InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Vrijgekomen lijfrente en de belastingdienst

Vrijgekomen lijfrente en de belastingdienst

Vrijgekomen lijfrente en de belastingdienst Voorkom met de saldomethode dat de belastingdienst onnodig veel belasting heft op uw extra inkomen uit de premievrij vrijgekomen lijfrente, uw lijfrenteverzekering, polis of koopsompolis. U hebt hiervoor lange tijd gespaard en premies afgedragen. Daarom is het de moeite waard om van uw lijfrente ook netto na belasting zo veel mogelijk over te houden, ook bij afkoop van de polis. Hoeveel belasting u aan de belastingdienst moet betalen over de vrijgekomen lijfrente hangt sterk af van hoe u de vrijgekomen lijfrente laat uitbetalen. Hoeveel u krijgt uitgekeerd hangt ook af van de berekening van bank of verzekeraar. Hoe haalt u meer rendement uit uw vrijgekomen lijfrente? Hebt u een oud regime of een nieuw regime lijfrentepolis?

INHOUD

Kopen van koopsompolis of lijfrenteverzekering

Een koopsompolis of lijfrentepolis is als een aanvullend inkomen uitstekend geschikt. U kunt een polis om vele redenen afsluiten. De straks vrijgekomen lijfrente geeft u een aantrekkelijk extra inkomen als:
  • U een pensioengat hebt.
  • U graag eerder wilt stoppen met werken.
  • U een extra inkomen wilt als aanvullend pensioen of gewoon om allerlei leuke dingen te doen waarbij extra inkomen uiterst handig is.
  • U wilt sparen met een fiscaal voordeel.

Opbouwen van lijfrente

Een koopsom of koopsompolis is een zogenaamde kapitaalverzekering. U stort eenmalig of periodiek. Het is sparen met fiscaal voordeel als u een aantoonbaar pensioen tekort hebt. In de opbouwfase van uw lijfrente betaalt u maandelijks, jaarlijks of ineens premies om als extra inkomen een hoge vrijgekomen lijfrente over te houden. U hebt op meerdere manieren invloed op wat u krijgt uitgekeerd en daarvan netto overhoudt. Haal dus het optimale rendement uit uw lijfrente:

1. Opbouwfase lijfrente

U kunt in de opbouwfase de premies tegen een hoog belastingtarief aftrekken en betaalt waarschijnlijk later tegen een lager tarief belasting over de lijfrente. Als dat lukt is er sprake van winst, maar of het lukt is volstrekt onzeker. Misschien hebt u later wel geen lager inkomen dan nu en is er op dit punt dus weinig voordeel als u de uitbetaling van de lijfrente niet een aantal jaren kunt uitstellen.

2. Gegarandeerd eindkapitaal of niet

De ene polis biedt u een gegarandeerd eindkapitaal, de andere polis is gebaseerd op beleggingen. Bij een gegarandeerd eindkapitaal bent u zeker, bij beleggingen natuurlijk niet. De polis gaat meestal gepaard met een verzekering. Let er dus op wat deze verzekering u aan extra garantie biedt.

3. De kosten van een lijfrentepolis

De kosten die bij een lijfrentepolis worden berekend zijn niet altijd transparant. Het is dus aan u om voldoende offertes aan te vragen en de aanbiedingen goed te vergelijken. Vraag dus door op het punt van de kosten die in rekening worden gebracht. Vraag meerdere aanbiedingen bij verzekeraars en banken.

4. Vrijgekomen lijfrente premievrij uitbetalen

Als de lijfrente of koopsompolis aan zijn einddatum is, is er wel een bepaald kapitaal gespaard, maar moet dit nog worden omgezet in een lijfrente. Ook hier moet u gaan shoppen. De ene aanbieder rekent met een veel lagere rente om de vrijgekomen lijfrente uit te keren dan de andere. De ene heeft veel hogere kosten dan de andere. U haalt alleen dan het hoogste rendement uit de vrijgekomen lijfrente als u voldoende offertes goed vergelijkt en die met het hoogste rendement eruit pikt. U hoeft zeker niet te blijven bij de instantie waar u het kapitaal al die jaren hebt opgebouwd. Maar let wel op: laat de oude verzekeraar de uitkering wel rechtstreeks overmaken aan de nieuwe instantie en niet op uw rekening, want ander zal de belastingdienst er direct bij zijn om belasting te heffen. Relatieve nieuwkomer in deze branche is Brand New Day.

5. Afkoop lijfrente kost ook revisierente

Laat u uw lijfrente afkopen en is de afkoop hoger dan ruim 4000 euro dan houdt uw verzekeraar maar liefst 52% loonbelasting in en moet u de belastingdienst 20 procent revisierente betalen over de totale afkoopsom. In totaal kan dat een inhouding betekenen van 72% van de dagwaarde van uw lijfrenteverzekering. Enorme bedragen dus. Koop dus niet af als dat niet nodig is, maar ga verstandig om met de vrijgekomen lijfrente. Lees eerst meer over de revisierente, voorwaarden en hoogte van de rente voordat u tot afkoop overgaat en wel erg veel geld aan de fiscus kwijt bent.

6. Hoe lang de lijfrente laten uitkeren?

Het aantal jaren dat u de lijfrente laat uitkeren, is afhankelijk van de polis en aan allerlei voorwaarden gebonden. Dit kan ook gelden voor de ingangsdatum van de polis. Als u de ingangsdatum vrij kunt kiezen, kan het zeer verstandig zijn om de lijfrente uitkering uit te stellen tot een moment dat de rente wat hoger staat. U spaart dan verder voor een hoger kapitaal en wacht het juiste moment af.

7. Omzetten lijfrenteverzekering naar banksparen

Als u de waarde van uw lijfrenteverzekering direct laat doorstorten naar het banksparen bij een bank, wordt op uw verzoek geen belasting ingehouden. Het geld mag alleen niet eerst op uw privé rekening worden gestort, want dan wordt wel 52% belasting ingehouden. Sommige verzekeraars brengen voor het doorstorten wel extra kosten in rekening.

Lijfrente oude regime

De polissen van voor 1990/1992 hebben vele mogelijkheden. Deze polissen zijn nog van voor de Brede Herwaardering, een grote bezuinigingsoperatie uit de jaren negentig, waarna veel versoberd is. Wie nog een lijfrentepolis of koopsompolis volgens dit oude regiem heeft, kan nog kiezen uit vele opties:
  • De uitkering direct laten ingaan.
  • De uitkering uitstellen. Bijvoorbeeld omdat u te weinig krijgt of omdat u toch nog langer doorwerkt en niet over alles te veel belasting wilt betalen.
  • De lijfrente in één keer uitbetalen of periodiek. In één keer uitbetalen kan een hoog belastingtarief betekenen.
  • De vrijgekomen lijfrente schenken aan bijvoorbeeld een studerend kind. Afhankelijk van het bedrag kan dit vaak op een zeer goedkope manier en vaak ook belastingvrij.
  • De begunstiging wijzigen als u dat beter uitkomt. Om belastingtechnische redenen of andere redenen. Bijvoorbeeld, omdat u de uitkering zo lang hebt uitgesteld, dat er meer kans op vele jaren van uitkering zullen zijn als u het aan een ander overdraagt. U hebt dan niet voor niets uw lijfrente opgebouwd.

Helaas is dit alles bij de nieuwe polissen vaak niet meer mogelijk, die vallen onder het nieuwe regime. Wel is het ook bij de nieuwe polissen nog wel zo dat u kunt kiezen voor een levenslange uitkering of een uitkering voor een bepaalde periode, waarbij een minimale periode van 5 jaar bestaat. Er kunnen allerlei redenen zijn, ook fiscale, om voor een levenslange lijfrente te kiezen.

Tijdelijke lijfrente uitkering als overbrugging

Een lijfrenteverzekering van vóór 2006 kunt u nog gebruiken als overbruggingslijfrente, een overbrugging tot uw AOW-gerechtigde leeftijd:
  • Als na 2005 geen premie meer is betaald, geldt dat voor het hele bedrag.
  • Als na 2005 nog premie is betaald, geldt dit voor het kapitaal met de waarde tot en met 31 december 2005.

Maximaal mag bij een overbruggingslijfrente de uitkering 63.288 euro per jaar bedragen. Nieuwe regime polissen kunnen hiervoor niet worden gebruikt.

Tijdelijke oudedagslijfrente

Dan is er nog de tijdelijke oudedagslijfrente voor na uw pensionering. Deze heeft een van te voren gekozen einddatum en mag niet later ingaan dan wanneer u 75 jaar bent en zelfs 70 jaar als de lijfrente na 1 oktober 2001 is afgesloten. Maximaal mag per jaar 20.953 euro worden uitbetaald en de looptijd van uitbetaling moet minimaal vijf jaar zijn.

