InfoNu.nl > Financieel > Geld > Lijfrente of banksparen?

Lijfrente of banksparen?

Lijfrente of banksparen? Lijfrenteverzekering of lijfrente banksparen in 2019, wat zijn de verschillen? Sparen voor een extra inkomen en kapitaal kunt u in 2019 doen met een verzekeringspolis met lijfrente of via banksparen voor een extra leefrente. Wat is voordeliger: via een bank of verzekeraar? Gaat u kiezen voor een lijfrentepolis bij een verzekeringsmaatschappij of voor een lijfrentespaarrekening bij een bank? In beide gevallen gaat het om extra inkomen voor later. De manier waarop u dat doet, het risico dat u loopt en het rendement dat u haalt kunnen door uw keuze sterk verschillen. Goed vergelijken dus.

Lijfrente polis afsluiten bij verzekeraar in 2019

Een lijfrente polis sluit u af bij een verzekeringsmaatschappij. U stort regelmatig wat geld of u doet dat eenmalig via een koopsom. In beide gevallen wilt u dat na verloop van tijd het kapitaal fors is gegroeid en wilt u van dit vermogen kunnen profiteren via een lijfrente. Een uitstekend principe waaraan ook de fiscus via de fiscale aftrekbaarheid van premies meebetaalt als sprake is van een pensioentekort. Het principe deugt, maar een lijfrentepolis kan ook ingewikkeld zijn samengesteld. Het is niet zo dat de premie die u betaalt één op één leidt tot een spaarpot. Er gaan ook nog kosten vanaf en wel om allerlei redenen. Een paar voorbeelden:
  • In de polis is meestal een risicopremie verwerkt die uitbetaling van een bepaald bedrag aan uw nabestaanden mogelijk maakt als u voor het einde van de looptijd van de polis komt te overlijden;
  • Er zijn administratiekosten;
  • Als er wordt belegd, zijn er ook beheerkosten.

Banksparen met lijfrentespaarrekening bij een bank

Ook via banksparen kunt u in 2019 een aanvullend pensioen opbouwen. Sinds 2008 bestaat deze mogelijkheid om op een geblokkeerde spaarrekening bij een bank te sparen voor een toekomstige leefrente. Het doel van deze lijfrentespaarrekening lijkt dus veel op die van een lijfrente polis van een verzekeringsmaatschappij, maar de weg daar naartoe is een andere. Zo ontbreken het verzekeringselement en daarmee de kosten van de risicopremie. Dit maakt de kosten van de bank vaak wat transparanter. Ook bij een bank kunnen nog administratiekosten en beheerkosten worden berekend.

Rendement lijfrente en banksparen onderling vergelijken

Betekent dit dat banksparen altijd goedkoper en beter is dan een lijfrentepolis? Het antwoord hierop is dat dit in 2018 en 2019 niet het geval hoeft te zijn. U doet er goed aan om voorafgaande aan uw keuze de verschillende opties te vergelijken. De kosten onder de streep zijn belangrijk, maar ook het rendement dat gemaakt wordt. Zo geeft een vaste rente bij de bank wel meer zekerheid, maar kan die rente zo laag zijn dat het vermogen onvoldoende aangroeit om een mooie pensioenuitkering mogelijk te maken. Een belangrijk verschil is ook dat bij een lijfrentepolis wordt uitgekeerd zolang u leeft. Als u oud wordt, dan dat veel geld zijn. Bij banksparen wordt minimaal gedurende vijf jaren uitgekeerd en als de spaarpot op is, stopt de uitkering eveneens. Daar staat tegenover dat als u tijdens de uitkeringen komt te overlijden, de lijfrente stopt, terwijl bij het banksparen het geld dat nog over is wordt overgeboekt naar de nabestaanden.

Conclusie lijfrente of banksparen

Zowel lijfrente als banksparen kunnen zorgen voor een mooie aanvulling op uw inkomen later. Een belangrijk verschil tussen beide spaarvormen is het kanselement. Als u oud wordt kunt u met een lijfrentepolis veel meer geld krijgen uitgekeerd dan u ooit hebt opgebouwd en dat is bij banksparen onmogelijk. Bij banksparen geldt altijd op is op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Banksparen & Leefrente bij ABN AMRO 2019Banksparen & Leefrente bij ABN AMRO 2019Belastingvrij banksparen met de lijfrente bij ABN AMRO? Bij deze bank heet dat leefrente sparen in 2018 en 2019. Met de…
Lijfrente uitkeren: bank of een verzekeringLijfrente uitkeren: bank of een verzekeringLijfrente banksparen of een lijfrentepolis afsluiten? De uitkering en aankoop van een lijfrente kan in 2019 niet alleen…
Levensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteLevensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteEr zijn verschillende soorten levensverzekeringen. In dit artikel gaat het om de renteverzekering. Er zijn twee soorten:…
Lijfrentesparen: Wat zijn de voordelen en kosten?Lijfrentesparen is een vorm van banksparen, waarbij je aan het einde van de looptijd jouw opgebouwde vermogen krijgt uit…

Reageer op het artikel "Lijfrente of banksparen?"

Reactie

Dirry, 05-10-2017 12:40 #1
Ik heb in de jaren 1997 t/m 1999 een aantal koopsompolissen gestort, een 2-tal vrijgekomen lijfrentepolissen zijn gestort op Banksparen. De 3-de lijfrentepolis komt vrij ultimo februari 2018, zal dan ook worden gestort op Banksparen. Het zal dan gaan om een totaalbedrag van 12.000 euro.
Per juni 2022 zal ik AOW en ABP-pensioen ontvangen, tot die datum ontvang ik een klein pre-pensioen van bijna 500 euro per jaar. Per juli jl. ben ik gestopt met mijn baan in het Onderwijs.

Wat is nu wijsheid en wat zijn de mogelijkheden? Reactie infoteur, 06-10-2017
Beste Dirry,
Het soort banksparen waarvoor u kiest zal bepalen hoe snel u de lijfrente kunt laten uitbetalen. Uw polissen uit 1997 tot en met 1999 volgden nog een oud regime, maar door ze om te zetten in banksparen zullen hiervoor strengere regels van toepassing zijn:

https://financieel.infonu.nl/verzekering/12337-lijfrente-uitgesteld-betalen-van-lijfrente.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Koopsompolis
Reacties: 1
Schrijf mee!