Energierekening 2020 en 2021 is hoog, overstappen dus?

Energierekening 2020 en 2021 is hoog, overstappen dus? De energiebelasting maakt grofweg 50% van de energierekening uit in Nederland. In 2019 werd de energierekening een stuk duurder door een hogere energiebelasting, in 2020 en 2021 stijgt de energiebelasting op gas en daalt de energiebelasting op stroom. Wat u merkt van de energiebelasting is dus afhankelijk van de samenstelling uw energieverbruik. Hoeveel energietaks gaat u betalen en wat wordt de energieheffingskorting (gedeeltelijke vermindering energiebelasting)? Wilt u echt besparen op energie neem dan een goedkoper energie-contract voor gas en elektra. Stap over naar een andere energieleverancier, want dat is tegenwoordig erg eenvoudig. Denk aan aanbieders als Energiedirect of de Nederlandse Energie Maatschappij. Energie in huis kan goedkoper. Zorg zo voor lagere stookkosten.

Energietaks 2020 en 2021

Samenstelling van de energierekening

De energierekening bestaat voor ongeveer de helft uit belasting en voor de andere helft uit de prijs van de energieleverancier maal het verbruik. De belasting op energie bestaat uit vier delen:
  • Een heffing op de gasprijs,
  • Een heffing op de stroomprijs.
  • De opslag Duurzame Energie- en Klimaattransitie, ODE.
  • De energieheffingskorting, een vermindering van de energiebelasting.

Met de heffing op de gasprijs en de stroomprijs wil de overheid invloed uitoefenen op uw verbruik. In het kader van het Klimaatakkoord wil de overheid bevorderen dat u minder gas gaat gebruiken en waar nodig meer elektriciteit. Daarom gaat in 2021 de energiebelasting voor stroom met 3,5% per kWh omlaag en die voor gas met zo’n 4,7% per m³ omhoog. De ODE voor stroom stijgt met 9,9% en die voor gas met 9,8%, daarin wordt dus nauwelijks een verschil gemaakt. Tot slot is er de energieheffingskorting. Dat is een teruggave op de heffingen, in geld is deze korting voor iedereen gelijk en dus onafhankelijk van het verbruik. Deze stijgt in € 527,17 in 2020 naar € 558,56 in 2021.

Energierekening in 2020 en 2021

Uw energierekening is ook afhankelijk van uw verbruik, als we naar een gemiddeld huishouden kijken met een verbruik van 2.700 kWh stroom en 1200 m2 gas betaalt u het volgende meer of minder ten opzichte van vorig jaar:

Energiebelasting 2019, 2020 en 2021 ten opzichte van het jaar ervoor bij een gemiddeld verbruik:

wie201920202021
gemiddeld huishouden+€ 144- €97 -

Het valt op dat de energiebelasting bij een gemiddeld verbruik vooral in 2019 duurder werd en hiervan een deel in 2020 werd ingelopen. In 2021 zullen voor een gemiddeld gezin de heffingen ongeveer hetzelfde uitpakken als in 2020. Wie minder gas en meer stroom gaat gebruiken, kan juist voordeliger uit zijn.

Waarom overstappen naar andere energiemaatschappij?

Wat nu zult u denken. Overstappen naar een andere energieleverancier zal niet uw verbruik verlagen, maar mogelijk wel uw kosten van energie. Wellicht kunt u daar nog uw voordeel halen. Overstappen kan lonend zijn als:
  • De voorwaarden voor gas en elektra elders beter zijn.
  • De prijs lager is en er extra kortingen op een vast contract worden gegeven
  • Er geen opzegtermijn is of maximaal 30 dagen.
  • De klantenservice beter is.

Vast contract voor energie afsluiten

Wie voor een vast contract heeft gekozen, kan langer van lagere energieprijzen profiteren. De prijs van energie is dan namelijk voor de duur van het energiecontract gegarandeerd. U hebt daarmee zekerheid over de prijs. U kunt voor maximaal 5 jaar een dergelijk vast contract afsluiten. Gaan de energieprijzen toch nog omlaag, dan is een vast contract uiteraard een nadeel, maar ook daar is een oplossing voor.

Opzegvergoeding als u het contract verbreekt

Wie een contract voor 1 of meerdere jaren heeft, kan van het contract af als hij een opzegvergoeding betaalt. Ook als u een opstapvergoeding moet betalen, kunt u goedkoper uit zijn bij een andere leverancier van energie. In uw rekensom vergelijkt u dan het voordeel van de lagere prijzen bij de nieuwe aanbieder met de opzegvergoeding die u aan de oude leverancier verschuldigd bent.

Variabel energiecontract afsluiten voor lagere stookkosten

Met een variabel contract is het net zoals bij een variabele hypotheekrente: op de lange duur bent u goedkoper af, maar de timing is heel belangrijk omdat er ook jaren zijn waren de energieprijzen omhoog kunnen gaan. En de juiste timing is niet eenvoudig. Niet op de beurs bij het beleggen, niet bij het prikken van de hypotheekrente en niet bij de energieprijs. Er gaat geen belletje af om aan te geven dat de bodem bereikt is en dus een stijging aanstaande. Als u verwacht dat de energieprijzen omhoog zullen gaan, dan kan een vast contract de betere oplossing zijn.

Slot besparen op uw energiekosten en stookkosten thuis in 2020 en 2021

U hoeft niet te wachten tot 2021 met overstappen. Wie een ander contract wil, kiest eenvoudig een andere leverancier van energie. Weinig Nederlanders doen dat echter. Dat betekent ook dat u er goed aan doet om nog geen vast contract te nemen, maar te wachten tot de daling daar is. Sommige aanbieders geven een behoorlijk bedrag terug aan de verbruikers, wanneer ze een vast contract kiezen. In dat geval hangt het van het verbruik af of u daarmee beter af bent. Let ook op de aanbiedingen van de energiebedrijven, die kunnen immers zeker interessant zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Energierekening 2020 en 2021 is hoog, overstappen dus?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 20-10-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!