Kinderkorting 2020 is belastingvrij

Kinderkorting 2020 is belastingvrij De kinderkorting is in de praktijk een belastingvrije toeslag voor ouders en alleenstaande ouders. Hebt u recht op kinderbijslag en is uw inkomen niet te hoog, dan hebt u recht op deze kinderkorting. De kinderkorting vindt u terug in het kindgebonden budget. Hebt u 1 of meer kinderen, dan hebt u zeer waarschijnlijk recht op dit kindgebonden budget. Bent u een alleenstaande ouder, dan komt daar de zogenaamde alleenstaande ouderkop als toeslag nog bij. Bekijk de voorwaarden en hoogte van de kinderkorting 2020.

Ook recht op de kinderkorting 2020?


Voorwaarden kinderkorting 2020

Ouders zoeken onder verschillende benamingen naar een toeslag voor hun kinderen. Kinderen zijn duur en dus is een belastingkorting of een toeslag vaak zeer welkom. Veel voorkomende zoekopdrachten zijn dan de ouderkorting, kindertoeslag en de kinderkorting. Beide kortingen zijn in 2020 geen korting op de belasting maar een belastingvrije toeslag. En het kind waarvoor u de kinderkorting aanvraagt hoeft geen eigen kind te zijn, maar moet een kind zijn waarvoor u zorgt en dat op uw adres in het BRP, Basisregistratie Personen, is ingeschreven:

Alle voorwaarden voor de kinderkorting op een rij:
  • Er is een kind op uw woonadres ingeschreven.
  • U voorziet in de kosten van levensonderhoud van dit kind.
  • Het is een eigen kind, een stiefkind, een pleegkind of een adoptiekind.
  • U krijgt voor het pleegkind geen pleegoudervergoeding.
  • U hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.
  • Hebt u een partner, dan heeft ook deze de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.
  • U krijgt kinderbijslag voor het kind.
  • In belangrijke mate onderhouden houdt in dat uw bijdrage in de kosten van levensonderhoud van het kind in 2020 minimaal € 433 per kwartaal bedraagt.
  • Wie de de kinderbijslag voor het kind krijgt, ontvangt in de regel ook de kinderkorting.
  • Het kind is jonger dan 18 jaar (anders is er geen recht op kinderbijslag).
  • Op 1 januari 2020 mag uw vermogen niet hoger zijn dan € 116.613. Hebt u een toeslagpartner, dan mogen jullie samen op 1 januari 2020 maximaal € 147.459 aan vermogen hebben.

Hoe de kinderkorting 2020 aanvragen?

De kinderkorting waar u naar zoekt wordt door de Belastingdienst het kindgebonden budget kgb genoemd. Het kindgebonden budget is een voorschot, vergelijkbaar met de zorgtoeslag. U krijgt het kindgebonden budget als u aan de voorwaarden voldoet. Het bedrag dat u krijgt is afhankelijk van uw inkomen. Omdat u aan het begin van een jaar dit inkomen nog niet exact kent, werkt de belastingdienst met voorschotten. U krijgt maandelijks een bepaald bedrag uitgekeerd en na afloop van een jaar wordt door middel van een definitieve beschikking bepaald of u wellicht te veel kindgebonden budget als kinderkorting hebt ontvangen of dat u nog recht hebt op een extra bedrag. Wie de kinderkorting wil aanvragen, vraagt dus het kindgebonden budget aan. Zit u eenmaal in het systeem van de Belastingdienst en ontvangt u het kgb al, voldoet u nog steeds aan de voorwaarden, dan loopt het kgb elk jaar door zonder dat u opnieuw een aanvraag hoeft in te dienen.

Belastingvrije uitbetaling

Net zoals de kinderbijslag belastingvrij is, is het kindgebonden budget annex kinderkorting dat ook. De kinderkorting wordt niet bij uw inkomen opgeteld, maar wordt netto uitgekeerd. Het grote voordeel is dat uw inkomen door de kinderkorting fiscaal niet hoger wordt, waardoor u wellicht ook nog voor andere toeslagen in aanmerking kunt komen (huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag). De uitbetaling van de kinderkorting heeft geen gevolgen voor de andere toeslag waarop u mogelijk recht hebt.

Hoogte kinderkorting 2020

De kinderkorting (kindgebonden budget) is in 2020 als volgt samengesteld:
  • Gezin met 1 kind: maximaal € 1.185 per jaar.
  • Gezin met 2 kinderen: maximaal € 2.190 per jaar.
  • Gezin met 3 kinderen: maximaal € 2.487 per jaar.
  • Voor het vierde en ieder volgend kind: € 2.487 per jaar plus € 297 extra per jaar per volgend kind.
  • Alleenstaande ouderkop:€ 3.190 per jaar.

Alleenstaande ouderkop

De alleenstaande ouderkop is er alleen voor een alleenstaande ouder, zonder toeslagpartner en die alleen woont. De andere bedragen zijn beschikbaar voor ouders met 1 of meerdere kinderen. Het maximale bedrag is beschikbaar voor de lagere inkomens tot grofweg 20.000 euro per jaar.

Data uitbetaling kinderkorting 2020

De kinderkorting kgb wordt uitbetaald op:
  • Maandag 20 juli voor de maand augustus.
  • Donderdag 20 augustus voor de maand september.
  • Maandag 21 september voor de maand oktober.
  • Dinsdag 20 oktober voor de maand november.
  • Vrijdag 20 november voor de maand december.
  • Maandag 21 december voor de maand januari 2021.

Conclusie kinderkorting 2020

Wie op zoek is naar een toeslag voor het levensonderhoud zijn een kind of kinderen, kijkt vooral naar het kindgebonden budget. Dit budget kan u wel degelijk financieel verder op weg helpen.

Lees verder

© 2012 - 2020 Zeemeeuw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alleenstaande (ouder) en de BelastingdienstAlleenstaande (ouder) en de BelastingdienstEen alleenstaande en een alleenstaande ouder hebben het financieel vaak moeilijk, omdat er geen fiscale partner is waaro…
Heffingskortingen en echtscheidingHeffingskortingen en echtscheidingEen echtscheiding heeft vele gevolgen, financieel en emotioneel. Financieel kunnen er grote veranderingen door een echts…
Pleegvergoeding 2019 en 2020 (pleegzorgvergoeding)Pleegvergoeding 2019 en 2020 (pleegzorgvergoeding)Wie zorgt voor een pleegkind kan in 2018, 2019 of 2020 een pleegvergoeding of pleegzorgvergoeding krijgen. De pleegzorgv…
Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2019 en 2020Belastingvoordeel inkomstenbelasting 2019 en 2020Ook in 2019 en 2020 kunt u een belastingvoordeel hebben en zo geld terug krijgen van de Belastingdienst. Of u recht hebt…

Toptarief 2019, 2020: loonbelasting en inkomstenbelastingToptarief 2019, 2020: loonbelasting en inkomstenbelastingHet toptarief 2019 voor de loonbelasting en inkomstenbelasting bedraagt bijna 52%, maar daalt in 2020 (belastingherzieni…
Polis verpanden of toch een weduweclausuleDe hoogte van de successiebelasting kan beïnvloed worden door een verpanding of door een weduweverklaring. Op korte term…

Reageer op het artikel "Kinderkorting 2020 is belastingvrij"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Lisette Tuenter, 05-01-2016 18:02 #74
Hallo,
Ik heb sinds 2010 een co-ouderschap met de vader van mijn kids (13,15.16).hoewel de kinderen Door toedoen van hun vader grotendeels bij mij zijn.
De belasting vind dat ik niet in aanmerking kom voorde alleenstaande ouderkorting.De kids staan niet op mijn woonadres ingeschreven bij de gemeente. Omdat de vader van de kids tentijde vd scheiding erg dreigend was naar mij heb ik dat zo gelaten.Hij is blijven wonen in het ouderlijk huis.
Echter de kinderbijslag staat wel op mijn naam en zodoende komt hij ook niet in aanmerking voor de alleenstaande ouderkorting. Vallen wij nu beiden buiten de boot… Het voelt ze oneerlijk.

