InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Voorkom schenken aan de Belastingdienst

Voorkom schenken aan de Belastingdienst

Voor mensen die niet beschikken over grote vermogens, is het vaak niet nodig om belasting te betalen over schenkingen en giften. Door deze schenkingen te verdelen over meerdere jaren, kan schenkbelasting voorkomen worden. De heffing van schenkbelasting kan vaak voorkomen worden. Deze heffing is namelijk uitsluitend verschuldigd boven de redelijk hoge vrijstelling die jaarlijks geldt. Door slim te schenken aan uw kinderen, kunt u een heffing van 10 tot 20 procent voorkomen.

Wat is het verschil tussen een schenking en een gift?

Het verschil blijkt uit de letterlijke wettekst. Een schenking is een overeenkomst om niet, waarvoor de ontvanger geen tegenprestatie hoeft te leveren. Een gift is net als een schenking een verrijking van de één ten koste van de ander, maar voor een gift wordt wel een tegenprestatie voor geleverd. Het verschil is het beste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Een ouder die 5.000 geeft aan een kind verricht een schenking. Een ouder die een auto met een waarde van 30.000 verkoopt aan zijn zoon voor slechts 5.000, verricht een gift ter waarde van 25.000.

Hoe kan belasting over schenkingen voorkomen worden?

Aan kinderen mag jaarlijks een schenking worden verricht van 5.030. Indien u een hoger bedrag schenkt, moet de ontvanger 10 procent belasting betalen. Eén keer in het leven van uw kinderen, mag u een hogere schenking verstrekken, namelijk van 24.144. Een voorwaarde voor deze schenking is dat deze verstrekt is aan een kind die tussen de 18 en 35 jaar oud is. In het geval het kind de schenking gaat gebruiken voor het kopen, verbouwen of aflossen van hun eigen huis, kan er een hogere vrijstelling gelden van 50.300. Onder voorwaarden kan dit ook voor het bekostigen van een opleiding. De heffing over een gift is gelijk aan de heffing over een schenking.

Voor schenkingen aan anderen dan de kinderen, geldt er een vrijstelling van 2.012 per jaar. De heffing van de schenkbelasting is ook hoger bij andere verkrijgers dan de kinderen. Voor kleinkinderen kan de heffing oplopen tot 36 procent en voor andere verkrijgers tot 40 procent.

Over meerdere jaren vermogen overdragen

Over meerdere jaren kunt u eenvoudig grote vermogens overdragen aan de kinderen. De schenkbelasting is een heffing die u kunt voorkomen door met beleid vermogen over te dragen op de kinderen. In het verleden konden er ook besparingen gerealiseerd worden door op papier het ouderlijk huis over te dragen aan de kinderen. Dit werd gedaan om erfbelasting te voorkomen na het overlijden van de ouders. Door een wetswijziging is deze optie vrijwel onbruikbaar geworden om heffing te besparen.

Waar is de hoogte van schenkbelasting van afhankelijk?

De hoogte van het tarief van schenkbelasting is dezelfde als de heffing van erfbelasting. Uitgaande van de kinderen en de partner die erven of ontvangen van een overledene, moet eerst de vrijstelling van het erfdeel of schenking worden afgetrokken. Over het meerdere moet over een bedrag tot 115.708 een heffing voldaan worden van 10 procent. Over het meerdere bedraagt de belastingheffing 20 procent.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Voorkom schenken aan de Belastingdienst"

Reactie

H. J. A. Scutte, 24-09-2014 12:12 #1
Stel ik verkoop mijn huis aan mijn zoon voor 30.000 onder de w.o.z waarde. Dan is dat een gift van 30.000 volgens de belastingdienst. Verkoop ik hem aan derden geldt dit niet. Hoe kan dit?
Dit is meten met twee maten

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 16-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!