InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Aftrek studiekosten 2018 en 2019 en scholingsuitgaven

Aftrek studiekosten 2018 en 2019 en scholingsuitgaven

Aftrek studiekosten 2018 en 2019 en scholingsuitgaven In 2017, 2018 en 2019 kunnen studiekosten en scholingsuitgaven nog fiscaal aftrekbaar zijn, in 2020 niet meer. Stel uw studie dus niet uit, maar haal hem naar voren. Wat zijn de voorwaarden om via deze belastingaftrek geld van de Belastingdienst te krijgen voor uw studie en scholing? De aftrek studiekosten en scholingsuitgaven staat onder druk, maar in 2017, 2018 en 2019 kunt u wellicht nog van deze aftrek gebruik maken. Hebt u recht op studiefinanciering met studievoorschot, dan wordt het waarschijnlijk een ander verhaal. Het regeerakkoord van Rutte 3 spreekt over de invoering van een individuele leerrekening.

Aftrekbare studiekosten en scholingsuitgaven 2017 en 2018

De verplichte kosten voor uw studie en scholing kunnen alleen aftrekbaar zijn als u de uitgaven doet voor uw loopbaan of beroep. Dit kunnen de uitgaven voor uzelf zijn of voor uw fiscale partner. De eis dat het een opleiding moet zijn voor uw (toekomstige) baan is een harde eis, het mag niet gaan om een hobby of een opleiding waarin u zomaar interesse hebt. En zo zijn er meer voorwaarden:
  • De kosten moeten op u of uw partner drukken. Dat wil zeggen dat als een ander de kosten betaalt, er voor dat deel geen aftrek is.
  • Het leertraject dat u volgt is onder begeleiding en toezicht van een leraar.
  • Omdat de drempel 250 euro bedraagt, moeten uw scholingsuitgaven meer dan 250 euro in een jaar bedragen. Het maximale bedrag dat in 2017 en 2018 in aanmerking komt is 15.000.
  • Onder de verplichte studiekosten die aftrekbaar zijn kunnen vallen het te betalen cursusgeld, examengeld, lesgeld, collegegeld, instellingscollegegeld. Ook aftrekbaar zijn de verplichte boeken en readers, verplichte leermiddelen en dingen die u tijdens de opleiding en studie moeten beschermen. Dat kunnen zijn een veiligheidsbril, kappersspullen (een schaar, schort, handschoenen), beschermende kleding, een, verfspullen, timmerspullen, een helm, veiligheidsschoenen met een stalen neus en dergelijke. Grotere investeringen zoals de aanschaf van een muziekinstrument is in een paar jaar tijd aftrekbaar, daarbij rekening houdend met de restwaarde na drie jaar.
  • Kosten EVC-procedures.
  • Aftrekbaar zijn de kosten van uw promotie, publicatie proefschrift, organisatie van het proces van de promotie.
  • Kosten EVC-procedures.

Mijn werkgever betaalt de kosten van mijn studie

Als uw werkgever uw opleiding betaalt, drukken de kosten niet op u en is er dus geen aftrek. Op het moment dat u voortijdig vertrekt bij uw werkgever en de studiekosten moet terugbetalen, kan er weer wel een aftrekpost ontstaan. Voor uw werkgever zijn de opleidingskosten meestal zakelijke kosten die aftrekbaar zijn. Ook wie ondernemer is en een opleiding volgt kan zo zijn zakelijke kosten opvoeren.

Welke studiekosten zijn in 2017 en 2018 niet aftrekbaar?

Niet aftrekbaar is de aangeschafte pc of laptop. Niet aftrekbaar zijn de verblijfkosten of ziektekosten. Niet aftrekbaar zijn uw reiskosten of de rente op een studielening. Niet aftrekbaar zijn uw kosten van levensonderhoud.

Ik heb recht op studiefinanciering (studievoorschot), heb ik dan de aftrek voor mijn studiekosten?

Wie recht heeft op studiefinanciering heeft geen recht meer op de aftrek voor studiekosten en scholingsuitgaven. Uitzondering hierop kan nog een student zijn die onder het oude stelsel van studiefinanciering studeerde en in 2017 of 2018 van DUO verneemt dat de studiefinanciering geen gift is geworden maar een lening.

Drempel bij de berekening van de aftrekpost

U telt al uw verplichte studiekosten op, haalt daar de vergoedingen vanaf en tot slot ook de drempel van 250 euro. De rest, voor zover u geen recht hebt op studiefinanciering is, is uw aftrekpost. Hoeveel u van uw aftrek terugkrijgt van de fiscus hangt af van uw inkomen. Uw aftrekpost kan bij gebrek aan voldoende inkomen ook nog een jaar doorschuiven.

Aftrek studiekosten 2019 verdwijnt nog niet, is doorgeschoven naar 2020

Het kabinetsvoornemen van Rutte 2 om dat per 1 januari 2018 de aftrekpost studiekosten en scholingsuitgaven af te schaffen is eerst doorgeschoven naar 2019 en met de Miljoenennota 2019 (Prinsjesdag 2018) naar het jaar 2020. Met het nieuwe stelsel van studiefinanciering werd al sterk bezuinigd op deze aftrekpost en eigenlijk wil het kabinet er helemaal vanaf. Deze bezuiniging wordt onderbouwd met een studie van het Centraal Planbureau (CPB-notitie 1 juli 2016, Evaluatie aftrekpost scholingsuitgaven) die de regeling te weinig effectief en doelmatig vindt. Bovendien zou het fiscale voordeel vooral terecht komen bij de hogere inkomens en mensen die ook zonder fiscale steun hun opleiding wel zouden volgen. In de plaats van de fiscale aftrek komen er scholingsvouchers, een individuele leerrekening en wordt op de regeling 100 miljoen bezuinigd. De student zonder studiefinanciering is hiervan duidelijk de klos.

Conclusie aftrek studiekosten 2017, 2018 en 2019

Het jaar 2019 lijkt het laatste jaar te worden dat de aftrekpost voor uw studiekosten en scholingsuitgaven nog bestaat. In 2020 is deze fiscale regeling er waarschijnlijk niet meer. Iedereen die meent recht te hebben op een belastingteruggave, doet er goed aan om de mogelijkheden van deze studieaftrek te bekijken en als u in 2020 een studie wilt volgen, kunt u dat waarschijnlijk beter in 2018 of 2019 gaan doen en dus de studie naar voren halen, met belastingaftrek wel te verstaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftrek studiekosten 2012, 2013, 2014 en 2015Aftrek studiekosten 2012, 2013, 2014 en 2015De regels voor de fiscale aftrek van studiekosten 2012 zijn vrijwel gelijk aan die voor de aftrek studiekosten 2011. Er…
Fiscale aftrekposten eigen woning 2017 en 2018Fiscale aftrekposten eigen woning 2017 en 2018Hebt u de fiscale aftrekposten voor 2017 en 2018 volledig benut en zo de woonlasten verlaagd? Uw eigen woning is eigenli…
Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2014Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2014De aftrekpost levensonderhoud kind 2014 kan voor wie in belangrijke mate in de kosten van levensonderhoud van een kind v…
Aftrekpost studiekosten is veranderd in 2013In 2013 zijn de regels omtrent de aftrekpost studiekosten of andere scholingsuitgaven veranderd door de belastingdienst.…
Aftrekposten belasting 2017 en 2018Aftrekposten belasting 2017 en 2018Wat zijn de fiscale aftrekposten belasting 2017 en 2018 voor particulieren? Dat is belangrijk voor uw belastingaangifte…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aftrek studiekosten 2018 en 2019 en scholingsuitgaven"

Reacties

Anna, 09-12-2018 13:49 #123
Hallo,

Fijn dat u de moeite neemt om al deze vragen te beantwoorden. ik ben in september begonnen met een opleiding. De opleiding bedraagt 6300. Van de school heb ik de mogelijkheid gekregen om dit bedrag in termijnen te betalen. in inkomen is 42000 euro per jaar ( 4 dagen) Mijn vraag is : maakt het voor de hoogte van de teruggave uit of het bedrag in een keer is betaald of in termijnen. bij dat laatste zal een deel dus in 2019 worden betaald.
Alvast bedankt voor uw antwoord. groet, Anna Reactie infoteur, 12-12-2018
Hallo Anna,
Het maakt fiscaal verschil als bij de termijnbetalingen van de scholingsuitgaven en studiekosten een belastingjaar wordt overschreden. Alles wat in 2018 is betaald, is in 2018 aftrekbaar, de rest schuift door naar 2019 en latere jaren. Het gaat de Belastingdienst om uw kas en niet om uw verplichtingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marleen, 07-12-2018 06:38 #122
Goedemorgen,
Ik wil komend jaar starten met opleiding to coach practioner op HBO nivo. Ik ben afgekeurd, en werk 8 uur in de week in een revalidatiecentrum, waar ik mensen begeleid, coach, na het krijgen van Niet Aangeboren Hersenletsel. Ik zou graag van thuis uit mensen willen begeleiden. Vandaar de keuze van de opleiding. Krijg ik een deel van de belasting terug? De opleiding kost ongeveer 10.000

Vriendelijke groet, Marleen Reactie infoteur, 10-12-2018
Beste Marleen,
Als dit een gecertificeerde opleiding op HBO-niveau is, zijn de opleidingskosten fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pauline, 30-11-2018 12:58 #121
Wat een goed informatief artikel! Een ding is me nog niet helemaal duidelijk. Ik wil me omscholen naar een compleet ander beroep: kosten met boeken etc. zo'n EUR4000,-. Ik heb een fiscaal partner die ongeveer EUR54000 bruto per jaar verdient, verder zal ikzelf gedurende de studie nihil inkomen hebben. Ik weet dat ik EUR250,- als drempel moet aftrekken van de totale studiekosten, maar wat krijg kost de studie me dan onderaan de streep, ofwel wat zou ik terugkrijgen van de Belastingdienst?

Hartelijke groet,
Pauline Reactie infoteur, 02-12-2018
Beste Pauline,
Als u in uw belastingaangifte inkomstenbelasting uw scholingsuitgaven plaatst bij uw fiscale partner (onderlinge verdeling van aftrekposten), krijgt u ongeveer 41% van deze aftrekpost terug. Laat u de aftrek bij uzelf staan, dan is er pas een belastingteruggave in het jaar dat u een eigen inkomen hebt:

https://financieel.infonu.nl/belasting/9057-schuiven-met-aftrekposten-en-verdeling.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Matthijs, 06-11-2018 15:09 #120
Goedemiddag,
Ik ben van plan om in 2019 een opleiding te gaan volgen welke bedoeld is mezelf om te scholen naar compleet ander werk. De kosten hiervoor (incl. verpl. boeken en lesmateriaal, geen laptops) komt op 7450,- voor 1 jaar. Ik weet dat er 250 euro afgaat als drempel. Ik krijg geen vergoeding vanuit mijn werkgever. Kan ik dan 3600,- aan belastinggeld terugkrijgen? Of begrijp ik hem dan verkeerd?

Vriendelijke groet,

Matthijs van Doorn Reactie infoteur, 08-11-2018
Beste Matthijs,
U kunt dan in 2019 3.600 euro terugkrijgen als uw inkomen ook na aftrek in de hoogste belastingschijf valt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Noet, 27-10-2018 16:17 #119
Ik ben van plan om een studie te volgen in 2019. Hoe zeker is het dat ik die kosten in 2019 kan aftrekken?
Alvast dank!
Groet, Noet Reactie infoteur, 29-10-2018
Beste Noet,
Zodra het belastingplan 2019 eind dit jaar in Eerste en Tweede Kamer wordt aanvaard, is dat zeker.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sad, 26-10-2018 21:32 #118
Mijn man wil een studie zelf gaan bekostigen omdat zijn werkgever dat niet wil doen. Deze studie komt op 2100. Hoe weet ik of deze studie aftrekbaar is? Aan welke voorwaarden moet deze voldoen? Reactie infoteur, 29-10-2018
Beste Sad,
De studie moet een verbetering van zijn positie op de arbeidsmarkt mogelijk maken, in lijn zijn met zijn werkzaamheden of samenhangen met zijn toekomstige arbeidstaken. Het moet niet een hobbykeuze zijn, maar arbeidsgericht zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ro, 19-09-2018 08:22 #117
Beste Zeemeeuw,

Begrijp ik uit het nieuwe belastingplan dat gister gepresenteerd is goed dat de afschaffing van de scholingsaftrek nog niet in 2019 is? Of is er nog steeds een mogelijkheid dat 2018 het laatste jaar is?