Gr Lisette Reactie infoteur, 03-07-2020
Hallo Lisette,
U voorziet in de kosten van levensonderhoud van de kinderen en krijgt daarom wel de kinderbijslag en mogelijk de kinderkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

V. Hendrik, 26-02-2015 00:16 #73
Beste Zeemeeuw,

Mijn ex heeft zich op 27 januari 2014 bij mij ingeschreven. We zijn echter in april uit elkaar gegaan. Hij weigerde zich uit te schrijven waardoor ik in mei via de gemeente een adresonderzoek ben gestart. Deze is in juli afgerond & de gemeente heeft mijn ex per 29 juli uitgeschreven, net drie dagen te laat dus. Kom ik nu definitief niet in aanmerking voor de alleenstaande ouder korting of houdt de belastingdienst wellicht rekening met de startdatum van het adresonderzoek?

Bij voorbaat dank voor uw reactie! Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste V. Hendrik,
De Belastingdienst kijkt naar het moment dat uw ex is uitgeschreven en dat komt voor u natuurlijk slecht uit. Als de gemeente in zijn bevindingen aangeeft dat al eerder is vastgesteld dat uw ex het pand heeft verlaten of als u dat voldoende hard kunt maken, is de Belastingdienst misschien nog te overtuigen, maar in eerste instantie zal worden gekeken naar de datum van uitschrijven in het computerbestand van de gemeente.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cmk, 22-02-2015 15:13 #72
Hartelijk dank voor uw snelle antwoord. Ik was er al bang voor. Mijn jongste kind voor 31/12/99 geboren, wel in het zelfde jaar. Dus kom ik ook niet in aanmerking voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Cmk,
Graag gedaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cmk, 21-02-2015 17:13 #71
Beste Zeemeeuw,

In februari 2015 heeft de belastingdienst bij mij aangekondigd dat zij de aangifte 2012 gaan wijzigen omdat ik onterecht alleenstaande ouderkorting heb ontvangen. Ik voldoe aan alle voorwaarden behalve dat mijn kinderen ingeschreven stonden op mijn woonadres blijkens de GBA. Ik ben uit elkaar met mijn ex partner en we voeren co-ouderschap, meer dan drie dagen per week zijn de kinderen dan bij mij. Ik woon alleen etc. Mijn dochter is uit 1999 en mijn zoon uit 1995. Ik heb hen een brief geschreven dat ik het hier niet mee eens ben omdat ik niet kan voldoen aan inschrijving van mijn kinderen in de GBA, dat wil mijn ex partner niet en de gemeente biedt deze mogelijkheid van dubbele inschrijving niet.
Hier hebben ze nog steeds geen boodschap en willen teruggave van € 2408,-. Mijn vraag is of ik een kans maak en of er jurisprudentie bestaat waarbij ik toch recht blijjf houden op de alleenstaande ouderkorting in 2012, ondanks het feit dat ze niet op mijn woonadres ingeshreven stonden maar ik wel co-ouderschap doe. In 2011 is het wel toegekend.
Bij voorbaat dank.
CMK Reactie infoteur, 03-07-2020
De alleenstaande ouderkorting is voor de alleenstaande ouder bij wie het kind woont en ingeschreven staat. Dus had beter een kind bij u ingeschreven kunnen staan en de andere bij uw ex. Waar u wellicht wel recht op hebt en had is de inkomensafhankelijke combinatiekorting:

https://financieel.infonu.nl/belasting/108023-inkomensafhankelijke-combinatiekorting-2020.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mama2012, 18-01-2015 10:03 #70
Beste, ik heb een brief van de belastingdienst gekregen dat ik geen recht het op alleenstaande-ouderkorting over 2012. Ik voldoe aan alle voorwaarden zoals omschreven echter staat in de brief vermeld dat mijn zoon op 1 januari 2012 niet bij mij op het adres staat ingeschreven. Het geen kan kloppen want hij is in juni 2012 geboren. Tijdens de aanvraag in 2012 vertelde men mij dat het kind langer dan 6 maanden bij mij moest verblijven en men dan recht heeft op de korting over het hele jaar. Tevens heb ik de aanvraag destijds in juli/augustus gedaan, dan had toen toch al duidelijk moeten zijn dat ik er geen recht op zou hebben aangezien hij niet op 1 januari stond ingeschreven, laat staan geboren was!Ik ben nu verward dat ik deze brief krijg. Ik kan een brief indienen dat ik het er niet mee eens ben. Heeft u een tip voor mij? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Mama2012,
Het lijkt wel of niet bekend is wanneer uw kind is geboren is en is aangegeven bij de gemeente. Tekent u bezwaar aan waarin u aangeeft een alleenstaande ouder te zijn die zorgt voor een kind en geen fiscale partner hebt, waardoor u naar uw mening wel degelijk recht hebt op de kinderkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Moeder, 15-01-2015 21:56 #69
Ik ben al jaren gescheiden en heb een co ouderschap. De vader van mn kind wilde niet meewerken aan t feit om mn kind op mijn adres in te schrijven. Gezien de moeizame verhoudingen zou ik t moeten afdwingen bij de rechter.
In de praktijk woont mn kind door de weeks bij mij en regelmatig ook in t weekend. Desondanks moet ik de alleenstaande ouderkorting terug betalen. Aangezien de vader al jaren weer getrouwd is, is het niet zo dat hij aanspraak hierop maakt. is er een oplossing voor dit probleem? Ik snap de harde eis maar je hebt instemming nodig van beide ouders om n kind in te schrijven. Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Moeder,
1. Bij een aantoonbaar co-ouderschap en de kind woont bij de ander kan er wel recht bestaan op de inkomensafhankelijke combinatiekorting, maar niet de alleenstaande ouderkorting.
2. Bij het kindgebonden budget zijn bij co-ouderschap de eisen dat het kind:
- ten minste drie dagen per week bij u woont.
- ten minste drie dagen per week bij uw ex-partner woont.
- op uw woonadres of op het woonadres van uw ex-partner is ingeschreven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nikki, 24-09-2014 21:16 #68
Hoi,
Ik heb een dochter van 4 jaar die naar de basisschool gaat. Ik ontvang al alleenstaande ouderkorting voor haar. Echter tot aan deze maand zat ik in de WWB, nu ben ik begonnen aan een voltijd MBO opleiding. Ik las ergens dat ik dan geen recht meer heb op de alleenstaande ouderkorting, klopt dit?

