InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zwartspaarders Frankrijk en Zwitserland

Zwartspaarders Frankrijk en Zwitserland

Zwartspaarders Frankrijk en Zwitserland Wie zwart spaart, had een paar jaar de tijd om zonder boete vrijwillig in te keren en zijn spaartegoed op een buitenlandse rekening bij de belastingdienst te melden. Tot begin 2010 kon dit zonder extra boete. Niet iedereen heeft dit gedaan, waardoor de druk voor zwartspaarders verder toeneemt. Niet alleen spaarders in Frankrijk en Zwitserland merken dit. In juni 2011 kwam er een cd-rom vrij met zwartspaarders en zwart geld in Duitsland. Dan zijn er de vrijgekomen gegevens van HSBC in Zwitserland en Wikileaks. Zwartspaarders kwamen in 2018 steeds meer in het nauw en dat zal in 2019 niet anders zijn.

Zwartspaarders en zwart sparen

In grote delen van de wereld is de belastingdienst op jacht naar zwarte spaartegoeden op een buitenlandse rekening. Wie het te heet onder de voeten werd, kon men ook tot en met het einde van 2009 gebruik maken van de inkeerregeling en zo zijn geld witten. Zonder boete. Althans als de belastingdienst u niet al in het vizier had, want in dat geval ging de vlieger niet op. Velen maakten van de regeling gebruik en zo werden in ons land miljarden euro’s weer wit gemaakt. Wie geld had staan in Zwitserland maakte zich niet zo druk, maar ook dit zal vanaf 2018 anders worden.

Wikileaks 16 januari 2011 treft spaarders in Zwitserland

Een voormalige Zwitserse bankdirecteur heeft WikiLeaks-voorman Julian Assange twee cd's met namen van tweeduizend mogelijke belastingontduikers in Zwitserland overhandigd. Dit maakte de voorman zondag 16 januari 2011 bekend. Het wordt steeds meer een sport om zwart geld te bestrijden (en het levert natuurlijk geld op).

Bankgeheim Zwitserland verdwijnt in 2018 en 2019

Mede onder druk van de G20 komt het bankgeheim in steeds meer landen onder druk te staan. Zelfs in Zwitserland. Er zijn met allerlei landen belastingverdragen gesloten of vernieuwd. De uitwisseling van gegevens tussen overheden wordt zo steeds eenvoudiger. Nederlanders begrepen dat, de Belgen en ook de Duitsers ook.

Diefstal van gegevens van de buitenlandse spaarder

Veel geld werd en wordt aangemeld. Maar ook een ander fenomeen zet zich voort, namelijk de diefstal van gegevens. In 2008 werd er in Luxemburg een cd-rom met rekeninghouders bij de belastingdienst afgeleverd, later ook een cd-rom met Duitsers en Nederlanders uit Liechtenstein. Degelijke cd-roms worden zelfs te koop aangeboden, in 2010 werd zo een cd-rom opgevist door de Franse belastingdienst. Deze bevat vooral gegevens van spaarders in Zwitserland. En de Franse belastingdienst heeft deze gegevens nu ook doorgegeven aan de minister van Financiën. Dat betekent zeer waarschijnlijk dat daarmee ook de gegevens van Nederlanders zijn vrijgekomen. Dat betekent ook dat de druk op de zwartspaarder verder is opgevoerd. Niet alleen zal de belastingdienst meer gegevens in Zwitserland opvragen, maar zij die nog niet inkeerden moet nu nog meer hun knopen tellen en goed advies inwinnen. Het zijn slepende processen die vele jaren duren. In het voorjaar van 2015 heeft Zwitserland toegezegd dat het in 2018 en 2019 voorbij is met het Zwitserse bankgeheim en dan gaat de beerput waarschijnlijk helemaal open.

De inkeerregeling en zwart geld

U kon in 2016 of 2017 vrijwillig inkeren, ook al is in 2016 aangekondigd dat aan het vrijwillig boetevrij inkeren een einde zal worden gemaakt. Inkeren kost u geld, omdat u de achterstallige belasting alsnog zult moeten betalen. Natuurlijk zijn er nog belastingparadijzen waar u terecht kunt en zijn er allerlei bureaus die u kunnen adviseren om een andere uitweg te vinden. Hoe het ook zij, de pakkans lijkt verder toe te nemen. Wie in 2016 of 2017 gebruik maakt van de inkeerregeling betaalt ook nog eens een boete van 120 procent. Dit was in de jaren hiervoor niet het geval of veel minder. De fiscale boete bedroeg per 1 januari 2015 al 30%, per 1 juli 2015 60% en sinds 1 juli 2016 maar liefst 120%. Waarschijnlijk wordt deze boete wordt in 2018 en 2019 verhoogd naar 300%.

Slot

Zwart geld mag niet. Belasting ontduiken ook niet, maar belasting ontwijken weer wel. Wellicht kunt u daar nog advies inwinnen. En als u het geld weer in Nederland hebt, kunt u altijd kiezen voor een goede spaarrekening of een goede belegging. Zwart geld blijkt immers steeds moeilijker uit te geven te zijn en lijkt daarmee voor steeds meer mensen een probleem te worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zwartspaarders Frankrijk en Zwitserland"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Zwart geld
Schrijf mee!