Vriendelijk dank,

Ro Reactie infoteur, 19-09-2018
Beste Ro,
Ja er is goed nieuws. In een voetnoot kwam ik de volgende passage tegen: "Het kabinet is voornemens om de aftrek van scholingsuitgaven per 1 januari 2020 af te schaffen." Weer een jaar uitstel dus.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Piet Heijn, 18-09-2018 17:35 #116
Aftrek voor scholingsuitgaven (studiekosten): Uitgaven boven 250 ter zake van een opleiding of studie voor het verwerven van inkomen uit werk en woning kunnen onder voorwaarden worden afgetrokken. Het bedrag dat mag worden afgetrokken is, buiten de standaardstudieperiode, maximaal 15.000. In het Regeerakkoord is afgesproken dat het kabinet inzet op het vervangen van de fiscale aftrek van scholingsuitgaven door een individuele leerrekening. Dit voornemen wordt thans uitgewerkt en zal naar verwachting per 2020 worden ingevoerd! Reactie infoteur, 19-09-2018
Beste Piet Heijn,
Klopt. Aanvankelijk zou dit al in 2019 worden doorgevoerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Albert, 18-09-2018 17:26 #115
Geachte,

Ik heb per 1 oktober 2018 geen recht meer op OV/lening/duo. Kan ik scholingskosten na 1 oktober aftrekken of heb ik dan het hele jaar pech? Reactie infoteur, 19-09-2018
Geachte Albert,
Als u de bevestiging hebt dat u vanaf oktober 2018 geen recht meer hebt op studiefinanciering, zijn de studiekosten die u daarna in 2018 betaalt ook nog in 2018 aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R., 15-09-2018 11:20 #114
Ik vervolg in februari 2019 mijn studie en betaal deze al eind 2018.
Kan ik deze kosten dan in 2018 aftrekken? Reactie infoteur, 18-09-2018
Beste R,
Studiekosten die u in 2018 betaalt, zijn ook in 2018 aftrekbaar (als u geen recht hebt op studiefinanciering).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 11-09-2018 17:16 #113
Beste Zeemeeuw,
Erg interessant deze website. Ik heb mijn vraag er nog niet tussen zien zitten. Vandaar dat ik hem stel.
Ik werk nu als organisatieadviseur in loondienst (ongeveer 50-60k per jaar). Ik wil een kleinkunstopleiding gaan volgen (5000e voor 2018-2019). Hierbij is het idee dat ik de toneelkennis die ik opdoe wil gaan inzetten om als zzp-organisatieadviseur verandering teweeg te brengen (maar ook activiteiten aan te bieden als: verandering met humor, trouwambtenaar).
Wat is voordeliger? Studie opgeven bij mijn jaaropgave loondienst (inkomstenbelasting). Of alvast mij inschrijven bij KvK (eenmanszaak) en hier de studie opgeven als aftrekpost (alleen heb ik nog geen opdrachten)?
Ben erg benieuwd. Reactie infoteur, 13-09-2018
Beste Anna,
Zodra de aftrekpost scholingsuitgaven voor de particulier is vervallen, levert de zakelijke aftrek u meer op. Zolang de particuliere aftrek nog bestaat (in 2018 in ieder geval), bepaalt de hoogte van uw inkomen wat voor u voordeliger is, bij een wat hoger inkomen zal dat de particuliere aftrekpost zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris Boonstra, 08-09-2018 21:52 #112
Beste,

Geldt de afschaffing van de aftrekbaarheid van scholingsuitgaven ook voor ZZP-ers of zijn deze in 2019 ook nog steeds op te nemen als kosten?

Hartelijke groet,
Chris Boonstra Reactie infoteur, 10-09-2018
Beste Chris Boonstra,
Een ondernemer kan deze kosten opvoeren als zakelijke kosten en op die manier aftrekken van de winst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerard, 07-09-2018 11:57 #111
Is er in het wetsontwerp om te komen tot afschaffing van de fiscale aftrekbaarheid van studiekosten, een overgangsregeling opgenomen voor degene die op moment van afschaffen al studeren? Reactie infoteur, 08-09-2018
Beste Gerard,
Een nieuw wetsvoorstel is er nog niet, maar er is waarschijnlijk ook geen wetsontwerp nodig om een wet af te schaffen zonder overgangsregeling, wel een besluit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Claudia, 04-09-2018 16:53 #110
Ik lees op veel pagina's dat het fiscaal voordeliger is om een werkgever de studiekosten te laten betalen. Als aftrekpost IB zou ik 36,55% belastingvoordeel genereren. Als mijn werkgever de kosten voor zijn rekening neemt, bedraagt zijn aftrekpost maximaal 25%. Fiscaal gezien lijkt mij de aftrekbaarheid per pgb bijna te allen tijde voordeliger, of zie ik iets over het hoofd? Reactie infoteur, 05-09-2018
Beste Claudia,
Uw eigen aftrek kan oplopen tot 52% (afhankelijk van de hoogte van uw inkomen), fiscaal is dat veel voordeliger dan via de werkgever. Maar een deel moet u dan toch nog zelf betalen. Als de werkgever alles betaalt en u daarover geen inkomstenbelasting betaalt, hoeft u niets zelf te betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wendy, 14-08-2018 16:01 #109
Wat een goede informatie pagina zeg en wat fijn dat u de tijd neem om alle vragen te beantwoorden.

Hoe moet je bewijzen dat de studie bij je toekomstige beroep zal passen?
Ik wil een massagepraktijk starten en daarnaast misschien bij een sauna werken, of dit allemaal lukt weet ik natuurlijk niet. Is de intentie hebben al genoeg bewijs of moeten er andere "bewijzen" zijn dat de studie bij je toekomstige beroep gaat passen.
(ik wil dus een massageopleiding volgen, die wel aan de andere voorwaarden voldoet voor de belastingdienst)

Kunt u daar een antwoord op geven?
Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,
Wendy Reactie infoteur, 15-08-2018
Beste Wendy,
Bewijzen is niet altijd even gemakkelijk inderdaad, het is vaak meer zo dat wordt gevraagd dat u de koppeling aannemelijk kunt maken. Een sterrenkundige die een massageopleiding gaat volgen kan bijvoorbeeld al snel vragen oproepen, het moet dan ook in lijn zijn met de verwachtingen. U kunt bijvoorbeeld wel al wat informatie verzamelen over het werken in een massagepraktijk (wat het inhoudt, wat het verdient, wat u moet regelen), een klein dossier opbouwen dus. Als u later een baan gaat zoeken in deze branche en het toch niet doorgaat, is een dossier handig en op dat moment ook een sollicitatiebrief of iets dergelijks of een poging tot opstarten. Overigens vraagt de Belastingdienst niet altijd om uitleg, maar je weet maar nooit. Succes!
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van de Weijer, 11-08-2018 12:06 #108
Goedenmiddag,

Ik ben 36 en wil graag een opleiding beginnen om mezelf om te scholen. Ik ben alleen en moet de kosten dus ook alleen opbrengen.
Han ik nog belasting Studiekosten teruggave ontvangen met een eigen bedrag van 250 euro?
En waar kan ik berekenen hoeveel ik dan terug ga krijgen?

M.v.g.
Mirjam van de Weijer Reactie infoteur, 13-08-2018
Beste Van de Weijer,
De drempel voor de aftrek studiekosten en scholingsuitgaven bedraagt 250 euro. Wat u meer betaalt kan aftrekbaar zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elisabeth, 10-07-2018 19:58 #107
Beste, een vraag aan u. Ons kind gaat in september een hbo opleiding volgen. Kan zij de studiekosten aftrekken over belastingjaar 2018? Dank u! Reactie infoteur, 11-07-2018
Beste Elisabeth,
Dat hang ervan af. Als uw dochter de studiekosten in 2018 betaalt en geen recht heeft op studiefinanciering, dan zijn de studiekosten in 2018 fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bibus, 10-07-2018 00:39 #106
Beste Zeemeeuw,

Is er al meer duidelijkheid over wel of niet studiekostenaftrek in 2019? Zonee, per wanneer zal dit dan bekend gemaakt worden?
Mocht het afgeschaft worden per 2019, zal er dan een overgangsregeling komen voor degenen die voor 2019 aan een studie zijn begonnen?
Wat betreft gebruik van levenlanglerenkrediet, is dit net als zelf de studie bekostigen aftrekbaar van de belasting? En zoja, blijft dit zo in geval van niet afschaffen studiekostenaftrek in 2019?
Hartelijk dank alvast voor uw reactie! Reactie infoteur, 10-07-2018
Beste Bibus,
Pas met de begroting 2019 is hier meer duidelijkheid over, dat betekent dat de stukken van Prinsjesdag 2018 ook door het parlement akkoord moeten zijn bevonden. Het levenlangkrediet wordt via het Rijk versterkt en wordt niet als studiefinanciering gezien, waardoor nog aftrek van studiekosten mogelijk is:

https://financieel.infonu.nl/geld/180523-levenlanglerenkrediet-voor-voor-studenten-30-jaar-en-ouder.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marie, 05-07-2018 22:37 #105
Goedenavond,

Ik wil graag een cursus gaan volgen per januari 2019. Ik betaal de cursus vooruit, dus in 2018. Mag ik dit bedrag dan aftrekken bij mijn aangifte van 2018?

Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,
Marie Reactie infoteur, 06-07-2018
Beste Marie,
De vooruitbetaalde kosten voor een studie zijn, als u geen recht hebt op studiefinanciering, aftrekbaar in het jaar waarin u de scholingsuitgaven betaalt. De opleiding moet uiteraard in lijn zijn met uw (toekomstige) beroep.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wesley, 03-07-2018 11:38 #104
Ik heb in 2017 een cursus gedaan en krijg deze vergoed, nu bleek dat ik het geld van 350 euro (na aftrek drempel) dit jaar niet terug kreeg omdat mijn inkomen te laag was (zaterdag baan in 2017) mocht ik volgende jaar een hoger inkomen hebben word het alsnog uitgekeerd, het probleem is alleen dat ik studeer, en ik waarschijnlijk volgend jaar geen hoger inkomen zal hebben. Hoelang blijft dan die 350 euro staan? (volgens de belasting is het een "potje" wat staan blijft) Voorlopig ben ik nog bezig met mijn studie en zal mijn inkomen uit werk niet zo hoog zijn. Reactie infoteur, 04-07-2018
Beste Wesley,
Het restant van uw aftrek voor scholingsuitgaven en studiekosten kan elk jaar een jaartje doorschuiven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marijke, 21-06-2018 14:32 #103
Mijn werkgever is bereid om mijn studiekosten te betalen (betreft 5500 euro).
Als ik deze studie zelf zou bekostigen dat zijn deze studiekosten aftrekbaar.
Ik heb nagekeken dat dit dan zo'n 1500 euro terug zou krijgen van de belastingdienst.

Helaas kan ik op internet nergens iets vinden wat het zou inhouden als mijn werkgever het zou bekostigen.
Zal mijn werkgever hoe dan ook een groter percentage vergoed krijgen of hoe zit dit precies?