Groetjes Reactie infoteur, 03-07-2020
Hoi Nikki,
De kinderkorting is inkomensafhankelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Stephanie, 23-09-2014 12:34 #67
Beste,

Ik ben een alleenstaande moeder inwonend bij een kennis. Heb twee kinderen en werk parttime. Heb ik dan recht op inkomens afhankelijke combinatiekorting? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Stephanie,
Als u een zelfstandige huishouding hebt en de kennis niet uw partner is, wel. Dat kan bijvoorbeeld door een huur te betalen, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nikki, 22-09-2014 13:15 #66
Ik ben sinds 1 aug.jl alleenstaand met wwb en aanvullende bijstand, nu komt per 1okt.as. mijn zoon van 20 weer bij mij wonen, hij loopt stage zonder vergoeding, en studeert nog, heeft een duobeurs van €65.verder geen inkomen. waar kan ik nog recht op hebben?
Groet nikki Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Nikki,
Zie reactie #63.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rd, 11-09-2014 20:10 #65
Hallo ik heb een vraag,
ik ben zwanger en alleenstaand, de vader van t kind wil er niks mee te maken hebben. Dus heb ik er zelf voor gekozen. ik doe MBO1 ( over een maand afgerond) en word over een week 18 jaar. ik wil bij mij moeder gaan wonen samen met het kindje. Zij heeft een minimum inkomen en kan vrij weinig voor mij betekenen. wat zijn de opties voor mij? kan ik een alleenstaand moeder uitkering aanvragen?! Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Rd,
Als je bij je moeder gaat wonen wordt je door de fiscus niet als alleenstaande gezien, omdat een eigen huishouding dan ter discussie zal worden gesteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patricia, 27-08-2014 20:40 #64
Ik lees overal dat ik met m'n bijstandsuitkering recht heb op alleenstaande ouderkorting van 947,- plus een toeslag dat inkomensafhankelijk is. De belastingdienst zegt dat ik alleen recht heb op 947,- Hoe kan dat? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Patricia,
Dat komt doordat het extra deel alleen wordt uitgekeerd als er ook inkomen uit werk is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nikki, 20-08-2014 16:20 #63
Hallo ik heb een vraag.
Ik werk momenteel nog wel maar vanaf volgend jaar wil ik weer gaan studeren. Mijn zoontje is net 3 jaar. Er is een mogelijkheid dat ik tijdens mijn studie wel kan gaan stagelopen. Op welke toeslagen heb ik dan nog recht?
Groetjes
Nikki Reactie infoteur, 25-06-2020
Beste Nikki,
1. Er zijn een paar toeslagen waarvoor je naast je studie in aanmerking kunt komen:

https://financieel.infonu.nl/geld/108933-eenoudertoeslag-studiebeurs-2019-2020-voorwaarden.html

2. Stage lopen mag ook:

https://financieel.infonu.nl/belasting/134050-belasting-betalen-over-stagevergoeding.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erica, 26-06-2014 13:55 #62
Hallo ik heb een vraag. Ik woon met mijn zoontje van 3 maanden bij mijn moeder, haar vriend en mijn zus. Heb ik recht op alleenstaande ouderkorting? Ik betaal wel alles doe ook mijn eigen boodschappen enzv. Reactie infoteur, 03-07-2020
Hallo Erica,
Als u kunt aantonen dat u uw eigen huishouding voert en dus geen partner bent van een andere bewoner, hebt u recht op de kinderkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marleen, 23-06-2014 10:37 #61
Mijn dochter van 17 heeft zich (overigens zonder overleg en met medeweten van vader) over laten schrijven op haar vaders adres, en dat heeft ze op 13 juni jl. gedaan. Nu is het zo dat ik alleenstaande ouderkorting, kindgebonden budget en huurtoeslag ontvang. Het laatste wordt fors minder en de andere twee toeslagen raak ik kwijt, maar hoe zit het nu met de toeslagen die ik dit jaar al ontvangen heb, moet ik dat gaan terugbetalen of niet, aangezien zij nog geen 6 maanden bij mij was. Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Marleen,
Ze had beter tot 1 juli kunnen wachten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sharon, 17-05-2014 15:52 #60
Ik ben sinds een jaar alleenstaande ouder en ook een jaar werkloos nu. Ik ontvang geen bijstand omdat ik onder de 27 ben, ik heb dus 0 Euro in de maand met een kind van 4.

Heb je zonder studie ook recht op een eenoudertoeslag?

Gr Sharon Reactie infoteur, 10-08-2019
Beste Sharon,
Voor de eenoudertoeslag is geen studie nodig, maar er moet wel inkomen zijn, anders kan de fiscus niet betalen. Weet u zeker dat u geen recht op bijstand hebt:

https://financieel.infonu.nl/geld/119339-hoogte-bijstandsuitkering-2019-januari-2020.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Val, 02-05-2014 17:29 #59
Beste,
Ik ben in verwachting en begin aug uitgerekend, maar geen werk de vader is ook niet inbeeld heb ik recht op een alleenstaande ouderkorting?

Mvg. Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Val,
Als er ook geen fiscale partner is, hebt u (na de geboorte) recht op de kinderkorting als alleenstaande.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gigi, 24-03-2014 13:50 #58
Goedemiddag,

Ik lees nu dat je ook recht hebt op alleenstaande ouderkorting als je als alleenstaande ouder met je kinderen bij je ouders hebt ingewoond. Nu heb ik in 2009 en 2010 aangegeven dat ik dus geen recht had op alleenstaande ouderkorting, ik werkte fulltime. Kan ik dit nog wijzigen op 1 of andere manier? Zoja hoe kan ik dat het beste doen?

Met vriendelijke groet,
Gigi Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Gigi,
U moet wel een eigen huishouding hebben. Een correctie op een eerdere belastingteruggave kan tot maximaal vijf jaren terug. Zie #47.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arnold, 14-03-2014 12:10 #57
Mijn gescheiden vriendin heeft haar dochter 4 dagen van elke week thuis. Haar ex (en vader) heeft haar 3 dagen in zijn huis. GBA inschrijving voor dochter is het huis van de vader. Vader krijgt ook de kinderbijslag en het kind gebonden budget. Dochter is 14, wordt dit jaar 15.
Volgens mij heeft vader toch ook recht op "Alleenstaande ouderkorting" e.e.a. afhankelijk van inkomen? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Arnold,
Bij co-ouderschap kan hij recht hebben op de alleenstaande ouderkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cindy, 13-03-2014 12:08 #56
Goedemorgen.

ik heb een vraagje, ik woon sinds 2010 terug bij mij moeder samen met mijn zoontje van 9. mijn zusje van 25 woont er ook. mijn moeder heeft een uitkering en ik en mijn zusje werken. ik hoorde net pas van de belastingdienst dat ik en mijn moeder geen fiscale partners zijn ondanks dat ik elke maand de huur betaal aan mijn moeder. En ik zelf boodschappen en mijn eigen lasten moet betalen. heb ik nou toch recht op alleenstaande ouder korting ja of nee…?

