InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Levensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrente

Levensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrente

Levensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrente Er zijn verschillende soorten levensverzekeringen. In dit artikel gaat het om de renteverzekering. Er zijn twee soorten: de lijfrenteverzekering en de erfrenteverzekering. Een lijfrente is een verzekering die uitkeert wanneer op de einddatum de verzekerde in leven is. De uitkering stopt na het verstrijken van een bepaalde periode of bij overlijden. Een lijfrente kan ook afgesloten worden zodat er uitgekeerd wordt bij overlijden van de verzekerde aan de begunstigde. Een renteverzekering keert periodiek uit. Dat kan elke drie maanden zijn, maar ook elk jaar. De premiebetaling kan periodiek plaatsvinden, maar kan ook voldaan worden met een koopsom. Onder bepaalde voorwaarden is de premie aftrekbaar van het inkomen voor de inkomensbelasting.

Lijfrenteverzekering

Een lijfrenteverzekering is een vorm van de renteverzekering. Lijfrenten worden vaak gebruikt als aanvulling op het pensioen.

Llijfrenten

Er zijn twee soorten lijfrenten:
  • Lijfrente op één leven: uitkering bij overlijden is ten gunste van een ander
  • Lijfrente op twee levens: uitkering bij leven en/of overlijden

Een lijfrente keert periodiek uit aan een bepaald persoon. Indien diegene overlijdt, is er geen recht meer op uitkering. Als de verzekerde overlijdt voordat de uitkeringsperiode start, dan vervalt ook het recht op uitkering.

Een lijfrente kan direct ingaan of uitgesteld zijn. Een direct ingaande lijfrente kan alleen worden afgesloten tegen koopsom.

Erfrenteverzekering

Naast de lijfrente heb je ook nog de erfrenteverzekering. Een erfrenteverzekering is een renteverzekering die periodiek uitkeert aan de begunstigde, zodra de verzekerde overlijdt. Bij deze verzekering is het risico van overlijden afgedekt.

De periodieke uitkering gaat door tot de einddatum, terwijl het betalen van de premie verschuldigd is tot de einddatum van betaling of tot het overlijden van de verzekerde.

Voorbeeld: Een man sluit op 30-jarige leeftijd een erfrenteverzekering af met daarin de afspraak dat als hij voor zijn 65ste overlijdt de uitkering aan de begunstigde plaatsvindt. Hij betaalt elk jaar zijn premie, maar overlijdt op 50-jarige leeftijd. Dan krijgt de begunstigde nog vijftien jaar een uitkering van de verzekering. Als de man op 35-jarige leeftijd overlijdt, zou de verzekering dus 30 jaar moeten uitkeren aan de begunstigde.

Ook erfrenten maken vaak deel uit van een pensioenvoorziening.
Gerelateerde artikelen
Lijfrente BegrippenLijfrente BegrippenIn dit artikel worden de belangrijkste begrippen besproken met betrekking tot lijfrente, op alfabetische volgorde. Afkoo…
Levensverzekering: premie, uitkering & belastingLevensverzekering: premie, uitkering & belastingWat is een levensverzekering? Waarom zou u een levensverzekering afsluiten? Wat is de hoogte van de premie en welke fact…
Wat is lijfrenteverzekering?Wat is lijfrenteverzekering?Wat is een lijfrenteverzekering? Met een lijfrenteverzekering kunt u aanvullend pensioen opbouwen. De premie of de uitke…
Wat kost een levensverzekering?De ene levensverzekering is niet te vergelijken met de andere. De kosten van een levensverzekering is niet op te geven z…
Voorwaarden voor het afsluiten van een levensverzekering?Voorwaarden voor het afsluiten van een levensverzekering?Voor het afsluiten van verzekeringen zullen verzekeringsmaatschappijen voorwaarden stellen. Voor levensverzekering stell…

Reageer op het artikel "Levensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrente"

Reacties

C. Meuffels, 03-07-2013 10:39 #2
Is de rente van een erfrentepolis, als 65 jarige aftrekbaar?

Janny Lieffering, 10-04-2013 09:55 #1
Ik heb een levensverzekering waarbij ik als ik 65 ben bijna 7000 uitgekeerd krijg bij in leven er zit ook winst bij inbegrepen… nu zit ik opeens met een uitkering van de sociale dienst die heeft gevraagd als ik het afkoop wat ik dan krijg dit bedrag zien zij als vermogen terwijl ik het NIET heb… klopt dit? ik mag een bepaald bedrag hebben samen met mijn man nu rekent de sociale dienst de afkoop die ik niet heb er bij op dat wil zeggen dat ik twee a 3 maand geen inkomen krijg klopt dat?

Infoteur: Jour
Laatste update: 25-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 2
Schrijf mee!