InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekrenteaftrek maximaal 30 jaar

Hypotheekrenteaftrek maximaal 30 jaar

Hypotheekrenteaftrek maximaal 30 jaar Maximaal 30 jaar hebt u hypotheekrenteaftrek en daarna niet meer. Maximaal dertig jaar is uw hypotheekrente fiscaal aftrekbaar van uw inkomen. Daarna moet de hypotheek van de bank volgens de belastingdienst zijn afgelost. Zie het rekenvoorbeeld voor de hypotheekrenterenteaftrek zoals die sinds 2003 geldt. Daarom is het belangrijk om ook in 2014 slim te sparen voor de aflossing. Het combineren van een nieuwe aflossingsvrije hypotheek met de opbouw van kapitaal op een geblokkeerde rekening is vanaf 2013 voorbij. Vanaf 2013 en 2014 moet u voor nieuwe hypotheken jaarlijks aflossen.

Hypotheekrenteaftrek is belangrijk

Voor wie een lening voor zijn huis wil aangaan, maar ook bij de aankoop van een huis, speelt de hypotheekrenteaftrek een belangrijke rol. Logisch want de hypotheekrenteaftrek maakt voor veel meer mensen een eigen huis bereikbaar. Dat zou zonder fiscale aftrek niet lukken. Net zo goed als huurders vaak niet zonder huurtoeslag of een huursubsidie kunnen.

Maximale hypotheekrenteaftrek krijgen gedurende 30 jaar

De hypotheekrenteaftrek kan maximaal worden gemaakt door de juiste hypotheek te kiezen. Veel voorkomende voorbeelden van een hypotheek met maximale hypotheekrenteaftrek zijn de hypotheken die tot 2013 gangbaar waren, zoals:

Bij de aflossingsvrije hypotheek wordt niet afgelost waardoor de lening onveranderd blijf. Bij de combinatiehypotheken zoals de spaarhypotheek, wordt niet afgelost maar wel op een aparte rekening vermogen opgebouwd om straks te kunnen aflossen. Dat kan door te sparen of te beleggen. Het grote voordeel van de KEW is dat u na 15 of 20 jaar ook nog een groot fiscaal voordeel meekrijgt van de belastingdienst.

Alles aftrekbaar?

Maar niet voor alle rente geldt de hypotheekrenteaftrek:
  • De betaalde hypotheekrente van een tweede huis is niet fiscaal aftrekbaar, de lening wel in box 3.
  • De rente van een lening die niet is gebruikt ter verbetering of verwerving van het huis is niet fiscaal aftrekbaar in box 1 van de inkomstenbelasting, maar kan in box 3 in mindering worden gebracht op het vermogen.
  • De onderhoudskosten van het huis zijn en de kosten om een huis in te richten zijn niet fiscaal aftrekbaar. Wel aftrekbaar zijn de afsluitprovisie, de taxatiekosten die worden gemaakt ter verwerving van het huis.

Sinds 2013 is hier de voorwaarde dat u maandelijks netjes aflost nog bijgekomen.

Hoeveel fiscale aftrek krijg ik?

U mag de rente op een lening voor de koop of verbetering van een eigen huis van de belastingdienst aftrekken als hypotheekrente. Als u financiert met een andere lening dan een hypotheek mag dat ook, als u maar kunt aantonen dat het geld ook voor het huis gebruik wordt. Dat betekent dat de fiscale aftrek gelijk is aan wat u aan hypotheekrente opvoert.

Is de financiering van de restschuld fiscaal aftrekbaar?

Stel u hebt eerder uw huis met een restschuld verkocht en wilt de restschuld meefinancieren of herfinancieren. Dan is de rente die u daarop betaalt gedurende maximaal 10 jaar fiscaal aftrekbaar.

Hoeveel hypotheekrente moet ik netto betalen?

Hoeveel hypotheekrente u netto gaat betalen en hoeveel aftrek u dus netto van de belastingdienst terug krijgt hangt af van twee factoren:
  • De hoogte van het eigen woning forfait;
  • De belastingschijf waarin u met uw inkomen zit.