Alvast bedankt,
Cindy Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Cindy,
Als er geen fiscale partner is, hebt u recht op de alleenstaande kinderkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carmen van den Hoek, 15-01-2014 13:31 #55
Goedemiddag,

Sinds december 2011 zijn mijn ex en ik uit elkaar, in januari 2012 heeft hij mij uitgeschreven op ons toenmalige adres, en heb ik samen met mijn zoontje tijdelijk bij een vriendin gewoond. Sinds 1 maart 2012 woon ik in mijn eigen particuliere huurwoning met mijn zoontje van 3 jaar. Ik ben alleenstaande moeder. Ik heb een bijstandsuitkering van 1056,00 per maand, daar gaan alle vaste lasten, boodschappen etc. vanaf.
Mijn ex betaalt me niks voor mn kleine, en heeft dat ook nooit gedaan.
Toeslagen (huur, zorg, kingebonden budget) heb ik wel, maar dat wordt ingehouden ivm een schuld van de kinderopvangstoeslag.

Ik zou graag willen weten waar ik evt allemaal recht op zou hebben, ben niet zo'n ster in dit soort dingen.

Groetjes,
Carmen Reactie infoteur, 25-06-2020
Beste Carmen van den Hoek,
1. Er was/is zo wie zo recht op kinderalimentatie.
2. Als alleenstaande moeder hebt u nog recht op enkele voordelen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/121268-alleenstaande-ouder-en-de-belastingdienst.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mies, 08-12-2013 19:53 #54
Beste,
Ik woon na een scheiding met mijn 3 kinderen in een vakantiewoning en betaal hier huur voor. Ik sta echter bij mijn ouders ingeschreven omdat ik niet ingeschreven mag staan op het adres van de vakantiewoning. Heb ik toch recht op alleenstaande ouderkorting?
Met vriendelijke groet,
Mies Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Mies,
Als de beide ouders nog leven zijn zij elkaars fiscale partner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 28-11-2013 08:54 #53
Beste,
Ik probeer uit te rekenen hoeveel de alleenstaande ouderkorting per kind is. 2 kinderen (3&4j) inkomen 29.000. Kunt u hierbij helpen?
Met vriendelijke groet,
Willem Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Willem,
De alleenstaande kinderkorting is niet per kind, maar per alleenstaande ouder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Charlotte, 06-11-2013 11:16 #52
Goedemorgen, Ik heb een vraag ik ben een alleenstaande moeder, ik heb een dochter van 1 jaar. Ik woon nog thuis. Heb ik recht op alleenstaande ouderkorting? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Charlotte,
U kunt inderdaad recht hebben op de alleenstaande kinderkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Naampriscilla, 03-11-2013 11:11 #51
Iik heb een vraag ik ben vanaf dat me kleine geboren is alleenstaand moeder. Hij is nu 3 en ik krijg oook niks van zijn vader. ik woon nu 2 jaaropmezelf. heb ik recht op alleenstaande ouderkorting? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Priscilla,
Ja u hebt recht op de alleenstaande kinderkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jenela, 09-09-2013 13:51 #50
Hallo vraagje?
Ik heb een zoontje van 4 maanden ben al een tijdje bezig om alleenstaande ouderkorting aan te vragen omdat ik geen relatie heb met de vader van mijn kind en ik woon bij een familielid. Verder moet ik elk maand een bedrag geven aan de hoofdbewoonster en mijn eigen dingen halen. Maar alsnog werd mij verteld dat ik het niet zal krijgen. ik ben zo boos en ben er nog bezig mee. Ik heb toch recht? Reactie infoteur, 03-07-2020
Hallo Jelena,
Als u kunt aantonen dat u geen gezamenlijke huishouding hebt met het familielid, hebt u er recht op. Het is nog beter om een huurcontract op te stellen waaruit blijkt dat u huur betaalt. Bekend is dat de belastingdienst in dit soort situaties moeilijk doet en het familielid als uw fiscale partner kan zien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 08-04-2013 10:48 #49
Hallo
Ik had een vraag. Ik ben thuisblijf moeder. Ik vroeg me af of je ook algemene heffingskorting kan aanvrage als je inwonend ben. Wij hebben samen een dochter en wij zijn langer dan 6 maanden getrouwd. Wegens omstandigheden wonen we nu sinds een jaar bij mijn schoonouders in.

Alvast bedankt. Reactie infoteur, 25-06-2020
Beste Kim,
Als uw fiscale partner voldoende inkomen heeft, kan uw algemene heffingskorting gewoon worden uitbetaald:

https://financieel.infonu.nl/belasting/109578-recht-op-de-aanrechtsubsidie-minstverdienende-partner.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harry, 25-03-2013 14:29 #48
Beste Zeemeeuw,

Ik ben vorig jaar maart gescheiden. Mijn ex vrouw heeft een nieuw huis gekocht en we wonen al ruim voor de scheidingsdatum niet meer bij elkaar. Het koopcontract van haar nieuwe huis dateert van 22 mei. Echter nu is mijn ex vrouw vergeten zich direct uit te schrijven bij de gemeente waardoor we niet voldoen aan minimale periode van 6 maanden. Loop ik nu ook het recht op de alleenstaande ouderkorting mis?

Alvast bedankt voor uw antwoord. Reactie infoteur, 25-06-2020
Beste Harry,
Dat risico loopt u zeker. Maatgevend voor het moment van de beëindiging van het fiscaal partnerschap is de combinatie van de echtscheidingsaanvraag (indiening bij rechtbank) en het verlaten van het huis (registratie in BRP/GBA):

