Tesla-taks op elektrische auto's 2020 en 2021: de bijtelling
Wie zakelijk een elektrische auto rijdt, kan in 2020, 2021 en 2022 te maken krijgen met een extra bijtelling door de zognaamde Tesla taks. De Tesla-taks houdt in dat een duurdere elektrische auto van de zaak extra wordt belast. Dat kan betekenen dat u meer inkomstenbelasting gaat betalen (de bijtelling van de auto gaat extra omhoog). Niet omdat uw auto vervuilt, in tegendeel want u rijdt een nul-emissie auto, maar omdat uw auto duurder is. Wie met een nieuwe Tesla wacht tot 2021 zal hierdoor maandelijks meer belasting aan de Belastingdienst moeten afdragen. Hoe werkt deze Tesla-taks?
Hogere bijtelling Tesla in 2020, 2021 en 2022
Het fiscale regime telt maximaal 60 maanden
Allereerst is het goed om te weten dat de regels voor de bijtelling van een zakelijke auto (leaseauto) vijf jaar gelden vanaf het moment van de eerste op naam stelling. Anders gezegd, als u in 2021 een auto rijdt die in 2020 nieuw was, dan gelden voor die auto de bijtellingsregels uit 2020. Voor een nieuwe auto in 2022 zullen de bijtellingsregels uit 2022 gelden. Rijdt u een auto langer dan vijf jaar, dan kunnen de bijtellingsvoorwaarden voor dezelfde auto inmiddels zijn gewijzigd (lees: ongunstiger zijn geworden).
Een elektrische auto van de zaak
Een elektrische auto van de zaak kan een belangrijke bijdrage leveren aan het milieu, een betere luchtkwaliteit en een gezondere leefomgeving. Tegen die achtergrond is het ook wel logisch dat de overheid het gebruik van de elektrische auto ondersteunt en stimuleert. Tot 2018 hoefde elke rijder van een elektrische met een privégebruik van meer dan 500 kilometer per kalenderjaar bij de belastingaangifte inkomstenbelasting geen bijtelling voor de auto op te voeren. Het tarief stond op nul procent. Daarna is dit veranderd in een bijtelling van 4% (2019), 8% (2020) en in 2021 wordt dit 12%. Maar dit is nog niet alles, mogelijk komt daar voor uw auto nog een Tesla-taks bij.
Wat is de Tesla-taks in 2020, 2021 en 2022?
Wie een duurdere wagen rijdt, en een nieuwe Tesla is duurder, betaalt een gecombineerd belastingtarief. De waarde van de auto is van belang. Het is niet zo dat de Tesla-taks alleen voor Tesla's telt, maar voor alle duurdere elektrische auto's. Wie bijvoorbeeld een Tesla model S rijdt, rijdt een duurdere auto. Vandaar in de volksmond de naam Tesla-taks.
Berekening bruto bijtelling
De bijtelling bestaat dan uit twee delen, feitelijk zijn er twee belastingschijven om de totale bijtelling te berekenen:
Tesla taks 2020 en 2021, twee belastingschijven
bijtelling elektrische auto | 2020 | 2021 |
schijf 1 | 8% tot 45.000 euro | 12% tot 40.000 euro |
schijf 2 | 22% over de cataloguswaarde die hoger is dan 45.000 euro | 22% over de cataloguswaarde die hoger is dan 40.000 euro |
Dus als u een auto rijst van 100.000 euro, hebt u in 2020 een een bruto bijtelling van 3.600 euro (8%) plus 12.100 euro (22%), ofwel in totaal 15.700 euro.
2022
In 2022 geldt de Tesla taks vanaf een cataloguswaarde van 35.000 euro en gaat het tarief omhoog van 12% naar 16%.
Wat kost de Tesla-taks u netto meer?
Stel u rijd in 2021 een nieuwe Tesla met een waarde van 100.000 euro, dan zal volgens een zelfde berekening de bruto bijtelling in 2021 gelijk zijn aan 4.800 (12%) plus 13.200 euro (22%), ofwel 18.000 euro. Dat is 2.300 euro meer dan wanneer u met een auto uit 2020 doorrijdt in 2021. De netto bijtelling bij uw inkomen berekent u door de bruto bijtelling te vermenigvuldigen met uw belastingtarief. Als dit voor u het hoogste belastingtarief is, is dat in 2020 en 2021 49%. Als u in 2021 of 2022 een auto uit 2019 rijdt, bent u een stuk goedkoper uit.
Conclusie autobelasting op elektrische auto's
Een nieuwe dure elektrische auto van de zaak, wordt in 2020, 2021 en 2022 fiscaal een stuk duurder. Dat kan een verschuiving betekenen naar de aanschaf van een goedkopere auto met nul CO
2-uitstoot. Wie toch zakelijk een Tesla wil rijden, doet er goed aan om de wagen al in 2021 te leasen en niet te wachten tot 2022.
Lees verder