Rekenvoorbeeld hypotheekrenteaftrek
Stel u betaalt jaarlijks 15.000 euro aan hypotheekrente, hebt een eigen woning forfait van 2.000 euro en zit in een belastingschijf van 42%. In dat geval hebt u als aftrekpost eigen woning 13.000 euro. U krijgt hiervan 42 procent terug ofwel bijna 5.460 euro. Dat betekent dat de netto hypotheeklast 9.540 euro bedraagt.

Hypotheekrenteaftrek maximaal 30 jaar

Sinds de belastingwijziging uit 2001 is het zo dat dat na 30 jaar de hypotheekrenteaftrek voor een bestaande hypotheek vervalt. Dan is de bruto hypotheekrente meteen ook de netto hypotheekrente. Veel mensen vinden die 30 jaar nog ver weg, maar het kan geen kwaad hierover nu al na te denken. Wellicht hebt u dan voldoende inkomen of juist niet, omdat u met pensioen bent. Daarom is het ook goed om als u voor een aflossingsvrije hypotheek kiest, zodra dat kan geld opzij te zetten om de hypotheek straks volledig of voor een deel af te lossen.

voorbeeld 1 hypotheekrenteaftrek:
Stel ik heb mijn hypotheek afgesloten in 1990. Tot wanneer mag ik de hypotheekrente dan fiscaal aftrekken.

Antwoord: De 30 jaar-periode is in 2001 ingegaan dus u hebt tot 2031.

voorbeeld 2 hypotheekrenteaftrek:
Stel ik heb mijn hypotheek afgesloten in december 2011. Tot wanneer mag ik de hypotheekrente aftrekken van de inkomstenbelasting.

Antwoord: U mag de hypotheekrente van uw hypotheek aftrekken tot en met 2041.

Tussentijds hypotheek aflossen

Bij een aflossingsvrije hypotheek mag u vaak elk jaar boetevrij 10% aflossen. Wie hier voor een deel gebruik van maakt, hoeft straks veel minder af te lossen. Een nadeel is dat de hypotheekrenteaftrek lager zal zijn, maar het grote voordeel is dat u straks niet met een enorme schuld zit opgescheept.

Aflossingsvrije hypotheek afsluiten

De aflossingsvrije hypotheek is voor nogal wat mensen de enige hypotheek die betaalbaar is. Er wordt immers alleen maar rente betaald en niet afgelost. Dat maakte deze hypotheek ook zeer populair. Dat neemt niet weg dat u, zodra dat kan, beter geld opzij kunt zetten. Met ingang van augustus 2011 kunt u niet langer de woning helemaal financieren met een aflossingsvrije hypotheek, maar wel nog 50%. Dat mag u in 2013 en 2014 ook doen, maar dan zonder hypotheekrenteaftrek.

Slot

De maximale hypotheekrenteaftrek hebt u bij een aflossingsvrije hypotheek en een kapitaalverzekering eigen huis, KEW, maar die is slechts mogelijk voor hypotheken tot 2013. Zorg dat u na een paar jaar een reserve opbouwt, zodat u tijdens de looptijd beetje bij beetje in uw tempo de schuld kunt verlagen. De hypotheekrenteaftrek is maximaal 30 jaar. Als u na dertig jaar nog een hypotheek hebt, zullen (als de hypotheekrente niet verder daalt) de woonlasten netto hoger zijn.

Lees verder

© 2011 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Hypotheek (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
ING bank: hypotheekrente en hypotheekING bank: hypotheekrente en hypotheekDe ING bank presenteert zich in 2014 als de bank van iedereen: u kunt er terecht voor lenen, sparen en natuurlijk een hy…
Lening, schulden en belasting betalenLening, schulden en belasting betalenEen lening, een hypotheek of andere schulden kunnen ook een grote fiscale aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelas…
Afschaffen hypotheekrenteaftrek, hoeveel stijgen de kosten?Afschaffen hypotheekrenteaftrek, hoeveel stijgen de kosten?Een huis kopen wordt mede aantrekkelijk gemaakt door de gunstige fiscale regeling van de hypotheekrenteaftrek. De regeli…
Hypotheek, lagere maandlasten en renteaftrekHypotheek, lagere maandlasten en renteaftrekEen hypotheek met lagere maandlasten is aantrekkelijk. Het is de hypotheekrente die hoogte van maandlasten bepaalt. Bij…

Reageer op het artikel "Hypotheekrenteaftrek maximaal 30 jaar"