Levenslange oudedagslijfrente

De meest eenvoudige uitbetaling is de levenslange oudedagslijfrente. De ingangsdatum mag u zelf kiezen en de polis eindigt zodra u komt te overlijden. Let er wel op dat deze oudedagslijfrente uiterlijk vijf jaar na uw de AOW leeftijd moet ingaan.

De saldomethode van de belastingdienst

Voor premies die betaald zijn voor 1 januari 2009 geldt de volledige saldo methode. Daarna geldt de beperkte saldo methode. De volledige saldomethode houdt in dat de uitkeringen uit lijfrente pas belast zijn voor zover zij de fiscaal niet afgetrokken premies overtreffen. De beperkte saldomethode kent in die zin een beperking dat over maximaal ruim 2200 euro in een jaar als niet afgetrokken premie mag worden verrekend.

Slot

Bespreek met een goede adviseur wat de mogelijkheden van uw lijfrentepolis en koopsompolis zijn. Ga bij meerdere instanties te rade en bekijk wie u het meeste biedt. De concurrentie op deze markt is groot, zeker nu Brand New Day de markt aan het opschudden is met zeer concurrerende aanbiedingen. Laat de lijfrente slim uitkeren om te voorkomen dat u te veel belasting aan de belastingdienst betaalt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lijfrente BegrippenLijfrente BegrippenIn dit artikel worden de belangrijkste begrippen besproken met betrekking tot lijfrente, op alfabetische volgorde. Afkoo…
Lijfrente berekening doet u onlineLijfrente berekening doet u onlineU kunt zelf online uw lijfrente berekenen in 2019. Stel uw lijfrente komt binnenkort vrij, dan wilt u ook weten hoeveel…
Saldoverklaring lijfrente BelastingdienstSaldoverklaring lijfrente BelastingdienstGebruik de saldomethode bij over 2017, 2018 en 2019 uitgekeerde lijfrente, betaal zo niet meer belasting aan de Belastin…
Koopsompolis: Nu sparen en straks maandelijks extra inkomenBij een koopsom of lijfrentepolis spaar je nu alvast geld voor later. Wanneer je bijvoorbeeld eerder wilt stoppen met we…
Levensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteLevensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteEr zijn verschillende soorten levensverzekeringen. In dit artikel gaat het om de renteverzekering. Er zijn twee soorten:…

Reageer op het artikel "Vrijgekomen lijfrente en de belastingdienst"

Reacties

Herman, 20-02-2019 16:49 #56
Ik heb een jaarlijkse oud regiem lijfrenteuitkering bij generali. In mijn polis aanhangsel staat dat ; "alle periodieke uitkeringen in jaarlijkse termijnen bij nabetaling op de laatste dag van elk kalenderjaar moeten geschieden".
Ik kon in eind november mijn eerstkomende uitkering verdelen tussen mij en mijn dochter.
Meestal stond het bedrag op 31 december op de bank.
De laatste jaren betaalde generali /asr te laat, pas in januari.
Geen probleem zei men U krijgt gewoon de verdeling die U gevraagd hebt voor de uitkering die in december betaald had moeten worden.
Nu is ASR de baas en beweert dat de te laat betaalde uitkering belastingtechnisch in het nieuwe jaar valt.
Omdat dan het geld uitbetaald wordt in het begin van een belasting jaar op naam kan ik niet meer aan het eind van dat jaar mijn verdeling veranderen.
Wegens wisselend inkomen van mijn dochter is dat onwenselijk.
Het assurantiekantoor dat de polis afsloot zegt dat niet de uitbetaaldatum het belastingjaar bepaalt maar het tijdstip dat het geld opeisbaar is.
Dat is dus op 31 December.
Kunt U mij helpen ik heb al zoveel gezocht naar een antwoord.
Met dank voor Uw aandacht voor dit unieke probleem.
Herman Reactie infoteur, 23-02-2019
Beste Herman,
Voor de inkomstenbelasting geldt dat als het jaar van opeisbaarheid van inkomen niet gelijk is aan het moment van uitbetaling, het genietmoment (moment van ontvangst van de betaling) bepalend is. Iets anders is of ASR u schade heeft berokkend door zich niet aan het aanhangsel bij uw polis te houden en u daarvoor zou moeten vergoeden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sjaak de Wit, 22-03-2018 04:25 #55
Mijn lijfrente komt vrij op 1 april dit jaar, bedrag 76.168 euro, ik woon sinds 2008 in Indonesië, Nationale Nederlanden geeft/heeft geen oplossing voor min, omdat ik in Indonesië woon, zoals vele anderen.
Blijft nu dat ik mijn lijfrente moet afkopen met als gevolg 52% belasting En 20% revisierente.
Had een conserverende aanslag van ruim 90 duizend euro, lees nu bij uw verhaal dat Nederland na 10 jaar, op deze uitkering geen Belasting meer heft en ook geen revisie rente, klopt dit?
Als ik nu voorlopig mijn lijfrente laat staan tot min conserverende aanslag vervalt, is dat gunstig voor mij? Reactie infoteur, 23-03-2018
Beste Sjaak de Wit,
Bij emigratie geldt het volgende: " Een conserverende aanslag heeft een geldigheidsduur van 10 jaar. Doet u binnen deze geldigheidsduur iets wat niet mag volgens de Nederlandse belastingregels, dan moet u de conserverende aanslag direct betalen. U mag bijvoorbeeld geen lijfrenteaanspraak afkopen."
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dirk, 27-01-2017 02:51 #54
Het antwoord aan Paul, over lijfrente en Canada, laat een hete aardappel onaangeroerd: welke maatschappijen zijn bereid om een Nederlandse koopsom- of goudenhanddrukverzekering voor een Canadese ingezetene om te zetten in een lijfrente? Reactie infoteur, 28-01-2017
Beste Dirk,
Dat klopt, de meeste maatschappijen (wellicht alle) betalen in 2017 niet uit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rish, 08-12-2016 13:21 #53
Goedemiddag,
Ik heb een vraag waarvan ik het antwoord nergens kan vinden. Misschien kunt u mij helpen.
Ik heb een lijfrente beleggingsverzekering lopen (nieuwe regime). De waardeontwikkeling valt tegen en het doelsaldo zal bij lange na niet gehaald worden. Nu is het zo dat ik financieel wel wat extra's kan gebruiken, dus zou ik het tot nu toe opgebouwde bedrag graag al willen laten uitkeren. Maar behalve afkopen en in 1 keer laten uitkeren (met alle hoge fiscale gevolgen van dien) lijkt er geen andere mogelijkheid te zijn om op korte termijn over het bedrag te beschikken. Ook niet volgens de maatschappij. Ik ben 38, dus nog lang niet pensioengerechtigd. Zijn er echt geen andere opties? Reactie infoteur, 09-12-2016
Beste Rish,
Afkopen lijkt de enige optie, maar als uw inkomen lager is in het jaar van afkoop, kan het best zijn dat u een deel van de belasting terugkrijgt. Vraag de betalende maatschappij daarnaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul, 24-08-2016 18:53 #52
Goedemiddag,
ik heb in 1992 een koopsompolis afgesloten (voor mijn huwelijk van 13 jaar geleden in 2003, nu 3 jaar gescheiden), belasting aftrek toen neem ik aan genoten. Ik woon nu alweer 10 jaar in het buitenland, ben daar belastingplichtig. De koopsompolis komt nu in september vrij in Nederland. Waar betaal ik belasting? probleem is dat als ik dat hier doe (Canada) dan wordt het bij mijn inkomen opgeteld, betaal hier belasting, en dan betaal ik ook meer kinder en spousal support voor de komende 2 jaar… gebaseerd op het bruto bedrag… dat betekent 15% meer support betalingen voor 2 jaar. Wat zijn mijn opties? Reactie infoteur, 25-08-2016
Beste Paul,
Als de koopsompolis expireert, koopt u een lijfrente aan. De verzekeringsmaatschappij, uitbetalende bank of andere financiële instelling in Nederland die uitkeert, is verplicht om loonbelasting in te houden. Vervolgens is er een belastingverdrag met Canada die een dubbele loonheffing (Nederland en Canada) moet voorkomen. Overigens betaalt niet iedere instelling in Nederland uit aan iemand die niet in Nederland woont, daarmee dient u dus ook rekening te houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Menno, 09-08-2016 10:11 #51
In 2000 heb ik een aantal koopsompolissen oude regime geërfd van mijn moeder. Ik heb ook over deze bedragen successierecht betaald. In 2001 zijn de polissen op mijn naam gezet,
Ik wil deze polissen nu in een keer laten uitbetalen. Hoeveel belasting dien ik te betalen, daar er al in 2000 belasting over geheven is? Reactie infoteur, 10-08-2016
Beste Menno,
Als het om box 3 polissen gaat, hebt u waarschijnlijk een belastingvrijstelling van € 123.428. Over het meerdere kunt u tot 58% belasting betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 10-06-2016 10:37 #50
Beste, ik heb in 2007 (nieuwe regime dus) een gouden handdruk als koopsom van 100.000,- ingelegd voor een termijn van 15 jaar. Op 01.01.2022 komt deze dus vrij met een garantiekapitaal van € 180.000,- bij Reaal en ben ik 56 jaar. Ik ben nu dus 50 jaar en heb geen inkomen uit werk of uitkering vanwege + vermogen. Nu is de vraag op welke manier eventuele uitkeringen, met een looptijd van bv 10 jaar met de huidige wetgeving, worden belast, mocht ik tegen die tijd daartoe (moeten) besluiten. Dank voor uw reactie, mvg. Reactie infoteur, 10-06-2016
Beste Peter,
U betaalt de inkomstenbelasting van een werkende plus 5,5% ZVW premie over maximaal € 52.763.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruud Pino, 17-05-2016 19:27 #49
Ik heb nooit een pensioengat gehad en tussen 1 juni 1995 en 1 november 2006 maandelijks een lijfrentepremie betaald. Een aantal jaren heb ik de betaalde premie bij de aangifte inkomstenbelasting als aftrekpost op kunnen voeren, tot dit m.i.v. een bepaald jaar niet meer mogelijk was. Mijn vraag: met ingang van welk jaar was aftrek voor mij niet meer mogelijk? Reactie infoteur, 29-12-2017
Beste Ruud Pino,
De aftrek van extra premies om uw pensioen aan te vullen zijn vaak nog mogelijk, maar de mate waarin dat zo is is afhankelijk van uw jaarruimte en reserveringsruimte:

