 euro, hebt u in 2020 een een bruto bijtelling van 3.600 euro (8%) plus 12.100 euro (22%), ofwel in totaal 15.700 euro.

2022

In 2022 geldt de Tesla taks vanaf een cataloguswaarde van 35.000 euro en gaat het tarief omhoog van 12% naar 16%.

Wat kost de Tesla-taks u netto meer?

Stel u rijd in 2021 een nieuwe Tesla met een waarde van 100.000 euro, dan zal volgens een zelfde berekening de bruto bijtelling in 2021 gelijk zijn aan 4.800 (12%) plus 13.200 euro (22%), ofwel 18.000 euro. Dat is 2.300 euro meer dan wanneer u met een auto uit 2020 doorrijdt in 2021. De netto bijtelling bij uw inkomen berekent u door de bruto bijtelling te vermenigvuldigen met uw belastingtarief. Als dit voor u het hoogste belastingtarief is, is dat in 2020 en 2021 49%. Als u in 2021 of 2022 een auto uit 2019 rijdt, bent u een stuk goedkoper uit.

Conclusie autobelasting op elektrische auto's

Een nieuwe dure elektrische auto van de zaak, wordt in 2020, 2021 en 2022 fiscaal een stuk duurder. Dat kan een verschuiving betekenen naar de aanschaf van een goedkopere auto met nul CO2-uitstoot. Wie toch zakelijk een Tesla wil rijden, doet er goed aan om de wagen al in 2021 te leasen en niet te wachten tot 2022.

Lees verder

© 2018 - 2024 Zeemeeuw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Elektrische auto: bpm en motorrijtuigenbelasting 2020/2025Elektrische auto: bpm en motorrijtuigenbelasting 2020/2025Belastingvrij auto rijden is een wens van velen en wie een elektrische auto rijdt komt aardig in de buurt in 2020 en 202…
Bijtelling auto 2018Bijtelling auto 2018Hoe hoog is de fiscale bijtelling 2018 voor uw nieuwe auto van de zaak? De soort auto die u rijdt, de leeftijd van de au…
Bijtelling auto 2016 en 2017 (leaseauto)Bijtelling auto 2016 en 2017 (leaseauto)De auto van de zaak, uw leaseauto, wordt duurder in 2016 en de leaseauto 2017 tot 2020, omdat de bijtelling 2016 en vana…
Voor en nadelen van de elektrische autoVoor en nadelen van de elektrische auto2011 moet het jaar worden van de elektrische auto. Er komen steeds meer en beter ontwikkelde auto´s op de markt. Ook de…

De hypotheekrente van uw kind betalenDe hypotheekrente van uw kind betalenEen ouder kan ervoor kiezen om de hypotheekrente van de woning van een kind te betalen. Voor een aantal maanden, een maa…
Inkomstenbelasting en loterij in 2020 en 2021Inkomstenbelasting en loterij in 2020 en 2021Stel u wint een grote prijs in de loterij, dan is de kans groot dat u daardoor veel inkomstenbelasting moet betalen. Som…
Bronnen en referenties
Zeemeeuw (1.579 artikelen)
Laatste update: 30-12-2021
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.