Reacties

Rick, 04-01-2014 09:25 #10
Ik ga samen met mijn partner een huis kopen. Mijn partner heeft met haar vorig huis 5 jaar hypotheekrenteaftrek genoten. Ik heb zelf met een ander huis reeds 10 jaar hypotheekrenteaftrek genoten. Wij willen de hypotheekvorm aflossingsvrij van mij partner mee nemen en hiernaast nog een nieuwe annuiteitenhypotheek afsluiten.
Hoe lang mogen wij nog gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek? Reactie infoteur, 04-01-2014
Beste Rick,
Voor het aflossingsvrije deel is er nog 25 jaar hypotheekrenteaftrek. Als u uw huis verkoopt, vervangt het annuïtaire deel deels u oude hypotheek en heeft nog 20 jaar aftrek. Als het een nieuwe hypotheek is (op naam van uw partner) dertig jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Heidi, 12-02-2013 21:26 #9
Mijn partner is in 2000 gaan samenwonen in een koophuis met zijn ex-partner. In 2003 is de relatie overgegaan en heeft hij een ander huis gekocht. In 2008 zijn mijn partner en ik gaan samenwonen (in het huis die hij in 2003 heeft gekocht). Het huis en de hypotheek staan nog steeds alleen op zijn naam. Ik heb nog nooit een huis gekocht en aanspraak gemaakt op de hypotheekrenteaftrek. Nu zijn wij vanaf 2011 pas fiscaal partner geworden. Tot wanneer hebben wij recht op de hypotheekrenteaftrek? Moeten wij tellen vanaf 2001 of mogen wij tellen vanaf 2011? Alvast bedankt voor je reactie! Reactie infoteur, 13-02-2013
Beste Heidi,
Uw partner had al een hypotheek in 2000. Voor die hypotheek is er hypotheekrenteaftrek tot 2031 ook als die hypotheek is meegenomen naar het huis in 2003. Het meerdere aan hypotheek in 2003 loopt qua aftrek dan door tot 2033.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik, 31-01-2013 08:56 #8
Mijn vraag is 30 jaar kan je je hypotheekrente daarna niet meer maar als je het nog niet helemaal afgelost is, loop dan je hypotheek gewoon door of moet je voor die tijd je huis hebben verkocht om je hypotheek af te betalen?

Met vriendelijke groet,

Erik Reactie infoteur, 31-01-2013
Beste Erik,
De 30 jaar geldt als termijn voor de hypotheekrenteaftrek en is niet per se de termijn van de hypotheek. De hypotheek kan daarna ook gewoon doorlopen, alleen zijn de netto lasten dan hoger.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Michel, 11-08-2012 10:26 #7
In1995 heb ik op mijn naam een spaarhypotheek met een looptijd van 30 jaar afgesloten. Met mijn huidige partner ben ik in 1998 getrouwd maar de hypotheek staat nog steeds volledig op mijn naam. Als wij nu samen of als mijn partner alleen op haar naam een nieuwe hogere hypotheek afsluit voor een ander huis wordt dan over de volledige hypotheek een maximale rente aftrek van 30 jaar gerekend?
Met vriendelijke groet,
Michel Reactie infoteur, 11-08-2012
Beste Michel,
Jullie zijn fiscale partners waardoor er voor beiden binnen de eigenwoningregeling maar één huis als eigen huis met hypotheekrenteaftrek is. Dat betekent ook dat bij een nieuwe hypotheek alleen voor het meerdere een nieuwe termijn van 30 jaar gaat lopen. Let ook op de bijleenregeling:

