InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Verdrag zwart geld Kaaimaneilanden

Verdrag zwart geld Kaaimaneilanden

Verdrag zwart geld Kaaimaneilanden Let op met zwart geld op de Kaaimaneilanden. Met het verdrag met de Caymaneilanden van 8 juli 2009, kunnen de Kaaimaneilanden van de lijst met belastingparadijzen worden geschrapt. Ook tussen de Kaaimaneilanden en Nederland kunnen nu namelijk belastinggegevens worden uitgewisseld. Op zoek naar een andere oplossing voor zwart geld dan maar. Laat u zich op dit punt goed adviseren en voorkom een hoge boete op zwart geld. Ook in Zwitserland verandert vanaf 2019 veel wat betreft het bankgeheim.

Zwitserland en het bankgeheim in 2018 en 2019

De pers sprong dit jaar massaal op het bankgeheim van Zwitserland. Het is immers een publiek geheim, dat er op rekeningen in Zwitserland veel zwart geld is gestald. Niet alleen door Nederlanders natuurlijk, want het bankgeheim van Zwitserland leek zwart geld veilig en aantrekkelijk te maken. Maar daar komen nu barsten in. Er zijn nieuwe belastingafspraken met Zwitserland gemaakt, die voornamelijk inhouden dat als er gerede vermoedens van zwart geld in Zwitserland zijn van een betrokkene, Zwitserland mee zal werken aan de uitwisseling van gegevens. Hoe welwillend en voortvarend dit ook in de praktijk zal gaan, moet nog worden afgewacht. Het voornemen is om het bankgeheim in Zwitserland in 2018 en 2019 helemaal af te schaffen. Een voorteken hiervan is dat eind mei 2015 Zwitserland enkele namen van mensen publiceerde die waarschijnlijk zwart geld in Zwitserland aanhouden. Dit met het verzoek om met de bank waar het om gaat contact op te nemen. Niet echt fijn, de Belastingdienst uit het land van de ingezetene kijkt immers ook mee.

Zwart geld in Zwitserland

De druk op Zwitserland moet wel groot zijn. Het bankgeheim in dit land, betekende ook een impuls voor een zeer welvarende bancaire sector. Veel Zwitsers hebben hiermee hun broodwinning. Het laten vallen van het bankgeheim in Zwitserland was nog niet zo lang terug volledig ondenkbaar en moet wel een klap zijn voor de sector. Of het moet zo zijn dat de Zwitsers het milder interpreteren dan de Nederlandse staat dat doet. Bovendien is bekend dat nogal wat mensen een rekening op nummer in Zwitserland hebben, en niet op naam. Deze mensen zullen ook met de nieuwe belastingafspraken niet of nauwelijks kunnen worden getraceerd. Het hebben van een bankrekening op nummer dateert nog vanuit de oorlog, toen vele mensen liever niet bij naam bij de bank bekend waren. Ook hierbij wordt vermoed dat het om veel geld gaat.

België en Luxemburg

De tijd dat Nederlanders een enkele keer per jaar naar België en Luxemburg gingen, om wat geld te brengen en te bespreken wat met het geld te doen, lijkt al weer achter ons. Met België en Luxemburg zijn inmiddels ook al afspraken gemaakt over de uitwisseling van belastinggegevens.

De Europese spaarrichtlijn

De Europese Spaarrichtlijn die de uitwisseling van gegevens regelden voor wie in het buitenland spaarde, gold niet voor alle landen. In die landen werd een bronheffing geheven, die de komende jaren langzaam oploopt tot 35%. Bovendien ziet de richtlijn op spaargelden en niet op geld dat wordt belegd. Met de nieuwe belastingafspraken lijkt een flinke stap te worden gezet, om zwart geld in het buitenland zo veel mogelijk te achterhalen.

Verdrag zwart geld Kaaimaneilanden

De Kaaimaneilanden prijken al lang op de grijze lijst met belastingparadijzen en vluchtroutes voor zwart geld. Maar ook dat lijkt nu geschiedenis geworden. Op 8 juli 2009 heeft de staatssecretaris van Financiën ook met de Kaaimaneilanden afspraken gemaakt. Opvallend, want tot voor kort had Nederland geen belastingverdrag met de Kaaimaneilanden. Het nieuwe verdrag regelt niet alleen de uitwisseling van fiscale informatie tussen Nederland en de Kaaiman eilanden, maar gaat verder. Alle openstaande belastingzaken worden hiermee geregeld: niet spaargeld, maar al het vermogen en de inkomsten.

Slot

Een reisje langs de wereld, om geld op een buitenlandse rekening te plaatsen, hoeft nu niet meer te stoppen bij de Kaaimaneilanden. Toeristisch is het zeker de moeite waard, maar voor het plaatsen van uw geld, moeten nu andere routes worden gekozen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verdrag zwart geld Kaaimaneilanden"

Reactie

Izumi, 30-09-2012 17:55 #1
Hoe staat het met de Bahamas? Heeft Nederland een verdrag ondertekend?
Bijvoorbaar mijn dank Reactie infoteur, 01-10-2012
Beste Izumi,
Vanaf eind 2010 kan Nederland op basis van een verdrag gericht vragen stellen aan de Bahama's over iemands positie. Er is geen automatische uitwisseling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Zwart geld
Reacties: 1
Schrijf mee!