InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Zwart geld de jacht op sparen met zwart geld en bankgeheim

Zwart geld de jacht op sparen met zwart geld en bankgeheim

Zwart geld  de jacht op sparen met zwart geld en bankgeheim De jacht van de Belastingdienst op mensen met zwart geld op een buitenlandse rekening is in volle gang. Ook in 2018 en 2019. Vele Nederlanders biechten op dat ze in het buitenland een spaarrekening hebben die nog niet bekend is bij de Belastingdienst. Een aantal maakte nog snel gebruik van de inkeerregeling van de Belastingdienst voor zwart geld tot 1 juli 2014. Het bankgeheim is ook al niet meer wat het geweest is. Wat nu?

Wat is zwart geld eigenlijk?

Natuurlijk heeft de Belastingdienst er baat bij dat mensen met zwart geld zenuwachtig worden. Hoe meer mensen van de inkeerregeling van de Belastingdienst gebruik maken hoe beter. En dat gebeurt de laatste jaren massaal. Sinds begin 2009 is door de Belastingdienst 2 miljard euro aan extra belastbaar vermogen uit het buitenland bekend gemaakt. Vooral Zwitserland lijkt hoog te scoren voor zwartspaarders. Vele miljarden euro's staan er kennelijk op buitenlandse spaarrekeningen gestald, maar niemand weet zeker om hoeveel het gaat. De fiscus zet de jacht op zwart sparen ook in 2018 en 2019 voort.

Zwitserland als belastingparadijs met groot bankgeheim

Zwitserland heft het bankgeheim zwart geld sparen op. Naar verluidt, want de precieze afspraken zijn niet bekend en uit de media blijkt dat Zwitserland wat omtrekkende bewegingen maakt. Van een automatische uitwisseling van belastinggegevens zou geen sprake zijn, maar wel als er een gericht verzoek over een persoon komt van de Belastingdienst. Overigens ook niet per direct, maar met ingang van 2019. Daarmee houdt Zwitserland op om een belastingparadijs te zijn. En Zwitserland staat daarin niet alleen: dergelijke afspraken zijn ook gemaakt met Luxemburg, België, Liechtenstein, de Kaaiman eilanden. Het aloude lijstje met zwart geld vluchtroutes wordt daarmee steeds kleiner.

Wat is de inkeerregeling zwart geld 2017, 2018 en 2019?

Niet alleen neemt de druk op het zwarte geld toe, doordat steeds meer afspraken met belastingparadijzen worden gemaakt, ook de boete op zwart geld gaat fors omhoog. Tot wel 300 procent van de gederfde belastingen. En dan gaat het snel. Bekijk eens een paar rekensommen maakt ten aan zien van de fors hogere boete op zwart geld. Wie door de Belastingdienst of FIOD wordt gepakt, kan zo zijn vermogen snel zien slinken. Niet onlogisch dus dat mensen die zichzelf in de gevarenzone achten, nu snel nog eieren voor hun geld kiezen. En ook wie in 2010 gebruik maakt van de inkeerregeling kan rekenen op een boete van 15%, terwijl dat nu nog niet het geval is. In 2011 en 2012 was de boete veel hoger, maar nu (september 2013) geeft Staatssecretaris Weekers aan dat wie nu gebruik wil maken van de inkeerregeling tot 1 juli 2014 die mogelijkheid krijgt zonder extra boete te moeten betalen. Laatste kans was dit wellicht? De coulance gold voor de periode 2 september 2013 - 1 juli 2014. Voor 2017-2019 gelden er hoge boetes op zwart geld.

Wat is in de inkeerregeling 2018 en 2019

In feite bestaat de inkeerregeling met ingang van 1 januari 2018 niet meer. Dat wil zeggen, u mag nog altijd inkeren maar dat is niet langer zonder boete. Wel kan in 2018 en 2019 een mildere boete worden uitgedeeld als u naar de mening van de fiscus voldoende meewerkt en de vragen beantwoord.

Waar is er nog een bankgeheim in de wereld?

Momenteel is het aantal belastingverdragen een lappendeken. Soms gaat het alleen nog maar om afspraken op politiek niveau die eerst nog de verschillende parlementen moeten worden geaccordeerd. Voorbeelden hiervan zijn België, Luxemburg en Zwitserland. Met de Kaaiman eilanden bestond al helemaal geen verdrag. De afspraken daarmee op politiek niveau behelzen veel meer dan alleen zwart geld. Het gaat ook over dubbele belastingheffing, de tarieven en zo verder.