http://www.financieel.infonu.nl/hypotheek/69975-hypotheek-en-inkomstenbelasting-bijleenregeling.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 14-06-2012 17:06 #6
Wij hebben onze eerste hypotheek eind 2003 afgesloten, bij verkoop van ons huis in aug. 2011 is deze lening afgelost. 3 Maanden later hebben we een nieuw huis gekocht met een hogere hypotheek dan in 2003. Hoelang is deze lening dan nog aftrekbaar? Reactie infoteur, 15-06-2012
Beste Jan,
De hypotheekrente van de nieuwe hypotheek is, voor zover hij niet hoger is dan de aankoopprijs minus de overwaarde van het oude huis (bijleenregeling), fiscaal aftrekbaar. Tot 2033 voor het oude bedrag en tot 2041 voor het meerdere.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert Luirink, 13-06-2012 11:32 #5
Wij hebben onze eerste hypotheek in 1981 afgesloten. In 1995 hebben we een ander huis gekocht, hypotheek dus vernieuwd. Eind jaren 90 hebben we onze hypotheek veranderd in een aflosisngsvrije. In 2009 hebben we onze hypotheek (aflossingsvrij) bij een andere verstrekker genomen. Hoe zit het nu met onze aftrek en de 30 jr max? Reactie infoteur, 13-06-2012
Beste Bert Luirink,
Dat betekent dat de hypotheekrenteaftrek voor deze hypotheek doorloopt tot 2031. Ik veronderstel daarbij dat in 2009 de hypotheek alleen is overgesloten en niet verhoogd. Als er wel een verhoging is geweest, loopt voor dat deel de hypotheekrenteaftrek door tot 2039.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Hommes, 06-05-2012 20:41 #4
Dus, als je in het verleden (1970 - 2005/huis verkocht) al 35 jaar heb mogen profiteren van belastingaftrek van hypotheekrente en momenteel (mei 2012/aankoop nieuw huis) wederom een aflossingsvrije hypotheek wilt nemen dan zou het neerkomen op een aftrek gedurende(als men nog 20 jaar leeft en niet aflost) van totaal 55 jaar? Reactie infoteur, 07-05-2012
Beste H. Hommes,
Als u in mei 2012 een huis koopt met hypotheek, heeft u in dit geval nog 30 jaar hypotheekrenteaftrek voor de nieuwe hypotheek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Menno Hengst, 12-02-2012 22:33 #3
Mijn vraag: In 2008 hebben wij onze woning verkocht. Als wij nu weer een hypotheek voor een woning nemen hebben we dan recht op 30 of op 23 jaar. Maw tellen die 7 jaar voor de andere woning mee? Reactie infoteur, 13-02-2012
Beste Menno Hengst,
Bij een nieuwe hypotheek komt er een tweedeling in de hypotheekrenteaftrek als de nieuwe hypotheek hoger is dan de oude. Het oude bedrag loopt in dit voorbeeld 23 jaar en het meerdere loopt 30 jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris Vrolijk, 16-11-2011 14:13 #2
Dit klopt toch niet: in 1990 afgesloten betekent toch hypotheekrenteaftrek t/m 2020 en niet t/m 2031 want van 1990 t/m 2031 is 41 jar en niet 30 jaar. Of is de hypotheekrenteaftrekt in dit geval gewoon 41 jaar?

voorbeeld 1 hypotheekrenteaftrek:

Antwoord: De 30 jaar-periode is in 2001 ingegaan dus u hebt tot 2031. Reactie infoteur, 16-11-2011
Beste Chris Vrolijk,
De beperking van de aftrek van de hypotheekrente tot maximaal 30 jaar is ingegaan met het nieuwe belastingstelsel in 2001. Dit is dan ook de ingangsdatum voor elke hypotheek die eerder dan in 2001 is afgesloten. Zo wordt 1990 dus 2001. Dit plus 30 is 2031.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

K. Klunder, 26-08-2011 08:07 #1
Wij hebben in 1976 een huis en later in 1997 een flat gekocht en vroeg me al hoe lang krijgen we nog die hypotheekrente aftrek. Ik wist van die 30 jaar. Maar het is nu 2011 en krijgen nog steeds die aftrek. Nu door berichten in de krant en dit artikel is het dus vastgesteld in de wet vanaf 2001 en in 2011 gewijzigd. Ik durf te wedden dat overgrote meerderheid van de mensen dit niet realiseren. En als men dit jaar niet in vele spotjes op tv dit duidelijk maakt dat we rond 2031 weer in een crisis komen. Dus ik zou De Vereniging Eigen Huis dringend oproepen dit zo spoedig mogelijk via de tv-spotjes dagelijks bekend maakt. Reactie infoteur, 26-08-2011
Beste K. Klunder,
Die 30 jaar is pas ingegaan in 2001, maar ook dat kan inderdaad door de wetgever worden veranderd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw.

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek 2014
Reacties: 10
Schrijf mee!