https://financieel.infonu.nl/belasting/109043-wanneer-eindigt-een-fiscaal-partnerschap.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arita, 15-03-2013 18:19 #47
Heb je ook er ook recht op als je nog inwonend bent? Reactie infoteur, 16-03-2013
Beste Arita,
Niet als je niet je eigen huishouding voert.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marga, 07-03-2013 11:53 #46
Ik ben 12 jaar gescheiden. Heb 2 studerende thuiswonende kinderen in de leeftijd van inmiddels 17 en 20 jaar. De jongste wordt dit jaar 18. Mijn brutto jaarinkomen is 54.000€ Heb ik nog recht op aanstaande ouderkorting? Kan ik kosten voor levensonderhoud, collegegeld e.d. aftrekken? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Marga,
Voor uw kind van 17 jaar kunt u de kinderkorting krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Angel, 19-02-2013 03:23 #45
Hallo ik heb een paar vragen ik ben een alleenstaande moeder mijn ex was vanaf 30-06-2011 uitschreven bij mij. Ik heb 2 kinderen 9 jaar en 21 jaar en ik heb een koop huis nu heb ik ontslag gekregen. Heb netto 1200 euro in de maand. Mijn eerste vraag is kan ik nog alleenstaande ouder korting krijgen over het jaar 2012 ( toen was ik wel aan het werken en netto salaris 1650 euro was). Tweede vraag is : nu heb ik uitkering heb ik nu wel recht op? Mvgr Reactie infoteur, 03-07-2020
Hallo Angel,
De alleenstaande kinderkorting zit in het kgb.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alice, 18-02-2013 23:29 #44
Voor mij zijn een aantal dingen niet duidelijk, ik heb hiervoor 2 x nagevraagd bij de belastingdienst en er werd gezegd dat ik geen recht heb op alleenstaand ouderkorting. Ik zal eerst mijn situatie uitleggen. Ik woon sinds februari 2011 alleen met mijn dochter van 6 jaar, mijn man heeft ons verlaten en is teruggekeerd naar zijn land (Spanje), hij zit zonder werk, betaald mij geen alimentatie. Wij zijn nog niet officieel gescheiden. hij is in oktober 2011 ambtshalve uitgeschreven uit de gemeente waar hij 1 jaar gewoond heeft. In 2010 ben ik ziek geworden, ik werkte 32 uur, ben daarna in de ziektewet gekomen en sinds oktober 2012 krijg ik een WIA uitkering, Ik lees net dat als de partner in het buitenland woont dus geen inwoner meer is van Nederland en dus niet kiest voor behandeling als binnenlandse belastingsplichtige, dus dat zou betekenen dat hij niet meer mijn fiscale partner is.
Het is erg verwarrend, kunt u mij zeggen of ik nu wel of niet recht heb op alleenstaand ouderkorting over 2012 en 2013.
bvd.
Met vriendelijke groeten
Alice Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Alice,
U komt, als uw man niet in Nederland belastingplichtig is, wel in aanmerking voor de alleenstaande kinderkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alexandra, 07-02-2013 22:19 #43
Waar en hoe kan ik ouderkorting aanvragen? Ik kan nergens geen formulier vinden…? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Alexandra,
U vraagt de kinderkorting aan bij de Belastingdienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alleenstaande Mama, 06-02-2013 21:43 #42
Moet ik de alleenstaande ouderkorting die ik krijg delen met mijn ex? Dat wordt vanaf zijn kant van de familie wel verwacht, maar het is toch iets waar ik recht op heb? Wat ik krijg?
We krijgen het toch niet allebei?
Even ter verduidelijking. We hebben geen co-ouderschap, zoontje van 1 is 1 keer per 2 weken een weekend bij mijn ex en doordeweeks 1 nacht en 1, 5 a 2 dagen. Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Alleenstaande Mama,
De alleenstaande kinderkorting is voor de alleenstaande ouder bij wie het kind woont en ingeschreven staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bennie, 31-01-2013 08:10 #41
Hallo,
Hoe zit het nou met alleenstaande vader? Me werkgever zit nu op te hameren dat me ouderschap uren in feb op zijn. Me zoontje is 9 jaar ik werk 32 uur en kan me zoontje niet alleen thuis laten.

Me zoontje zit op spec onderwijs is daar geen andere regeling voor?

Mvg Bennie Reactie infoteur, 25-06-2020
Beste Bennie,
Er is qua heffingskorting geen verschil tussen een alleenstaande vader of moeder. Wellicht is buitenschoolse opvang een mogelijkheid:

https://financieel.infonu.nl/belasting/118830-kinderopvangtoeslag-2020-kinderopvangtoeslagtabel-2020.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gees, 27-01-2013 11:00 #40
Hoi hoi,

Ik woonde heel 2012 bij mijn ouders op het adres maar betaalde mijn eigen boodschappen en vaste lasten (zorg, overlijden etc) geen huur, electra water en licht.
heb ik er dan wel recht op? inkomen ongeveer €12000, - p.j. Reactie infoteur, 03-07-2020
Hoi Gees,
Als u geen huur betaalt, zal de Belastingdienst dit niet als een eigen huishouding zien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lila, 17-01-2013 23:42 #39
Hoe kan het nou dat ik op geen enkele site een linkje vind waarmee ik een formulier om alleenstaande ouderkorting aan te vragen zie, misschien beetje klunzig maar… HelP! Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Lila,
Via de toeslagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Loes, 16-01-2013 20:14 #38
Ik ben een alleenstaande moeder van een dochter van 2 jaar, ik woon en sta ingeschreven bij een vriendin ontvang alleenstaande ouderkorting heb ik hier wel recht op? of kan het zijn dat ik deze korting later terug moet betalen? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Loes,
Niet als jullie geen gezamenlijke huishouding hebben en geen samenlevingscontract.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ger, 03-01-2013 08:21 #37
Ik ben alleenstaand en mijn studerende zoon, in december 2012 is hij 21 jaar geworden, woont bij mij. Omdat hij in 2012 teveel bijverdiensten heeft uit loon en uit spaargeld, totaal ca. € 15.000, heeft hij geen recht op studiefinanciering.
In hoeverre mag ik nog kosten voor levensonderhoud aftrekken als hij een dergelijk inkomen en spaargeld (ca. 85.000 uit nalatenschap) heeft.
Ik maak daadwerkelijk kosten voor levensonderhoud en inwoning. Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Ger,
Dat wordt lastig. U moet immers aantonen dat uw zoon zonder uw bijdrage niet in zijn eigen kosten van levensonderhoud kan voorzien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karinklos, 18-12-2012 09:06 #36
Ik ontvang een bijstanduitkering die rechtstreeks naar de kredietbank gestort wordt
op het moment komt die daar niet binnen en ook niet bij de sociale dienst.
Hoe kan dat? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Karinklos,
Voor uw bijstandsuitkering kunt u het beste met de sociale dienst contact opnemen. Die zou moeten weten wat er fout gaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roos, 06-12-2012 23:57 #35
Kan iemand mij vertellen wat de Belastingteruggave is in 2013 voor een:
- Alleenstaande werkende moeder:
- Van de 36 uur per week: 29 uur werken & 7 uur per week oudschapsverlof.
- Met 2 thuis wonende kinderen van 7 en 8 jaar
- Die 4 volle dagen naar NSO gaan
- Huurwoning als woonruimte
- Geen vermogen aanwezig
- Bruto jaarsalaris is 50.000€

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Roos,
U vraagt de kinderkorting zelf aan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolanda, 28-11-2012 22:18 #34
Hallo, ik woon met mijn zoon van 11 vanaf april 2012 alleen mijn scheidingsdatum is 18 juli 2012 Heb ik recht op alleen staande ouder korting?

groetjes jo Reactie infoteur, 03-07-2020
Hallo Jolanda,
Niet de scheidingsdatum is van belang, maar het moment waarop de scheiding bij de rechter is aangevraagd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wilma, 30-10-2012 11:22 #33
Beste redactie, in december 2011 ben ik gescheiden. Vanaf oktober 2011 woon ik alleen met mijn dochter van 15 jaar. Kan ik voor 2012 nog alleenstaande ouderkorting aanvragen? Mijn inkomsten zijn ongeveer 25.000 per jaar.