Mvg. Marijke Reactie infoteur, 23-06-2018
Beste Marijke,
Een werkgever kan de studiekosten van medewerkers aftrekken als zakelijke kosten, verlaagt daarmee de winst en de belasting op winst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mariam, 29-05-2018 17:58 #102
Beste,

Ik heb mijn complete collegegeld voor het academisch jaar 2017-2018 (2009 euro) gedeclareerd, terwijl ik niet alles in 2017 heb betaald. Namelijk in termijnen:
September 2017: 425.20
November 2017: 401.20
Januari 2018: 401.20
Maart 2018: 401.20
April 2018: 401.20

Had ik alleen September + November 2017 moeten declareren? Alvast dank. Reactie infoteur, 31-05-2018
Beste Mariam,
U mag in uw belastingaangifte 2017 alleen de studiekosten aftrekken die u in 2017 ook daadwerkelijk hebt betaald en als u geen recht had op studiefinanciering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yvonne, 23-05-2018 15:36 #101
Goedemiddag,
Van mijn werkgever mag ik een cursus gaan volgen. Kunt u mij zeggen welk bedrag daarvoor staat?
Vriendelijk bedankt.
Yvonne Reactie infoteur, 24-05-2018
Beste Yvonne,
De studiekosten kunnen per studie weer anders zijn. Voor u aftrekbaar zijn de studiekosten die u zelf betaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Liza, 21-05-2018 23:37 #100
Beste Zeemeeuw,

Wat fijn dat u al deze vragen beantwoordt! Ik heb ook een vraag. Mijn situatie is dat ik nu in loondienst ben en zit er over na te denken om te starten als zzp'er voor 1 dag in de week (via beginnende ondernemer bij belastingdienst). De opleiding die ik in september ga volgen zal mij er hopelijk toe brengen om bijvoorbeeld 2 dagen in loondienst te blijven wekten en 3 dagen te zzp'en.
Mijn vraag: kan ik mijn studiekosten aftrekken van mijn totale inkomsten, of alleen van mijn zzp-inkomsten?
De opleiding heeft meer te maken met wat ik wil gaan doen als zzp'er dan met wat ik doe in loondienst.
Alvast bedankt.
Liza Reactie infoteur, 22-05-2018
Beste Liza,
Of het nu voor de functie in loondienst is of voor het werk als zpp'er, in beide gevallen kunnen de studiekosten aftrekbaar zijn. Als zpp'er zijn de kosten aftrekbaar als de kosten vanuit de zakelijke rekening zijn betaald en een zakelijke noodzaak hebben.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Peeters, 04-05-2018 17:41 #99
Ik heb mijn belastingaangifte voor 2017 gedaan, er zaten flink wat studiekosten bij. Alleen die zie ik niet terugkomen in het te ontvangen geld. Wat kan ik nu het beste doen?

Met vriendelijke groeten,
R. Peeters Reactie infoteur, 07-05-2018
Beste R. Peeters
Als een inkomen lager is of als er vele aftrekposten zijn, kan het gebeuren dat niet alles in hetzelfde jaar kan worden uitbetaald. In dat geval schuift uw aftrekpost (voor een deel) door naar het volgende jaar als restant persoonsgebonden aftrek. Als u een partner hebt met inkomen, dan kunt u de aftrekposten wellicht handig verdelen zodat er toch direct resultaat is:

https://financieel.infonu.nl/belasting/65842-persoonsgebonden-aftrek-inkomstenbelasting-verrekenen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Overdijkink, 30-04-2018 19:50 #98
Mijn zoon zit in zijn 6e jaar van zijn studie. Hij heeft sinds ruim een jaar geen recht meer op studiefinanciering en betaalt zijn studiekosten nu zelf. Hij heeft nog wel tot en met juni a.s. een studentenreisproduct.
Zijn zijn studiekosten ( 2017 en 2018 ) die hij nu zelf betaalt dan aftrekbaar? Reactie infoteur, 02-05-2018
Beste H. Overdijkink,
Als uw zoon recht heeft op de ov-kaart, betekent dat dat hij ook nog recht heeft op studiefinanciering. Er is dan in 2017 en 2018 geen fiscale aftrek voor zijn studiekosten mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik, 26-04-2018 16:09 #97
Goedendag,

Ik heb verschillende cursussen gevolgd om mij te ontwikkelen in botanisch tekenen en ben van plan hier mijn beroep van te maken. De cursussen zijn echter gegeven door een particulier. Zij is wel lid van een erkende vereniging van botanisch kunstenaars, maar de cursussen zijn dus niet vanuit die vereniging aangeboden. Hierdoor is mij onduidelijk of er sprake is van een onderwijsinstelling en of ik mijn gemaakte kosten (cursusgeld, benodigd materiaal) mag opgeven in mijn belastingaangifte. Zou dit mogen?

Met vriendelijke groet,
Erik Reactie infoteur, 27-04-2018
Goedendag Erik,
U kunt het proberen, maar de aftrek kan op een later moment worden geschrapt als de kunstenares niet bevoegd is tot lesgeven
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Barry, 07-04-2018 15:31 #96
Goedendag,

Mijn vriendin heeft een master opleiding gevolgd van september 2016 t/m augustus 2017. In januari 2017 kreeg zij een betaalde stage en in oktober 2017 een betaalde baan. In 2016 heeft zij in Nederland verder geen inkomsten gehad en dus ook geen inkomstenopgave gedaan. Wel heeft zij een lening in haar geboorteland Colombia in 2016 en het schoolgeld in 2016 betaald. de lening lost zij nu nog steeds maandelijks af. Kan zij de studiekosten voor de maanden jan t/m aug 2017 (8/12e deel) allicht aftrekken in 2017? Reactie infoteur, 09-04-2018
Goedendag Barry,
Als uw vriendin in 2017 in Nederland geen recht had op studiefinanciering maar wel in Nederland studeerde, heeft ze voor die maanden recht op de aftrek voor studie- en scholingsuitgaven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maarten, 04-04-2018 15:01 #95
Beste,

Ik ben van plan om september 2018 te gaan beginnen met een lerarenopleiding.
Ik kom in aanmerking voor de tegemoetkoming voor leraren. Een bedrag van in totaal 2606,- voor maximaal 24 maanden.
Nu wil ik in 2019 natuurlijk nog gebruik maken van aftrek studiekosten die ik in 2018 gemaakt heb.
Het bedrag wat aftrekbaar is wordt bepaald door de volgende rekensom.

Totale kosten studiejaar 2018: 2198 - 250 (drempel) - 1303 (tegemoetkoming 12 maanden ) = 645 aftrekbaar.

Nu zit ik met het volgende. De tegemoetkoming voor leraren is flexibel in te zetten. Ik mag er ook voor kiezen om deze in 2019 aan te vragen. Volgens mij doe ik er dan goed aan om deze niet al in 2018 aan te vragen omdat ik het bedrag dan moet aftrekken van de studiekosten. Dan ziet het voorbeeld er zo uit:

Totale kosten studiejaar 2018: 2198 - 250 (drempel) = 1948 aftrekbaar.

Zo maak ik nog maximaal gebruik van de aftrek studiekosten en vraag ik mijn tegemoetkoming pas in 2019 (als de fiscale regeling dan wel is afgeschaft) aan.

Kunt u uw kennis gebruiken om mijn voorbeeld te beoordelen?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Maarten Reactie infoteur, 05-04-2018
Beste Maarten,
Het lijkt erop dat doordat u de gift flexibel mag inzetten, u de gift nog niet direct in 2018 hoeft te gebruiken en dus in 2018 van een maximale aftrek kunt genieten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kate, 31-03-2018 19:18 #94
Tijdens het doen van de aangifte kan ik zien dat ik naar verwachting 112 euro terug krijg (gelijk aan de loonheffing) o.b.v. mijn inkomen (1899). Wanneer ik mijn studiekosten ook aangeef (1453), had ik verwacht meer terug te krijgen alleen dit is niet het geval, ik krijg precies hetzelfde terug met of zonder het opgeven van mijn studiekosten. En dat vind ik raar wetende omdat ik vorig jaar een paar honderd euro meer terug heb gekregen toen ik mijn studiekosten ook opgaf maar ook een veel hoger inkomen had.

Ik had al gelezen dat een teruggave op de studiekosten te maken heeft met het inkomen en dat wanneer je op het moment van aangifte geen inkomen hebt, je ook geen geld terug krijgt. Dit wordt als ik het goed begrijp omgezet in een restant persoonsgebonden aftrek dat in de volgende jaren afgetrokken mag worden. In mijn geval was mijn inkomen in 2017 erg laag maar wel hoger dan mijn studiekosten. Wanneer ik de studiekosten opgeef bij mijn aangifte, wordt dit dan ook van mijn belastbaar inkomen afgehaald en met dat bedrag de inkomstenbelasting, premie volksverzekeringen en teruggave verder berekend. Wanneer ik het niet opgeef wordt dit o.b.v mijn belastbaar inkomen gedaan (1899). Toch hebben beide varianten dezelfde teruggave. Hoe kan dit?
Komen mijn studiekosten van 2017 in aanmerking voor de persoonsgebonden aftrek zodat ik mijn studiekosten in de toekomst kan verzilveren omdat ik weinig verdiend heb? Of is dit enkel wanneer het inkomen lager is dan de studiekosten en heb ik pech. Reactie infoteur, 02-04-2018
Beste Kate,
U kunt niet meer belasting terugkrijgen in een jaar dan u aan belasting betaald hebt dat jaar. De restant persoonsgebonden aftrek uit een eerder jaar zorgt voor extra aftrek, maar als dat geen extra teruggave oplevert, schuift de post vervolgens weer een jaar door. Eerst wordt de restant persoonsgebonden aftrek uit het verleden opgemaakt, u kunt dus met nieuwe scholingsuitgaven steeds meer aftrek opbouwen voor de toekomst:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 24-03-2018 21:17 #93
Beste,

In 2016 heb ik 5.639 euro studiekosten gemaakt voor een opleiding die ik volg voor mijn toekomstige beroep en waarvoor ik verder geen bijdrage ontvang. Ik heb deze kosten in 2016 opgegeven. Ik heb hiervan 1.789 euro teruggekregen (Inkomen was 18.800). In 2017 heb ik wederom 5.639 euro studiekosten gemaakt (inkomen was 19.800 euro). Ik vraag me nu een aantal dingen af:

- Wat is het maximale bedrag dat ik terug zou kunnen ontvangen? 36,55% van de studiekosten in een jaar?
- Kan ik nog iets van de studiekosten uit 2016 in 2017 weer opgeven omdat ik niet het maximale bedrag heb terugontvangen?
- Moet ik de ontvangen belastingteruggave uit 2016 in 2017 aangeven bij inkomsten?
- Zijn er nog tips om ervoor te zorgen dat ik zoveel mogelijk geld dat ik aan mijn studie uitgeef terug te ontvangen?

Bedankt alvast voor de reactie. Reactie infoteur, 26-03-2018
Beste Peter,
In 2016 was het maximale wat u terug kon krijgen gelijk aan 36,55% van uw aftrekpost. U mag de studiekosten uit een eerder jaar niet weer in 2017 opgeven. Wel kan er sprake zijn van een restant persoonsgebonden aftrek die een jaar doorschuift. Een belastingteruggave wordt niet als fiscaal inkomen gezien:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Angelique, 24-03-2018 14:09 #92
Mijn zoon doet een BBL opleiding transport en logistiek. Hij had veel moeite met de theorie (code 95). Is daar vaak voor op examen gemoeten. Zoals ik begrepen heb zijn studiekosten en examens aftrekbaar, maar mag hij 1x per examen onderdeel aftrekken of alle examens die hij hier voor nodig had? Met andere woorden hij is 3 keer voor zijn administratie op gemoeten mag hij dat 1x of 3x aftrekken? Reactie infoteur, 26-03-2018
Beste Angelique,
Uw zoon mag de gemaakte studiekosten minus 250 euro aftrekken, ook de kosten van herexamens.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nathalie, 21-03-2018 22:36 #91
Vraag:

Mijn dochter is 18, bij aanvang opleiding BBL kreeg zij geen studie financiering.
Zij was toen 17, kan je dan ook het collegegeld en overige terugvorderen bij de belastingdienst? Reactie infoteur, 22-03-2018
Beste Nathalie,
Dat kan, maar in een jaar wordt er door de Belastingdienst niet meer teruggeven dan er in dat jaar aan belasting is betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Susanne, 19-03-2018 12:54 #90
Hallo,

Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand die kan beantwoorden. In feb 2017 ben ik met mijn masteropleiding begonnen. Ik had in 2017 tot 31/08/2017 recht op stufi. Vanaf 01/09/2017 niet meer. Nu heb ik het gehele jaar (en in 2018) studiekosten gemaakt. Ik weet dat ik in principe geen studiekosten mag aftrekken (ivm recht op stufi tm 31/8/17). Maar dit recht is wel in hetzelfde jaar geëindigd en ik heb ook na 01/09/17 studiekosten gemaakt. Zou ik dan niet van die laatste maanden de gemaakte kosten kunnen aftrekken?
Zo niet, kan ik die kosten (gemaakt in 2017) overhevelen naar 2018? Aangezien ik in principe voor beide jaren ingeschreven sta?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 20-03-2018
Hallo Suzanne,
U hebt zowel in 2017 als 2018 recht op aftrek studiekosten. In 2017 vanaf het moment dat u geen recht meer had op studiefinanciering. Overhevelen van een betaling naar een later jaar is niet mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marise, 17-03-2018 15:06 #89
Beste

Graag wil ik per september beginnen aan mijn tweede master (WO). Omdat ik mijn eerste master vorig jaar geheel heb afgerond betaal ik nu een instellingstarief (in dit geval van Universiteit Leiden). Dit gaat om een fors bedrag.
Zijn deze studiekosten, als ik deze zelf betaal aftrekbaar? En zo ja om hoe veel gaat dit dan? Ik kan namelijk heel weinig informatie hierover vinden.

