InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Zorgtoeslag, heb ik daar recht op?

Zorgtoeslag, heb ik daar recht op?

Zorgtoeslag, heb ik daar recht op? Mensen in Nederland zijn verplicht om een zorgverzekering af te sluiten. Maar om de mensen wat tegemoet te komen is de staat op een idee gekomen. Ze willen dat iedereen beneden een bepaald inkomen recht krijgt op zorgtoeslag. Deze zorgtoeslag maakt je zorgverzekering wat goedkoper, niet veel maar elke extra is mooi meegenomen. Zeker met de stijging die ieder jaar weer gaande is met de zorgverzekering. In 2006 is de regeling gekomen dat iedereen boven de 18 en met een huishouden in Nederland of een baan in Nederland recht heeft op zorgtoeslag. Voordat je zomaar zorgtoeslag krijgt moet je aan een aantal voorwaarden voldoen:
  • Je moet minimaal 18 jaar of ouder zijn
  • Je moet in Nederland werken of een huishouden hebben ( denk aan uitkering of pensioen)
  • Je mag niet boven enkele bepaalde inkomsten zitten
  • Je bent verplicht een basisverzekering te hebben

Mits je aan deze voorwaarden voldoet kun je zorgtoeslag aanvragen, deze zorgtoeslag is afhankelijk van je inkomen, hoe meer je verdient des te lager je zorgtoeslag zal zijn.

Zorgtoeslag aanvragen.

Mogelijk is je inkomen niet zo hoog en heb je een zorgverzekering, dan kan je zeker zorgtoeslag aanvragen, dit kan je eenvoudig doen. Hier kun je ook gelijk de hoogte van je zorgtoeslag berekenen. Het is niet moeilijk om te doen, je vult wat gegevens in, geeft je inkomen goed door en je ontvangt vanzelf bericht van de belastingdienst of je in aanmerking komt voor zorgtoeslag en zo ja wat de hoogte van je zorgtoeslag.

Hoogte van je zorgtoeslag.

De hoogte van je zorgtoeslag is per persoon verschillend. Heb je een inkomen lager dan 26.071, - . Dan heb je bijna het volle pond te pakken en dat is ongeveer 60, -.Dit geld overigens als je alleenstaand bent. Voor samenwonende is dit inkomen vastgesteld op 41.880, - . Verdien je meer dan dit dan is automatisch je zorgtoeslag ook lager. Helaas sommige mensen komen niet in aanmerking voor een zorgtoeslag. De volgende mensen komen hoe dan ook niet in aanmerking.
  • Je bent gemoedsbezwaard
  • Je bent minderjarig
  • Je bent militair in actieve dienst
  • Je bent gedetineerd
  • Je verblijft in het buitenland
  • Je werkt in het buitenland en woont in Nederland

Handig om te weten

Voor mensen die samenwonen is het handig om te weten dat je in de ogen van de belasting een toeslagpartner heb, hierdoor kan het zijn dat je wat terug moet betalen of dat er wat in wordt gehouden, dus meld het op tijd zodat je dit kan voorkomen. Tevens is het leuk om te vermelden, mensen die te laat zijn met de aanvraag voor de zorgtoeslag krijgen dit later met een verrekening weer terug van de maanden dat je geen zorgtoeslag had maar er toch recht op had.
© 2010 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Berekening zorgtoeslag 2018Berekening zorgtoeslag 2018Hoeveel zorgtoeslag 2018 krijgt u? De berekening van hoogte van de zorgtoeslag 2018 kunt u eenvoudig zelf met een rekenm…
Toeslag aanvragen over afgelopen jaar of jarenToeslag aanvragen over afgelopen jaar of jarenHet kan gebeuren dat u vergeten bent om een fiscale toeslag aan te vragen. Stel u bent de zorgtoeslag uit 2018 vergeten,…
Zorgtoeslag stopgezet? Zo krijg je het terugZorgtoeslag stopgezet? Zo krijg je het terugIs je zorgtoeslag stopgezet? Sinds een aantal jaar controleert de Belastingdienst nauwkeuriger of de zorgtoeslag wel ter…
Bijbaan of bijverdiensten: gevolgen voor toeslagenBijbaan of bijverdiensten: gevolgen voor toeslagenWanneer je een huurhuis, kinderen of een zorgverzekering hebt kan je hiervoor een bijdrage in je kosten krijgen. Een der…
Zorgtoeslag zorgverzekering aanvragen voor 1 septemberZorgtoeslag zorgverzekering aanvragen voor 1 septemberDe Belastingdienst heeft in de afgelopen jaren op verzoek van burgers al aan heel veel mensen zorgtoeslag uitbetaald. Zo…

Reageer op het artikel "Zorgtoeslag, heb ik daar recht op?"

Reacties

A. Boogaard Both, 12-06-2017 13:02 #9
Mijn moeder is opgenomen in een verpleeghuis waarvoor zij een eigen bijdrage betaalt.
Heeft zij nog recht op zorgtoeslag?

