InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Eigenwoningforfait 2021: bijtelling bij uw inkomen

Eigenwoningforfait 2021: bijtelling bij uw inkomen

Eigenwoningforfait 2021: bijtelling bij uw inkomen Het eigenwoningforfait 2021 is een belasting op uw woning die u geld kost bij de inkomstenbelasting. Het eigenwoningforfait daalt in 2021, maar als u dit forfait bekijkt in samenhang met de Wet Hillen, de stijgende woningprijzen of de lagere hypotheekrenteaftrek, dan zal duidelijk zijn dat u ondanks een lager percentage in 2021 meer gaat betalen voor een eigen woning. Het eigenwoningforfait is een hoge belasting op uw eigen woning. Als u een dure woning hebt, een villa bijvoorbeeld, kan uw bijtelling in 2021 oplopen tot 2,35% van een deel van de WOZ-waarde van uw woning. Een ware villabelasting die als extra huurwaardeforfait meteen doortikt in uw aangifte inkomstenbelasting 2021. Hoe kunt u dit eigenwoningforfait verlagen? Voorkom zo deze eigenhuisbelasting.

Inhoud

Het eigenwoningforfait 2021 als bijtelling bij uw inkomen

Het eigenwoningforfait is de zoveelste belasting op uw eigen woning. U betaalt onroerend goed belasting aan de gemeente, een watersysteemheffing aan de waterschap, en dan komt het Rijk nog eens langs met het eigenwoningforfait 2021. Het eigenwoningforfait speelt een belangrijke rol bij uw aangifte inkomstenbelasting. Dit forfait is een bepaald percentage van de waarde van uw woning en over die bijtelling betaalt u inkomstenbelasting. Het eigenwoningforfait wordt dus behandeld als extra inkomen. Niet één keer, maar elk jaar weer. Stijgen de woningprijzen, dan betaalt u meer belasting.

Eigenwoningforfait en Wet Hillen

De Wet Hillen heeft er vele jaren voor gezorgd dat personen die de hypotheek op hun eigen woning volledig aflosten, geen eigenwoningforfait hoefden te betalen. De regering wilde zo het aflossen van schulden stimuleren. Sinds 2019 is het een ander verhaal geworden, Rutte 3 heeft de Wet Hillen afgeschaft en daarvoor in de plaats een regeling bedacht waarbij ook de personen die de hypotheek op hun woning hebben afgelost, eigenwoningforfait moeten betalen. Niet voor 100% maar elke jaar 1/30e deel meer. Dat betekent dat de teller in 2021 op een bijtelling van 3/30e deel staat ofwel 1/10e deel. Met andere woorden, als u in 2021 uw woning volledig hebt afgelost en een eigenwoningforfait hebt van 2.000 euro dan is uw bijtelling in 2021 gelijk aan 200 euro.

Hoe werkt het eigenwoningforfait 2021?

Bij de berekening van het eigenwoningforfait wordt gekeken naar de heffingscategorie waarin uw woning valt. Er worden wel verschillende categorieën en schijven onderscheiden, maar het leeuwendeel van woningeigenaren zal een woning hebben met een waarde die ligt tussen de 75.000 euro en 1,1 miljoen euro. De schijven voor een waarde van de woning die lager is dan 75.000 euro oogt sympathiek, maar maar weinig mensen zullen in die categorie vallen. U betaalt één tarief over de gehele waarde. Enige uitzondering hierop is de woning met een waarde boven de 1.100.000 euro. Die heeft met twee tarieven te maken, 0,50% tot 1.100.000 euro en dus 2,35% van de waarde daarboven:

Hoogte eigenwoningforfait 2021, de bijtelling bij uw inkomen:

WOZ-waarde meer danWOZ-waarde is lager daneigenwoningforfait 2021
- 12.500 Geen bijtelling
12.500 25.000 0,20 procent
25.000 50.000 0,30 procent
50.000 75.000 0,40 procent
75.000 1.100.000 0,50 procent
1.100.000 - 5.500 plus 2,35 procent voor de waarde hoger dan 1.100.000 euro

Hoeveel extra inkomstenbelasting moet u betalen?

Als u de eigenaar bent van een woning van 180.000 euro, dan is uw eigenwoningforfait (huurwaardeforfait) gelijk aan 0,5 procent van 180.000 euro ofwel 900 euro. Bij een woning van 360.000 euro wordt dat 1.800 euro. Dat bedrag ziet de Belastingdienst als extra inkomen uit uw woning, inkomen dat u niet met werken verdient, maar omdat u een eigen woning bezit. Hoeveel u dit netto kost aan belasting is afhankelijk van uw belastingschijf. Deze extra last valt bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting misschien niet eens op doordat de heffing meteen wordt gesaldeerd met uw hypotheekrenteaftrek.