Bedankt Reactie infoteur, 20-03-2018
Beste Marise,
Zodra u geen recht meer hebt op studiefinanciering zijn de studiekosten minus 250 euro fiscaal aftrekbaar. Hoeveel u terug krijgt, is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen en kan oplopen tot maximaal 52% van de aftrekpost.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Steffen, 16-03-2018 10:32 #88
Hallo,
Ik krijg 0,0 studiefinanciering en leen niet. nu is mij verteld dat je ov ook studiefinanciering is. Deze heb ik nu stopgezet want ik heb deze niet nodig. Heb ik nu wel recht op belastingteruggave van o.a. collegegeld en boeken? Reactie infoteur, 17-03-2018
Hallo Steffen,
Bij de aftrek is van belang of je recht hebt op studiefinanciering, hier vrijwillig van afzien helpt niet voor de aftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Asho, 15-03-2018 23:17 #87
Hallo,
Ik volg een particuliere opleiding en ik krijg een studiefinanciering met aanvulling van een lening.
De opleidingskosten betaal ik per maand bedragen in 2017 4.620,00
Mijn vraag is kan ik deze studiekosten in aanmerking komen voor een aftrek voor de belasting aangifte 2017?
Alvast bedankt. Reactie infoteur, 16-03-2018
Hallo Asho,
Door de studiefinanciering hebt u in 2017 en 2018 helaas geen aftrek van studiekosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jules, 15-03-2018 19:26 #86
Hallo,
Ik heb mijn rijbewijs C en C/E en code 95 behaald in 2017. Mijn hoofd beroep is varen en tijdens het verlof rij ik af en toe op de vrachtwagen. Ik heb hier ook aantoonbaar inkomen uit ontvangen. Zijn de opleidingskosten welke ik zelf betaald heb aftrekbaar?Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Jules Reactie infoteur, 16-03-2018
Hallo Jules,
Als een rijbewijs noodzakelijk is voor uw beroep, dan zijn de kosten aftrekbaar. Dat lijkt in uw geval niet aan de orde.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Albert Noltee, 15-03-2018 12:21 #85
Hallo,

Ik heb mijn vrachtwagenrijbewijs in 2017 gehaald bij een uitzendbureau. Zijn de opleidingskosten aftrekbaar? We zijn voortijdig uit elkaar gegaan en daardoor moet ik de opleiding terugbetalen. Reactie infoteur, 15-03-2018
Hallo Albert Noltee,
Het deel van de opleidingskosten dat u moet terugbetalen is in het jaar van terugbetaling aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jordy, 14-03-2018 15:26 #84
Hallo,

Ik studeer in Belgie en ben belastingplichtig in Nederland. Zijn de kosten van mijn studie en reiskosten naar mijn studie aftrekbaar?

Groetjes Jordy Reactie infoteur, 15-03-2018
Hallo Jordy,
Als u bij een erkende onderwijsinstelling studeert en geen recht hebt op studiefinanciering, dan zijn uw studiekosten in Nederland aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lisa, 14-03-2018 15:25 #83
Geachte,

Ik heb in augustus 2017 een summer school gevolg in Brussel zijn deze kosten aftrekbaar? Ik kan hiervoor wel studiepunten krijgen voor mijn huidige opleiding in Nederland.

met vriendelijke groet,
Lisa Reactie infoteur, 15-03-2018
Geachte Lisa,
De studiekosten kunnen aftrekbaar zijn, de vervoer- en verblijfkosten niet. Hebt u een onderneming, dan zijn het mogelijk wel aftrekbare zakelijke kosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rolf, 14-03-2018 09:55 #82
Hoi,

Ik volg een opleiding waarvoor ik in september 2017 2.000 collegegeld voor studiejaar 2017/2018 heb betaald. Begin 2018 krijg ik een vergoeding hiervoor van mijn werkgever van 500. In 2018 heb ik verder geen aftrekbare studiekosten. Kan ik nu in 2017 2.000 -/- 250 als aftrekbare studiekosten opvoeren en in 2018 niets? Of moet ik op een of andere manier rekening houden met die 500 en hoe dan?

M.vr.gr.
Rolf Reactie infoteur, 15-03-2018
Hoi Rolf,
In de belastingaangifte staat ook een regel voor terug ontvangen gelden uit een eerder jaar, die kunt u bij uw belastingaangifte over 2018 benutten. Of u laat het in 2017 bij een aftrek van 1250 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dennis, 12-03-2018 16:51 #81
Hallo,

In 2011 ben ik begonnen met een HBO opleiding waar ik in februari 2012 mee ben gestopt. Vervolgens ben ik een nieuwe HBO opleiding begonnen. Ik heb in totaal vier jaar studiefinanciering gehad, maar ontvang dat nu al een aantal jaren niet meer omdat je er niet langer recht op hebt. Ik ben bijna afgestudeerd en vraag mij af: mag ik mijn studiekosten (collegegeld) aftrekken?

Groet,
Dennis Reactie infoteur, 13-03-2018
Hallo Dennis,
Als u in 2017 geen recht meer hebt op studiefinanciering mag u inderdaad de verplichte studiekosten minus 250 euro (drempel) als fiscale aftrekpost opvoeren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Petra, 10-03-2018 17:35 #80
Hallo,
Ik ga een examen doen waarvan de werkgever de helft betaalt, de helft betaal ik zelf.
Echter, de exameninstantie kan de factuur niet splitsen, dit kan maar op 1 naam.
Als deze op naam van de werkgever laat zetten en de helft betaal aan de werkgever kan ik deze kosten (het gedeelte dat ik zelf betaal) dan evengoed aftrekken? of heb ik een factuur op mijn eigen naam nodig?
Dank alvast,
m vr gr Petra Reactie infoteur, 12-03-2018
Hallo Petra,
Een factuur op alleen uw naam is niet per se nodig. Als u de studiekosten giraal aan de werkgever betaalt, kunt u namelijk bij de omschrijving invullen dat het hier om uw aandeel in de studiekosten gaat. Ook een bewijs van betaling van de werkgever is verstandig. Vervolgens is uw aandeel minus 250 euro fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harm, 08-03-2018 15:55 #79
Hallo,
Ik heb een studie gevolgd in 2014. Kunnen we deze alsnog met terugwerkende kracht opgeven aan de belastingdienst?
Hoeveel jaren terug kan dit?
Gr. Harm Reactie infoteur, 09-03-2018
Hallo Harm,
Dat kan door de belastingaangifte 2014 aan te passen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/32141-belastingdienst-herstel-zo-fout-in-je-belastingaangifte.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tom, 07-03-2018 22:13 #78
Hallo,
in hoeverre is er al duidelijkheid over de datum van afschaffing. her en der las ik namelijk dat de aftrek van scholingsuitgaven 'op zijn vroegst 1 januari 2019 wordt afgeschaft. mogelijk dus pas in 2020 of zelf nog later.
Heeft u een idee per wanneer hierover duidelijkheid komt?
Hoe groot acht u de kans dat inderdaad per 1-1-2019 deze regeling wordt afgeschaft?

Mvg Reactie infoteur, 08-03-2018
Hallo Tom,
Tot nu toe is 1-1-2019 nog steeds de datum van afschaffing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Klaas, 07-03-2018 15:08 #77
Ik was in 2009 begonnen met een studie (met studiefinanciering) aan de universiteit maar heb die niet afgemaakt. Ook een tweede studie in het jaar daarop heb ik niet afgemaakt. Waarschijnlijk krijg ik straks in 2019 (dat is 10 jaar na het begin van de studiefinanciering) een brief van DUO dat de studiefinanciering definitief geen gift meer wordt. Onder de oude regels zou ik dan in 2019 een bedrag wegens studiekosten in mindering kunnen brengen bij mijn aangifte inkomstenbelasting. Onder de nieuwe regels kan dat niet meer. Heb ik gewoon pech? Reactie infoteur, 08-03-2018
Beste Klaas,
Helaas kan dat nog niet worden aangegeven omdat de nieuwe regels voor 2019 nog niet bekend zijn (komt er een overgangsregeling of niet).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robbert, 06-03-2018 10:51 #76
Goedemorgen,

Het afgelopen jaar ben ik gestopt met mijn HBO opleiding. Deze heb ik niet afgerond, maar ik heb mijzelf uitgeschreven. Ik zat al in het 6e jaar en kreeg dus geen studiefinanciering meer. Uiteraard heb ik wel gewoon collegegeld betaald. Kan ik deze kosten dan alsnog gewoon opgeven?

Bedankt! Reactie infoteur, 07-03-2018
Beste Robbert,
Als je geen recht meer had op studiefinanciering, zijn de scholingskosten minus 250 euro fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Felicia, 04-03-2018 21:28 #75
Goedenavond,

Ik heb een vraag. Ik heb dit jaar een fulltime master gevolgd aan de Universiteit Leiden. Ik heb in principe geen recht meer op prestatiebeurs, ik kan eventueel lenen, maar doe dit niet. Ik heb in september 2017, wel 1 maand gebruik gemaakt van een OV kaart van duo (reisrecht). Heb ik nu recht op de studiekosten aftrek voor collegegeld en boeken?

Alvast bedankt.

Felicia Reactie infoteur, 06-03-2018
Beste Felicia,
De Belastingdienst beschouwt de ov-jaarkaart ook als studiefinanciering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mathilda, 02-03-2018 15:12 #74
Goedemiddag,

Ik ben in september 2017 begonnen met een opleiding aan de Erasmus Universiteit en heb mij op 1 februari 2018 weer uitgeschreven. Is het mogelijk om alsnog de studiekosten op te voeren bij het doen van de belastingaangifte? Ik heb een deel van het betaalde collegegeld retour ontvangen. Mag ik dan het gehele bedrag opvoeren of alleen het gedeelte wat ik daadwerkelijk heb betaald.

Met vriendelijke groet, Reactie infoteur, 03-03-2018
Beste Mathilda,
Als u geen recht had op studiefinanciering, mag u de in 2017 betaalde studiekosten aftrekken. Als u een deel van de studiekosten in 2018 hebt teruggekregen, zou u voor dat deel in 2018 moeten corrigeren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Monique, 02-03-2018 14:28 #73
Hoi,

Mijn vriend heeft als niet-Nederlander een studie gevolgd in Nederland en inmiddels een baan hier. Hij heeft destijds deze kosten uiteraard niet afgetrokken, omdat hij niet mocht werken met zijn studentenvisum. Is het mogelijk voor hem om deze kosten alsnog af te trekken als hij alsnog aangifte doet over de betreffende jaren? Dit zal dan overgedragen worden naar 2017 als Restant persoonsgebonden aftrek vorige jaren?
Hij kwam ook niet in aanmerking voor een lening en volgde zijn studie in 2015 en 2016.

Met vriendelijke groet,
Monique Reactie infoteur, 03-03-2018
Hoi Monique,
Iedereen mag belastingaangifte doen, niet iedereen hoeft belastingaangifte te doen. Ook kunnen de aftrekposten tussen fiscale partners worden verdeeld. Uw vriend kan ook alsnog belastingaangifte over 2015 en 2016 doen en dan schuift de aftrek inderdaad door naar een later jaar als restant persoonsgebonden aftrek:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hopetore, 01-03-2018 13:08 #72
Hallo,

Ik zit in mijn 6e jaar van de studie. Heb vorig jaar tot en met augustus een studentenreisproduct gehad, verder geen studiefinanciering. Zijn mijn studiekosten dan aftrekbaar?

Groet. Reactie infoteur, 03-03-2018
Hallo Hopetore,
Dat hangt ervan af. Bij de aftrek van studiekosten gaat het erom of u recht had op studiefinanciering en dus niet alleen of u er ook gebruik van maakte.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leon W., 28-02-2018 13:34 #71
Hey, hoe zit het nu precies met conferenties en workshops?

Later dit jaar ga ik naar een events met 2 dagen aan workshops en 2 dagen conferentie met alleen maar sprekers. Kunnen deze kosten als particulier ook aftrekbaar? uiteraard zijn deze in het belang van mijn huidige beroep. Workshops worden begeleid naar professionals uit het vak en het zelfde geldt voor de sprekers.

