InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Koopsompolis: Nu sparen en straks maandelijks extra inkomen

Koopsompolis: Nu sparen en straks maandelijks extra inkomen

Bij een koopsom of lijfrentepolis spaar je nu alvast geld voor later. Wanneer je bijvoorbeeld eerder wilt stoppen met werken of een pensioengat hebt, is een koopsompolis met lijfrente dé oplossing. Je spaart nu eenmalig, maandelijks of jaarlijks een bedrag en krijgt in de toekomst maandelijks extra inkomen in de vorm van lijfrente. Sparen op deze manier is ook nog eens fiscaal heel erg aantrekkelijk. Reden te over om wat meer te weten te komen over dit interessante appeltje voor de dorst!

Waarom zou je kiezen voor sparen in een koopsompolis of lijfrentepolis?

Een koopsompolis of lijfrentepolis is geschikt wanneer:
  • Je graag vroeger wilt stoppen met werken
  • Je een pensioengat hebt
  • Je in de toekomst graag een paar jaar extra inkomen zou ontvangen
  • Je jouw pensioen zou willen aanvullen, zodat je meer geld ontvangt iedere maand als je gepensioneerd bent
  • Je graag wilt sparen met fiscaal voordeel

Wat is een koopsom, koopsompolis of lijfrentepolis?

Een koopsom of koopsompolis is een zogenaamde kapitaalverzekering, waarbij je eenmalig geld inlegt voor de toekomst. Het lijkt op een spaarrekening of deposito, waarbij het geld langere tijd vastzit, maar is eigenlijk een verzekering. Je betaalt dan ook officieel geen inleg maar premie net zoals dat je bij een inboedel- of reisverzekering zou doen. De premie, die je ieder jaar betaalt, is aftrekbaar van de jaarlijkse inkomstenbelasting.

Je kunt een aantal jaar achter elkaar zo'n koopsompolis afsluiten. Je betaalt dus maar één keer voor elke koopsom, die je afsluit. Bij een lijfrentepolis betaal je niet eenmalig maar leg je maandelijks een bedrag in. Verder is het exact hetzelfde als bij de koopsompolis: Je betaalt premie en er wordt gespaard voor kapitaal op het einde van de looptijd.

Met de premie, die je hebt betaald wordt belegd om in de jaren die volgen het gewenste eindkapitaal op te bouwen. Je kunt kiezen voor een gegarandeerd eindkapitaal of voor bedrag dat afhankelijk is van hoe de beleggingen het doen op de beurs.

Wanneer je spaart voor je pensioen en graag voorzichtig bent is het raadzaam om te kiezen voor de variant, waarbij jouw eindkapitaal gegarandeerd is. Op die manier kan er nooit geld verloren gaan voor een onbezorgde toekomst maar maak je relatief minder rendement dan bij het nemen van wat meer risico.

Wanneer je liever wat meer risico neemt, zal het eindbedrag waarschijnlijk wat hoger uitvallen, omdat er wat offensiever zal worden belegd.

Wat is een uitkering in de vorm van lijfrente?

Wanneer jouw koopsompolis na een aantal jaar vrijvalt kun je dit geld gebruiken voor specifieke doeleinden: Je kunt er op de expiratiedatum een zogenaamde lijfrente van kopen. Daardoor krijg je jaarlijks totdat je sterft iedere maand een bedrag uitgekeerd. Het is een soort aanvulling op je inkomen en de hoogte van het bedrag is niet afhankelijk van wat je tijdens je leven door te werken hebt verdiend.

Behalve dit type lijfrente (dit wordt oudedagslijfrente genoemd) zijn er ook nog andere mogelijkheden:
  • Lijfrente, die zorgt dat je eerder kan stoppen met werken (extra inkomen tot aan de leeftijd van 65 jaar)
  • Lijfrente, die maar voor een paar jaar (bijvoorbeeld 5 jaar) geldt en niet doorloopt tot aan je oude dag maar extra inkomen vormt voor de eerste jaren na je pensioen, zodat je dan meer financiële armslag hebt.

Wanneer de koopsompolis (of lijfrentepolis) op zijn einddatum is aangeland, kun je in principe ook voor een andere bank of verzekeraar kiezen voor de lijfrente dan degene, waarbij je de koopsom of lijfrentepolis hebt afgesloten. Je hebt eigenlijk gewoon een som geld, waarmee je vervolgens kunt kijken welke bank, intermediair of verzekeringsmaatschappij jou de beste lijfrente kan bieden.

