Informatie opvragen via de Belastingtelefoon

Via het gratis informatienummer 0800-0543 kunnen particulieren en ondernemers informatie bij de Belastingdienst inwinnen. Jaarlijks krijgt deze lijn bijna 17 miljoen telefoontjes te verwerken. De meeste telefoontjes krijgen ze binnen in de eerste maanden van het jaar. Belastingplichtigen die hun aangifte zelf in gaan vullen, lopen vaak tegen vragen aan. In de huidige aangifteprogramma’s treft u veel extra informatie aan over bepaalde onderwerpen. Toch resteren er vaak vragen die voorgelegd moeten worden aan de Belastingdienst. Voor uiteenlopende vragen kunt u de Belastingtelefoon bellen. Van de bijna 17 miljoen telefoontjes per jaar, komen er ongeveer 5 miljoen binnen in de maanden van januari tot april.

Welke vragen kan ik voorleggen aan de Belastingtelefoon?

De vragen kunnen gericht zijn op uw eigen situatie, zoals bijvoorbeeld achterstallige betalingen of bedragen die u nog tegoed hebt. De meeste mensen bellen om een advies te krijgen hoe ze hun aangifte moeten invullen. Na het afluisteren van een bandje en het maken van een paar keuzes, komt u terecht bij iemand die uw vraag waarschijnlijk kan beantwoorden. U moet niet verwachten dat u dure en deskundige inspecteurs aan de telefoon krijgt, dit zou veel te kostbaar worden. In de drukke maanden worden er studenten ingezet die na een inwerkperiode van zes weken u kunnen voorzien van antwoorden op veel vragen. Deze medewerkers hebben inzicht in veel gestelde vragen en de antwoorden hierop. De niet standaard vragen zullen zij op moeten zoeken. Indien de vraag te complex is, maken ze een terugbelafspraak. Een collega (bijvoorbeeld een inspecteur) met meer kennis van zaken zal u later terug gaan bellen.

Krijg ik een betrouwbaar advies via de Belastingtelefoon?

De medewerkers baseren zich op antwoorden uit een computersysteem waaruit zij de meeste vragen kunnen beantwoorden. Enige jaren geleden bleek uit een onderzoek van het Algemeen Dagblad dat één op de drie antwoorden foutief was. De informatievoorziening blijkt sindsdien verbeterd te zijn. Toch blijft het uw eigen verantwoordelijkheid. Bij een foutieve aangifte kunt u zich niet beroepen op een telefoongesprek met de Belastingdienst waar ze u mogelijk foutief geïnformeerd hebben. Bij twijfel doet u er dus toch verstandig aan om deskundigen te raadplegen.

Hoe lang moet ik wachten aan de telefoon

De telefoontjes die binnenkomen worden eerst gesorteerd door een aantal vragen te stellen. Door te kiezen tussen een aantal opties komt u op de juiste afdeling terecht. Hierdoor kunnen zij lange wachttijden voorkomen. In de maand maart op maandagochtend bellen naar de Belastingtelefoon, is niet verstandig. Dit is namelijk de drukste periode en tijstip van het jaar. In de maanden februari en maart zet de Belastingdienst extra mensen in, maar er bestaat toch een grotere kans op een wachtrij. U kunt wachtrijen voorkomen door te bellen op tijdstippen die rustiger zijn, zoals bijvoorbeeld ’s avonds of op zaterdag (alleen mogelijk in de aangifteperiode tot 1 april).

Is mijn aangifte bij de Belastingdienst aangekomen?

Ook voor dergelijke vragen kunt u terecht bij de Belastingtelefoon. Zij kunnen nagaan in hoeverre uw aangifte binnengekomen is.

Wanneer krijg ik mijn belastinggeld terug?

Dit is één van de meest gestelde vragen. Op aangiften die binnen zijn gekomen uiterlijk op 31 maart volgt bericht vóór 1 juli.
© 2010 - 2024 Juul, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte is te ingewikkeldDe meeste Nederlanders begrijpen zeer weinig van belastingen en de jaarlijks in te vullen aangifte. Eventuele beschikkin…
Wie moet een belastingaangifte invullen?Wie moet een belastingaangifte invullen?Ongeveer negen miljoen belastingplichtigen moeten jaarlijks vóór 1 april belastingaangifte doen over het voorgaande bela…
Belastingaangifte 2019 te laat ingediend, uitstel of boete?Belastingaangifte 2019 te laat ingediend, uitstel of boete?Alle inwoners van Nederland die van de Belastingdienst een aangiftebrief krijgen, zijn verplicht om voor 1 mei 2021 de b…
Hulp vragen bij uw belastingaangifteHulp vragen bij uw belastingaangifteU doet de aangifte zelf, of u gaat het invullen van de aangifte uitbesteden. U kunt natuurlijk wel gratis advies inwinne…

Hoe kun je belastingaanslag fiscus over kindsdeel ontlopen?Hoe kun je belastingaanslag fiscus over kindsdeel ontlopen?De belastingaanslag van de belastingdienst over het kindsdeel kan omzeild worden. Mannen en vrouwen die net weduwe of we…
Eigenwoningforfait betekent minder hypotheekrenteaftrekEigenwoningforfait betekent minder hypotheekrenteaftrekDoor een hogere eigenwoningforfait (huurwaardeforfait) minder hypotheekrenteaftrek: uw hypotheekrente minus eigenwoningf…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst.nl
Reacties

Linda Bontje, 11-11-2014
Ik heb een vraag. Ik lig in scheiding en nu moet mijn bijna ex alimentatie aan mij gaan betalen zodat ik alle kosten van het huis kan gaan betalen. Nu is mijn vraag hoe kan ik nu de hypotheekrente aftrek, die nu per maand op zijn rekening komt, op mijn rekening en naam krijgen? Mvg Linda Bontje Reactie infoteur, 11-11-2014
Dit zou via de hypotheekbank gewijzigd moeten worden. U kunt het beste contact met uw hypotheekadviseur opnemen voor een advies.

Ton Dekker, 24-04-2012
Opvragen belastingaangiften voorgaande jaren, kan dat? Reactie infoteur, 25-04-2012
Dat lijkt mij in overleg met de Belastingdienst mogelijk.

Juul (897 artikelen)
Gepubliceerd: 17-03-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.