InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Het bankgeheim in de wereld en EU

Het bankgeheim in de wereld en EU

Het bankgeheim in de wereld en EU Het bankgeheim staat ter discussie in de Westerse wereld. Dit niet op initiatief van bekende landen als Zwitserland of Luxemburg, maar onder druk van de rest van de Westerse landen. Daarbij worden zeker successen geboekt. Sommige landen lijken te zwichten en zijn bereid het bankgeheim af te zwakken of zelfs af te schaffen. EU-landen mogen zich niet meer verschuilen achter hun bankgeheim zodra de belastingdienst van een andere lidstaat van de EU om informatie vraagt. Zelfs Zwitserland sluit een belastingverdrag met de Verenigde Staten. Een Europees akkoord over het einde van het bankgeheim binnen de EU is ook nabij.

Zwart geld en de gevolgen voor de economie

Algemeen bekend is dat het zwarte geld een groot deel van de economie in de wereld bepaalt. Sommigen zien zwart geld als de smeerolie in de economie. Naar schatting is de economie in Nederland, het binnenlands product, ruim 10 miljard euro groter door deze schaduweconomie. De belastingdienst loopt wat btw en inkomstenbelasting mis, maar verdient aan de extra bestedingen die met zwart geld worden gedaan. Maar dan gaat het wel om geld dat niet op een bankrekening staat, maar in contanten wordt uitbetaald en besteed.

Het bankgeheim in de wereld

Het bankgeheim in allerlei landen en de hoge belastingtarieven in ons land, hebben velen ertoe gebracht om hun geld op een buitenlandse spaarrekening te zetten. Het liefst in een land met een sterk bankgeheim. Particulieren doen dat, maar zeker ook allerlei bedrijven. Daarbij wordt regelmatig gekozen voor een fiscale constructie in het buitenland, waardoor het geld toch onder het bankgeheim valt. Het bankgeheim houdt in dat geen gegevens van een rekeninghouder worden uitgewisseld met het land waarin betrokkene woont of gevestigd is.

Zwart sparen: de jacht van de fiscus is geopend

De jacht op zwart sparen wordt verhevigd. Het bankgeheim is in steeds minder landen een ijzeren zekerheid aan het worden. Zelfs het oerdegelijke Zwitserland vertoont duidelijke barsten. Voor particulieren, maar het nog maar de vraag of ook fiscale constructies en bedrijven hieronder zullen vallen. Van een algehele automatische uitwisseling van gegevens lijkt ook vanaf 2010 nog geen sprake. De belastingdienst moet gemotiveerd met een verzoek om uitwisseling van gegevens komen. Fishing, dat wil zeggen op goed geluk gegevens opvragen en hopen dat u wat vangt, is niet aan de orde.

De jacht op zwart geld op een buitenlandse rekening

De jacht op zwart geld past in een reeks van acties die door overheden worden genomen en die tegelijkertijd de privacy bedreigen. Onder het mom van de bestrijding van het terrorisme worden steeds meer maatregelen genomen die onze vrijheid verder beperken. Ook Zwitserland heft het bankgeheim voor zwart geld sparen op in 2018. We moeten bij het aanvragen van een paspoort onze vingerafdrukken afgeven. Als u naar de VS wilt reizen, wordt u het hemd van het lijf gevraagd. Nu leggen Westerse overheden hun belastingmoraal steeds meer aan andere buitenlandse mogendheden op. Het Westen, waar de belastingtarieven vaak zeer hoog zijn, wijst daarmee de lagere tarieven in andere landen af.

Economie en zwart geld, wat zijn de gevolgen?

Daarmee hoopt de overheid dat er geld naar het eigen land terug vloeit en dat er door de belastingdienst een flinke boete kan worden uitgedeeld. De vraag is echter hoeveel particulieren en bedrijven hun geld juist daardoor naar elders zullen verplaatsen, waardoor de overheid per saldo achter het net vist. In Dubai bijvoorbeeld geldt nog steeds een bankgeheim en staan de belastingtarieven voor buitenlanders op nul. Sommige bekende voetballers hebben deze uitweg al lang gevonden en ze zullen niet de enige zijn. Verhuizen naar een land met bankgeheim werkt dus.

Tarieven belastingen omlaag

De belastingdienst in ons land stelt dat straks de tarieven in ons land wel omlaag kunnen. Maar wie herinnert zich niet het kwartje van Kok. Een tijdelijke maatregel die nog steeds van kracht is. Bovendien is duidelijk dat de staatskas steeds leger raakt en aftrekposten voor particulieren worden geschrapt. Zouden die maatregelen echt worden teruggedraaid als meer mensen hun vermogen in het buitenland melden? Denk het niet.

Luxemburg

Vooral ook Luxemburg vreest een uitstroom van kapitaal en wil vergelijkbare afspraken met niet-EU-landen als Zwitserland, Liechtenstein, Monaco, Andorra en San Marino. Omdat die onderhandelingen tussen de EU inmiddels ver zijn gevorderd, lijkt ook een opheffen van het bankgeheim met medewerking van Luxemburg dichtbij.

Wat is de inkeerregeling?

Wie zich echt ongerust maakt en dat zijn spijtig genoeg vaak mensen met een beetje geld in het buitenland, die niet alle constructies kennen, kunnen gebruik maken van de inkeerregeling. Als u zich zelf meldt voordat de belastingdienst u heeft opgemerkt, moet u wel de vergeten belastingen met terugwerkende kracht betalen, maar geen boete. Het is een keer slikken en de vele vragen van de belastingdienst beantwoorden, maar dan bent u er ook vanaf.

Slot over het bankgeheim en de Europse Unie

De mensen die ruimer in hun jasje zitten, kunnen beter nieuw advies inwinnen over de mogelijke constructies in het buitenland. Die zijn er nog genoeg, maar door alle afspraken die worden gemaakt met de belastingdienst, wordt het zicht hierop wat diffuus. Hoe het ook zij, de wereld is duidelijk aan het veranderen, en noopt tot aanvullende maatregelen. Dat verklaart dat ook offshore bankieren buiten de EU inmiddels een grote bedrijfstak is geworden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwart geld  de jacht op sparen met zwart geld en bankgeheimZwart geld de jacht op sparen met zwart geld en bankgeheimDe jacht van de Belastingdienst op mensen met zwart geld op een buitenlandse rekening is in volle gang. Ook in 2018 en 2…
Bankgeheim België: Nederlanders halen massaal hun geld terugBankgeheim België: Nederlanders halen massaal hun geld terugHet bankgeheim in België is niet meer en de inkeerregeling zwart geld betekent ook nog eens een boete. Nederlanders hale…
Zwitserland heft bankgeheim in 2018 op (zwart geld sparen)Zwitserland heft bankgeheim in 2018 op (zwart geld sparen)Zwitserland heft in 2018 het bankgeheim volledig op. Dit hebben Zwitserland en de EU maart 2015 afgesproken. Vanaf 2018…
Zwartspaarders Frankrijk en ZwitserlandZwartspaarders Frankrijk en ZwitserlandWie zwart spaart, had een paar jaar de tijd om zonder boete vrijwillig in te keren en zijn spaartegoed op een buitenland…
Wat is zwart geld?Wat is zwart geld?Zwart geld is geld waarvan de belastingdienst niet op de hoogte is dat u er over beschikt. Het geld dat u niet opgeeft b…

Reageer op het artikel "Het bankgeheim in de wereld en EU"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-07-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Edelweissroute
Schrijf mee!