InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekrente aftrek bij vooraf en achteraf financieren

Hypotheekrente aftrek bij vooraf en achteraf financieren

Hypotheekrente aftrek bij vooraf en achteraf financieren Een belangrijk onderwerp is en blijft de rente op de lening in verband met de eigen woning. In het dagelijkse nieuws vind je er veel informatie over. Voor iedere huizenbezitter is het belangrijk om te weten of je rente aftrekbaar is en wat je eraan kunt doen om de rente aftrekbaar te krijgen. In dit artikel komt de hypotheekrenteaftrek aan bod in de situatie dat je de lening vooraf en achteraf aangaat.

Eigen Woning aftrek rente hypotheek

Een belangrijk onderwerp is en blijft de rente op de lening in verband met de eigen woning. In het dagelijkse nieuws vind je er veel informatie over. Voor iedere huizenbezitter is het belangrijk om te weten of je rente aftrekbaar is en wat je eraan kunt doen om de rente aftrekbaar te krijgen. In dit artikel komt de hypotheekrenteaftrek aan bod in de situatie dat je de lening vooraf en achteraf aangaat.

Lening vooraf

Een lening moet zijn aangegaan voor het verwerven, onderhouden of verbeteren van de eigen woning. Als je eerst de lening afsluit en op een later moment de lening gebruikt voor je woning, dan kan in beginsel de rente van deze lening in aftrek komen op je belastbaar inkomen.

Zelfs als je het geld van de lening niet direct aanwendt voor het verwerven, onderhouden of verbeteren van je woning, dan nog kan de rente aftrekbaar zijn. Deze situatie doet zich voor als je het bedrag van bijvoorbeeld het onderhoud betaalt van een andere rekening. In dat geval moet je een even groot liquide bedrag op een andere rekening hebben aangewend voor de uitgaven in verband met onderhoud aan je woning.

Als je het bedrag van de lening uitgeeft aan bijvoorbeeld een auto en er is geen gelijk bedrag aan liquide middelen (lees geld) over op je bankrekening, dan heb je pech. In dat geval zegt de wet en de jurisprudentie dat je het geld niet meer met het oogmerk voor je woning hebt geleend. Het causaal verband tussen de lening en de woning is dan verdwenen.

Tijdstip renteaftrek

In beginsel is de rente pas aftrekbaar op moment dat je de uitgaven ook daadwerkelijk hebt gedaan. Om de praktijk wat simpeler te houden, heeft de staatssecretaris goedgekeurd dat gedurende de eerste zes maanden na het aangaan van de lening in ieder geval de rente aftrekbaar is.

Na zes maanden geldt dat de rente pas aftrekbaar is vanaf moment dat je de uitgaven hebt gedaan. De aftrek over de eerste zes maanden is wel definitief.

Natuurlijk geldt wel dat je de lening moet zijn aangegaan met het oogmerk om de lening aan te wenden voor je eigen woning, dus de aanschaf, onderhoud en verbetering van je woning.

Financieren achteraf

Soms komt het voor dat je achteraf een bedrag financiert. Je schiet eerst zelf de kosten van de verbouwing voor en achteraf leen je het bedrag. In dat geval kan de lening achteraf ook kwalificeren als een lening voor de eigen woning. Je moet dan aannemelijk maken dat je al op moment van de uitgaven het voornemen had het bedrag te lenen.

In de laatste voorwaarde zit wel een uitdaging. Op een of andere manier zul je duidelijk moeten zien te maken dat je dit voornemen had. Denk er dus over na hoe je dit voornemen duidelijk maakt.

Tip
Een mogelijkheid is dat je al offertes hebt opgevraagd van leningen, maar dat deze leningen (nog) niet zijn doorgegaan. Daarmee kun je jouw voornemen onderbouwen om de uitgave te financieren.

Tijdstip renteaftrek

Aangezien je de uitgaven al hebt gedaan, is vanaf het moment van sluiten van de lening de rente aftrekbaar. Ook hier geldt natuurlijk wel dat je de lening met het juiste oogmerk moet zijn aangegaan, te weten voor de aanschaf, verbetering of onderhoud van je woning.

Onderbouwen kosten

Als belastingplichtige heb jij de bewijslast dat je bepaalde kosten hebt gemaakt in verband met je woning. Als je een verbouwing doet, moet jij aannemelijk kunnen maken dat je de uitgaven ook daadwerkelijk hebt gedaan. Dit moet je onderbouwen met schriftelijke stukken.

De onderbouwing met schriftelijke stukken kun je lezen als het simpelweg bewaren van de bonnetjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Woning verbouwen in 2019 met hypotheekrenteaftrek?Woning verbouwen in 2019 met hypotheekrenteaftrek?Kunt als u uw woning wilt verbouwen in 2019 nog gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek of moet een verbouwing met eig…
NHG & verbouwingNHG & verbouwingAls u de woning verbouwt of verbeteringen aan de woning aanbrengt, kunt u in aanmerking komen voor financiering met NHG.…
Hypotheek & inbreng spaarged of overwaardeHypotheek & inbreng spaarged of overwaardeAls je een hypotheek afsluit, kun je een deel financieren met eigen vermogen:spaargeld, overaarde of beleggingstegoeden.…
Verbouwingslening aftrekbaar: klushuisVerbouwingslening aftrekbaar: klushuisSlim een verbouwing financieren, willen we allemaal wel, maar hoe gaan we dat aanpakken? Is een verbouwingslening fiscaa…
Tijdelijk twee woningen 2018 en 2019Tijdelijk twee woningen 2018 en 2019U kunt tijdelijk twee woningen in 2018 of 2019 in bezit hebben, omdat het oude huis is nog niet verkocht. Is dat voor de…
Bronnen en referenties
  • Besluit 29 oktober 2009 Nr.CPP2009/2148M

Reageer op het artikel "Hypotheekrente aftrek bij vooraf en achteraf financieren"

Infoteur: Belastingadvies
Laatste update: 04-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!