Wat houdt de kleineondernemersregeling in?

Wat houdt de kleineondernemersregeling in? Als BTW-plichtige ondernemer moet je over je goederen en diensten BTW in rekening brengen. Voor kleine ondernemers is het mogelijk om vrijstelling te krijgen voor de verrekening met de Belastingdienst. Dit wordt geregeld in de kleineondernemersregeling. Uitgaande van het hoogste tarief moet je als ondernemer 21% aan BTW in rekening brengen. Per kwartaal of per maand moet er aangifte worden gedaan bij de Belastingdienst. De BTW over de zakelijke uitgaven mogen verrekenend worden, het resterende bedrag aan BTW moet worden overgemaakt aan de Belastingdienst. Als tegemoetkoming mogen kleine ondernemers het verrekenen van de BTW achterwege laten.

Wanneer wordt je gezien als een kleine ondernemer?

Je valt onder de KOR (kleineondernemersregeling) als je weinig of geen BTW af te dragen hebt. Een maatschap, eenmanszaak, een vennootschap onder firma of een ZZP-er kan aanspraak maken op deze regeling. Na aftrek van voorbelasting blijft er minder dan 1.883 aan af te dragen BTW over. Een aanvullende eis is dat de onderneming is Nederland gevestigd is. Onder voorwaarden is het zelfs mogelijk om ontheffing te krijgen op de plicht om periodiek aangifte te doen voor de BTW.

Hoe groot is de besparing?

Voor ontheffing van de administratieve plicht en om volledige vrijstelling van de verrekening te krijgen, moet het te verrekenen bedrag lager zijn dan 1.345. Voor een gedeeltelijke vrijstelling van de verrekening gaat het dus om een jaarlijks af te dragen bedrag aan BTW tussen 1.345 en 1.883. De vrijstelling wordt berekend aan de hand van de volgende rekensom:

2,5 x ( 1.883 - BTW-bedrag) de uitkomst wordt de korting die je in de BTW-aangifte mag meenemen.

Voorbeeld:

Je moet in totaal 1.500 aan BTW verrekenen met de Belastingdienst. De kleineondernemersregeling is in dit geval van toepassing. Er mag een korting wordt aangehouden van: 2,5 x ( 1.883 - 1.500) = 957,50. In totaal af te dragen: 1.500 - 957,50 = 542,50.

Ontheffing voor de periodieke aangifte

Als je vooraf inschat een beroep te kunnen doen op de KOR, kun je een verzoek bij de Belastingdienst indienen om niet maandelijks of eens per kwartaal aangifte te moeten doen. Als dat wordt toegekend kun je één keer in het jaar aangifte doen. Dit verlaagd de administratieve druk die ondernemers over het algemeen al teveel voelen. Indien je ook onder de 1.345 blijft, kun je ook volledige ontheffing van de administratieve verplichtingen aanvragen. Het is in dat geval wel zaak om de aangifte wel goed op orde te houden, want er kunnen controles uitgevoerd worden.

Soms moeten er extra investeringen verricht worden om binnen de regeling te blijven

Met een goede financiële administratie kun je veel geld besparen. Stel, je komt in een belastingjaar op een af te dragen BTW van 2.000. Het bedrag is te hoog om gebruik te kunnen maken van KOR. Door investeringen die in de nabije toekomst gepland staan naar voren te halen, kun je veel geld besparen. Je doet bijvoorbeeld een extra investering van 2.000, met een BTW-bedrag van 347. Door deze investering moet je nu aan BTW afdragen: 2.000 - 347 = 1.653.

Besparing aan BTW: 2,5 x ( 1.883 - 1.653) = 575.

Op een eenvoudige manier kun je binnen de regeling blijven en profiteren van een korting op de af te dragen BTW.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/kom_ik_in_aanmerking_voor_de_kleineondernemersregeling
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/hoe_bereken_ik_mijn_korting/voorbeeld_vermindering_kleineondernemersregeling

Reageer op het artikel "Wat houdt de kleineondernemersregeling in?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 11-05-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!