vriendelijke groet. Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Wilma,
Ja u kunt de alleenstaande kibderkorting aanvragen (zit in het kindgebonden budget).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolanda Adams, 17-10-2012 13:00 #32
Hoi, ik heb een zoon van 9 jaar die door zijn verstandelijke beperking gedeeltelijk in een AWBZ instelling verblijft… 9 a 10 dagen per maand verblijft hij bij mij, maar omdat hij bij die instelling staat ingeschreven krijg ik geen alleenstaande ouderkorting terwijl die instelling wel een heel groot budget per jaar voor hem krijgt. Wat zijn mijn rechten? Bvd Gr J Adams Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Jolanda Adams,
Omdat uw zoom niet bij u woont, hebt u helaas ook geen recht op de alleenstaande kinderkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 07-10-2012 00:55 #31
In het begin van het jaar woonde ik nog met mijn expartner samen, notarieel samenlevingscontract, eigen huis en samen een kind.
Per half mei ben ik ingetrokken bij mijn ouders en is het huis overgegaan op zijn naam. Eind augustus ben ik daar weer uitgeschreven. Ik heb wel zelf de boodschappen voor mijn kind en mezelf gedaan en mijn ouders een bedrag betaalt voor inwoning. Ik begrijp dat mijn ex mijn fiscale partner is gezien de voorwaarden. Hij gaat voor mijn ouders begrijp ik. Heb ik wel recht op alleenstaande ouderkorting of niet? En hoe toon ik een gescheiden huishouding aan?
Alvast bedankt. Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Maria,
Een gescheiden huishouding kunt u aantonen door zichtbaar te maken dat u uw eigen kosten van levensonderhoud betaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Stacy, 27-09-2012 04:14 #30
Ik ben een alleenstaande moeder; mijn partner is vorig jaar oktober naar het buitenland gegaan en daar een nieuw leven begonnen met een andere vrouw. Hij heeft me wel met ons koophuis en leningen achter gelaten. Tot de dag op heden staat hij nog ingeschreven op mijn adres (koophuis).

Ik heb mijn handen in mijn haren omdat ik niet weet waar ik wel of niet recht op heb. Ik werk full time 40+uur, verdien +- 38900 per jaar en heb een dochter van 4 jaar.
Mijn maandelijkse kosten - hypotheek=leningen=gas=water=elektriciteit komen uit op 1700 (dit is iets meer dan mijn netto inkomen/ ik heb zelfs nog geen boodschappen geteld of geld om kleren te kopen)

Afwachtend op advies/ tips of hulp.

Alvast bedankt. Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Stacy,
1. Als uw partner niet uw man was en als er geen geregistreerd partnerschap was, zijn jullie geen fiscale partners.
2. U hebt recht op de hypotheekrenteaftrek en heffingskortingen (algemene heffingskorting; arbeidskorting; alleenstaande ouderkorting). Voor de zorgtoeslag is uw inkomen te hoog.
3. Probeer zelf uw ex partner uit te schrijven, want daar hebt u alleen maar last van.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolanda, 12-09-2012 02:43 #29
Ik krijg per maand een WAO uitkering van 892.00 euro. Ik sta er vanaf de geboorte van mijn dochter alleen voor. mijn dochter is geboren in 2001. Het is bikkelen om rond te komen…
Ik hoorde van een hele goede vriend de vraag of ik alleenstaande ouderkorting krijg. Ik denk het niet. Hoe kom ik erachter of ik hier recht op heb? Bedankt voor het lezen van deze mail en ik wacht op een reactie, met vriendelijke
groet, Jolanda Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Jolanda,
Zo bezien, hebt u er gewoon recht op, maar door de hoogte van uw inkomen kan het zijn dat niet alles is uitbetaald. U kunt dit zien op uw aanslag inkomstenbelasting. Zie voor de voorwaarden het artikel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nathalie, 11-09-2012 14:09 #28
Ik heb een paar vraagjes. Ik ben op 07-01-2013 uitgerekend en wanneer ken je dan al die alleenstaande ouderkorting aanvragen? Ik heb nu een uitkering en ben benieuwd wat je dan maandelijks krijg? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Nathalie,
U komt (eventueel) voor de alleenstaande kinderkorting in aanmerking zodra het kind geboren is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mitzy, 08-09-2012 14:29 #27
Ik heb een vraagje. Sinds februari 2012 woon ik zelfstandig met mijn zoontje die op 11-10-2011 is geboren. Zijn vader is op 7 mei 2012 uitgeschreven op mijn adres. We hebben dus maar kort samengewoond. Nu wil ik via een voorlopige aanslag alleenstaande ouder korting aanvragen. Mijn inkomen in 2012 zal rond de 7000 zijn, omdat ik parttime heb gewerkt en vanaf september weer student bent. Wanneer ik dit invul bij de aanvraag kom ik uit op een bedrag van ongeveer 160 euro dat ik krijg. Dat is toch te weinig? Het is toch iets van 950 euro per jaar zonder aanvullendtoeslag uit werk? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Mitzy,
De kinderkorting wordt ook bij een laag inkomen uitbetaald. Dat is bij heffingskortingen niet zo.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Britt, 07-09-2012 20:51 #26
Ik ben alleenstaande moeder sinds eind juni dit jaar. Ik heb een eigen huishouding, een dochter van 1 en werk 30 uur. De vader van mijn dochter is eind juni vertrokken en heeft zich 7 juli uitgeschreven van mijn woonadres bij de gemeente.
Hoe zit het nu met mijn recht op alleenstaande ouderkorting. Als ik een voorlopige aanslag 2012 aanvraag via het programma op de computer kan ik hierin niet aangeven vanaf welke datum ik alleenstaand ben.

Groeten Britt Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Britt,
U hebt er recht op.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Denali82, 06-09-2012 20:31 #25
Ik heb een zoontje van 1, werk sinds 2 weken en krijg een bijstandsuitkering toegewezen, heb ik recht op alleenstaande ouderkorting?

mvg,
Denali Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Denali82,
U hebt recht op de alleenstaande kinderkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bakker, 30-08-2012 23:44 #24
Geachte,

Ik heb een korte vraag op dit moment heb ik een uitkering en wordt mijn alleenstaande ouderkorting door hun ingenomen. Ik wil in feb 2013 weer naar school gaan. en heb een kindje van 1 jaar en werk niet. ik kan nergens vinden wat ik zo ongeveer aan alleenstaande ouderkorting kan krijgen. Ben namelijk aan het berekenen of ik al mijn kosten voor school kan betalen.

grt N. Bakker Reactie infoteur, 03-07-2020
Geachte Bakker,
De kinderkorting kan ook bij geen werk worden uitbetaald in 2020.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nicole, 21-08-2012 15:15 #23
Ik heb een zoontje geboren op 08-08-2011. Ik heb een vaste baan van 36 uur. Vader is onbekend. Heb ik recht op alleenstaande ouderkorting? Ik kreeg dit via via te horen, want ben er helemaal niet in thuis en heb me er verder niet in verdiept. Mvg Nicole Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Nicole,
Als u alleenstaande bent, hebt u onder deze voorwaarden ook recht op de alleenstaande ouderkop. Hoeveel precies is mede afhankelijk van de hoogte van uw inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Saskia, 17-08-2012 11:58 #22
Mag ik vragen als je als nog bij je ouders woont met kind, heb je dan ook recht op die ouderkorting? Ik kan het nergens vinden dus ik vraag het aan u. Mvg Saskia Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Saskia,
Dat hangt ervan af. Voorwaarde is dat u een eigen huishouding hebt. Als u huur betaalt en geen gemeenschappelijke huishouding hebt, is er nog een mogelijkheid en anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mark, 09-08-2012 14:30 #21
Hallo,

Recent wilde ik een voorlopige teruggave aanvragen voor een vriendin van me.
Situatie:
Dochterje geboren in 2009
Scheiding aangevraagd in 2011
Scheidingsdatum 02-01-2012

Als ik aangeef dat ze het hele jaar ongehuwd is kom ik op een teruggave heffingskortingen van circa 3.500 ( alleenstaande ouderkorting en inkomensafhankelijke combinatiekorting ).