https://financieel.infonu.nl/belasting/67492-berekening-jaarruimte-aftrek-inkomstenbelasting-2016-2017.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans van Berckel, 30-04-2016 11:09 #48
Ik heb in 1995 een koopsompolis afgesloten met een éénmalige storting in 1995 en een éénmalige uitkering in 2015. Ik woonde in 1995 in het buitenland en heb de koopsom niet afgetrokken (uiteraard niet in Nederland want daar was ik niet belasting plichtig en ook niet in het buitenland). Ik ben toen in Nederland geadviseerd met de hoofdregel :"bij aanschaf geen belastingaftrek dan bij uitkering geen belastingplicht". Ik woon inmiddels weer 15 jaar in Nederland. Nu geeft de uitkeringsinstantie/verzekeraar bij de uitkering echter aan dat ik over de genoten rente (uitkering minus koopsom) belasting in box 1 moet betalen.
Klopt dit argument van de verzekeringsmaatschappij of klopt de hoofdregel zoals indertijd mijns inziens geadviseerd (de verzekeringsmaatschappij geeft aan dat de er waarschijnlijk vanuit zijn gegaan dat ik nu nog in het buitenland zou wonen)?

Fijn weekend,

Hans van Berckel Reactie infoteur, 01-05-2016
Beste Hans van Berckel,
Waarschijnlijk beschikt u nog niet over een saldoverklaring van de Belastingdienst en gaat de verzekeringsmaatschappij er dan gewoon vanuit dat de premies wel fiscaal zijn afgetrokken:

http://financieel.infonu.nl/geld/79587-saldoverklaring-lijfrente-belastingdienst.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wout Smolders, 27-03-2016 17:51 #47
Ik heb in 1996 een eenmalige storing voor een lijfrentepolis gedaan bij Centraal Beheer. Op1 november 2017 loopt deze af met een gegarandeerd lijfrentekapitaal van 21.347,00 euro. Nu wonen wij sinds 2008 (ook fiscaal) in Spanje. Ik wordt in november 2020 65 en krijg naar verwachting pas in maart 2022 AOW. Ik wil deze lijfrentepolis op de einddatum om laten zetten in een bankspaarregeling en tot uitbetaling over laten gaan in een maandelijkse uitkering vanaf mijn 65ste tot de ingangsdatum van mijn AOW als overbrugging ter compensatie van mijn pensioen gat. Nu lees ik dat het vrijwel onmogelijk is om de polis in Nederland om te laten zetten in bijvoorbeeld banksparen omdat we in het buitenland wonen. Daardoor zou de uitkering afgekocht moeten worden en zou er 52% + 20 % revisierente betaald moeten worden?
Zijn er andere mogelijkheden. Ik heb voor mijn vervroegd pensioen vrijstelling voor de inkomstenbelastin ( deze betalen we in Spanje) en van het vervroegd pensioen worden wel de premies ZFW, WLZ en de nominale premie ziekenfondsverzekering ingehouden op basis van de woonlandenfactor die geldt voor Spanje. Kan ik voor deze eenmalige uitkering ook vrijstelling krijgen voor de inkomsten belasting en hoe zit het dan met de revisierente?
mvg

Wout Smolders Reactie infoteur, 28-03-2016
Beste Wout Smolders,
Het voortijdig afkopen is een hele dure zaak. Als Centraal Beheer straks wel bereid is om uw lijfrentepolis in 2017, dan lijkt niet afkopen toch een stuk aantrekkelijker. De hoofdregel is dat u voor inkomsten uit Nederland belasting betaalt, maar door het belastingverdrag met Spanje een dubbele heffing op inkomen kan worden voorkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Teun, 01-03-2016 20:30 #46
Heb in feb 2015 een adviseur van regio bank gevraagd om mijn vrijgekomen lijfrente een jaar uit te stellen. Bij reaal nu hoor ik dat dit door een van beide partijen niet is gebeurd. Mijn beslissing tijd is verstreken, wat kan ik hier nog aan doen? De bedoeling was 3 polissen samen te voegen.
M.v.g t Reactie infoteur, 02-03-2016
Beste Teun,
Welke grens is overschreden, die van Reaal, een leeftijdsgrens? Kunt u niet meer terecht bij een (andere) bank? Als er aantoonbaar een fout door de adviseur is gemaakt, kunt u dit zeker aankaarten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Agaath, 16-02-2016 14:36 #45
Beste Zeemeeuw,