Vervolgvraag, gelden voor expats die in nederland verblijven en hier hun brood verdienen dezelfde regels als voor nederlandse burgers als het gaat om het terug vragen van de studiekosten? (Ik kon dit helder terug vinden op de site van de belastingdienst)

Met vriendelijke groeten,

Leon W Reactie infoteur, 01-03-2018
Beste Leon W,
Voor een particulier zijn de kosten van conferenties en workshops niet fiscaal aftrekbaar. Als een expat in Nederland belastingplichtig is, gelden dezelfde fiscale aftrekposten als voor elke Nederlander.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

S., 22-02-2018 12:12 #70
Heeft iemand enig idee of de nog te verrekenen persoonsgebonden aftrek uit voorgaande jaren (uit studiekosten), hiemee ook komt te vervallen na 2018, indien deze niet voor deze tijd kunnen worden opgevoerd wegens onvoldoende te verrekenen inkomstenbelasting? Reactie infoteur, 23-02-2018
Beste S,
Daar zijn nog geen uitspraken over gedaan, maar de restant persoonsgebonden aftrek is een in het verleden opgebouwde aftrek waarvan het niet voor de hand ligt dat die na 2018 niet meer mag worden toegepast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patricia, 14-02-2018 16:23 #69
Mijn zoon van 16 jaar heeft een aantal dingen voor zijn vervolgopleiding moeten aanschaffen (laptop, boeken, licenties, overall e.d.) Hij ontvangt GEEN studiefinanciering als in een lening wel een OV-jaarkaart welke dan toch een lening blijkt te zijn. Nu moet ik door zijn bijbaantje aangifte doen over 2017. Kan ik deze kosten als aftrekpost opvoeren? Reactie infoteur, 15-02-2018
Beste Patricia,
Als uw zoon geen recht heeft op studiefinanciering, zijn de verplichte studiekosten aftrekbaar met uitzondering van de laptop. Het lijkt er overigens op dat hij wel recht heeft op studiefinanciering, maar daar alleen voor de ov-jaarkaart gebruik van maakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ia, 12-02-2018 10:15 #68
Ik wil dit jaar een opleiding doen ter verrijking van mijn functie. Ik zal de factuur van deze 1-jarige opleiding ontvangen en betalen. Wellicht wil mijn werkgever mij toekomstig tegemoet komen doordat ik 50% van mijn studiekosten mag declareren. Kan ik nu het volledig bedrag van mijn studie opvoeren? Of moet ik rekening houden met mijn declaratie?

Ik val zelf in de 40.85%, mijn fiscaal partner in de 51.95%. Mag ik deze kosten aftrekken in de schaal van mijn partner? Reactie infoteur, 13-02-2018
Beste la,
U mag aftrekken wat u dit jaar per saldo zelf betaalt en de post opvoeren bij uw fiscale partner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Esther, 08-02-2018 11:13 #67
Als ik in 2018 de volledige factuur betaal van mijn post-master opleiding, en deze dus in 2019 (belastingaangifte over 2018) kan opgeven. Geldt dit dan nog onder de regel van '2018 - studiekosten mogen nog afgetrokken worden' of van 2019, wanneer dit niet meer kan?
Omdat de kosten zijn gemaakt in 2018, maar worden opgegeven in 2019, vraag ik mij af welke regel dan geldt? Reactie infoteur, 09-02-2018
Beste Esther,
Wat voor de aftrek studiekosten telt, is het jaar waarin de kosten betaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 01-02-2018 12:57 #66
Ik wil graag een bachelorstudie gaan volgen maar kom in aanmerking voor het instellingscollegegeld wegens zelfde soort studie die ik eerder heb gevolgd. Nu begreep ik dat ik alleen dit jaar nog de kosten af kan trekken. Is het niet zo dat als je dit jaar met een studie start dit nog onder de oude omstandigheden geld? Of kan ik inderdaad maar 1 jaar aftrekken en moet ik de overige 2 of 3 jaar zelf volledig bekostigen? Dit wordt dan namelijk onmogelijk. Ik ontvang geen studiefinanciering en krijg niets van mijn werkgever vergoed. Reactie infoteur, 01-02-2018
Beste Peter,
Op dit moment is nog niet duidelijk of er voor gevallen zoals bij u een overgangsregeling komt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeremy, 31-01-2018 11:04 #65
Ik ben derdejaars student aan een HBO opleiding. In 2015 heb ik van duo te horen gekregen dat ik geen prestatiebeurs meer ontvang (oude stelsel). Daarnaast heb ik sinds 2016 geen recht meer op OV. Tot slot leen ik niets, waardoor ik mijn studie volledig zelf bekostig. Mag ik over 2017 mijn studiekosten aftrekken? Reactie infoteur, 01-02-2018
Beste Jeremy,
U leent niet, maar als u wel nog recht hebt op studiefinanciering, dan zijn de studiekosten niet aftrekbaar, anders wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eric, 24-01-2018 19:21 #64
Beste Zeemeeuw,
Ik ga dit jaar beginnen met een duale opleiding van vier jaar voor mijn toekomstig beroep. De studiekosten liggen op 6900 euro per jaar. Ik kom in aanmerking voor een langleven krediet en mag de volledige studiekosten lenen per studiejaar.

Helaas wordt het aftrekken van studiekosten in 2019 afgeschaft. Ik wil daarom zoveel mogelijk studiekosten in 2018 betalen om fiscaal af te trekken.

Mijn vraag, heeft u een idee hoeveel procent van de studiekosten ik ongeveer terug kan krijgen? Ik val met mijn inkomen net in de tweede schijf met bijna 33000 bruto. Ik lees dat je 30% tot 50 % terug kan krijgen. Hoe wordt bepaald welk percentage je terug krijgt?

Hartelijke groet, Eric van Kuiken Reactie infoteur, 25-01-2018
Beste Eric,
Het percentage is afhankelijk van uw inkomen. Bij een inkomen van ongeveer 33.000 euro zult u ongeveer 40% van de aftrekpost terugkrijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alide, 21-01-2018 19:21 #63
Ik ben afgelopen september 2017 begonnen met een opleiding. Hiervoor wordt een eenmalig cursusbedrag gerekend ad 1980,-, die ik in maandelijkse termijnen betaal. Maakt het voor de ficus uit als ik dit bedrag eenmalig opvoer als studiekosten verminderd met de drempel van 250,-? Indicatie is dat ik er vermoedelijk 2 jaar mee bezig zal zijn, op basis hiervan zijn ook de maandelijkse termijnen berekend, feit blijft natuurlijk dat ik er ook voor had kunnen kiezen om het gehele bedrag te betalen en dan had ik mijns inziens deze kosten sowieso kunnen aftrekken. Hoe moet ik dit aanpakken? Reactie infoteur, 23-01-2018
Beste Alide,
U mag in een jaar aftrekken wat u in een jaar hebt betaald aan studiekosten. Als u een hogere verplichting aangaat dan is betaald in 2017, dan is alleen het betaalde in dat jaar aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marijn, 16-01-2018 21:20 #62
Beste Zeemeeuw,
Wanneer ik eind 2018 een opleiding boek die ik in 2019 ga volgen maar de factuur ontvang in 2018 en deze dan ook betaal. Kan ik dan de kosten in de aangifte 2018 in aftrek brengen?
Bedankt alvast voor uw reactie. Reactie infoteur, 18-01-2018
Beste Marijn,
De studiekosten zijn aftrekbaar in het jaar waarin u betaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leona, 16-01-2018 14:34 #61
Goedemiddag Zeemeeuw, ik ben momenteel ongeveer 50/50 werkzaam in Duitsland en in Nederland, en daarom in beide landen belastingplichtig. Mijn werkgever faciliteert in een belastingconsulent die mij helpt in de aangiftes, en onder de streep word ik uitbetaald alsof ik 100% in Nederland heb gewerkt (maar feitelijk ligt dit dus anders).
Nu heb ik het plan opgevat om in september 2018 een post-doctorale opleiding te gaan volgen van 17.000 euro, welke voortduurt tot medio 2019. Hiermee hoop ik nog gebruik te kunnen maken van de huidige regeling (met een plafond van 15.000 -/- 250 euro?).

Hoe dien ik om te gaan met het feit dat ik officieel maar deels belastingplichtig ben in Nederland?
Verdere info: ik heb een (fiscale) partner die wel 100% in Nederland werkzaam/IB plichtig is, en we zijn woonachtig in Nederland. Hij verwacht geen studiekosten. Qua inkomsten vallen we beiden in dezelfde belastingschijf.
Hartelijk dank voor de informatie! Reactie infoteur, 17-01-2018
Beste Leona,
Door de compensatieregeling lijkt het alsof u gewoon 100% in Nederland werkt, maar de verdeling van het inkomen blijft voor de aftrekposten landengerelateerd. Kortom aftrek is hooguit mogelijk bij u voor het in Nederland verdiende inkomen. U hebt echter ook een fiscale partner die wel 100% in Nederland belastingplichtig is. Door bij hem de aftrekposten te plaatsen (ervan uit gaande dat dat inkomen hoog genoeg is) kunt u alsnog een deel van uw gemaakte studiekosten verzilveren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pieter, 14-01-2018 22:45 #60
Als de studiekostenaftrek wordt afgeschaft, hoe moet er dan omgegaan worden met duurzame goederen t.b.v. de studie, die dienen te worden afgeschreven over meerdere jaren? Gaat het dan zo werken dat duurzame goederen, in 2017 aangeschaft, en af te schrijven over 3 jaar, wel nog in 2017 en 2018 afgeschreven kunnen worden, maar in 2019 niet meer? Uitgaande van het afschaffen van de aftrek per 1 januari 2019. Reactie infoteur, 15-01-2018
Beste Pieter,
Gebruikelijk is het dat in die situatie een overgangsregeling geldt voor kapitaalgoederen die worden afgeschreven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaap, 13-01-2018 16:45 #59
Verheldering gevraagd. Wanneer ik in 2018 kosten maak voor een studie dan kan ik deze in de belastingaangifte over 2018 (die ik in 2019 doe) nog opgeven?
Bij voorbaat dank!
Groet Jaap Reactie infoteur, 15-01-2018
Beste Jaap,
De studiekosten die u in 2018 maakt, zijn aftrekbaar in de belastingaangifte inkomstenbelasting die u in het voorjaar van 2019 invult voor uw inkomsten 2018.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annie, 13-01-2018 13:54 #58
Dag,
Mijn zoon (22 jaar) werkt al enige jaren fulltime in een logistieke functie waar geen scholing voor vereist is. Hij heeft een HAVO-diploma, maar geen vervolgopleiding gedaan. Hij heeft nu het plan opgevat om een Mbo-opleiding, richting logistiek te gaan volgen via het NCOI, dus naast zijn werk, om zijn mogelijkheden in de logistieke sector te vergroten. De opleiding kost ongeveer 8.000,-.
Ik heb gelezen dat de hoogte van de teruggave afhankelijk is van de hoogte van het inkomen. Kunnen wij vooraf een berekening maken van het bedrag dat hij concreet kan terug verwachten? Zo ja, waar kan dat?

Groet, Annie Reactie infoteur, 15-01-2018
Dag Annie,
Zeker. Aftrekbaar zijn de studiekosten in een jaar minus 250 euro. Vervolgens kijkt u naar het belastingpercentage dat bij het inkomen van uw zoon hoort. Dat percentage kan hij dan van de Belastingdienst terugverwachten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pieta, 08-01-2018 15:55 #57
Als mijn dochter in 2018 een studie begint en geen gebruik wil maken van een lening, mag zij dan de studiekosten aftrekken? Reactie infoteur, 09-01-2018
Beste Pieta,
Om voor de aftrek studiekosten in aanmerking te komen telt dat iemand geen recht heeft op studiefinanciering, niet of iemand geen gebruik maakt van studiefinanciering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wilma, 08-01-2018 12:35 #56
Zijn studiekosten (zoals collegegeld) nu wel of niet aftrekbaar als je gebruik maakt van het levenlanglerenkrediet? Ik lees hieronder 2 tegenstrijdige antwoorden en zou graag duidelijkheid willen hebben voor ik mijn belastingaangifte doe straks.

