Zwart geld de jacht op sparen met zwart geld en bankgeheim

Zwart geld  de jacht op sparen met zwart geld en bankgeheim De jacht van de Belastingdienst op mensen met zwart geld op een buitenlandse rekening is in volle gang. Ook in 2020. Vele Nederlanders biechten op dat ze in het buitenland een spaarrekening hebben die nog niet bekend was bij de Belastingdienst. Een aantal maakte nog snel gebruik van de inkeerregeling van de Belastingdienst om onder de maximale boete uit te komen. Het bankgeheim en een rekening op nummer (in plaats van op naam) zijn ook al niet meer wat het geweest is. Wat nu?

Zwart geld, wat nu?

Wat is zwart geld eigenlijk?

Natuurlijk heeft de Belastingdienst er baat bij dat mensen met zwart geld zenuwachtig worden. Hoe meer mensen van de inkeerregeling van de Belastingdienst gebruik maken hoe beter. En dat gebeurt de laatste jaren massaal. Vooral Zwitserland en Luxemburg lijken hoog te scoren voor zwartspaarders. Vele miljarden euro's staan er kennelijk op buitenlandse spaarrekeningen gestald, maar niemand weet zeker om hoeveel het gaat. De fiscus zet de jacht op zwart sparen ook in 2020 voort en vaak redelijk eenvoudig bij deze landen informatie inwinnen.

Zwitserland als belastingparadijs met groot bankgeheim

Zwitserland heft het bankgeheim zwart geld sparen op. Naar verluidt, want de precieze afspraken zijn niet bekend en uit de media blijkt dat Zwitserland wat omtrekkende bewegingen maakt. Van een automatische uitwisseling van belastinggegevens zou geen sprake zijn, maar wel als er een gericht verzoek over een persoon komt van de Belastingdienst. Daarmee houdt Zwitserland op om een belastingparadijs te zijn. En Zwitserland staat daarin niet alleen: dergelijke afspraken zijn ook gemaakt met Luxemburg, België, Liechtenstein, de Kaaiman eilanden. Het aloude lijstje met zwart geld vluchtroutes wordt daarmee steeds kleiner. Zwartspaarders proberen nog net op tijd uit wijken naar landen die minder nauwe contacten met de Nederlandse fiscus hebben.

Wat is de inkeerregeling zwart geld in 2020?

Niet alleen neemt de druk op het zwarte geld toe, doordat steeds meer afspraken met belastingparadijzen worden gemaakt, ook de boete op zwart geld gaat fors omhoog. Een boete tot wel 300 procent van de gederfde belastingen, is zeker mogelijk. En dan gaat het snel. Bekijk eens een paar rekensommen maakt ten aan zien van de fors hogere boete op zwart geld. Wie door de Belastingdienst of FIOD wordt gepakt, kan zo zijn vermogen snel zien slinken. Niet onlogisch dus dat mensen die zichzelf in de gevarenzone achten, nu snel nog eieren voor hun geld kiezen. In feite bestaat de boetevrije inkeerregeling voor buitenlandse tegoeden met ingang van 1 januari 2018 niet meer. U mag uiteraard nog altijd inkeren, maar dat is niet langer zonder boete. Wel kan in 2020 een mildere boete worden uitgedeeld als u naar de mening van de fiscus voldoende meewerkt en de vragen beantwoord. Vrijwillig inkeren is in de meeste gevallen goedkoper dan door de fiscus gesnapt worden.

Waar is er nog een bankgeheim in de wereld?

Het aantal belastingverdragen tussen de Nederlandse fiscus en de Belastingdienst van een buitenlandse mogendheid is een lappendeken. Soms gaat het alleen nog maar om afspraken op politiek niveau die eerst nog de verschillende parlementen moeten worden geaccordeerd. Voorbeelden hiervan zijn België, Luxemburg en Zwitserland. Met de Kaaiman eilanden bestond al helemaal geen verdrag. De afspraken daarmee op politiek niveau behelzen veel meer dan alleen zwart geld. Het gaat ook over dubbele belastingheffing, de tarieven en zo verder.

Wat is een rekening op nummer?

Nog al wat mensen hebben een rekening op nummer, waardoor ze normaliter niet zijn te achterhalen door de fiscus. Deze spaarders lijken redelijk veilig voor de fiscus. Lijken, want de fiscus verzamelt steeds meer gegevens en krijgt soms ook een harde schijf in handen, die ook over spaarrekeningen op nummer meer duidelijkheid zou kunnen verschaffen. Het is zelfs zo dat als u met een pinpas of creditcard in het buitenland geld opneemt, opsporing vanuit Nederland mogelijk is, omdat de betrokken clearing houses vaak ook een verblijf in Nederland hebben. Zo is de FIOD al tal van mensen op het spoor is gekomen: ze betaalden met hun pinpas voor dure aankopen en horloges en vervolgens wil de fiscus graag weten hoe dat precies zit en waar het geld vandaan komt.

Superteam Belastingdienst tegen zwartspaarder

Dat de Belastingdienst het serieus meent, blijkt wel uit de vorming van het superteam zwart sparen bij de fiscus. Er zijn veel mensen beschikbaar om gegevens over zwart sparen na te trekken. Regelmatig wordt in de media aangegeven dat er weer zwartspaarders zijn opgepakt of dat dat de bust aanstaande is. Het leven van iemand met zwart geld is er bepaald niet rustiger op geworden, zeker niet als hij in Nederland woont en daar ook belasting verschuldigd is. De druk wordt stelselmatig verhoogd.

Slot

Zwart geld kan ook voor de bezitter ervan langzamerhand een last worden. Bijvoorbeeld door de druk die van buitenaf wordt opgevoerd door de Belastingdienst en instanties als de G8 en de EU. Bovendien wordt het steeds minder overzichtelijk, om te bepalen waar u nog relatief veilig kunt sparen in het buitenland. Tot slot zal de boete als u gepakt wordt, straks groot zijn. Het is dus aan u om te bepalen wat u het beste kunt doen. In de meeste gevallen kunt u in 2020 niet meer meer boetevrij inkeren voor buitenlands zwart geld. Zoals bij bijna alles zijn er ook voor zwart geld nog genoeg adviseurs te vinden die u kunnen helpen bij uw keuze. Ook het internet kan u hierbij zeer behulpzaam zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zwart geld de jacht op sparen met zwart geld en bankgeheim"

Reactie

Apestaart, 23-01-2018 17:06 #1
We hebben dollars op een Amerikaanse rekening, die komen van gedurende de laatste 3 jaar automatisch verkochte aandelen uit een dienstbetrekking. Er is keurig 52% belasting in NL over betaald bij de verkoop, omdat het als inkomen wordt gezien. Hetzelfde geldt voor de dividenduitkering van de nog aanwezige aandelen; ook 52% eraf bij uitbetaling. Inmiddels is het saldo aardig opgelopen en willen we het naar een dollar-rekening in NL halen. Moet ik dat ook in plukken van zeg 15.000 USD doen of kan dat in één keer? Reactie infoteur, 22-01-2020
Beste Apestaart,
U mag in Nederland meer dan 15.000 USD in één keer storten, maar veel Amerikaanse banken hanteren een lagere limiet voor een storting naar het buitenland. Bij grotere bedragen is een proefstorting altijd aan te raden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-06-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Zwart geld
Reacties: 1
Schrijf mee!