Hypotheekvrije woning: geen zorgtoeslag en ouderenkorting

Hypotheekvrije woning: geen zorgtoeslag en ouderenkorting Als u een hypotheekvrije woning hebt of een afgelost huis in 2019 of 2020, hebt u niet de aftrekpost voor de hypotheekrente (de hypotheekrenteaftrek), maar een bijtelling. Geen aftrekpost of een lagere aftrekpost eigen woning kan ervoor zorgen dat u geen zorgtoeslag meer ontvangt, geen kinderopvangtoeslag, kindgebonden budget of ouderenkorting. Daar komt nog eens de aflosboete bij. Deze extra belasting maakt het alleen nog maar erger voor u. U dreigt zo namelijk geen recht meer te hebben op bepaalde fiscale toeslagen vanaf 2019, 2020 en 2021.

Woning aflossen betekent verlies aan toeslagen en heffingskortingen

Uw woning extra aflossen

Veel mensen lossen extra af op de hypotheek van hun eigen woning omdat ze daarmee op de maandelijkse lasten willen besparen. Veel ouderen hebben al op hun hypotheek afgelost omdat ze straks van een AOW en misschien een klein pensioen moeten leven. Extra aflossen op de hypotheek wordt ook aangemoedigd door de overheid en De Nederlandse Bank. Wie een annuïteitenhypotheek heeft, lost maandelijks af, maar naar schatting 1 miljoen Nederlanders hebben nog een aflossingsvrije hypotheek. Zij die een aflossingsvrije hypotheek hebben, kunnen nog kiezen of ze vervroegd aflossen, verplicht is het niet.

De gevolgen van een hypotheekvrije woning voor de belasting die u betaalt

Hebt u een hypotheekvrije woning, dan heeft dat voordelen. Uw maandlasten gaan omlaag en er is geen bank die u over de hypotheek allerlei vragen stelt, de hypotheekrente om de zoveel tijd verhoogt of de hypotheekvoorwaarden verandert. Maar een hypotheekvrije woning heeft ook grote nadelen. Door geen hypotheek op uw woning te nemen of te houden, mist u een grote aftrekpost voor de inkomstenbelasting. Geldt uw aftrekpost in box 1, dan betaalt u een stuk minder inkomstenbelasting. Is uw hypotheek onderdeel van box 3, dan betaalt u een stuk minder vermogensbelasting. Het hebben van een hypotheek en andere schulden heeft dus wel degelijk fiscale voordelen, u betaalt minder belasting. Daar komt nog bij dat, als u een hypotheek hebt, u wellicht wel voor allerlei fiscale toeslagen in aanmerking kunt komen: de zorgtoeslag, het kindgebonden budget, de kinderopvangtoeslag. Bovendien krijgt u bij een lager belastbaar inkomen meer algemene heffingskorting en meer ouderenkorting.

Woning aflossen en de aflosboete (extra bijtelling eigen woning)

Er is nog een nadeel als u uw woning aflost: de Wet Hillen wordt afgeschaft. Dat houdt in dat ook als de hypotheek op uw woning volledig is afgelost, u een hernieuwde bijtelling van het huurwaardeforfait krijgt die kan oplopen van enkele duizenden euro's tot vele duizenden euro's. Velen noemen dit dan ook een aflosboete. Nu wordt wel door Rutte 3 aangegeven dat de maatregel gefaseerd wordt ingevoerd, maar bij de fiscale toeslagen kan elke euro een groot verschil maken. De bijtelling bij uw inkomen wordt onder Rutte 3 veel hoger dan een enkele euro. Bovendien betekent meer inkomen door de bijtelling van het huurwaardeforfait dat uw inkomen omhoog gaat en u geld gaat verliezen bij sommige heffingskortingen.

De algemene heffingskorting daalt bij meer inkomen

Rutte 2 trof vele nivellerende maatregelen, waaronder het inkomensafhankelijk maken van de algemene heffingskorting. Wie meer inkomen krijgt door een promotie, een andere baan of anderszins gaat er daardoor financieel mogelijk zelfs op achteruit. Dat komt doordat de algemene heffingskorting na uw promotie of andere baan lager zal zijn dan zonder extra inkomen het geval was. De ouderenkorting kent ook een inkomensgrens, eenmaal daarboven ontvangt minder ouderenkorting. De kinderopvangtoeslag kent schijven waardoor iemand met een hoger inkomen minder toeslag krijgt. Welnu door de bijtelling van het huurwaardeforfait voor een hypotheekvrije woning, gaat uw inkomen omhoog en de toeslag dus omlaag. In de gewijzigde ouderenkorting 2020 wordt voor hogere inkomens de ouderenkorting zelfs afgeschaft.

Gebruik uw fiscale aftrekposten in 2019 en 2020

De aflosboete van het kabinet Rutte 3 is dus niet alleen de bijtelling van het huurwaardeforfait waarover u extra inkomstenbelasting betaalt, maar deze boete kan in uw geval nog tot veel meer fiscale nadelen leiden. Niet aflossen kan op deze manier voordeliger zijn, dan wel uw hypotheek aflossen. Profiteer dus nog van uw aftrekposten in 2019 en 2020. Wellicht heeft het extra aflossen van een hypotheek voortaan weinig zin meer. Elke aflossing is fiscaal gezien immers definitief en kan niet meer worden teruggedraaid, wordt niet beloond maar bestraft met een aflosboete.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hypotheekvrije woning: geen zorgtoeslag en ouderenkorting"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 15-03-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaangifte 2020
Schrijf mee!