Groetjes
Wilma Reactie infoteur, 09-01-2018
Beste Wilma,
Samen met het levenlanglerenkrediet is er gewoon aftrek van studiekosten mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elske, 03-01-2018 14:46 #55
Beste Zeemeeuw,

Klopt het dat studiekosten alleen aftrekbaar zijn tot 30 jaar? Ik ben namelijk 32 jaar en ga in 2018 starten met een 2 jaar durende opleiding van 20.000 euro. Mijn werkgever betaalt de helft. Ik wil uitzoeken of het voor mij voordeliger is om mijn studiekosten (10.000) aan te geven als aftrekpost bij mijn belastingaangifte, of gebruik te maken van het aanbod van de werkgever om de studiekosten over 2 jaar onbelast te vergoeden via eindejaarsuitkering en vakantiegeld.
Alvast bedankt voor je antwoord!

gr. Elske Reactie infoteur, 03-01-2018
Beste Elske,
De aftrek van studiekosten is niet aan een leeftijd gebonden en loopt dus ook door na dertig jaar. De reguliere studiefinanciering daarentegen kan tot 30 jaar worden aangevraagd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Christian, 30-12-2017 22:27 #54
Hallo,

In 2018 wil ik graag een opleiding elektricien volgen.
Dit heeft geen toepassing op mijn huidige of toekomstige beroep.
Vind het gewoon leuk om te weten.
Zijn de studiekosten dan ook aftrekbaar?

Groet,
Christian Reactie infoteur, 02-01-2018
Hallo Christian,
Helaas, als het een hobby is, zijn de kosten niet aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

L., 28-12-2017 16:08 #53
Hoi

als ik een studie in 2018 ga volgen dat vanuit USA online wordt gegeven, is deze aftrekbaar aangezien het geen nederlandse studie is en ook niet binnen de EU?

Groeten,
L Reactie infoteur, 29-12-2017
Hoi L,
Als u in Nederland belastingplichtig bent, kunnen de studiekosten aftrekbaar zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben Tiber, 17-12-2017 17:03 #52
Beste Zeemeeuw,

Mijn zoon van 7 volgt een opleiding selectie Turnen Heren. Het lesgeld bedraagt meer dan 1200,00 per jaar buiten de overige kosten als verplichte kleding en verplichte deelname aan wedstrijden. Hoe zijn deze kosten aftrekbaar?

Met vriendelijke groet,
Ben Tiber Reactie infoteur, 18-12-2017
Beste Ben Tiber,
Deze kosten vallen niet onder de aftrek studiekosten en scholingsuitgaven (mbo, hbo, universiteit). De aftrek kosten levensonderhoud kind bestaat helaas in 2017 en 2018 ook niet meer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruud, 06-12-2017 18:43 #51
Hoi,

Indien ik een online universitaire bachelor vanuit Engeland wil volgen, kan ik deze studiekosten aftrekken? Het bedraagt een studie van ongeveer 6000 pond per jaar, welke 2 jaar duurt.

Mvg Ruud Reactie infoteur, 07-12-2017
Hoi Ruud,
Ook voor een studie in het buitenland kunt u vaak studiefinanciering via DUO krijgen. Mocht dat niet het geval zijn, dan zijn uw studiekosten in Nederland aftrekbaar zolang u in Nederland belastingplichtig bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M., 23-11-2017 18:14 #50
Beste Zeemeeuw,

Zijn studiekosten betaald in 2017, genoten in 2017-2018 aftrekbaar in 2017, 2018 of kunnen deze in een later jaar worden afgetrokken?

Groeten M Reactie infoteur, 24-11-2017
Beste M,
De studiekosten zijn aftrekbaar in het belastingjaar waarin de studiekosten zijn betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

X., 20-11-2017 10:38 #49
Beste Zeemeeuw,

Is de individuele leerrekening die (ogenschijnlijk) in de plaats komt van de scholingsaftrekpost al geconcretiseerd? Zou je dit construct kunnen toelichten? Ik start per 2019 met een tweede master (kan helaas niet in 2018). Reactie infoteur, 21-11-2017
Beste X,
Zover is het nog niet. Men is op zoek naar een potje geld om voor een werknemer een leven lang leren mogelijk te maken. Hoe dat potje precies gevuld gaat worden en wat de rol daarbij is van de sociale partners is nog niet duidelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Inkie, 18-11-2017 23:26 #48
In 2018 volg ik een opleiding a 5.000, die ik in 2017 of in 2018 kan betalen: ineens of in 3 termijnen.
Mijn werkgever draagt in 2017 1.500 hieraan bij en in 2018 eveneens 1.500. Het restant a 2.000 dien ik zelf te betalen.
Wat is het verstandigst qua factuurdatum:
- 2017 of 2018?
- ineens of in 3 termijnen?
zodat ik de meeste studieaftrek kan genereren? Reactie infoteur, 21-11-2017
Beste Inkie,
De meeste studieaftrek hebt u in het jaar met het hoogste inkomen als daar ook een hoger belastingtarief bij hoort. Verder is een aftrek in één jaar voordeliger omdat u dan ook maar eenmaal 250 euro in mindering op de studiekosten hoeft te brengen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ani, 15-11-2017 21:24 #47
We zijn met de opleiding al 2 jaar geleden begonnen maar we hebben het nu pas afgerond. Kunnen we nu nog de studiekosten terug vragen? Reactie infoteur, 17-11-2017
Beste Ani,
U kunt de studiekosten aftrekken in een jaar dat u de studiekosten hebt betaald, eventueel met terugwerkende kracht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Atze Broersma, 14-11-2017 21:36 #46
Beste Zeemeeuw,

Mijn partner begint aan een 3 jarige beroepsopleiding. Kunnen we de opleiding vragen om dit jaar de complete opleiding te factureren, zodat we het gehele bedrag over 2017 kunnen aftrekken op de loonbelasting? Of kunnen we dan alleen 1/3e dit jaar aftrekken? Reactie infoteur, 17-11-2017
Beste Atze Broersma,
U kunt als particulier in een jaar aan studiekosten aftrekken wat in dat jaar betaald is (met een maximum van 15.000 euro).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sylvia, 13-11-2017 23:32 #45
Ik heb een laptop moeten aanschaffen voor mijn mbo opleiding verpleegkundige niveau 4. Laptop is verplicht ivm lesmateriaal die digitaal wordt gegeven. Omdat hier geen boek voor is. Is mijn laptop dan wel aftrekbaar? Reactie infoteur, 15-11-2017
Beste Sylvia,
Je zou het wel verwachten want hoe zou je de digitale lesstof dan moeten lezen, maar helaas is de laptop niet aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C., 31-10-2017 19:17 #44
Zijn de kosten voor een inburgeringscursus of Staatsexamen Nederlands als tweede taal fiscaal aftrekbaar voor een buitenlander met een verblijfsvergunning? Reactie infoteur, 01-11-2017
Beste C,
Alleen de kosten voor een studie die nodig is voor een loopbaan zijn aftrekbaar. Daartoe wordt niet een inburgeringscursus gerekend, een staatsexamen Nederlands kan wel aftrekbaar zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ria, 26-10-2017 19:39 #43
Mag je ook reiskosten aftrekken? Reactie infoteur, 27-10-2017
Beste Ria,
Uw reiskosten voor een studie zijn niet fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaantje, 26-10-2017 13:11 #42
Beste,
als ik een levenlangleren krediet afsluit kan ik dan mijn studiekosten nog wel aftrekken? Ik heb een fulltime baan. Het gaat om de helft van de kosten voor de opleiding (4000 euro) Reactie infoteur, 24-11-2017
Beste Jaantje,
Bij een levenlangleren krediet is gewoon aftrek van studiekosten mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolene, 25-10-2017 00:01 #41
Ik wil als zzp'er graag opleidingskosten a 2000 euro aftrekken als bedrijfskosten. Start is jan 2019 maar betaling in 2018 mag ik deze dan nog aftrekken in 2018? Ik kan de cursus ook jan 2018 doen maar dan ben ik nog in loondienst en ik krijg de indruk dat dat minder gunstig is? Bij voorbaat dank voor uw reactie! Reactie infoteur, 25-10-2017
Beste Jolene,
U mag de kosten aftrekken in het jaar dat u betaalt. De aftrek in loondienst kan hoger zijn als u ook een relatief inkomen hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carla, 23-10-2017 17:50 #40
Kan ik de studie aftrekken terwijl ik een uitkering heb? Ik wil een studie volgen, om samen met iemand een eigenzaak te openen zodat ik uit de uitkering kan. Reactie infoteur, 25-10-2017
Beste Carla,
Ook dan mag u uw studiekosten aftrekken als de studie bedoeld is voor uw (verdere) loopbaan. Hoeveel u van de aftrek terugkrijgt is wel afhankelijk van de hoogte van uw inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

S., 22-10-2017 23:19 #39
Ik ga in het buitenland studeren, zijn de studiekosten als nog aftrekbaar? Reactie infoteur, 23-10-2017
Beste S,
Als u geen recht hebt op studiefinanciering, dan zijn uw studiekosten minus drempel aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wilma, 04-10-2017 18:10 #38
Beste Zeemeeuw,
Ik had tm 31-07-2017 recht op studiefinanciering. Kan ik de relevante studiekosten die zijn betaald tussen 01-08-2017 en 31-12-2017 aftrekken van IB 2017?
Met vriendelijke groeten,
Wilma Reactie infoteur, 05-10-2017
Beste Wilma,
Als u vanaf 1-8-2017 geen recht hebt op studiefinanciering (hebt u de beschikking al?), dan zijn voor de periode daarna in 2017 de studiekosten aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Judith, 04-10-2017 10:31 #37
Beste Zeemeeuw,

Ik wil een jaarprogramma volgen tbv mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik ben boventallig geworden en vanaf volgend jaar kom ik in de ww. Gezien mijn leeftijd (50+) is het noodzakelijk dat ik een opleiding ga doen. Omdat ik nog zoekende ben wat ik dan wil is dit jaarprogramma een hulpmiddel om te onderzoeken wat ik wil. Ik krijg coaching. Er is aangegeven dat ik de kosten kan terugvragen via de belastingdienst? Reactie infoteur, 05-10-2017
Beste Judith,
Veel succes met je opleiding!
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arjen, 04-10-2017 08:47 #36
Beste Zeemeeuw,

Dank voor het artikel en de duidelijke reacties hieronder.

Ik ben van plan om een opleiding te gaan doen die nogal wat geld kost, EUR 30.500,- en ben 34 jaar oud. Het levenlanglerenkrediet vind ik niet zo aantrekkelijk, omdat daarmee de optie tot aftrek van de kosten vervalt. Bovendien vind ik de aflossingseis flink (12% van inkomen boven een drempel). Daarom overweeg ik andere opties.

Het gaat om een opleiding voor een beroep dat ik nu deels hobbymatig en deels als (semi)professional al betaald uitvoer. Ik ben van plan om er een deeltijd beroep van te maken (ongeveer 3 dagen per week). Zijn de kosten op basis van deze informatie aftrekbaar als ik de opleiding betaal uit eigen middelen of financier middels een lening bij de bank? Reactie infoteur, 24-11-2017
Beste Arjen,
Bij een levenlangleren zijn de studiekosten aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaantje, 02-10-2017 06:04 #35
Beste,
als ik een levenlangleren krediet afsluit kan ik dan mijn studiekosten nog wel aftrekken? Ik heb een fulltime baan. Het gaat om de helft van de kosten voor de opleiding (4000 euro). Reactie infoteur, 24-11-2017
Beste Jaantje,
Bij een levenlangleren krediet is de aftrek van studiekosten mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ron, 05-08-2017 08:42 #34
Hoe strikt moet ik het woord 'opleiding' opvatten? Valt een cursus die niet wordt afgesloten met een examen of toets, maar wel gericht is op het uitbreiden van kennis voor een toekomstig beroep hier ook onder? Reactie infoteur, 09-08-2017
Beste Ron,
Bij een opleiding moet er sprake zijn van een leertraject, waarbij u onder begeleiding of toezicht kennis opdoet voor uw (toekomstig) beroep. De fiscus wil daarmee uitsluiten dat het om een hobby gaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Janneke, 28-07-2017 15:28 #33
Ik heb een vraag, ik wil in september gaan starten met een HBO opleiding bij Schoevers. Ik ben 35 jaar. Het duizelt me een beetje met al die regels maar wat is financieel het meest aantrekkelijk mbt de betaling van de studie? Reactie infoteur, 31-07-2017
Beste Janneke,
Voor de studiekostenaftrek is het het voordeligst om zoveel mogelijk in één jaar te betalen, omdat je dan ook maar eenmaal de drempel van 250 euro hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sw, 24-07-2017 17:02 #32
Beste Zeemeeuw,

Ik verlaat mijn huidige werkgever en start vanaf september als ZZP'er. Mijn huidige werkgever heeft sinds 2016 50% van mijn studiekosten voor een WO-master betaald. Door het bedrijf vroegtijdig te verlaten, pleeg ik contractbreuk en zullen zij deze 50% als factuur in rekening brengen bij me. Kan ik dit factuurbedrag aftrekken in mijn eerste jaar als ZZP'er?