Vorig jaar is mijn partner overleden en is er een lijfrente vrijgekomen op mijn naam. Binnen 1 jaar moet ik beslissen wat ik hiermee ga doen. Hij valt onder het nieuwe regime. Omdat onze jongste pas 8 jaar is, ontvang ik een ANW-uitkering. Zo lang die uitkering loopt, mag ik de uitkering van de lijfrente uitstellen. Maar ik kan het niet bij de verzekeraar laten waar het nu staat (Aegon) omdat die hier niets voor hebben. Wat moet ik met deze lijfrente doen? Het is een bedrag van een kleine 200.000, waarover nog belasting betaald moet worden. Ik werk nu niet, en er is helaas weinig pensioen opgebouwd voor mij. Ik word dit jaar 50 jaar. Ik zou het het liefst pas over 10 jaar laten uitkeren, bv. van mijn 60-ste tot mijn 70-ste. Maar waar laat je het dan? Van allerlei offertes (banksparen ed.) begrijp ik niet veel. Reactie infoteur, 17-02-2016
Beste Agaath,
Het voordeel van banksparen (lijfrente uitstellen) is dat u over het vermogen nog geen belasting betaalt en dat er nog wat bijkomt (rente). Maar de rente is laag en u krijgt voorlopig niets uitgekeerd. Omdat het om een behoorlijk bedrag gaat, kunt u het beste een gesprek aanvragen bij een bank en niet alleen de offerte bekijken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anneke, 30-01-2016 15:25 #44
Op 11 januari 2012 is mijn man 65 jaar geworden en AOW gerechtigd. De lijfrentepolis hebben we omgezet in een bankspaarproduct bij Ohra, vaste deposito met 2,65% rente. Nu staat er op de bankrekening van Ohra dat dit bedrag tot uitkering komt op 23-4-2016. En dat we er dan dus een lijfrente voor moeten kopen. Echter de rente is berekend tot eind 2016. Aangezien mijn man volgend jaar 70 wordt, kunnen we het bedrag op de deposito rekening toch tot januari 2017 laten staan? Reactie infoteur, 31-01-2016
Beste Anneke,
Het geld staat op een geblokkeerde rekening, overleg even met Ohra.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruud, 30-09-2015 19:00 #43
Ruud 30-9-2015
december komt eerst lijfrente polis vrij afgeslote in jaar 2000 volgend jaar weer 1 en dan nog 1 allemaal afgesloten voor 2005 en bij Interpolis
wil deze laten beginnen met uitkeren bank zegt dat kan in gedeeltes tot je 67 jaar ben nu 51 Maar lees hier dat het ook kan in 5 jaar helemaal uitkeren? klopt dat of heb ik het verkeerd gelezen
m.v.g R Reactie infoteur, 01-10-2015
Beste Ruud,
Met een tijdelijke oudedagslijfrente kunt u kiezen voor een uitbetaling in vijf jaar als de maximale uitkering per jaar niet meer bedraagt dan € 21.142 (niveau 2015).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pieter, 12-08-2015 17:16 #42
Ik heb een Perspectief Lijfrente Rekening bij Aegon van Nierop. Aegon wil binnenkort stoppen met deze beleggingsverzekering en gaat daarvoor een alternatief aanbieden. Natuurlijk wordt dat een Aegon product. Deze lijfrente rekening loopt nog tot februari 2018.
Als Aegon eenzijdig stopt met dit product kan ik dan ook kiezen uit andere aanbieders met misschien betere producten? Reactie infoteur, 13-08-2015
Beste Pieter,
Fiscaal gezien is het niet handig om over te stappen naar een andere aanbieder en waarschijnlijk ook niet nodig als Aegon een vergelijkbaar product aanbiedt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van den Brink, W. D., 03-08-2015 00:53 #41
Mijn werkgever gaf mij vandaag uitsluitsel. Hij heeft in 1987 voor mij een koopsompolis gekocht. Bij een pensioenpolis moest je jaarlijks een premie betalen, maar een koopsompolis moest je kopen. In die tijd was 25.000 gulden ongeveer een jaarsalaris. En dat bedrag moest hij in één keer overmaken naar verzekeringsmaatschappij Providentia NV. Mijn werkgever refereerde nog even aan de brief die ik van de firma ontving bij mijn koopsompolis. Hierin staat duidelijk dat de firma voor mij een koopsompolis gekocht had. In november 2014 zou Providentia mij 97.000 gulden betaald moeten hebben. U kunt zich voorstellen dat mijn werkgever geen blij mens is na ons gesprek. Ik bespaar u de krachttermen die hij bezigde over verzekeringsmaatschappijen en over onze toenmalige tussenpersoon. De firma Kuperus assurantie uit Bussum. Maar hoe nu verder? Reactie infoteur, 03-08-2015
Beste Van den Brink, W. D.,
U hebt inmiddels meer informatie dat u in uw recht staat (koopsom geen pensioen). Daarmee kunt u in de clinch met Reaal, anders het Kifid of een rechtszaak.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van den Brink, W. D., 31-07-2015 22:33 #40
Rechtsonder aan de polis staat ergens: bijlage ava pswb. Echt specifiek lijkt dat niet. Wanneer u mij een email adres opgeeft kan ik u een foto van mijn polis sturen. En mijn werkgever stuurde mij een begeleidende brief bij mijn polis. Hierbij ontvang je een koopsompolis als dank voor je jarenlange inzet voor ons bedrijf. In de bijlage achter de koopsompolis schrijft de verzekering echter dat mijn werkgever liever een pensioenpolis voor me gekocht had. Erg vreemd… Reactie infoteur, 01-08-2015
Beste Van den Brink, W. D.,
Ja, de werkgever kan misschien wel uitsluitsel geven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van den Brink, W. D., 30-07-2015 19:00 #39
De polisvoorwaarden staan heel duidelijk op het polisblad. Verzekerde persoon, datum van uitbetaling, 97.000 gulden enz. Dan hangt er een bijlage achter. Dat staat daar ook duidelijk boven aan: Bijlage pswb. En in die bijlage staat dan dat deze polis gezien moet worden als een pensioenpolis. Wat denkt u nu? Reactie infoteur, 31-07-2015
Beste Van den Brink, W. D.,
Als in de polis niet specifiek naar deze bijlage wordt verwezen, bent u (respectievelijk de werkgever) minimaal op het verkeerde been gezet. Bovendien lijkt de polis niet één op één te sporen met de bijlage. In dat geval is de polis belangrijker dan de (verkeerd) bijgevoegde bijlage en zou de verzekeringsmaatschappij zich aan de polis moeten houden. Ik denk dat de stellingname van de verzekeringsmaatschappij ook voor een rechter geen stand houdt. Een andere mogelijkheid is een bezwaar indienen bij het Kifid als u er gezamenlijk niet uit komt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van den Brink, W. D., 29-07-2015 19:15 #38
In 1987 kocht mijn werkgever voor mij een koopsompolis. Eenmalige betaling 25.000 gulden. In november 2014 zou ik 97.000 gulden ontvangen. Van Reaal krijg ik helaas geen geld maar moet ik van mijn geld een pensioenpolis gaan kopen. Reden? Op mijn polisblad staan de letters Bijlage pswb. Hierdoor is de koopsompolis een pensioenpolis geworden. Kan een bijlage de aard en intentie van een polis veranderen? Om het even simpel te houden: Kan een bijlage op mijn autoverzekering deze laten veranderen in een bromfiets verzekering? Ik hoor graag van u. Reactie infoteur, 30-07-2015
Beste Van den Brink, W. D.,
Het is wel zo dat een polisblad en polisvoorwaarden samengaan: vanuit het polisblad wordt naar de polisvoorwaarden verwezen. Dat kan hier ook het geval zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marien, 15-07-2015 17:47 #37
Binnenkort komt er een aanvulling van de vorige koopsomgarantiepolis vrij. Het bedrag is 10.000 euro. Ik lees dat indien je de afkoop in een keer wil je boven de 4000 euro 52% belasting betaalt. Daarnaast heft de belastingdienst 20% revisierente boete.
Is het mogelijk om 4000 euro op te nemen, de rest in termijnen zonder deze heftige inhoudingen voor belasting? Reactie infoteur, 16-07-2015
Beste Marien,
Het hangt van uw koopsompolis af. In de meeste gevallen moet u voor alles een lijfrente kopen of alles afkopen (de polis vervalt dan). Vervroegd afkopen is vaak een dure zaak.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gst, 14-02-2015 08:20 #36
Mijn vraag is als je aan het einde van je verzekering je lijrente in 1 keer wilt laten uitbetalen hoe dat met belasting betalen zit.Als je je premie nooit hebt afgetrokken omdat je geen pensioengat hebt, moet je dan aan het eind van de rit wel belasting hierover betalen.Alvast bedankt voor de info, groeten. Reactie infoteur, 14-02-2015
Beste Gst,
In dat geval betaalt u inkomstenbelasting over de aangroei van uw inleg, maar u moet wel kunnen aantonen nooit de premie hebben afgetrokken. Als de verzekeringsmaatschappij meer belasting inhoudt, kunt u dit dus bij uw aangifte inkomstenbelasting weer recht trekken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 21-01-2015 14:28 #35
Bedankt voor de snelle reactie. toch nog even ter verduidelijking moeten alle uitkeringen gestort worden bij de door mij uitgekozen bank / verzekeraar en is de aankoop dan bij de laatste uitkering? (december 2016) of kan ik er bijv. voor kiezen om voor die polissen die tot uitkering komen voor 1-1-2016 per die datum een lijfrente aan te schaffen waarna dus de resterende polissen alsnog tot uitkering komen en daardoor de lijfrente uitkering wordt aangepast (omhoog :) ) Reactie infoteur, 22-01-2015
Beste John,
In feite kunt u zelf uitzoeken wat u wilt. Samenvoegen, bij één bank of verzekeraar. Of bijvoorbeeld alleen de datum laten verschuiven en blijven bij de aanbieder waar u nu zit. Het zal waarschijnlijk wel zo zijn dat alles samenvoegen en op hetzelfde moment uit laten betalen de goedkoopste optie is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 19-01-2015 13:20 #34
Ik heb vanaf 1994 een aantal jaren koopsommen gestort met lijfrenteclausule. Ik wordt in oktober 2015 65 doch AOW gaat in per 5 maart 2016. De eerste koopsompolis komt op 28-9-2015 tot uitkering en de andere koopsommen worden uitgekeerd tussen 28 september 2015 en december 2016. Ik heb er uiteraard geen behoefte aan om al in oktober a.s. een lijfrente te kopen maar zou graag alle polissen samenvoegen om dan een levenslange lijfrente aan te kopen. Wat is het advies? Reactie infoteur, 19-01-2015
Beste John,
Dat is heel goed mogelijk. Vraag dan een aantal offertes aan om te bekijken welk instantie (bank of verzekeringsmaatschappij) u het beste voorstel doet en de minste kosten in rekening brengt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruud, 07-12-2014 18:00 #33
Ik heb een koopsompolis afgesloten in februari 2000 bij Robeco. In november 2008 is deze overgenomen door Interpolis. In 2000 heb ik de premie afgetrokken van de belasting. Nu loopt deze verzekering af in februari 2015. In de brief van Interpolis staan 3 mogelijkheden:
1. U sluit een lijfrente af en krijgt dan bijvoorbeeld maandelijks of jaarlijks een uitkering. Dit kan levenslang en, afhankelijk van uw leeftijd, ook tijdelijk. De uitkeringen zijn belast met inkomstenbelasting
2. U stelt de uitkering uit als u die niet nodig heeft. Daarmee stelt u ook de heffing van de inkomstenbelasting uit. Vanaf het moment dat u recht krijgt op AOW mag u ook nog 5 jaar uitstellen. Die grens ligt niet precies op 5 jaar. Uiterlijk moet de lijfrente ingaan aan het eind van dat kalenderjaar.
3. U ontvangt de uitkering ineens. De hele uitkering is dan belast met inkomstenbelasting. Vaak bent u ook nog een fiscale boete verschuldigd.