Ria, 18-10-2016 22:45 #8
Hallo, Ik heb in augustus 2015 935,00 zorgtoeslag terugontvangen. Krijg ik deze weer automatische dit jaar? Ik heb hier nog niks van gehoord

Gerda, 17-08-2016 11:59 #7
Mijn moeder van 92 jaar wordt definitief opgenomen in een verpleeghuis waarvoor zij uiteraard een eigen bijdrage verschuldigd is. Heeft zij nog steeds recht op zorgtoeslag?

Els, 25-01-2016 10:58 #6
Onze dochter van (bijna) 19 studeert en woont op kamers in Groningen. En daar zij nog geen inkomen heeft, betalen wij haar kosten zoals huur en zorgverzekering (staat bij onze polis erbij) Heeft zij of hebben wij dan ook recht op deze zorg toeslag? En eventueel huurtoeslag?

Nnbijl, 26-01-2015 10:21 #5
Ik ben gescheiden.
We hebben samen een kind van 10 waar we doormiddel van co-ouderschap voor blijven zorgen.
Mijn inkomen is minder dan 26071 per jaar.

Ex jaar inkomen 29075.
Op welk bedrag kunnen wij rekenen?

Ik hoor het graag.

Ook hoe dit aan tevragen.

Groetjes monique Reactie infoteur, 27-01-2015
Hallo Monique,

De zorgtoeslag wordt berekend en uitbetaald door de belastingdienst. Deze kunt u dus aanvragen bij de belastingdienst. Bij een inkomen boven de 28.482 ontvangt niemand zorgtoeslag, onder dat bedrag is per persoon per inkomen en huishouden weer verschillend.

Uw zoon is jonger dan 18, hij is hierdoor gratis meeverzekerd met u en of uw ex partner, dit heeft geen invloed op de zorgtoeslag, tevens heeft uw ex geen invloed op uw zorgtoeslag, mits het een gedeelde huishouden is. Als u samen woont met uw ex, is hij automatisch toeslag parter.

Mvg Antrax

Inge Marseille, 04-07-2014 16:21 #4
Hallo, mijn zoon is december 2013 18 geworden en ontvangt dus zorgtoeslag maar moet hij dit voor 2014 opnieuw aanvragen of loopt dit door tot zijn 21 ste? en mijn dochter gaat hbo studeren maar wordt in mei 2014 pas 18. Moet ze dan zorgtoeslag aanvragen of loopt dan de kinderbijslag door en zit het daarin?

John, 15-11-2012 11:08 #3
Hallo, mijn zoon wordt in december 18 jaar en nu moet hij dus premie betalen. Hij verdient nog niets dus zorgtoeslag is bij hem van toepassing. Ik betaal straks de premie maar wie moet de zorgtoelsag nu aanvragen? Kan ik dat doen of moet hij dat zelf doen? Reactie infoteur, 16-11-2012
De zorgtoeslag is persoonsgebonden, hier kan niet een ander aanspraak op maken. Uw zoon zal deze moeten aanvragen.

Am Delien, 19-10-2012 15:47 #2
Ik heb in 2011 zorgtoeslag ontvangen, maar krijg nu een aanslag dat ik 836 euro moet betalen, ik ben sinds 2 jaar weduwe en krijg maar 545 euro weduwepensioen, voor de rest moet ik keihard werken om rond zien te komen. Omdat ik alleen ben word ik dubbel gestraft. Hoe moet ik dit in hemelsnaam betalen als je maar net alles rond kunt krijgen? Vind het dieptriest, ik kan dit gewoon niet betalen. Als het zo moet, kan ik er onder uit dat ik die toeslag niet meer wil. Reactie infoteur, 24-10-2012
Als u belt met de belastingdienst via hun gratis nummer dan kunt u mogelijk een betalingsregeling treffen, dit gaat om minimaal 24 euro in de maand die ze in kunnen houden van uw zorgtoeslag, tot u weer recht staat met waar u recht op heeft.

Hopelijk heeft u wat aan deze informatie.
De belastingdienst houd helaas geen rekening met inkomen, of een moeilijker situatie. Maar ze kunnen u wel op deze manier helpen.

M. L. Bosch, 24-09-2012 13:18 #1
Mijn oude tante van bijna 85 gaat naar het verpleeghuis. Door dat ze niet meer zelfstandig kan wonen. Ze betaald haar ziekten kosten zelf. Krijgt ze nog zorg toeslag of misschien huur toeslag. Mvg. Louise Reactie infoteur, 24-10-2012
Ze heeft wel recht op zorgtoeslag, maar de huurtoeslag zal komen te vervallen. Dit komt omdat ze een gezamelijk gedeelde voordeur heeft.

Infoteur: Antrax
Gepubliceerd: 19-02-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 9
Schrijf mee!