Alvast dank voor uw reactie Reactie infoteur, 26-07-2017
Beste Sw,
De studiekosten zijn aftrekbaar, hoe is afhankelijk van hoe de rekening betaald wordt. Dit kan zakelijk of particulier zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lr, 24-07-2017 13:31 #31
Beste Zeemeeuw,
in april heb mijn executive MBA studies begonnen (tot eind 2018).
Ik versta dat ik de kosten voor 2018 ook in 2017 betalen kan.
De studies kosten 16,000 /jaar.
Met een aftrek van maximum van 15,000 /jaar,
kan ik de kosten van 2018 ook als in 2017 betaalt niet aftrekken, klopt dat?
Beste groeten en dank Reactie infoteur, 24-07-2017
Beste Lr,
U mag de studiekosten die u in 2017 betaalt, ook als die 2018 aangaan, in 2017 aftrekken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lv, 21-07-2017 21:42 #30
Beste Zeemeeuw,

Ik ben HBO-student Logistiek en Economie en heb op zaterdag een bijbaan bij een transportbedrijf.

Her bedrijf biedt me de mogelijkheid om (weliswaar op part-time basis) te rijden met een vrachtwagen. Wanneer ik mijn CE-rijbewijs inclusief code 95 nog in 2017 zou halen, is het dan mogelijk dat ik deze kosten terugkrijg alszijnde studiekosten?

Zie uw reactie graag tegemoet!

Bij voorbaat dank Reactie infoteur, 24-07-2017
Beste Lv,
Het bedrijf zou de kosten van een vrachtwagenrijbewijs kunnen aftrekken als zakelijke lasten zonder drempel, voor u geldt er een drempel van 250 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vanna, 20-07-2017 17:51 #29
Beste Zeemeeuw,

Graag zou ik willen weten of ik een taalcursus Engels af kan trekken van de belasting welke ik dit jaar nog wil volgen. Ik werk als receptioniste bij een groot internationaal bedrijf. Voldoe ik dan aan de eis dat deze cursus voor mijn baan is?

Hoor het graag. BVD,
Vanna Reactie infoteur, 22-07-2017
Beste Vanna,
Als de taalcursus relevant is voor uw werk, dan zijn de kosten minus drempel aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Angela, 16-07-2017 11:43 #28
Beste Zeemeeuw,
In de reactie hieronder lees ik dat het levenlanglerenkrediet belastingaftrek verhindert. Gesteld dat ik mijn studiekosten zelf zonder krediet in één keer betaal, kom ik dan wel in aanmerking voor aftrek?

Hartelijke groet,
Angela Reactie infoteur, 09-01-2018
Beste Angela,
Als u aan de voorwaarden voor deze vorm van studiefinanciering voldoet, is er gewoon aftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jez, 13-07-2017 10:41 #27
Beste Zeemeeuw,

Ik ben in februari 2017 begonnen met mijn deeltijd HBO Commerciële Economie studie, is deze in 2018 nog aftrekbaar of niet?
Mocht ik gebruik maken van het nieuwe levenlangerlerenkrediet zou dit gevolgen hebben voor mijn belastingteruggave?
Dit is mijn eerste HBO studie, ik heb een kleine studieschuld opgebouwd in het verleden bij een niet afgemaakte studie.

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 28-05-2018
Beste Jez,
De aftrekpost studiekosten zal ook nog in 2018 bestaan. Het levenlanglerenkrediet is ook een vorm van studiefinanciering, maar die verhindert de aftrek van scholingsuitgaven voor wie ouder is dan 30 jaar niet:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Boterham, 11-07-2017 23:08 #26
Beste, ik heb in 2016 via mijn werkgever een opleiding gevolgd van 3250. Nu ga ik 1 jaar later elders werken en moet ik 50% terugbetalen (wordt ingehouden op mijn loon). Kan ik deze 1625 als aftrekpost opgeven en dien ik dit te doen bij de belastingaangifte over 2017 (dus begin 2018) of is dit dan te laat?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Boterham Reactie infoteur, 12-07-2017
Beste Boterham,
Die 50% van de studiekosten is voor u aftrekbaar in het belastingjaar waarin u de betaling doet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marije, 30-06-2017 14:37 #25
Beste Zeemeeuw,

Ik wil graag in september beginnen met een HBO opleiding in een ander beroepsveld dan waarin ik nu werkzaam ben. Ik heb al eerder een bachelor degree behaald en ben 30+. Heb dus geen recht op studiefinanciering. Ik moet het instellingscollegegeld van 3500 per jaar betalen. Mijn vragen zijn:
- heb ik recht op aftrek studiekosten? Zo ja, wat is ongeveer het percentage dat je terugkrijgt?
- vervalt het recht op aftrek studiekosten als ik een uitkering heb? Reactie infoteur, 01-07-2017
Beste Marije,
Als u de opleiding volgt om de kennis te gebruiken in een (toekomstig) beroep, dan zijn de kosten minus 250 euro in 2017 (nog) aftrekbaar. Het percentage dat u terugkrijgt is het belastingpercentage dat u betaalt over uw inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

L., 25-06-2017 16:46 #24
Beste Zeemeeuw,

Ik heb een baan en ga per september 2017 een pedicure opleiding volgen met als doel dit ook serieus te gaan uitoefenen. Opleiding start begin september en eindigt eind juni 2018.

Kan ik de kosten van januari 2018 tot aan eind juni 2018 meenemen in 2017? Het is tenslotte wel een aaneengesloten opleiding waar ik voor getekend heb in september 2017. Ook heb ik kosten voor een pedicuremotor. Kan ik dit ook meenemen in de berekening?

BVD Reactie infoteur, 26-06-2017
Beste L,
U mag als particulier in 2017 de in 2017 betaalde kosten voor uw opleiding aftrekken minus 250 euro als het een erkende opleiding onder toezicht is. U mag in 2017 vooruitbetalen voor 2018. Als ondernemer zijn de totale kosten aftrekbaar als zakelijke kosten en kunt u de btw terugvragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dieke Roelofsen, 21-06-2017 21:00 #23
Wij betalen een particuliere opleiding voor onze zoon. De kosten daarvan zijn 7038.00 euro. Zijn deze kosten aftrekbaar van de belasting? Reactie infoteur, 22-06-2017
Beste Dieke Roelofsen,
Als u die studiekosten voor uw zoon betaalt, zijn deze niet bij u fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tim, 20-06-2017 17:26 #22
Beste Zeemeeuw,

Komende september wil ik beginnen aan een 3 jarige bachelor studie aan de universiteit. Ik heb hiervoor al een HBO bachelorgraad gehaald. Voor de nieuwe bachelor studie moet ik instellingscollege tarief betalen van 7500. Ik heb geen recht meer op studiefinanciering omdat ik deze al heb verbruikt. Het bedrag (instellingstarief) ga ik volledig zelf betalen en in een keer. Ik heb ondertussen wel gewerkt en gespaard. De studie betaal ik (in 2017) dus van het spaargeld. Ik stop met mijn baan wanneer ik begin aan de studie. Klopt het dat ik in 2018 dan aangifte kan doen voor aftrekposten en het bedrag van 7500 terug kan krijgen? Reactie infoteur, 22-06-2017
Beste Tim,
Als u de studie volgt voor een (latere) baan, zijn deze aftrekbaar. Let wel, u krijgt altijd maar een deel van de gemaakte kosten werkelijk terug via een belastingteruggave.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anja den Dekker, 23-04-2017 09:19 #21
Beste lezer

Mijn vraag is als het studiejaar tot halverwege 2018 loopt en je betaalt de studie in 2017
in zijn geheel. Is dan het volledige bedrag aftrekbaar?

Vriendelijke groet Anja Reactie infoteur, 25-04-2017
Beste Anja den Dekker,
Als u geen recht hebt op studiefinanciering, zijn de studiekosten in een jaar aftrekbaar die in dat jaar zijn betaald. Ook als u een deel van de studie vooruit betaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra, 02-04-2017 02:53 #20
Beste Zeemeeuw,

In maart dit jaar ben ik een studie pedicure gestart met als bijtekening direct de vervolgopleiding medisch pedicure. De kosten voor beide studies betaal ik middels een betalingsregeling met school wat verspreid is over 2 jaar.

Kijkende naar dat ik beide studies wel in 2017 zal starten mag ik dan al wel de gehele kostenpost van beide studies opgeven ondanks de doorlopende betalingsregeling in 2018?
Inmiddels ben ik reeds ingeschreven bij de kvk sedert een week. De studies zijn opdat ik dat bedrijf kan hebben. Vallen al mijn kosten/aftrekposten dan onder bedrijf of persoonlijk/inkomsten belasting?

Bedankt voor je reactie alvast! Reactie infoteur, 03-04-2017
Beste Sandra,
U mag in een belastingjaar alleen de kosten aftrekken die u in dat jaar ook betaalt (kasbasis). Dit zijn zakelijke kosten voor uw bedrijf.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruben, 29-03-2017 21:48 #19
Beste,

Ik heb in 2016 een opleiding gevolgd via Scheidegger. Nu heb ik die opleiding zelf gefinancierd en heeft mij dat zo'n 5000 euro gekost. Daarnaast heb ik gewoon een full-time baan. Mijn vraag is wat ik ongeveer terug kan krijgen, of krijg ik maar een percentage terug omdat ik een baan heb?

Graag hoor ik van u,

MVG Reactie infoteur, 30-03-2017
Beste Rubin,
Hoeveel u van een aftrekpost terugkrijgt is afhankelijk van uw inkomen. Het percentage dat u terugkrijgt kan bij hoge inkomens oplopen tot 52%, maar in de meeste gevallen zal het om circa 40% gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Connie, 27-03-2017 19:47 #18
Beste,
Ik wil een opleiding in een heel andere richting gaan volgen dan waar ik nu in werk, maar ben niet van plan meteen na de opleiding van baan te wisselen. In het artikel staat dat het een harde eis is dat de opleiding moet zijn voor een (toekomstige) baan om in aanmerking te komen voor belastingaftrek. Mijn vraag is: kan ik de kosten toch nog aftrekken? Reactie infoteur, 28-03-2017
Beste Connie,
U hoeft niet meteen van baan te wisselen, maar moet dat wel van plan zijn. De Belastingdienst kan u vragen waarom u de extra studie hebt gevolgd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Michelle Quaars, 21-03-2017 18:20 #17
LS,
Mijn zoon van 18 wil na zijn MBO een opleiding makelaar gaan doen, vanaf sept 2017. De kosten voor deze opleiding zijn rond 6000. Hij heeft geen recht op studiefinanciering. Hij heeft ook geen inkomen. Als wij als ouders dit geld schenken, kan mijn zoon deze kosten dan in 2018 aftrekken van de belasting?