Mijn leeftijd is 49 jaar en ik val momenteel in het 52% tarief. Het opgebouwde bedrag is tot nu toe maar 4.630,00 euro, maar ligt wel net boven de revisierente-grens. Bij uitkering rekent Interpolis 150 euro kosten.
Ik kan elke vorm van uitkering prima gebruiken op dit moment vanwege 3 schoolgaande kinderen. Maar ik zou graag de revisierente willen ontlopen. Begrijp ik dan goed dat optie 1 de beste keuze is? En hoe gaat die in zijn werk (m.a.w. moet je hiervoor zelf de juiste verzekeraar gaan zoeken?)

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

Groeten
Ruud Reactie infoteur, 08-12-2014
Beste Ruud,
Als u het geld ook nu goed kunt gebruiken, kiest u voor optie 1. U ontloopt zo na 1 februari 2015 een boete en beschikt direct over een aanvulling op uw inkomen. Daarbij kunt u kiezen voor een bepaalde looptijd of een levenslange uitkering. Hoe korter de periode van uitbetalen is, hoe hoger het bedrag per jaar zal zijn. Voor de lijfrentepolis kunt u bij Interpolis terecht (Achmea, Rabobank), maar ook bij een bank of verzekeraar van uw keuze. Het is de moeite waard om tijdig een vergelijkend warenonderzoek te doen, om zo te achterhalen waar u de hoogste uitbetaling kunt krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Johan, 21-11-2014 22:36 #32
Beste,
Vorig jaar is mijn lijfrente verzekering afgelopen en staat nog bij de verzekeringsmaatschappij N.N. die dit beheerd heeft.
Het bedrag moet voor het einde van het jaar nog circa 5 jaar worden ondergebracht bij een verzekering, bank of beleggingsinstelling, daarna kan er worden uitgekeerd zoals dat wettelijk is voorgeschreven.
Ik ben deeltijd belegger en de resultaten die ik behaal zijn vele malen hoger dan de momenteel zeer lage rente vergoeding die de bovengenoemde instanties mij kunnen bieden.
Kan ik hier een bv (belegging bv?, pensioen bv) voor oprichten, waar het bedrag door N.N. dan in wordt gestort wordt, of moet dit op een andere wijze? Is er dan de mogelijkheid om dit zelf gaan te beleggen zonder nadelig fiscale consequenties?
Bij voorbaat heel veel dank. Reactie infoteur, 22-11-2014
Beste Johan,
Uw lijfrentepolis moet als lijfrente worden uitbetaald en kan dus niet als bedrag ineens worden uitgekeerd zonder boete.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leo, 14-10-2014 17:20 #31
Ik heb een lijfrenteverzekering oud regime, die na 25 jaar binnenkort uitkeert. Jaarpremie fiscaal afgetrokken.
Overweeg omzetten in banksparen met maandelijkse uitkering.
E.e.a dient namelijk ter aanvulling op aow en pensioen.
Ik zou en deel willen gebruiken voor aflossing rest hypotheek. Zover mijn info nu rijkt, zal ik dan over dat bedrag minimaal 52% belasting moeten betalen. Mede door uitsluitsel dhr Wekers in 2013 om geen goedkeuring te geven aan fiscaal voordeel in dit geval. Daarnaast worden mijn pensioenuitkeringen en dadelijk ook de maanduitkering uit banksparen belast volgens de groene tabel en volgt er dus naheffing op basis ib tabel. Zijn er nog andere oplossingen die ik nu over het hoofd zie? Extern advies inwinnen is bijna niet te voorkomen maar toch!
Ik ben toch wel benieuwd naar uw antwoord. Reactie infoteur, 15-10-2014
Beste Leo,
Als de uitkering in aanvulling op uw AOW en pensioen is, zou het kunnen dat u in een lager belastingtarief dan 52% terecht komt, maar omdat er fiscaal premies zijn afgetrokken ontkomt u niet aan deze belastingheffing (= uitgesteld inkomen).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaap, 11-10-2014 15:49 #30
Ik schenk lijfrentetermijnen (minder dan de alg.heffingskorting) aan mijn meerderjarige studerende zoon (zijn enige inkomsten). Bij het online "proef" invullen van zijn aangifteformulier 2013 bleek, dat er geen belasting was verschuldigd. Nu las in het laatste nummer van "FiscAlert" dat er over het hele bedrag wel 5,4% inkomensafhankelijke bijdrage voor Zorgverzekeringswet moet worden afgedragen. Mijn zoon heeft dus geen aangifte 2013 gedaan.
1) Waarom werd dit in de digitale aangifte niet vermeld?
2) Is hij zo wie zo verplicht aangifte te doen?
Bij voorbaat dank voor uw tijd.
Jaap. Reactie infoteur, 12-10-2014
Beste Jaap,
Bij een lijfrente is er geen instantie die de Zvw-premie al inhoudt en dus moet zelf hiervan aangifte worden gedaan:

http://financieel.infonu.nl/belasting/76951-teruggave-te-veel-ingehouden-bijdrage-zvw.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rene Beers, 18-09-2014 15:08 #29
Geachte heer/mevrouw.

Ik heb een lijfrentepolis oud regime die expireerd 15 okt. 2014. Ik wil uitstellen en dacht aan banksparen maar dan verlies ik oude regime. Ik dacht aan uitsellen bij verzekeraar maar dan verliesen erfgenamen bij mijn overlijden (behalve bij het afsluiten van een risicoverzekering) Ik heb 10 jaar premie betaald en ben 13 jaar uitgeschreven uit Nedeland. ik woon in Griekenland en wil graag dat bedrag (ong 100.000 euro) op mijn Griekse of Nederlandse bankrekening wordt overgemaakt. Graag uw advies Reactie infoteur, 19-09-2014
Beste Rene Beers,
De rente is momenteel laag, wat betekent dat de meeste lijfrentes relatief laag zullen zijn. Het oude regime karakter van uw polis heeft grote voordelen. Ik weet niet of het een koopsompolis is (bedrag ineens) of lijfrentepolis. Bij een koopsompolis is een bedrag ineens toch ook wel erg prettig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martijn, 20-08-2014 21:47 #28
Geachte heer/mevrouw,

Mijn vriendin en ik hebben een vraag met betrekking tot lijfrente. Zij is Duitse, ik ben Nederlander, wij zijn geregistreerd partners (en fiscaal partners), en wonen in Nederland. Mijn vriendin heeft een lijfrenteverzekering (Fondsgebundene Rentenversicherung, een soort aanvullende pensioenverzekering) bij een Duitse verzekeraar, en heeft de premies afgetrokken van de belasting. De Belastingdienst is hier echter niet mee akkoord gegaan met als reden dat de lijfrenteverzekeraar niet op een lijst met een tiental "aangewezen buitenlandse pensioenfondsen en lijfrente aanbieders" staat.

Onze vraag: wie heeft er gelijk? Als deze premies niet aftrekbaar zijn, is dat dan niet in strijd met Europese regelgeving die stelt dat Europese burgers "recht [hebben] op dezelfde vrijstellingen en aftrekposten als echte inwoners van dat land"?