Wanneer je de koopsompolis nu afsluit (of al hebt afgesloten ná 1992) kun je het gespaarde geld niet in één keer laten uitkeren. Je moet een lijfrente aankopen met het eindkapitaal. Voor koopsompolissen afgesloten vóór 1992 geldt dat je die ook nog contant kan laten uitkeren aan het einde van de looptijd (zogenaamde oud regime koopsompolissen).

Sparen met een koopsompolis kan ook om een andere reden heel aantrekkelijk zijn en dat is fiscaal.

Betaal je belasting bij koopsompolissen of juist niet?

Een koopsompolis is in principe aftrekbaar van de belasting. Net als bij een spaarloonregeling van je werk spaar je dus eigenlijk onbelast. Maar de lijfrente (oftewel de uitkering) die je te zijner tijd ontvangt is wél belast. Omdat je later als je met (vervroegd) pensioen gaat, minder gaat verdienen betaal je echter relatief minder belasting dan dat je zou doen als je nu belasting zou betalen over het spaargeld.

Ook voor mensen, die niet willen sparen voor de oude dag of om eerder te kunnen stoppen met werken kan een koopsom dus een interessante vorm van sparen zijn. Sparen via een koopsom- of lijfrentepolis is natuurlijk fiscaal aantrekkelijker dan sparen via een gewone spaarrekening en dat verschil doet er echt toe.

Kiezen voor een koopsompolis of lijfrentepolis? Met een uitkering in lijfrente? Oriënteer je goed bij de banken, verzekeraars en andere aanbieders om te kijken wie jou voor dit type product het beste aanbod kan doen. Een onbezorgd appeltje voor de dorst is vanzelfsprekend altijd een gevolg van goed nadenken in het hier en nu...

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lijfrentepolis: Uitkering lijfrente bij vrijvallen koopsomLijfrentepolis: Uitkering lijfrente bij vrijvallen koopsomWat is een lijfrentepolis of koopsompolis? Hoe kun je met een lijfrentepolis werken aan maandelijkse aanvulling van je p…
Wat is lijfrenteverzekering?Wat is lijfrenteverzekering?Wat is een lijfrenteverzekering? Met een lijfrenteverzekering kunt u aanvullend pensioen opbouwen. De premie of de uitke…
Lijfrente berekenen: Uitkering uit vrijvallende lijfrenteWanneer je een koopsompolis of lijfrentepolis afsluit of begint met lijfrente banksparen, krijg je daar natuurlijk op ee…
Banksparen pensioen: Tips vergelijken en kosten banksparenBanksparen is een populaire nieuwe manier om belastingvrij vermogen te besparen voor je pensioen. Wanneer je een pensioe…
Levensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteLevensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteEr zijn verschillende soorten levensverzekeringen. In dit artikel gaat het om de renteverzekering. Er zijn twee soorten:…

Reageer op het artikel "Koopsompolis: Nu sparen en straks maandelijks extra inkomen"

Reacties

H. A. E. Bouman, 21-04-2017 15:50 #5
Ik heb indertijd een koopsompolis van de Postbank genomen. Die is 1,5 jaar geleden vrijgekomen. Per kwartaal krijg ik nu een bedrag uitgekeerd. Sparen voor de oude dag? Nee, ik ben verkeerd voorgelicht. Ik ben aan het sparen geweest voor de belasting. Ik kan over het vorig jaar het gehele bedrag dat ik heb ontvangen in 1 keer overdragen aan de belastingdienst. Dus daar heb ik voor gespaard. Het bedrag wordt door de belastingdienst nl. gezien als extra inkomen. Er wordt nu, na loonheffing, ook nog eens inkomstenbelasting over geheven, en ik betaal dus nu de hoofdprijs aan de belasting. Het geld voor een leuke vakantie nadat je met pensioen bent gegaan, of een verbouwing van je huis, kun je gedag zeggen. Niets geen voordeel dus voor de oude dag voor mezelf. Ja, het spekken van de belastingpot, dat gebeurt nu dus wel.