Met vr gr Michelle Quaars Reactie infoteur, 23-03-2017
Beste Michelle Quaars,
Als u dit geld schenkt en uw zoon betaalt daarna daarmee zijn studiekosten, dan zijn de kosten in het jaar van betaling aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sanne, 13-03-2017 13:55 #16
Beste Zeemeeuw,
Bedankt voor je reactie. Wat zou dat dan voor mij concreet betekenen. Is het mogelijk dat iets meer toe te lichten voor het jaar in kwestie: 2017. Vanaf september studiefinanciering en daarvoor niet).
Bedankt.
Groet, Sanne Reactie infoteur, 28-05-2018
Beste Sanne,
Als u in 2017 recht hebt op studiefinanciering, is er geen aftrek, wel bij het levenlangleren krediet:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sanne, 13-03-2017 09:33 #15
Ik studeer momenteel aan een HBO instelling en ontvang geen studiefinanciering (ik ben 30+). Ik krijg dus een deel van mijn studiekosten terug van de Belastingdienst. In september van dit jaar wil ik verder aan de universiteit. Kan ik dan de kosten van mijn HBO studie (kosten gemaakt voor september) dan nog opgeven voor de studieaftrek? Mocht er een bedrag openstaan (ik betaal in termijnen) kan ik dat dan ook onderbrengen in mijn levenlang studeren krediet? Kijkt de Belastingdienst dan naar collegejaar of kalenderjaar? Kan ik dus nog voor een deel van 2017 wel studiekosten terugvragen als ik daarna een lening van DUO ontvang (voor collegejaar 2017/2018).
Alvast bedankt.
Groet, Sanne Reactie infoteur, 13-03-2017
Beste Sanne,
De Belastingdienst kijkt naar wat er aan studiekosten betaald is in een bepaald belastingjaar. Daarbinnen geldt de aftrekpost voor de periode waarin u geen recht hebt op studiefinanciering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nina, 07-03-2017 18:30 #14
Goedenavond,

Ik wil in september misschien beginnen met een opleiding. Dit wordt mijn tweede Bachelor opleiding, dus ik betaal dan instellingscollegegeld (7900 per jaar). Als ik het bedrag van jaar 1 betaal in september 2017, zijn deze studiekosten dan aftrekbaar bij de volgende belastingaangifte dus in maart 2018? Het is voor mij wat onduidelijk, omdat de betaling van jaar 1 wel in 2017 plaatsvindt, maar het om het schooljaar 2017/2018 gaat en de betaling ook voor een stuk van 2018 geldt (maar dat is dan dus al in 2017 betaald). Volgens mij heb ik geen recht meer op studiefinanciering gezien ik dit al 4 jaar heb gehad bij mijn vorige opleiding. Of ik in aanmerking kom voor een lening weet ik niet.

Tot mijn opleiding in september begint, ben ik aan het werk en verdien ik 1100 netto per maand. Dus van januari 2017 tot september 2017. Wat heeft dit voor gevolgen voor de aftrek van de studiekosten?

En mijn laatste vraag: als mijn opleiding 7900 kost per jaar, hoeveel % kan ik dan ongeveer terug krijgen?

Met vriendelijke groet, Nina Reactie infoteur, 09-03-2017
Beste Nina,
De studiekosten zijn aftrekbaar in het jaar dat u de studiekosten betaalt als er inderdaad geen recht meer is op studiefinanciering. Als de aftrek van studiekosten door een te laag inkomen niet volledig in een jaar kan worden geïnd, schuift een deel van uw aftrek door naar een volgend jaar:

http://financieel.infonu.nl/belasting/65842-persoonsgebonden-aftrek-inkomstenbelasting-verrekenen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anita Appel, 04-03-2017 09:55 #13
Ik wil mij graag omscholen naar voedingskundige via een cursus van civas, de cursus duurt 10 maanden. Kom ik in aanmerking voor belasting aftrek?
M.v.g.Appel Reactie infoteur, 06-03-2017
Beste Anita Appel,
Als dit een erkende cursus is onder begeleiding, zijn de studiekosten aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Malika, 02-03-2017 22:53 #12
Beste,
Mijn dochter studeert hbo en geeft geen recht op studiefinanciering alleen lening, wat ze niet heeft gedaan. Over heel 2016 heeft ze niet gewerkt. Bij de belastingaangifte kan ik de studiekosten (2500) aftrekken alleen ze krijgt volgens het programma niks. Kan dit? Reactie infoteur, 04-03-2017
Beste Malika,
Ook de lening is onderdeel van het recht op studiefinanciering. Iemand kan hiervan afzien, maar dat betekent niet dat daarom de studiekosten aftrekbaar worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Khaldoun, 02-03-2017 16:44 #11
Dag, ik ben afkomstig uit Syrie. Ik ben van plan om een opleiding tot rijinstructeur te worden. Hij bedraagt ongeveer 5-6 duizend euro en duurt ruim 8 maanden. Omdat ik 45 ben en van de uitkering leef met mijn gezin, krijg geen studiefinanciering voor deze opleiding. Mijn vraag of de studiekosten en de reiskosten aftrekbaar van de aangifte zijn. Op belastingdienst.nl staat dat de studiekosten van een toekomstig beroep aftrekbaar zijn. wilt u toelichten?
Bedankt, Reactie infoteur, 04-03-2017
Beste Khaldoun,
Als een opleiding of studie is gericht op uw (toekomstig) beroep en er sprake is van een leertraject onder begeleiding of toezicht, kunnen uw studiekosten aftrekbaar zijn. Hiermee wordt bedoeld dat het niet een opleiding moet zijn voor een hobby, maar dat u de opleiding wilt gaan gebruiken om daar straks uw inkomen mee te verdienen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Monika, 28-02-2017 17:53 #10
Dag, ik ben van plan op in september 2017 opleiding (4 jaar lang) bachelor bij NCOI gaan volgen. kosten voor opleiding bedragen ongeveer 15000 euro. deze kosten ga ik zelf betalen (mijn werkgever wil niet bijdragen).
mijn 2 vragen:
- mocht inderdaad in 2018 geen aftrek meer zijn voor schoolkosten - stel voor dat ik bedrag voor hele studie ineens betaal (wat ook mogelijk is. mocht ik gespreid betalen dan moet ik 8% meer betalen dan die 15000 dus in dit geval vind ik betalen ineens veel gunstiger ook). omdat ik die kosten dus in 2017 maak (in geheel) kan ik dan deze afrekenen bij aangifte voor 2017 of moet ik die over 4 jaar verspreiden?
- bij inkomen van 30000 per jaar en studiekosten van 15000, wat kan ik verwachten bij belastingteruggave dus? (geen huis, geen alimentatie, geen zorgkosten etc.) Reactie infoteur, 01-03-2017
Beste Monika,
Wat u in 2017 betaalt aan studiekosten is in 2017 aftrekbaar (minus 250 euro). Als verderop dit jaar (er komen verkiezingen aan) duidelijk wordt dat het afschaffen van de aftrek in 2018 doorgaat, dan kunt u altijd nog later in 2017 een deel van 2018 betalen. De betaling hoeft niet een betaling ineens te zijn, als het maar gebeurt in een jaar dat de aftrek nog bestaat. Het is met soort zaken altijd wel opletten, zo ging het nieuwe stelsel van studiefinanciering ongeveer halverwege het jaar in en niet per 1 januari.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Geartsje, 21-02-2017 16:25 #9
Dag,
Ik ben bezig met een postmaster opleiding naast mijn baan, deze opleiding duurt 2 jaar en kost in totaal meer dan 17.000 euro. Hiervan betaalt mijn werkgever 75%, ik betaal zelf 25%. Dit deel is dus aftrekbaar.
Ik betaal twee jaar lang, maandelijks een bedrag hiervoor. Kan ik de kosten wel in 1 keer aftrekken of moet ik dit verspreiden over de jaren (ook i.v.m. de eventuele regeling in 2018).
Groet, Geartsje Reactie infoteur, 22-02-2017
Dag Geartsje,
U mag in een jaar aftrekken wat u ook daadwerkelijk in dat jaar hebt betaald aan studiekosten. Betaalt u een deel vooruit in een bepaald jaar dan is ook dat deel in dat jaar aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 20-02-2017 05:58 #8
Goedemorgen,

Kan er nog wel gebruik gemaakt van de aftrekpost in de aangifte van 2017? Of is aankomende aangifte 2016 de laatste? Reactie infoteur, 20-02-2017
Beste Willem,
De aftrekpost voor scholingsuitgaven bestaat ook nog in het belastingjaar 2017.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob Koek, 15-02-2017 21:57 #7
Mijn dochter wil haar masterstudie gaan doen in deeltijd naast haar werk, maar kan dat niet alleen bekostigen. Kosten over 2 jaar 20.000,- Heb ik fiscaal aftrekmogelijkheden als ik haar ondersteun? Reactie infoteur, 16-02-2017
Beste Rob Koek,
Voor u zijn er helaas geen fiscale aftrekmogelijkheden. Als uw dochter geen recht heeft op studiefinanciering, kunt u haar wellicht geld lenen. Als zij daarmee haar studie betaalt, is er voor haar een aftrekpost in 2017.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 01-02-2017 15:48 #6
Ik wil graag een aanvullende opleiding gaan doen op mijn beroep. De kosten voor deze 2-jarige master opleiding zijn 8000 euro (excl. boeken). Mijn werkgever wil hem mij dit jaar in ieder geval niet aanbieden, volgend jaar is nog onzeker. Ik twijfel of ik hem zelf moet gaan bekostigen (en dus belastingteruggave kan aanvragen) of moet afwachten wat mijn werkgever wil doen. Wat adviseren jullie en hebben jullie enig idee hoeveel ik kan terugkrijgen? Reactie infoteur, 03-02-2017
Beste Kim,
Of u gaat studeren is een persoonlijke keuze, het kan bovendien kennelijk nog wel even duren voordat uw werkgever bijspringt. Een goede en actuele opleiding is belangrijk en de kosten zijn aftrekbaar. Hoeveel u terugkrijgt, is afhankelijk van de hoogte van uw jaarinkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jong Woo, 30-01-2017 15:14 #5
Beste Zeemeeuw,

Een onderdeel van mijn studie is een verplichte studiereis naar Hong Kong & China. De reis zelf is m.i. niet fiscaal aftrekbaar, maar hoe zit het met mijn visum? Is de visum wel fiscaal aftrekbaar?

grt. Jong Woo Reactie infoteur, 31-01-2017
Beste Jong Woo,
Uw visum is niet fiscaal aftrekbaar als studiekosten (is geen verplicht leermiddel).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patricia, 24-01-2017 14:23 #4
Beste Zeemeeuw,

Ik wil graag dit jaar aan een 4 jarige (omscholings) vakopleiding beginnen, de start is in september. De kosten per jaar zijn 4800,- en ik ontvang geen bijdrage van mijn werkgever.
Het ziet er nu naar uit dat enkel het eerste jaar aftrekbaar is. Is het eventueel ook mogelijk om de totale kosten van 4 jaar op te geven in de belastingaangifte van 2017?

Alvast bedankt voor jullie reactie. Reactie infoteur, 26-01-2017
Beste Patricia,
Wat betreft de aftrekposten 2018 zal ook veel afhangen van het nieuwe kabinet. Vier jaar tegelijk aftrekken gebeurt niet zo vaak, wel de kosten van het huidige jaar die overlopen naar een volgend jaar. Als het om een vakopleiding gaat, is er wellicht ook aftrek als ondernemer mogelijk:

http://financieel.infonu.nl/belasting/178583-zakelijke-aftrekposten-ondernemer-2016-en-2017.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pat, 20-01-2017 14:31 #3
Mijn dochter en ik willen samen een opleiding (scholing/omscholing) gaan doen, zodra mijn dochter 18 is (18 in sept), de opleiding begint in oktober. Omdat wij plannen hebben om samen een bedrijfje te starten, vragen wij ons af of wij, apart van elkaar, onze scholingsuitgaven kunnen aftrekken. Het betreft de opleiding voor schoonheidsspecialiste. Wij hebben geen stageplek, de opleiding is praktijk gericht en theorie voor thuis. Het is een erkende opleiding. Ik werk in loondienst, mijn dochter hoopt dit jaar haar vmbo b diploma te halen. Er is geen studiefinanciering of andere financiering van werkgever. Mvrgr Reactie infoteur, 22-01-2017
Beste Pat,
Als er al een bedrijfje is, kunt u de studiekosten aftrekken als zakelijke kosten. Als het om een particuliere aftrek gaat, hebben jullie elk een persoonlijke aftrek:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Shelby Mallo, 21-12-2016 14:02 #2
Hoe zeker is dat dit kabinetsvoornemen daadwerkelijk wordt doorgezet? Reactie infoteur, 22-12-2016
Beste Shelby Mallo,
De beleidswijziging voor 2018 is onzeker. Het is een voornemen, maar tegen die tijd zal er ook een nieuw kabinet zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Corinne Huizer, 10-12-2016 17:11 #1
Ik ben bezig met een opleiding om me om te scholen. Studiefinanciering is niet aan de orde. Ik kan dus mijn collegegeld aftrekken van de belasting (- 250 drempel). Maar ik moet verplicht deelnemen aan een weekend incl overnachting met meerdere cursisten ter zelfonwikkeling. Dit zit niet bij het collegegeld inbegrepen dus hier krijg ik een aparte rekening van van mijn opleider. Kan ik deze kosten ook als aftrekpost noteren? Reactie infoteur, 12-12-2016
Beste Corinne Huizer,
De kosten van overnachting zijn voor een particulier niet aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 19-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaangifte
Reacties: 123
Schrijf mee!