Wat is een rekening op nummer?

Nog al wat mensen hebben een rekening op nummer, waardoor ze normaliter niet zijn te achterhalen door de fiscus. Deze spaarders lijken nog veilig voor de fiscus. Lijken, want de fiscus heeft onlangs een cd-rom in handen gekregen, die ook over deze spaarrekeningen meer duidelijkheid zou kunnen verschaffen. Bovendien kunt u als u met een pinpas of creditcard geld opneemt, vaak wel worden opgespoord in Nederland omdat deze clearing houses vaak ook een verblijf in Nederland hebben. In juni 2015 werd bekend dat de FIOD op deze manier tal van mensen op het spoor is gekomen: ze betaalden met hun pinpas voor dure aankopen en horloges en nu wil de fiscus graag weten hoe dat precies zit.

Superteam Belastingdienst tegen zwartspaarder

Dat de Belastingdienst het serieus meent, blijkt wel uit de vorming van het superteam zwart sparen bij de fiscus. Er zijn 200 mensen extra vrij gemaakt om gegevens over zwart sparen na te trekken en minister de Jager pakt elk moment in de media om te verkondigen dat er weer zwartspaarders zijn opgepakt of dat dat aanstaande is. Het leven van iemand met zwart geld is er bepaald niet rustiger op geworden als hij in Nederland woont en daar ook belasting verschuldigd is.

Slot

Zwart geld kan ook voor de bezitter ervan langzamerhand een last worden. Bijvoorbeeld door de druk die van buitenaf wordt opgevoerd door de Belastingdienst en instanties als de G8 en de EU. Bovendien wordt het steeds minder overzichtelijk, om te bepalen waar u nog relatief veilig kunt sparen in het buitenland. Tot slot zal de boete als u gepakt wordt, straks groot zijn. Het is dus aan u om te bepalen wat u het beste kunt doen. Vanaf 1 januari 2018 kunt u niet meer boetevrij inkeren. Zoals bij bijna alles zijn er ook voor zwart geld nog genoeg adviseurs te vinden die u kunnen helpen bij uw keuze. Ook het internet kan u hierbij zeer behulpzaam zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bankgeheim België: Nederlanders halen massaal hun geld terugBankgeheim België: Nederlanders halen massaal hun geld terugHet bankgeheim in België is niet meer en de inkeerregeling zwart geld betekent ook nog eens een boete. Nederlanders hale…
Het bankgeheim in de wereld en EUHet bankgeheim in de wereld en EUHet bankgeheim staat ter discussie in de Westerse wereld. Dit niet op initiatief van bekende landen als Zwitserland of L…
Nieuw belastingverdrag zwart geld LuxemburgNieuw belastingverdrag zwart geld LuxemburgDe Belastingdienst zet zijn jacht op zwart geld voort. Op 29 mei 2009 werd er een nieuw bilateraal belastingverdrag met…
Verdrag zwart geld KaaimaneilandenVerdrag zwart geld KaaimaneilandenLet op met zwart geld op de Kaaimaneilanden. Met het verdrag met de Caymaneilanden van 8 juli 2009, kunnen de Kaaimaneil…
Bankgeheim in het buitenlandBankgeheim in het buitenlandHet bankgeheim is ontstaan in Zwitserland. Het stamt uit 1934. Mensen maken er vooral gebruik van om geld dat zij verdui…

Reageer op het artikel "Zwart geld de jacht op sparen met zwart geld en bankgeheim"

Reactie

Apestaart, 23-01-2018 17:06 #1
We hebben dollars op een Amerikaanse rekening, die komen van gedurende de laatste 3 jaar automatisch verkochte aandelen uit een dienstbetrekking. Er is keurig 52% belasting in NL over betaald bij de verkoop, omdat het als inkomen wordt gezien. Hetzelfde geldt voor de dividenduitkering van de nog aanwezige aandelen; ook 52% eraf bij uitbetaling. Inmiddels is het saldo aardig opgelopen en willen we het naar een dollar-rekening in NL halen. Moet ik dat ook in plukken van zeg 15.000 USD doen of kan dat in één keer? Reactie infoteur, 24-01-2018
Beste Apestaart,
U mag in Nederland meer dan 15.000 USD in één keer storten, maar veel Amerikaanse banken hanteren een lagere limiet voor een storting naar het buitenland. Bij grotere bedragen is een proefstorting altijd aan te raden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Zwart geld
Reacties: 1
Schrijf mee!