InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Goedkoperwonenregeling verdwenen: minder renteaftrek

Goedkoperwonenregeling verdwenen: minder renteaftrek

Goedkoperwonenregeling verdwenen: minder renteaftrek Hypotheekrente is al geruime tijd niet meer volledig aftrekbaar. In 2010 worden de regels van de hypotheekrenteaftrek, maar ook van andere fiscale regels voor wonen alleen nog maar strenger en de roep om nog meer maatregelen weerklinkt. De verscherpte regels vanaf 1 januari 2010 op een rij, waaronder die van de hypotheekrente aftrek.

Wanneer is rente hypotheek aftrekbaar?

De rente van een hypotheek is anno 2010 alleen aftrekbaar als de lening wordt gebruikt voor de aankoop, verbetering of het onderhoud van de woning. Bovendien geldt een maximale periode van 30 jaar voor de renteaftrek. Verder geldt de regeling alleen voor het eerste huis.

Overwaarde bij verkoop huis: wat zegt de fiscus?

Overwaarde bij verkoop van een woning mag alleen worden afgetrokken als deze in het nieuwe huis wordt geïnvesteerd.
Wie verhuist naar een huis in een lagere prijsklasse, moet bovendien de overwaarde helemaal in de nieuwe aankoop investeren om van de volledige hypotheekaftrek te kunnen blijven profiteren.

Goedkoperwonenregeling is in 2010 verdwenen

In 2009 konden woningeigenaren nog gebruik maken van de goedkoperwonenregeling. Dit was een onderdeel van de bijleenregeling. Voor de bijleenregeling gold dat de winst die werd geboekt bij de verkoop van een woning geïnvesteerd moest worden in de nieuwe woning. Wie naar een goedkopere woning trok, mocht de overwaarde wel gebruiken voor consumptieve doelen en behield dan de volledige renteaftrek. In 2010 is dat echter niet meer mogelijk.

Voorbeeld van de renteaftrek hypotheken van 2009 en die van 2010

Een stel heeft een hypotheek van 150.000 euro en verkoopt hun oude huis voor 250.00 euro. Ze kopen er een woning voor terug voor 200.000 euro. Konden ze in 2009 de resterende 50.000 euro gebruiken voor een auto of een lange reis en tevens gebruik maken van de volledige renteaftrek over de hypotheek van 150.000 euro. Maar in 2010 is dat niet meer mogelijk.
In 2010 hebben ze zelfs nog maar recht op de renteaftrek van een hypotheek van 100.000 euro. Dit is de koopsom min de overwaarde. Willen ze toch de volledige renteaftrek dan moeten ze de overwaarde van 50.000 euro in het nieuwe appartement investeren. In dat geval komen ze weer uit op de renteaftrek van 150.000 euro. (koopsom min overwaarde).

Overgangsregeling renteaftrek hypotheek

Wel geldt er een overgangsregeling. Als de nieuwe woning voor 1 oktober 2009 is gekocht, dan blijft de goedkoperwonenregeling van kracht. Dit geldt ook als de oude woning pas na 1 januari 2010 is verkocht.

Vereenvoudiging bijleenregeling

Het afschaffen van de goedkoperwonenregeling is een onderdeel van de vereenvoudiging bijleenregeling. Zo kunnen doorstromers vanaf januari 2010 de kosten voor het aangaan van een nieuwe hypotheek met renteaftrek meefinancieren in de hypotheek. Ook de zogeheten eigenwoningreserve geldt niet langer voor vijf, maar nog maar voor drie jaar.
Wie na de verkoop van een huis niet direct een ander huis koopt, krijgt een eigenwoningreserve toegekend. Bij een latere aankoop moet de overwaarde dan weer worden geïnvesteerd in de nieuwe woning.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoperwonenregeling en de bijleenregeling?Goedkoperwonenregeling en de bijleenregeling?De regeling van de hypotheekrenteaftrek is in 2004 al beperkt door het invoeren van de bijleenregeling. In eerste instan…
Wat is de bijleenregeling?De bijleenregeling is een maatregel die de overheid heeft ingevoerd om de hypotheekrenteaftrek te beperken. Wat is de bi…
Overwaarde woning benuttenAls u een aantal jaren in het bezit bent van een koopwoning, is de kans groot dat uw woning overwaarde heeft. De overwaa…
Bijleenregeling bij kopen van huisBijleenregeling bij kopen van huisJe hebt met de bijleenregeling te maken als je al een eigen woning hebt en een andere woning koopt en een nieuwe hypothe…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Goedkoperwonenregeling verdwenen: minder renteaftrek"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 02-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Hypotheek
Schrijf mee!