InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Eigenwoningforfait 2019

Eigenwoningforfait 2019

Eigenwoningforfait 2019 Met de publicatie van de Miljoenennota 2019 (Prinsjesdag 2018) is nu ook het eigenwoningforfait 2019 bekend. Door de hogere WOZ-waarde gaat u mogelijk weer meer belasting op de eigen woning betalen, ook al gaat het percentage van het eigenwoningforfait in 2019 iets omlaag. Deze fiscale bijtelling van de waarde van uw woning op 1 januari 2018 zal vooral voor huizen met een hoge WOZ-waarde zwaar aantikken. Voor deze woningen loopt het eigenwoningforfait verder op. Wat is voor uw huis de hoogte van het eigenwoningforfait 2019 ofwel huurwaardeforfait 2019, wat is uw fiscale bijtelling en belasting? Een eigen woning is in 2019 een dure zaak, zeker nu de Wet Hillen is afgeschaft.

Eigenwoningforfait 2019 en de villabelasting, weer een stijging

Wanneer het woord eigen woning valt, valt ook vaak het woord villabelasting. Dan wordt gedoeld op het eigenwoningforfait. Dit forfait is fiscaal gezien een extra inkomen waarover u tot 52% inkomstenbelasting betaalt. Niet omdat u extra inkomen hebt, maar omdat de politiek uw eigen woning ook als extra inkomen ziet. En de dure huizen zullen steeds meer gaan betalen. In 2019 zal dit percentage dat in 2011 nog 1,1 % was opgelopen zijn tot 2,35%. Meer dan een verdubbeling dus.

Waarom moet een eigenaar eigenwoningforfait betalen?

Het eigenwoningforfait is iets van vroeger. De gedachte was dat uw huis ook extra inkomen betekende omdat u uw huis ook kon verhuren. Toen heette deze belasting huurwaardeforfait, omdat uw huis een zogenaamde huurwaarde had. Nu heet het eigenwoningforfait. En ook al zou men ervan af willen, de politiek doet dat nog niet, omdat de extra belastingheffing geld oplevert voor de staatskas. Daarom moet u betalen.

Hoe hoger de WOZ-waarde, hoe meer u betaalt

De hoogte van het eigenwoningforfait voor uw woning hangt af van de WOZ-waarde van uw woning. Het percentage loopt op van 0,25% tot 2,35% in 2019. De meeste mensen bewonen een koophuis van meer dan 75.000 euro en hebben dus een fiscale bijtelling van 0,65% :

Hoogte eigenwoningforfait 2019, huurwaardeforfait 2019, de bijtelling bij uw inkomen:

WOZ-waarde meer danWOZ-waarde is lager danEigenwoningforfait 2019
- 12.500 Geen bijtelling bij uw inkomen
12.500 25.000 0,25 procent bijtelling
25.000 50.000 0,35 procent bijtelling
50.000 75.000 0,50 procent bijtelling
75.000 1.080.000 0,65 procent bijtelling
1.080.000 - 7.020 plus 2,35 procent bijtelling voor de waarde hoger dan 1.080.000 euro

Hoe werkt deze fiscale bijtelling voor uw eigen huis in 2019?

De werkwijze is als volgt. Als u als eigenaar een woning bewoont van 200.000 euro, bedraagt het eigenwoningforfait 0,65% ofwel 1.300 euro. Dit wordt gezien als extra inkomen en daarom betaalt u hierover inkomstenbelasting. Als u in de belastingschijf zit van 42%, betekent dat u ruim 545 euro aan extra inkomstenbelasting moet betalen ten opzichte van een huurder van een gelijkwaardige woning. Als u een duur huis hebt en een hoog inkomen, dan betaalt u dus nog veel meer. Ook voor ouderen die al lang in hun huis wonen, kan de fiscale bijtelling duur uitpakken. Het forfait kan dan een zware last zijn. De enige manier om aan de lasten van dit forfait te ontkomen, is om de hypotheek op uw huis helemaal af te lossen. In dat geval valt het effect van de bijtelling volgens de wet Hillen weg tegen de aftrekpost geen of geringe eigen woning schuld. Maar alleen dan. In alle andere gevallen kost het hebben van een eigen huis u extra belasting, dit nog los van de onroerende zaakbelasting ozb, andere gemeentelijke lasten en de waterschapslasten.

Afschaffing Wet Hillen in 2019

Tot 2019 hadden de eigenaren van een eigen woning die hun hypotheek hadden afgelost een voordeel, zijn hoefden geen eigenwoningforfait op te geven. De reden daarvoor was dat de overheid het extra aflossen van de hypotheek wilde belonen. Het kabinet Rutte 3 denkt hier anders over en introduceerde de aflosboete. Deze straf houdt in dat ook wie zijn hypotheek heeft afgelost een deel van het eigenwoningforfait moet bijtellen en daarover inkomstenbelasting moet betalen. Om de pijn iets te verzachten wordt de bijtelling gefaseerd ingevoerd, elk jaar 1/30e deel meer. Dus, hebt u de hypotheek afgelost, dan telt u niet het volledige eigenwoningforfait 2019 bij, maar 1/30e deel daarvan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eigenwoningforfait 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2019
Schrijf mee!