Alvast bedankt en complimenten voor uw werk,
Martijn Reactie infoteur, 21-08-2014
Geachte Martijn,
De vraag is waarom de verzekeraar van uw vriendin niet op de lijst staat, want als dat wel het geval zou zijn geweest was er ook aftrek mogelijk. Ik denk dus dat niet zozeer het principe van de aftrekbaarheid ter discussie staat, maar de mate waarin betrokken maatschappij een erkende verzekeringsmaatschappij is. Merkwaardig is het zeker.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harm, 23-06-2014 08:20 #27
Bezit een bankspaarrekening waarop bedragen zijn gestald uit lijfrentepolissen die afliepen.
Is er een rekenvoorbeeld om de belasting te berekenen die rekening houdt met een korting op te betalen belasting wegens een recente maatregel van de overheid om "vervroegd " ineens belasting binnen te krijgen i.p.v. over een langere periode? Reactie infoteur, 23-06-2014
Beste Harm,
U doelt waarschijnlijk op de stamrecht bv (of via de bank):

http://financieel.infonu.nl/belasting/118340-extra-belastingvoordeel-stamrecht-bv-2014.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Foster, 30-05-2014 11:02 #26
Goedendag,
Ik begrijp iets niet.Ik heb een afkoop offerte gekregen van Reaal van oud regime koopsom polis afgesloten op 22 juni 1991
Ik zou na aftrek van loonheffing 42% € 23.251,39 van Reaal ontvangen.Afkoop waarde per 22-06-14
Na akkoord gaan heb ik een totaal ander bedrag gekregen van € 19.242,00 en dat is op 26-5-2014 op mijn rekening gestort.
Er staat verder niets over andere kosten.Is dus €4009,39 minder. Hebben ze de wissel datum van 2013 genomen? Dat heb ik uiteraard niet gewild.
Ik heb email en klacht ingediend maar nog niets gehoord.
Hartelijk dank voor Uw reactie
Foster Reactie infoteur, 01-06-2014
Goedendag Foster,
Er is als ik er zo naar kijk 52% belasting ingehouden. Wat te veel is ingehouden kunt u bij de belastingdienst terugvragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim, 02-05-2014 14:17 #25
Ik wil graag mijn lijfrente polissen laten uitkeren, alleen heb ik te maken met een oud regime en een nieuw regime en daarnaast een deel belast en een deel onbelast. Wat kan ik nu in een keer afkopen? Reactie infoteur, 03-05-2014
Beste Wim,
Bepalend voor een afkoop of de belasting die wordt ingehouden is vooral of u ooit de premies als fiscale aftrekpost hebt opgevoerd. Zie ook:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Texas Usa, 03-04-2014 19:33 #24
Beste Zeemeeuw,
Wij wonen in Texas USA en betalen hier onze wereldwijde belastingen. In Nederland krijgen wij nog pensioen en AOW uitbetaald op onze bankrekening en betalen dan loonheffing. Wij horen dat maar over een bedrag af te staan.
Nu willen wij graag onze lijfrentepolis in een keer laten uitbetalen op onze bankrekening in Nederland maar daar heeft Interpolis nogal moeite mee.Erger nog "quote" uitkering van pensioen of opgebouwd pensioenkapitaal aan de verzekerde, zonder inhouding van loonheffing is niet mogelijk. Wij zijn als pensioenuitvoerder inhoudplichtig voor de WLB voor uitkeringen aan de verzekerde. Wat betreft de overdracht van pensioenkapitaal bij expiratie hetvolgende: Ogv de PW(art. 89) is het mogelijk
maar GEEN verplichting om aan mee te werken. Ons beleid is daar niet aan mee te werken omdat het pensioenkapitaal moet gaan naar een verzekeraar met een WTF vergunning in de USA. Ga er maar vanuit dat die er niet zijn "unquote"
Dit is toch heel vreemd. Wij hoeven van de Ned. belastinginspecteur geen belasting meer te betalen in Nederland en betalen dit elk jaar in de USA. Kunt u ons verder adviserenof wat is uw reaktie hierop?
Met vriendelijke groet, Texas USA Reactie infoteur, 04-04-2014
Beste Texas Usa,
Het klopt dat een verzekeraar bij uitbetaling aan u bij wet verplicht is om belasting in te houden en dit als voorportaal van de Belastingdienst zelf. Bij de aangifte inkomstenbelasting Nederland wordt vervolgens gekeken of er genoeg belasting of teveel belasting is ingehouden. Bij de aangifte inkomstenbelasting geeft u in een speciale post aan dat u geen dubbele heffing met het buitenland wilt. Dan vindt ook de verrekening plaats.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harm, 28-03-2014 07:15 #23
Beste Zeemeeuw, alle koopsompolissen zijn afgesloten bij Interpolis.
Weet u of zij eraan zouden willen meewerken om de looptijd te verlengen, zodanig dat ze allemaal op dezelfde einddatum 2018 gebracht kunnen worden? Het doel is om ze gedurende 5 jaar te gebruiken als aanvulling op de AOW.
Alvast bedankt, Harm Reactie infoteur, 28-03-2014
Beste Harm,
Gebruikelijk is dat de verzekeraar u ongeveer vijf maanden voor de expiratiedatum een brief stuurt met de keuze uit uitkeren of uitstel van uitkering (dan vindt een verdere opbouw plaats). Zo kunt u de einddata kiezen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harm, 25-03-2014 18:32 #22
In september 2012 is een vrijkomende lijfrentepolis (koopsom uit 1992) gestort op een spaarrekening Toekomst Sparen, mijn leeftijd is momenteel 61 jaar.

Nu komen de komende jaren (2014 t/m 2018) nog een aantal lijfrentepolissen (koopsommen gestort in de jaren 1996 tot en met 2000) vrij. Hoe kan ik die bedragen nu de komende jaren het beste laten uitkeren? Reactie infoteur, 26-03-2014
Beste Harm,
Het is jammer dat de polissen een verschillende einddatum hebben, omdat samenvoegen van de uitbetaling vaak een betere aanbieding van bank of verzekeraar oplevert. Het beste vraagt u nu bij een aantal aanbieders een offerte aan. De rente verschilt per aanbieder en daarmee de hoogte van de lijfrente die u krijgt. Verder is van belang of u een eeuwigdurende uitkering wilt of een uitkering die slechts een beperkt aantal jaren duurt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Foster, 24-03-2014 11:46 #21
Goedendag,
Ik ben vrouw 66 jaar en heb oud regime (22-06-1991)koopsom polis met een gegarandeerde uitkering op de wisseldatum. deze wil ik in een keer uit laten betalen omdat ik daarmede de FOR moet afrekenen.Ooit afgesloten bij de NMB met koopsom is ooit overgenomen door Reaal.
Hoe kan ik deze execution only laten uitkeren?Op de site van Reaal is hier over niets te vinden.
Hartelijk dank. Reactie infoteur, 24-03-2014
Goedendag R. Foster,
U kunt de lijfrentedesk bellen van Reaal en aangeven dat u het bedrag uitbetaald wilt krijgen zonder verder advies.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harrie, 22-03-2014 04:59 #20
Goede morgen,

Ik heb in 1994 een overbruggingslijfrente afgesloten die qua uitkering gekoppeld is aan de laatste 24 betaal maanden van mijn hypotheek. De eerste maand van de uitkering was februari jongstleden. De laatste maand is januari 2016 en in dat jaar wordt ik in juli 65 jaar. Ik ben sinds 2013 met pre pensioen en mijn AOW gaat in december 2016 in. Storting in de overbruggingslijfrente heeft plaatsgevonden in 1994 en 1995 en deze stortingen zijn toen fiscaal afgetrokken.Mijn vraag is of ik fiscaal nog iets kan met de 24 maandelijkse uitkeringen. Reactie infoteur, 23-03-2014
Beste Harrie,
De uitkeringen van lijfrente verhogen uw inkomen. Dat kan betekenen dat het middelen van uw inkomen een extra belastingvoordeel kan geven:

http://financieel.infonu.nl/belasting/109880-extra-loon-en-middeling-van-inkomen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lindsay, 10-03-2014 12:03 #19
Goedemorgen,
Sinds mijn vader is overleden krijg ik per kwartaal een lijfrente uitbetaald. Hier wordt 52% van ingehouden. Nu heb ik begrepen dat ik hier een groot deel van kan terugvorderen. Nu had ik mijn aangifte ingevuld en ze berekende het niet mee. Kunt u mij hier meer over vertellen hoe ik dit terug kan krijgen?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Lindsay Reactie infoteur, 10-03-2014
Beste Lindsay,
U vult de lijfrente en de ingehouden belasting in bij de post inkomen uit AOW, pensioen, lijfrente en dergelijke. Op het einde van de aangifte blijkt uit het overzicht dan dat u geld terug krijgt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan Wakker, 07-02-2014 21:19 #18
Ik woon in Duitsland en heb een pre-Brede Herwaardering- lijfrentepolis (die nog niet uitkeert). Bij uitkering/ afkoop zou de polis dit jaar nog in Duitsland belast zijn (volgens het nog geldende verdrag). Mijn vraag is nu of ik bij afkoop toch (ook) belasting in Nederland moet betalen, of dat in dit geval alleen bepalend is dat het verdrag Duitsland aanwijst. Ik weet niet of nog belangrijk is dat ik er voor heb gekozen als binnenlands belastingplichtige te worden beschouwd in Nederland. Ik hoop dat u mijn vraag kunt beantwoorden, en dank u bij voorbaat. Reactie infoteur, 08-02-2014
Beste Jan Wakker,
De nieuwe afspraken met Duitsland gelden vanaf 2015, waarbij u in 2015 nog een beroep kunt doen op het overgangsrecht. Zo kunt u een heffing in Duitsland nog voorkomen. Vanaf 2016 gelden de afspraken zonder enig overgangsrecht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. de Graaf, 20-01-2014 09:29 #17
Ik ben 62 jaar en mijn WW-uitkering stopt binnenkort en ik kom niet in aanmerking voor IOW of IOAW omdat mijn vrouw nog werkt. Als overbrugging tot aan mijn pensioen wil ik hiervoor een overbruggingslijfrente inzetten. Het hiervoor beschikbare bedrag valt onder het oude regime. Nu wordt mij verteld, dat op de bruto-uitkering 42% aan belasting en premies wordt ingehouden. Is dat juist? Reactie infoteur, 20-01-2014
Beste G. de Graaf,
Dat is juist, maar dit percentage kan te hoog zijn in verhouding tot uw jaarinkomen. In dat geval kunt u het teveel betaalde terugkrijgen via een voorlopioge aanslag inkomstenbelasting of straks (2015) bij uw aangifte inkomstenbelasting over 2014.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo van den Heuvel, 19-12-2013 11:53 #16
Geachte,
ik ben 58jaar (van 03-02-1955) en ik heb 9 koopsompolissen (3x oud regime en 6 anderen van latere datum). In 2008 zijn we naar België verhuisd. De koopsompolissen lopen eind 2015 af (als ik zestig ben). Nu (dec. 2013) heb ik begrepen van mijn bank dat er geen verzekeringsmaatschappijen meer zijn die de uitkering naar België willen of kunnen verzorgen. Dit zou als gevolg hebben dat ik -bij uitkering van de 6 latere koopsompolissen- verplicht ben om deze af te kopen met een hoge inhouding en revisierente, zodat er van het totaalbedrag bijna niets over blijft. De eenmalige inleg is indertijd afgetrokken van de belasting. Klopt het wat de bank mij meldt? Is er een oplossing om niet zoveel belasting af te dragen zodat ik een redelijk (aanvullend) pensioen overhoud?
Met vriendelijke groet,
Theo van den Heuvel Reactie infoteur, 19-12-2013
Geachte Theo van den Heuvel,
Sinds 2009 is het wel lastiger geworden om een lijfrente uitkering in het buitenland te ontvangen en kunt u het beste op zoek naar bank of verzekeraar die zowel in Nederland als in België actief is (Nationale Nederlanden, ABN AMRO). Wat ook wel werkt is nu een Nederlands adres voorlopig op te geven (van een familielid of kennis) en bij de uitkering een adreswijziging te melden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

W. J. M. Houben-Westenberg, 29-10-2013 12:49 #15
Is het mogelijk om een lijfrente die in 2014 vrijkomt te gebruiken voor de aflossing van een hypotheek? Zo ja, wat zijn de gevolgen voor de betaling van belasting?
Met vriendelijke groet,
Ine Houben. Reactie infoteur, 29-10-2013
Beste W. J. M. Houben-Westenberg,
De uitbetaalde lijfrente mag u in beginsel besteden zoals u wilt, ook aan de aflossing van een hypotheek. De fiscale gevolgen van extra aflossen treden niet op bij de lijfrente uitkering, maar mogelijk wel bij de hypotheek als u een kapitaalverzekering eigen woning hebt:

http://zeemeeuw.infoteur.nl/specials/hypotheek-extra-aflossen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marc Claassen, 30-05-2013 19:24 #14
Geachte heer/mevr,
Mijn vraag aan u is, de belastingdienst heeft mij revisierente doen betalen. Kan ik de revisierente terugvorderen bij mijn verzekeringsmaatschappij. Zo ja, hoe doe ik dit?
In afwachting van uw antwoord
Met vriendelijke groet,
Marc Claassen Reactie infoteur, 31-05-2013
Geachte Marc Claassen,
De revisierente is een boete van de belastingdienst die u niet terug kunt vorderen bij de verzekeringsmaatschappij. Het eerdere fiscale voordeel was immers ook niet voor de verzekeringsmaatschappij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Mels, 19-02-2013 16:29 #13
Mijn lijfrente oud regime expireerde 20 december 2012, belasting tarief is berekend
volgens nieuwe tarief 2013. Betaling geschiedde in januari 2013, is dit correct? Moet dit inkomen opgegeven worden bij aangifte 2012 of 2013. Gezien de expiratie datum?
Boxtel, 19-02-2013
in afwachting van U antwoord
Bij voorbaat bedankt
J. Mels Reactie infoteur, 19-02-2013
Beste J. Mels,
Voor uw belastingaangifte geldt het moment van ontvangst van de lijfrente op uw rekening en niet het moment waarop de verplichting is ontstaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

N. Florin, 04-01-2013 16:15 #12
Beste meneer/mevrouw,

De verzekering van mijn man valt onder het Brede Herwaarderingsregime (nieuw regime), waarvan ik de begunstigde ben. Enkele maanden geleden is de einddatum bereikt.

Ik ben nog geen 65 en ik woon in Suriname.

Volgens het verdrag zijn lijfrente uitkeringen in Suriname belast. Ik wil mijn verzekering in één keer laten uitkeren, maar mijn verzekeraar wil hierop 52% inhouden.

Is het mogelijk om dit onbelast aan mij te laten uitkeren?

Ik hoop zo spoedig mogelijk van u te horen.

Bij voorbaat dank.

Mevrouw Florin Reactie infoteur, 04-01-2013
Beste N. Florin,
1. Bij een uitbetaling van lijfrente onder het nieuwe regime, wordt over de uitkering 52% ingehouden als bijzonder tarief. De verzekeringsmaatschappij is daartoe wettelijk verplicht.
2. Dit is het hoogste tarief van de inkomenstenbelasting in ons land. Als uw inkomen dit tarief niet rechtvaardigt doordat u een lager totaalinkomen hebt dan € 55.991, kunt u vervolgens de teveel betaalde belasting bij de belastingdienst terugvragen en terugkrijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. van Stralen, 09-12-2012 13:22 #11
Ik heb een oud-regime polis die in april 2013 € 75000 uit gaat keren.
Omdat mijn dochter gaat studeren lijkt het me handig dat zij voor een deel gebruik gaat maken van dit bedrag. Kan ik een splitsing aanbrengen, een deel uitstellen en een deel in termijnen uitbetalen 9voor b.v. 5 jaar) aan mijn dochter. Of is het b.v. mogelijk dat ik nu een Stamrecht BV opricht en in april 2013 het vrijkomende bedrag daar laat storten en zelf deze schenkingen vanuit de stamrecht bv regel.

Is het ook toegestaan dat een stamrecht bv een pand aankoopt zonder dat dit als uitkering (voor de inkomstenbelasting) wordt gezien, dus meer als belegging?

Ik hoor graag van u. Reactie infoteur, 09-12-2012
Beste A. van Stralen,
1. Een Stamrecht BV is een bijzonder BV met beperkingen. U kunt met een Stamrecht BV geen ondernemersactiviteiten ontplooien, maar wel van een Stamrecht BV geld lenen. De Stamrecht BV is er primair om periodieke uitkeringen te doen aan de werknemer die eerder een gouden handdruk ontving, niet aan een ander.
2. In een Stamrecht BV een huis kopen gaat niet lukken, maar andersom zelf geld lenen van een Stamrecht BV om een huis te kopen wel, als er genoeg geld in de BV zit.
3. Splitsen, een deel op de naam van uw dochter of uitstellen, het kan allemaal in overleg met de verzekeringsmaatschappij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. F. de Vries, 06-12-2012 23:29 #10
Mijn lijfrentes zijn 01-12-2012 vrijgekomen (355.000, = euro oude regime) iedere adviseur weet je te vertellen dat als je het in een pensioen b.v. stopt er een maximale voorheffing berekend wordt.

Maar nu lees ik dat het wel geparkeerd kan worden in een pensioen b.v. Is het ook mogelijk om het als werk kapitaal te gebruiken, en kan ik ook in loon dienst voor de b.v. als medewerker of als ZZ per werken?

Wat moet ik doen om te voorkomen dat de maatschappij (Allianz) geen voorheffing toepast. Of moet ik al reeds een b.v. bezitten of een in op richting (i.o.).

Is de benaming pensioen b.v. genoeg of moet er een nadere beschrijving zijn in verband met de toekomstige investering van de b.v.

