InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Vermogensrendementsheffing ontwijken

Vermogensrendementsheffing ontwijken

Vermogensrendementsheffing ontwijken Vermogensrendementsheffing is de belasting die over spaargeld moet worden betaald. Er is een aantal manieren om vermogensrendementsheffing (op een legale manier) te omzeilen.

Wat is vermogensrendementsheffing?

De Belastingdienst heft belasting over spaargeld, met een vrijlating van €20.660 per persoon. Voor samenwonenden is dit grensbedrag hoger. Dit bedrag mag worden gespaard zonder belastingbetaling. Over het meerdere wordt belasting betaald: de zogenaamde “vermogensrendementsheffing”. De Belastingdienst gaat uit van een fictief rentepercentage van 4%. Over deze 4% rente wordt 30% belasting betaald.

Belasting over spaargeld

Voor meer informatie over de vermogensrendementsheffing, de meetpunten en vrijstellingen, zie Belasting over spaargeld 2010

Belasting over spaargeld ontwijken

Uitgangspunt voor de vermogensrendementsheffing is het gemiddelde spaarbedrag in een jaar tijd. Daarbij zijn er twee meetpunten, namelijk op 1 januari en 31 december. Van deze bedragen wordt het gemiddelde genomen. Er zijn manieren om op een legale manier te voorkomen dat de fiscus belasting heft of uw spaargeld. Zo kunt u het geld schenken aan bijvoorbeeld uw kinderen, een gedeelte van de hypotheek mee aflossen of het spaargeld gebruiken voor een andere, grote uitgave.

Naheffing en boete

Het heeft geen zin om het spaargeld op een buitenlandse spaarrekening te storten en op die manier weg te sluizen, want de Belastingdienst is daar alert op en spoort zwartspaarders op. Die lopen het risico om een naheffing en boete te krijgen. Er zijn echter wel legale manieren om belasting over het spaargeld te ontwijken.

Een schenking doen

In 2010 mag je maximaal €5.000 schenken aan je kind. Als het kind tussen de 18 en 35 jaar oud is, mag je eenmalig een schenking doen van €24.000. Indien de schenking wordt gebruikt voor eigen woning, is dit bedrag eenmalig €50.000. Als je meer schenkt, moet je belasting betalen over het meerdere.

Schenking aan goede doelen: aftrekbaar

Een schenking aan goede doelen is aftrekbaar, mits de giften meer dan 1% van het totale inkomen beslaan.

Schulden aflossen

Als je schulden voor 31 december aflost, ontloop je veel vermogensrendementsheffing. Er geldt echter wel een schuldendrempel van €2.800, dus je kunt ze niet allemaal aflossen.

Belastingvrij investeren

Beleggingen in groene en culturele fondsen tellen niet bij het vermogen. Voor bepaalde spaarrekeningen die beleggen in duurzame projecten, geldt ook een vrijstelling van de vermogensrendementsheffing.

Een grote aanschaf doen

Een voor de hand liggende oplossing om te voorkomen dat je belasting moet betalen over je spaargeld, is het doen van een grote aanschaf. Hierdoor daalt je vermogen en kom je wellicht net onder het grensbedrag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belasting over spaargeld 2011 - 2012Belasting over spaargeld 2011 - 2012Moet je belasting betalen over je spaargeld? Het antwoord is helaas “ja”. De fiscus ziet de rente als een vorm van inkom…
Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen of sparen zonder veel belasting te betalen kan op verschillende manieren. De spaarloonregeling, de…
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
Moet ik vermogensrendementsheffing betalen?Over bepaalde vermogensbestanddelen, waaronder uw spaargeld, moet u vermogensrendementsheffing betalen in box drie van o…
Belasting spaargeld 2017Belasting spaargeld 2017Belasting op spaargeld en beleggen is volgens sommigen een jaloezieheffing, volgens anderen meer dan logisch. De belasti…

Reageer op het artikel "Vermogensrendementsheffing ontwijken"

Reactie

Laura, 22-06-2011 16:46 #1
Als ik mijn 21 jarige dochter een éénmalige schenking doe van 24.000 euro krijgt zij dan geen problemen met de studiefinanciering? Reactie infoteur, 22-06-2011
Waarom zou u dat willen? laat haar zelf een bijbaantje nemen, zo wordt ze alleen maar verwend.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 27-12-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Vrijstelling box 3 2011-2012
Reacties: 1
Schrijf mee!