InfoNu.nl > Financieel > Geld > Saldoverklaring lijfrente Belastingdienst

Saldoverklaring lijfrente Belastingdienst

Saldoverklaring lijfrente Belastingdienst Gebruik de saldomethode bij over 2017, 2018 en 2019 uitgekeerde lijfrente, betaal zo niet meer belasting aan de Belastingdienst dan nodig is. De vrijvallende lijfrente betekent in de meeste gevallen dat u veel inkomstenbelasting moet betalen over de uitgekeerde lijfrente, omdat u de betaalde premies eerder kon aftrekken. Soms kan de saldoverklaring van de Belastingdienst (de verklaring niet-afgetrokken premies) u veel belasting besparen. Betaal niet meer belasting dan nodig is over de uitgekeerde lijfrente of koopsom. Gebruik de saldoverklaring van de fiscus.

Tarieven inkomstenbelasting 2017, 2018 en 2019

De tarieven inkomstenbelasting zijn hoog in Nederland. De belastingschijven hebben een oplopend tarief tot 52%. Dat betekent dat u in die belastingschijf meer dan de helft van een extra euro aan de Belastingdienst moet afdragen. Bij een lager inkomen of als u 65 jaar of ouder bent, kunnen de tarieven een stuk lager zijn. Dat kan een groot fiscaal voordeel zijn als u een lijfrenteverzekering hebt. U trekt de premies af zolang u nog een hoog inkomen hebt tegen het hoge tarief en ontvangt vervolgens uw lijfrente tegen een lager belastingtarief.

Saldoverklaring van de Belastingdienst beperkt de inkomstenbelasting

Maar niet iedereen heeft bij zijn aangifte inkomstenbelasting in het verleden de premies ook van zijn inkomsten afgetrokken en niet iedereen heeft daar dan ook fiscaal voordeel van gehad. Als u niet alle premies die u hebt betaald hebt afgetrokken, slechts voor een gedeelte of een jaar of wat hebt overgeslagen, kunt u gebruik maken van de saldomethode. De Belastingdienst houdt namelijk rekening met de niet door u afgetrokken premies. Als u kunt aantonen dat u de premies niet dan wel niet volledig hebt afgetrokken, kunt u het beste contact opnemen met de Belastingdienst en vragen om een saldoverklaring.

Hoeveel belasting betalen over vrijvallende lijfrente met een saldoverklaring?

Zodra u de saldoverklaring hebt, stuurt u die op naar bank of verzekeraar voordat de uitkeringen ingaan. Dat betekent vervolgens dat u over de uitgekeerde lijfrente pas inkomstenbelasting gaat betalen in het jaar dat de opbrengsten van de betaalde premies hoger zijn dan de premies. Die aangroei heeft plaats gevonden door te beleggen of te sparen voor bijvoorbeeld een aanvullend pensioen. Vanaf 2010 rekent de Belastingdienst met maximaal 2.269 per jaar aan niet afgetrokken premies. Onderstaand rekenvoorbeeld verduidelijkt veel.

Rekenvoorbeeld saldomethode uitkering lijfrente

Stel u hebt in de jaren 2005 tot en met 2015 het bedrag van 3.000 euro aan premies betaald voor een lijfrentepolis en niet afgetrokken. Stel ook dat de aangroei van het vermogen zodanig is dat u 2500 euro per jaar krijgt uitgekeerd vanaf 2016. Nu gaan we rekenen. Voor 2005 tot en met 2009 geldt vijf jaar lang een correctie van 3000 euro per jaar. Voor 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 en 2015 is er zes jaar een correctie van 2.269 euro. Bij elkaar opgeteld is dat een correctie van 28.614 euro. Deel dat door de jaarlijkse uitkering van 2.500 euro en de uitkomst is 11,3 jaar. Dat betekent dat u de eerste 11 jaar geen inkomstenbelasting betaalt over de lijfrente. Vanaf het twaalfde jaar gaat u een deel betalen en vanaf het dertiende jaar is de uitkering volledig belast.

Slot saldoverklaring lijfrente

Maak als u de premies niet of niet volledig hebt afgetrokken gebruik van de belastingvoordelen bij uitkering. Vraag op tijd de saldoverklaring aan en stuur die op naar bank of verzekeringsmaatschappij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrijgekomen lijfrente en de belastingdienstVrijgekomen lijfrente en de belastingdienstVoorkom met de saldomethode dat de belastingdienst onnodig veel belasting heft op uw extra inkomen uit de premievrij vri…
Levensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteLevensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteEr zijn verschillende soorten levensverzekeringen. In dit artikel gaat het om de renteverzekering. Er zijn twee soorten:…
Revisierente  voorwaarden en hoogteRevisierente voorwaarden en hoogteDe revisierente van de Belastingdienst kan de afkoop van een lijfrenteverzekering, stamrecht of pensioenrecht een stuk d…
De lijfrentepolisDe lijfrentepolisHier kun je vinden wat een lijfrentepolis is, welke fasen hij kent en waarom mensen een lijfrente afsluiten. Ook kun je…

Reageer op het artikel "Saldoverklaring lijfrente Belastingdienst"

Reacties

P. van Kollenburg, 18-10-2013 12:40 #3
Waar kan ik een saldoverklaring lijfrente belastingdienst aanvragen. Op de site van belastingdienst wordt hier wel over gesproken maar niet uitgelegd waar ik deze kan krijgen of hoe. Moet dit per telefoon? Per mail doet geen zaken. Reactie infoteur, 18-12-2017
Beste P. van Kollenburg,
U kunt met een gemotiveerd briefje dat u stuurt naar het belastingkantoor in uw regio om de verklaring niet-afgetrokken premies vragen. De belastingtelefoon kan u de adresgegevens gegeven. Als u eerder met een belastinginspecteur contact hebt gehad, vindt u die gegevens ook bovenaan die brief.

K. Verkerk, 03-04-2012 19:53 #2
De heer Haberkorn vroeg hoe men een saldoverklaring moet opstellen en aan welke specifieke criteria deze moet voldoen. Het antwoord op deze vraag werd in de reactie niet beantwoord. Reactie infoteur, 18-12-2017
Beste K. Verkerk,
De saldoverklaring wordt door de Belastingdienst opgesteld.

F. H. Haberkorn, 19-03-2012 09:28 #1
Hoe stelt men een saldoverklaring op en wat zijn de specifieke criteria waaraan deze moet voldoen. Toelichting: Kreeg in 2000 te horen dat premie niet aftrekbaar was omdat bedoelde verzekering onder regime kapitaalverzekering viel en begin van dit jaar geeft de maatschappij aan dat deze verzekering onder regime lijfrentepolis valt. Reactie infoteur, 18-12-2017
Beste F. H. Haberkorn,
1. Waar het om gaat is of u wel of niet premies hebt afgetrokken en hoeveel. Het regime is minder van belang.
2. De belastingdienst stelt als u daarnaar vraagt uw saldoverklaring op. Daarbij kan u informatie worden gevraagd over de premies die u afgelopen jaren hebt afgetrokken.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 31-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Lijfrente berekenen
Reacties: 3
Schrijf mee!