Kortom:
  • Of u valt onder de nieuwe regeling Wet Hillen en hebt jaarlijks een oplopende bijtelling voor het eigenwoningforfait.
  • Of u betaalt het volledige eigenwoningforfait dat wordt gesaldeerd met de hypotheekrenteaftrek.

Hoe kunt u het eigenwoningforfait verlagen?

Er zijn twee manieren om de bijtelling van het eigenwoningforfait te verlagen. Allereerst kunt u proberen om de WOZ-waarde van uw woning te verlagen door direct bezwaar aan te tekenen bij de gemeente. Dat kan binnen zes weken na afgifte van de beschikking van de WOZ of zodra u een woning koopt of erft. Ten tweede kan de gewijzigde Wet Hillen u uitkomst brengen die bepaalt dat de bijtelling van het eigenwoningforfait in 2021 niet hoger mag zijn 1/10 deel. Dat geeft nog maar eens aan dat het voor een koopwoning niet eenvoudig zal zijn om volledig aan het eigenwoningforfait te ontkomen.

Conclusie eigenwoningforfait 2021

Het bezit van een eigen woning kost op allerlei manieren geld. Het eigenwoningforfait is een heffing die al werd verhoogd in de tijd van Den Uyl. Het bestaat nog steeds, omdat het de Staat veel geld oplevert. De belastingbetaler kan wel een paar dingen doen om een hoge bijtelling te voorkomen. Als u een dure woning hebt met een extra bijtelling van 2,35% levert een verlaging van de WOZ-waarde met 100.000 euro via een succesvol bezwaar bij de gemeente u meteen 2.350 euro aan minder belastbaar inkomen op. Is uw koopwoning goedkoper dan de duurste categorie, dan levert uw bezwaar bij de gemeente ook geld op: u betaalt dan minder onroerend goed belasting, minder waterschapsbelasting en minder inkomstenbelasting. Maar dan moet uw bezwaar dus wel op tijd binnen zijn en moet de gemeente een nieuwe WOZ-beschikking hebben afgegeven. Bekijk daarom ruim op tijd hoe u uw inkomstenbelasting kunt verlagen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eigenwoningforfait 2019Eigenwoningforfait 2019Met de publicatie van de Miljoenennota 2019 (Prinsjesdag 2018) is nu ook het eigenwoningforfait 2019 bekend. Door de hog…
Huurwaardeforfait 2019 berekenenHuurwaardeforfait 2019 berekenenHet huurwaardeforfait 2019 is een bijtelling bij uw inkomen 2019 als u een eigen woning hebt. Alsof u niet al genoeg ink…
Huurwaardeforfait 2020Huurwaardeforfait 2020Het huurwaardeforfait 2020 is met de gestegen woningprijzen een forse bijtelling bij uw inkomen in 2020. Hoe hoger het h…

Reageer op het artikel "Eigenwoningforfait 2021: bijtelling bij uw inkomen"

Reacties

Dhr A. de Vries, 08-02-2017 14:10 #2
Geachte heer/mevrouw, ik heb een vraag over huurwaardeforfait en afgeloste hypotheek.
Hypotheek is op 1 feb. 2016 volledig afgelost met boete rente van 3500 (aftrekbaar). Alleen nog 400 rente betaald over januari. Forfait is 2500. Hoe vul ik dit in volgens de
wet Hillen? Ik begrijp dat dan 2500-400=2100 vrijgesteld wordt en de boete aftrekbaar is?
Hoe zit dit rekenkundig allemaal in elkaar?
Met dank en vriendelijke groet, dhr. A. de Vries Reactie infoteur, 24-03-2018
Geachte A. de Vries,
U vult de betaalde hypotheekrente plus boete in, het eigenwoningforfait en om dit saldo op nul te zetten de aftrek geen of geringe eigenwoningschuld:

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/135228-geringe-eigenwoningschuld-hebben-hillen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben Keijzers, 04-02-2016 19:50 #1
Ik wil graag weten of het recht op aftrek van hypotheekrente ook een plicht is.

Is het toegestaan de rente NIET af te trekken en daardoor huurwaardebijtelling te vermijden?

Bij de huidige lage rentepercentages is het wellicht interessant hypotheekrente NIET in mindering te brengen.

Wie weet het goede antwoord?

Ben Keijzers Reactie infoteur, 05-02-2016
Beste Ben Keijzers,
U moet inderdaad aangeven hoeveel hypotheekrente u betaalt, de bank geeft dit ook door aan de fiscus. Ik begrijp de redenering, maar dat zal niet werken (als de Belastingdienst ook oplet).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-11-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Eigenwoningforfait berekenen
Reacties: 2
Schrijf mee!