Ik heb ook extra pensioengeld bij het ABP ingelegd. Ook leuk, voor de belastingdienst. Ik mag nu elke maand elke eurocent twee keer omdraaien voordat ik die omdraai. Koopsompolis? Aanrader: niet doen. Stop het geld in aandelen en obligaties of een groot huis dat je later kunt omruilen voor een aardig appartement.

W. D. van den Brink, 13-04-2017 02:55 #4
Koop nooit een koopsompolis. En wanneer je werkgever een koopsompolis voor je wil gaan kopen, moet je dat niet accepteren. Na de looptijd van 20 jaar krijg je namelijk geen geld. Van het opgebouwde kapitaal moet je verplicht een pensioenpolis kopen. Dan ontvang je iedere maand 30 euro tot dat je doodgaat. Dit is de grootste fraude van de afgelopen dertig jaar. De verzekeraars steken honderden miljarden in hun zak. De bezitters van koopsompolissen krijgen de beloofde 100.000 euro echt nooit in handen. Dertig euro per maand krijgen ze. En wanneer ze honderd jaar oud zouden worden, stopt dat armoedige pensioen ook nog eens. En er is geen politicus die het aandurfd om eens een hartig woordje met de verzekeraars te gaan wisselen over deze oplichterij. Tienduizenden koopsompolis bezitters zijn opgelicht voor een bedrag zo groot dat het ieders begrip te boven gaat.

Bert, 16-08-2016 08:33 #3
Ik lees dat een koopsompolis gebruikt kan worden om eerder te stoppen met werken! Hoe kan dat als de lijfrente die je ervan moet kopen pas uitbetaalt als je je aow gerechtigde leeftijd bereikt? Of zijn er andere mogelijkheden?

M. Ten Berge, 23-04-2010 15:01 #2
De hoogte van de premieaftrek is toch afhankelijk van het feit of een pensioengat hebt. Dat wordt jaarruimte genoemd. Klopt dat?

Y. L. M. Venneman_kusters, 05-01-2010 16:00 #1
Mijne heren,
Ik heb bij de DSB Bank een HollandsWelvaren Kapitaalverzekering lopen. Deze komt vrij op 10 februari 2011.
De inleg is tot op heden meer dan 70% gekelderd. Mijn vraag is valt deze polis ook onder de compensatie van kosten voor beleggingspolissen? En hoe moet ik dat kenbaar maken bij DSB Bank?
Graag hoor ik van u welke stappen ik moet/kan ondernemen.
Met vriendelijke groet,

Y.L.M Venneman-Kusters Reactie infoteur, 05-01-2010
Geachte mevrouw Venneman Kusters,

Ik kan me goed voorstellen dat u zich niet comfortabel voelt bij een daling van 70% op uw inleg. Ik begrijp uit uw vraag dat u zich afvraagt of het hier gaat om een zogenaamde woekerpolis en of u in aanmerking komt voor een vergoeding ter compensatie vanuit DSB.

Puur op basis van de daling van de portefeuille kan er niet worden bevestigd of dat het geval is of niet. Bij zogenaamde woekerpolissen wordt er vergoed omdat er aan consumenten veel te hoge kosten zijn berekend gedurende de looptijd van de polis. Een waardedaling van effecten is een risico van beleggen en kan altijd voorkomen al is een dergelijke daling natuurlijk heel ongewoon. Daar was een kapitaalcrisis voor nodig.

Om dit te voorkomen kun je als consument kiezen voor een variant waarbij je inleg altijd 100% wordt gegarandeerd. Vaak kun je er dan logischerwijs minder rendement op maken dan wanneer je bereid bent om risico's te nemen met je inleg.

Ik vrees dan ook dat er geen vergoeding bestaat voor beleggingen die in waarde dalen. Het enige dat ik u zou kunnen aanraden is contact te zoeken met DSB/ vertegenwoordiging wanneer u onvoldoende zou zijn ingelicht over wat er met uw inleg gebeurde (investeren in beleggingen) of het risico dat er verbonden was aan de oorspronkelijke inleg. Wanneer u niet goed geinformeerd zou zijn destijds, is er natuurlijk wel een reden om uw ongenoegen kenbaar te maken…

Ik hoop dat er in overleg met de betreffende instelling een oplossing gevonden kan worden. Wat u hier beschrijft is erg ongewoon.

Met vriendelijke groet,

Sterretje999

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 01-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Opbouwen Extra Pensioen
Reacties: 5
Schrijf mee!