Ik hoop spoedig iets van U te vernemen. Reactie infoteur, 07-12-2012
Beste A. F. de Vries,
1. Het maakt verschil of het hier om een koopsom gaat waarvoor lijfrente gekocht moet worden of een uitkering ineens.
2. Een pensioen bv moet wel al bestaan of in oprichting zijn.
3. Als direct wordt doorgestort naar de pensioen bv is er geen voorheffing.
4. Ik zou met Allianz contact opnemen voordat er gestort wordt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

O. F. Jelsma, 04-12-2012 14:16 #9
In 1996 heb ik middels een eenmalige storting een lijfrenteverzekering afgesloten. Dit bedrag is niet bij belastingaangifte afgetrokken. Vraag is mijn lijfrenteuitkering belast? Of is er sprake van een gedeeltelijke vrijstelling?
Beste O. F. Jelsma,
Als u kunt aantonen dat u de storting niet hebt afgetrokken, is de meerwaarde fiscaal belast en niet de totale uitkering. Dit gaat volgens de saldomethode en vereist een saldoverklaring van de belastingdienst:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/79587-saldoverklaring-lijfrente-belastingdienst.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wijnie Knockaert-Graafland, 17-09-2012 23:01 #8
In december komt onze lijfrenteverzekering 'vrij', omdat mijn man dan 65 jaar wordt.
Enkele jaren geleden zijn we verhuisd naar Belgie en zijn in Belgie belastingplichtig.
Voor wat betreft de pensioenen hebben we bij de Belastingdienst de nodige formaliteiten geregeld, zodat er in NL geen belasting ingehouden zal gaan worden. We willen graag gaan 'banksparen' en vandaag had ik een telefonisch gesprek met de **** bank. Ik wilde informatie en uiteraard kwam ook 'de belasting' ter sprake. Mij werd verteld dat het onmogelijk was om GEEN belasting in NL te betalen over de maandelijks uit te keren bedragen bij het banksparen. Op mijn vraag waarom dit wel geregeld kon worden voor wat betreft de pensioenuitkeringen was het antwoord: "Bij de pensioenen kan dat wel, bij banksparen niet." Eerlijk gezegd begrijp ik er nu niets meer van: belastingplichtig in België en dan toch belasting betalen in NL voor wat betreft het banksparen. Ik zou hier graag meer duidelijkheid over willen hebben.

Bij voorbaat hartelijk dank! Reactie infoteur, 18-09-2012
Beste Wijnie Knockaert-Graafland,
Dit verbaast mij ook. Ik verwijs u naar het belastingverdrag Nederland-België, artikel 18. Banksparen wordt daar weliswaar niet genoemd, omdat het in 2001 nog niet bestond, maar het is in essentie toch vergelijkbaar met een lijfrente die wel genoemd wordt:

http://tinyurl.com/8v9od4c

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan Willem van Rijssen, 05-02-2012 20:06 #7
Ik heb een z.g. woekerpolis afgesloten, en die tussentijds gestopt, omdat de eerste prognose 7 jaar geleden bar en boos slecht waren, ik verloor flink. Nu komt dit in augustus tot uitkering +/_ 5 a 600 euro inclusief 650euro compensatie voor de (te)hoge kosten. Ik heb meer ingelegd dan er aan uitkering is, hoe staat dit met de belasting, ben ik nu 70% belasting verschuldigd (met het bedrag kun je niet veel doen als lijfrente). Reactie infoteur, 06-02-2012
Beste Jan Willem van Rijssen,
Kijkt u eens naar de mogelijkheden van een saldoverklaring van de belastingdienst bij lijfrente:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arjen R., 27-11-2011 12:21 #6
In 1990 en 1991 heb ik een koopsompolis afgesloten met als doel mijn pensioengat op te vullen.In 2012 ben ik 55 jaar en vindt de wissel datum plaats. Tot dat moment is het rentepercentage en dus het uitkeringsbedrag gegarandeerd. Automatisch begint dan de uitstelperiode (tot maximaal 70 jaar) waarin ik zelf kan bepalen wanneer de polis tot uitkering komt. Zo kan het bedrag het pensoengat bij mij enigszins opvullen. Na contact met de verzekeringsmaatschappijen Robein en Reaal blijkt dat nu heel anders te gaan. De reden is dat ik inmiddels in het BUITENLAND woon (Luxemburg) en dan willen zij na de wisseldatum het vrijgekomen bedrag niet omzetten in een uitstelperiode. kortom, het gehele bedrag wordt uitgekeerd met inhouding van heel veel belasting. Dit was oorspronkelijk natuurlijk helemaal niet de bedoeling! In de polis staat ook niet vermeld dat "als de verzekerde in het buitenland woont, de uitstelperiode komt te vervallen" en dat er dus een fiscaal zeer onaantrekkelijke "verplichte uitkering" komt. Deze regeling wordt pas sinds kort door alle verzekeringsmaatschappijen toegepast.
Hoe krijg ik het toch nog voor elkaar dat deze koopsompolissen mijn pensoengat gaan dichten i.p.v. de schatkist spekken Reactie infoteur, 27-11-2011
Beste Arjen R,
1. De problematiek ontstaat doordat verzekeraars twee contracten zien: de kapitaalopbouw en de uitkering als lijfrente. In beide gevallen speelt het land waarin de ontvanger woont een rol. Als u inmiddels in het buitenland woont, ziet de bank of verzekeraar dit als grensoverschrijdend.
2. Er lijken twee mogelijkheden aanwezig: een buitenlandse verzekeraar nemen die bereid is om het contract over te nemen onder dezelfde voorwaarden (niet eenvoudig) of met de huidige verzekeraar het contract aanpassen in die zin dat het één activiteit wordt. Dat betekent wel dat u de uitkering niet kunt uitstellen en dat u de uitkering na afloop moet laten plaats vinden bij de verzekeraar waar u de polis hebt afgesloten (het proberen waard).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anton Thie, 25-09-2011 15:53 #5
Zowel bij SNS Bank als bij Aegon wordt de lijfrenteverzekering uitgekeerd. Ik ben 60 jaar, ik heb geen inkomsten en woon sinds augustus 2008 in Bali, Indonesie en heb me in Nederland laten uitschrijven. Beide banken weten niet hoe te handelen in deze situatie. Ik mag als emigrant geen bankrekening openen. Ik heb echter een ING rekening en een ASN spaarrekening. Ik hoef nog niet te beschikken over deze lijfrente. Hoe kan ik mijn lijfrenteverzekeringen (koopsompolissen) het beste laten uitkeren? Reactie infoteur, 25-09-2011
Beste Anton Thie,
1. Met Bali is er geen belastingverdrag.
2. Volgens mij hebben de ING en bijvoorbeeld ABN AMRO ook een kantoor in Bali.
3. U hebt bij de ASN bank een spaarrekening en moet vragen dat geld naar uw buitenlandse rekening over te maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan Westerbeek, 23-08-2011 14:37 #4
Ik zou mijn vrijkomende lijfrente willen laten uitbetalen aan mijn stamrecht B.V. Is dat mogelijk en kan ik hierdoor een aanzienlijke belasting betaling besparen? Via de stamrecht B.V. kan ik dan in een later tijdstip gaan bepalen wanneer de lijfrente start. Reactie infoteur, 24-08-2011
Beste Jan Westerbeek,
Dit kan alleen belastingvrij met een polis van voor de Brede Herwaardering in 1992.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joze, 07-08-2011 11:55 #3
Wij hebben bij het afsluiten van de lijfrentepolis te horen gekregen dat als we de premie niet van de belasting af trekken, dat we er dan bij uitbetaling ook geen belasting over verschuldigd zijn. Is dat nu eigenlijk wel zo en hoe nu verder? Polis loopt in 2014 af. Reactie infoteur, 07-08-2011
Beste Joze,
Als u kunt aantonen dat u de premies niet hebt afgetrokken, betaalt u bij de uitkering alleen belasting zodra de groei door sparen of beleggen het bedrag aan premies overstijgt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leonie, 16-05-2011 16:47 #2
Vanaf 28-2-2002 tot eind 2010 heb ik € 7.024,- aan premies betaald voor mijn lijfrente. Deels vanuit spaarloonregeling, deels netto inleg. Helaas is hier niet meer dan
€ 4.709,16 van over. Ivm het afkopen van deze lijfrente heb ik van de belastingdienst een saldoverklaring ontvangen voor het totale bedrag aan betaalde premies, omdat ik dit tot op heden niet heb afgetrokken van de inkomstenbelasting. Als ik het dus goed begrijp wordt de afkoopsom dus onbelast aan mij uitbetaald.
Mijn vraag aan u is of ik het verschil van daadwerkelijk betaalde premies (€ 7.024,- ) en de afkoopwaarde ( € 4.709,16) alsnog met terugwerkende kracht mag aftrekken. Zo ja: op welke manier? Reactie infoteur, 17-05-2011
Beste Leonie,
Neen, u kunt dat verschil helaas niet aftrekken van de belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marian Wijker, 09-02-2011 18:06 #1
Mijn koopsompolis is in 2008 vrijgekomen. Ik wil het nu uit laten betalen. Ben namelijk niet zeker dat ik minder belasting ga betalen als k 65 ben. Ik ben nu 54 jaar. Reactie infoteur, 10-02-2011
Beste Marian Wijker,
Vraag dan verschillende offertes aan om te weten hoeveel u uitbetaald krijgt. Bepaal ook of u een levenslange uitkering wilt of een uitkering om de periode tot 65 jaar te overbruggen. De mogelijkheden op dit punt zijn wel afhankelijk van uw polis.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-09-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Koopsompolis
Reacties: 56
Schrijf mee!