Informatie opvragen via de Belastingtelefoon
Via het gratis informatienummer 0800-0543 kunnen particulieren en ondernemers informatie bij de Belastingdienst inwinnen. Jaarlijks krijgt deze lijn bijna 17 miljoen telefoontjes te verwerken. De meeste telefoontjes krijgen ze binnen in de eerste maanden van het jaar.
Belastingplichtigen die hun aangifte zelf in gaan vullen, lopen vaak tegen vragen aan. In de huidige aangifteprogramma’s treft u veel extra informatie aan over bepaalde onderwerpen. Toch resteren er vaak vragen die voorgelegd moeten worden aan de Belastingdienst. Voor uiteenlopende vragen kunt u de Belastingtelefoon bellen. Van de bijna 17 miljoen telefoontjes per jaar, komen er ongeveer 5 miljoen binnen in de maanden van januari tot april.
Welke vragen kan ik voorleggen aan de Belastingtelefoon?
De vragen kunnen gericht zijn op uw eigen situatie, zoals bijvoorbeeld achterstallige betalingen of bedragen die u nog tegoed hebt. De meeste mensen bellen om een advies te krijgen hoe ze hun aangifte moeten invullen. Na het afluisteren van een bandje en het maken van een paar keuzes, komt u terecht bij iemand die uw vraag waarschijnlijk kan beantwoorden. U moet niet verwachten dat u dure en deskundige inspecteurs aan de telefoon krijgt, dit zou veel te kostbaar worden. In de drukke maanden worden er studenten ingezet die na een inwerkperiode van zes weken u kunnen voorzien van antwoorden op veel vragen. Deze medewerkers hebben inzicht in veel gestelde vragen en de antwoorden hierop. De niet standaard vragen zullen zij op moeten zoeken. Indien de vraag te complex is, maken ze een terugbelafspraak. Een collega (bijvoorbeeld een inspecteur) met meer kennis van zaken zal u later terug gaan bellen.
Krijg ik een betrouwbaar advies via de Belastingtelefoon?
De medewerkers baseren zich op antwoorden uit een computersysteem waaruit zij de meeste vragen kunnen beantwoorden. Enige jaren geleden bleek uit een onderzoek van het Algemeen Dagblad dat één op de drie antwoorden foutief was. De informatievoorziening blijkt sindsdien verbeterd te zijn. Toch blijft het uw eigen verantwoordelijkheid. Bij een foutieve aangifte kunt u zich niet beroepen op een telefoongesprek met de Belastingdienst waar ze u mogelijk foutief geïnformeerd hebben. Bij twijfel doet u er dus toch verstandig aan om deskundigen te raadplegen.
Hoe lang moet ik wachten aan de telefoon
De telefoontjes die binnenkomen worden eerst gesorteerd door een aantal vragen te stellen. Door te kiezen tussen een aantal opties komt u op de juiste afdeling terecht. Hierdoor kunnen zij lange wachttijden voorkomen. In de maand maart op maandagochtend bellen naar de Belastingtelefoon, is niet verstandig. Dit is namelijk de drukste periode en tijstip van het jaar. In de maanden februari en maart zet de
Belastingdienst extra mensen in, maar er bestaat toch een grotere kans op een wachtrij. U kunt wachtrijen voorkomen door te bellen op tijdstippen die rustiger zijn, zoals bijvoorbeeld ’s avonds of op zaterdag (alleen mogelijk in de aangifteperiode tot 1 april).
Is mijn aangifte bij de Belastingdienst aangekomen?
Ook voor dergelijke vragen kunt u terecht bij de Belastingtelefoon. Zij kunnen nagaan in hoeverre uw aangifte binnengekomen is.
Wanneer krijg ik mijn belastinggeld terug?
Dit is één van de
meest gestelde vragen. Op aangiften die binnen zijn gekomen uiterlijk op 31 maart volgt bericht vóór 1 juli.
Reacties
Linda Bontje, 11-11-2014
Ik heb een vraag. Ik lig in scheiding en nu moet mijn bijna ex alimentatie aan mij gaan betalen zodat ik alle kosten van het huis kan gaan betalen. Nu is mijn vraag hoe kan ik nu de hypotheekrente aftrek, die nu per maand op zijn rekening komt, op mijn rekening en naam krijgen? Mvg Linda Bontje
Reactie infoteur, 11-11-2014
Dit zou via de hypotheekbank gewijzigd moeten worden. U kunt het beste contact met uw hypotheekadviseur opnemen voor een advies.
Ton Dekker, 24-04-2012
Opvragen belastingaangiften voorgaande jaren, kan dat?
Reactie infoteur, 25-04-2012
Dat lijkt mij in overleg met de Belastingdienst mogelijk.