Als ik aangeef gehuwd, maar meer dan 6 maanden geen fiscale partner ( en de scheidingsdatum 01-02 invoer ) komt er een teruggave van circa 1.700 uit.

Nu begin ik toch te twijfelen, maar in deze situatie heeft zij m.i. recht op alleenstaande ouderkorting EN inkomensafhankelijke combinatiekorting?
Heeft iemand een tegenargument?

Vriendelijk dank,
Mark Reactie infoteur, 03-07-2020
Hallo Mark,
Uw vriendin heeft recht op de alleenstaande kinderkorting en de combinatiekorting, maar hoeveel dat is, is ook afhankelijk van haar inkomen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/108023-inkomensafhankelijke-combinatiekorting-2020.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Inez, 08-08-2012 21:43 #20
Ik heb een vraag, ik ben al bijna een jaar bezig om van mijn man te scheiden, dit doe ik al vanaf vorig jaar augustus 2011. Wij hebben samen 4 kinderen, 3 van de kinderen wonen bij mij, zij varieren in de leeftijd van 16, 14, 12 en 10 jaar oud. Sinds Oktober 2011 heb ik een eigen woning en heb de zorg over 3 kinderen. Omdat ik lees dat ik eventueel in aanmerking kom voor alleenstaande ouderkorting wat in 2012 heffingskorting wordt, is mijn vraag kom ik hiervoor in aanmerking en voor welk kind krijg ik deze korting.

Groeten, Inez Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Inez,
Zolang u niet officieel bent gescheiden, is uw man uw fiscale partner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 08-08-2012 15:26 #19
Heb 2 vragen… Ik leef als man alleen met mijn zoon van 21. Hij wordt dit jaar 22. Begrijp ik het goed dat ik nu geen recht meer heb op de alleenstaande ouderkorting?

Mocht ik er voor 2012 nog wel recht op hebben, blijft het recht dan voor dit jaar nog bestaan wanneer hij in september op kamers gaat?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Henk,
Klopt u hebt geen recht meer op de alleenstaande kinderkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robbie, 07-08-2012 17:06 #18
Ik heb een vraagje. Mijn zoon van 16 wilt graag een bijbaantje, maar ik heb een eenoudertoeslag en zit in de bijstand. Wordt mijn toeslag gekort wanneer mijn zoon een bijbaantje heeft? alvast bedankt Reactie infoteur, 12-01-2020
Beste Robbie,
Het bijbaantje van uw zoon heeft geen invloed op de hoogte van de eenoudertoeslag, maar houdt wel de kinderbijslag qua bijverdiensten in de gaten:

https://financieel.infonu.nl/geld/135762-wijzigingen-kinderbijslag-2018-2019-en-2020.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 27-07-2012 07:48 #17
Ik heb een vraag over mijn (bijzondere) situatie.

Ik leef als man alleen met twee kinderen. Mijn vrouw is weg en heeft haar eigen huis. Wij zijn echter nog steeds getrouwd en hebben samen een koophuis waar ik in woon. Ik betaal alle kosten voor zowel het huis als de kinderen.
Ik heb voor 2011 nog samen met mijn vrouw aangifte gedaan. Omdat ik voor alle kosten opdraai zou het voor mij lekker zijn als ik nog recht heb op aanvullende korting.
Ik hoor het graag. Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Hans,
Omdat u nog getrouwd bent, is uw vrouw nog steeds uw fiscale partner en hebt u daardoor helaas geen recht op de alleenstaande ouderkop in het kindgebonden budget.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Brito, 18-07-2012 00:22 #16
Op de website van de belastingdienst staat aangegeven dat je een huishouden met alleen 1 of meer kinderen waarvan de jongste is geboren na 31 december 1993 moet hebben om in aanmerking te komen voor de alleenstaande ouderkorting.

Nu ben ik samen met me zoontje inwonend bij me tante. Ik voldoe aan de andere voorwaarden die worden gesteld. Alleen is deze voorwaarde me niet helemaal duidelijk. Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Brito,
De kinderkorting is mogelijk tot 18 jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rennie, 17-07-2012 21:52 #15
Welke heffingskortingen heb ik recht op? Dit staat bij de gerelateerde artikelen.

Wat houdt de alleenstaande-ouderkorting in?
In het verleden bestond er ook nog een recht op aanvullende alleenstaande ouderkorting. Deze is per 2011 samengevoegd met de alleenstaande ouderkorting. Het recht op korting geldt als aan onderstaande voorwaarden is voldaan, voor minimaal zes maanden is het betreffende jaar:

De rechthebbende heeft geen partner
De rechthebbende voedt alleen een kind op die nog geen 27 jaar is
Het kind moet worden onderhouden door de rechthebbende en het kind moet op hetzelfde woonadres zijn ingeschreven
De korting bedraagt €900 plus 4, 3 procent van het arbeidsinkomen. De korting bedraagt maximaal €1.500.

Ook krijg ik een brief van DUO waarin staat dat ik recht heb op de( aanvullende) alleenstaande ouderkorting.
Mijn zoon is in maart 19 geworden. Snap er nu niks meer van Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Renny,
Een eis is dat uw jongste kind per 31 december nog geen 18 jaar is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Christa, 18-06-2012 15:26 #14
Ik krijg geen een ouderkorting om dat me dochter bij me een kamer huurt samen met haar dochtertje… waar slaat dat op… dus met andere woorden je mag wel bij een vreemde in wonen en aanvragen, maar niet bij je ouders… ze staat niet eens op het huurcontract… en staat in geschreven als woning zoekende gaan ze nu overal aan zitten je houdt al zo weinig over voor je zelf…? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Christa,
Een belangrijke voorwaarde is inderdaad dat uw dochter zelfstandig een huishouding voert. Ook als ze bij een vreemde inwoont, krijgt ze de alleenstaande kinderkorting niet toegewezen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. A. B. Westra, 15-06-2012 12:15 #13
Wanneer wordt de alleenstaande ouderkorting uitbetaald? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste A. A. B. Westra,
De alleenstaande kinderkorting is een toeslag, het is dus geen loonheffingskorting waarmee een werkgever of uitkeringsinstantie al rekening houdt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Danielle, 15-06-2012 10:48 #12
Ik woon samen met mijn dochtertje bij mijn moeder in. Mijn dochtertje is 3 jaar. Nu zegt de belasting dat ik geen recht heb op een ouder korting omdat ik bij mijn moeder in woon terwijl ik vorig jaar wel gewoon me een ouderkorting heb gehad. Ik heb ook geen partner hoe zit dit?

Groetjes Danielle Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Danielle,
Een vereiste voor de alleenstaande ouderkorting is dat u een zelfstandige huishouding voert. Wellicht was dat vorig jaar nog wel zo. Zo niet, dan kan daarvoor nog een invordering (terugbetaling) moeten plaats vinden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bianca, 13-06-2012 14:52 #11
Sinds maandag 11 juni ben ik inwonend (kostganger) bij iemand samen met mijn zoon, ik ben zzp-er met zeer weinig inkomen. Waar heb ik recht op? Reactie infoteur, 25-06-2020
Beste Bianca,
Als u een eigen huishouding voert en een zelfstandige woonruimte hebt, komt u met een laag inkomen al snel in aanmerking voor de toeslagen, algemene heffingskorting, alleenstaande ouderkorting, inkomensafhankelijke combinatiekorting, kinderbijslag, kindgebonden budget:

https://financieel.infonu.nl/geld/80086-alle-toeslagen-2020.html

https://financieel.infonu.nl/belasting/115930-hoogte-heffingskortingen-2020.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 12-06-2012 20:48 #10
Heb je er ook recht op als je inwonend met je zoon was bij je moeder, maar moeder nu al 8 maanden uitgeschreven is uit Nederland vanwege verhuizing naar het buitenland? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Anna,
Dan hebt u als ook aan de andere voorwaarden is voldaan in recht op de alleenstaande kinderkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Els, 10-06-2012 22:17 #9
Hallo
Ik heb een vraag. Mijn zoon is in april 2012 18 jaar geworden. Is het nu zo dat ik vanaf januari 2012 mijn eenouderkorting die ik maandelijks ontvang terug moet betalen of pas vanaf het moment dat hij 18 is geworden? En moet ik het zelf stop zetten of krijg ik dit via de belastingdienst te horen? En wanneer moet ik het dan stopzetten?

Vriendelijke groeten Els Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Els,
Het kwartaal nadat een kind 18 jaar wordt, stop de kinderbijslag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tamara, 01-06-2012 19:21 #8
Hallo
Ik heb een vraag ik heb een brief adres bij mijn oma, maar ik woon bij de vader van mijn kleine omdat ik geen huis kan betalen. Heb geen recht op een uitkering omdat ik dan moet solliciteren, maar dat gaat niet omdat ik fulltime na school ga. Nu is mijn vraag heb ik dan wel rechtop de eenouderkorting? En wat houdt dat precies krijger dan een vast bedrag per maand, of per jaar?
Dankjewel voor het antwoorden Reactie infoteur, 03-07-2020
Hallo Tamara,
1. Als uw kind niet bij u woont op het briefadres hebt u geen recht op de alleenstaande kinderkorting. Bovendien hebt u waarschijnlijk op het briefadres geen eigen huishouding.
2. Als het gaat om uw woonadres is het zo dat u daar niet alleen met uw kind woont.
3. Dat betekent dat u zo niet in aanmerking komt voor de alleenstaande ouderkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

E. de Haan, 01-06-2012 13:36 #7
Ik heb samen een koophuis met mijn zus en deel een huishouden met haar. Wij leven echter als 2 gescheiden gezinnen. Nu ben ik daardoor al die jaren het alleenstaande ouderkorting "misgelopen" omdat we fiscale partners zijn. Bestaat er een mogelijkheid om deze regeling alsnog voor mij te laten gelden? En wat moet ik daarvoor doen? Het zou fijn zijn om hierin goed geadviseerd te worden. Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste E. de Haan,
Als u samen met uw zus woont in een koophuis dat gemeenschappelijk eigendom is, bent u voor de fiscus automatisch elkaars fiscale partners. Daar is alleen wat aan te doen door het huis kadastraal te splitsen met ieder zijn eigendom of door te verhuizen. Het is de vraag of de kosten die daarmee samen gaan, opwegen tegen het voordeel van de alleenstaande kinderkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tessa, 13-05-2012 23:19 #6
Ik heb voorlopige aanslag aangevraagd v 2012 betreft alleenstaande ouderkorting, mijn dochter is nu 10 maanden. Krijg ik dan van de voorgaande maanden ook nog geld, of ben ik dat mis gelopen, omdat ik het nu pas aanvraag ik ben deze 10 maand ook alleenstaand geweest? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Tessa,
Waar u recht op hebt wordt opgespaard en zo kunt u in een maand meer ontvangen dan wanneer het bedrag door 12 was gedeeld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mariska, 16-03-2012 14:33 #5
Heb sinds augustus 2011 geen fiscale partner meer. voor het jaar 2011 had ik geen recht op. vraag me af of ik nu al de alleenstaande ouderkorting 2012 kan aanvragen of dat ik eerst moet wachten totdat de 6 maanden van dit jaar 2012 voorbij is voordat ik het kan aanvragen? Reactie infoteur, 25-06-2020
Beste Mariska,
U kunt de heffingskorting aanvragen, maar loopt het risico op terugbetaling als de situatie verandert:

https://financieel.infonu.nl/belasting/94097-geld-terug-van-de-belastingdienst-2019-en-2020-tips.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolien, 08-02-2012 11:10 #4
Triest, dit vertellen ze allemaal niet met de verkiezingen. Ik heb een studerende zoon van 21 die geen studiefinanciering meer krijgt omdat hij prima al zijn leerjaren heeft doorlopen en nu naar de Universiteit is.Een bijbaan is niet mogelijk hij moet keihard studeren en ook alle dagen stage lopen. Ik ben een werkende alleenstaande moeder en wordt de laatste jaren alleen maar gestraft voor het feit dat ik hard werk en mijn kinderen goed opgevoed heb en al jaren mijn eigen broek ophoud. Hoe lang pikken we dit nog? Alles voor de rijken lijkt het nieuwe motto. Giften blijven aftrekbaar! Waarom daar niet aan sleutelen? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Jolien,
Er zullen nog meer bezuinigingen volgen helaas. Een gift is meestal aan een goed doel en dat kan het geld ook gebruiken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Constance, 30-01-2012 14:15 #3
Als ik de informatie over aanvullende inkomensafhankelijke ouderkorting lees en dit vergelijk met de informatie op de site van de belastingdienst, valt mij op dat de
Belastingdienst vasthoudt aan verlaging naar 12 jaar!
Kunt u mij zeggen wat juist is? Hartelijk dank alvast voor de informatie. Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Constance,
De informatie in het artikel is up-to-date.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Barba, 28-01-2012 13:47 #2
Zijn deze bedragen per jaar of maand? Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Barba,
Dit zijn de bedragen per jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Petra van Berkel, 24-01-2012 22:14 #1
Jammer dat een alleenstaande ouder die nog een inwonend studerend kind thuis heeft wonen nog meer gekort wordt. Het wordt zo steeds moeilijker om rond te komen met een zeer laag salaris. De banen liggen ook niet meer voor het oprapen. Bijna € 1000 per jaar is toch een hoop geld! Reactie infoteur, 03-07-2020
Beste Petra van Berkel,
Zeker.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-07-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2020
Reacties: 74
Schrijf mee!