InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Vrij van recht erven of vrij van recht schenken

Vrij van recht erven of vrij van recht schenken

Vrij van recht erven of vrij van recht schenken Over een erfenis, nalatenschap of legaat moet u erfbelasting betalen, maar u kunt ook vrij van recht erven. In dat geval ontvangt u de erfenis netto in plaats van bruto. Maar vrij van recht erven is niet onbeperkt mogelijk, omdat de belastingdienst uiteindelijk wel betaald wil worden. Het is niet belastingvrij want de tarieven van de erfbelasting en successierechten blijven immers gelden. Hoe gaat dit in zijn werk? Volgens dezelfde methodiek kunt u kiezen voor vrij van recht schenken in 2015, 2016 en 2017?

Erfenis en erfbelasting

Over een erfenis moet in de regel belasting worden betaald zodra de nalatenschap groter is dan de vrijstelling die op u van toepassing is. Als u een ver familielid bent en 10.000 euro ontvangt, zult u zien dat van een erfenis normaliter een groot deel naar de fiscus gaat in de vorm van erfbelasting. Ik zal u een rekenvoorbeeld geven.

rekenvoorbeeld erfbelasting achterkleinkind 2016 en 2017

Stel u erft als achterkleinkind 10.000 euro. Dan is hiervan in 2016 2.122 vrijgesteld en het restant van 7.878 belast met 30%. Dat betekent dat van de erfenis van 10.000 euro netto ruim 7.636 euro overblijft, er gaat namelijk 2.364 euro op aan de erfbelasting. Nog altijd de moeite waard, maar toch een stuk minder dan de bruto erfenis. Ter vergelijking een kind ontvangt een erfenis van een ouder van 10.000 euro wel netto, omdat zijn vrijstelling in 2016 20.148 bedraagt. In 2017 bedraagt de vrijstelling voor een kleinkind 2.129 euro jaarlijks en voor een kind 5.320 euro jaarlijks. Bovendien zijn er nog de eenmalige vrijstellingen in 2017, 2016 en 2015.

Vrij van recht erven

Bij vrij van recht erven regelt de erflater uw erfenis zo dat uw erfenis netto is. Dat kan de erflater doen met een testament en is voor u voordelig als de vrijstelling van erfbelasting voor u laag is ten opzichte van de erfenis. In bovengenoemd voorbeeld had deze manier van erven geen effect waar het om het eigen kind gaat, maar wel degelijk effect als het om een kleinkind gaat, een neef, nicht, oom, tante, vriend en zo verder. In dat geval spreken we van een legaat vrij van recht. In dat geval betalen in feite de overige erfgenamen de door u verschuldigde belasting uit de rest van de erfenis. Het is voor de ontvanger van het legaat een fijne manier van erven, maar de andere erfgenamen zullen er minder blij mee zijn. Hoeveel erfbelasting ze moeten betalen kan worden berekend door de erfenis te bruteren.

Bruteren van erfenis of legaat

De belastingdienst wil geen geld mislopen en ziet uw legaat dat vrij van recht is als een netto erfenis na aftrek van belasting. Anders gezegd, eigenlijk is uw erfenis groter geweest, maar daar is de belasting al vanaf. Om te bepalen hoe groot uw erfenis was gaat de belastingdienst de erfenis bruteren.

rekenvoorbeeld erfenis bruteren

Neem weer het voorbeeld van het achterkleinkind van hierboven met een netto erfenis van 10.000 euro. Als het achterkleinkind zelf erfbelasting had moeten betalen over een bedrag van 13.400 euro, had het 10.017 euro overgehouden. Met andere woorden de bruto erfenis bedroeg ongeveer 13.400 euro en hierover moet nu ongeveer 3.383 euro aan erfbelasting worden betaald.

Vrij van recht schenken

Vrij van recht schenken is een vergelijkbare optie. U kunt bij leven iemand vrij van recht een bepaald bedrag schenken. Normaal gesproken betaalt de ontvanger van de schenking boven de vrijstelling schenkbelasting, maar in dit geval betaalt u als schenker de belasting. Omdat de vrijstelling bij een schenking aan een achterkleinkind in 2016 ook 2.122 bedraagt ( 2.129 in 2017), betekent een schenking van 10.000 euro vrij van recht dat u afgerond de fiscus 3.383 euro betaalt en 10.000 euro aan uw achterkleinkind.

Slot vrij van recht schenken of erven

Om netto een bepaald bedrag te kunnen schenken of erven is wat meer rekenwerk nodig, maar het heeft ook wel iets aangenaams. U weet zo precies wat in handen van de ander komt. Bij een nalatenschap is een testament nodig om dit goed te regelen, bij een schenking niet. Zoals aangegeven is het wel iets anders dan belastingvrij schenken of erven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingvrij erven 2016 & 2017Belastingvrij erven 2016 & 2017Belastingvrij erven in 2016 en 2017, minder belasting over een erfenis betalen, kan dat en hoe voorkomt u zelfs successi…
Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel geld erf ik in 2015, 2016 of 2017 netto na belasting als bijvoorbeeld mijn oom, tante, een broer of zus komt te…
Als ouders erven van hun kind(eren)Een overlijden is altijd een emotionele gebeurtenis, vooral als het je kind betreft. Als je kind geen partner heeft en g…
Belastingaangifte 2010, schenk- ­en erfbelastingBelastingaangifte 2010, schenk- ­en erfbelastingPer 2010 is de Successiewet ingevoerd. Deze nieuwe wet vervangt de oude wetgeving ten aanzien van successierecht en sche…
Wat is nog belastingvrij, sparen?Wat is nog belastingvrij, sparen?Belastingvrij sparen in 2015, 2016 en 2017 voor uw eigenwoningschuld, sparen met fiscaal voordeel, belastingvrij geld bi…

Reageer op het artikel "Vrij van recht erven of vrij van recht schenken"

Reactie

L. Hoek, 22-02-2017 21:15 #1
L.S.,
in 2016 is mijn vermogen van mijn huis niet vrijgekomen, dat zal in 2017 wel plaatsvinden.
Maar ik heb mijn kinderen toegezegd de vrije schenking van 5.000,00 in 2017 te schenken naast de schenking weer in / van 2017. Alles keurig op eigen briefpapier en niet via de notaris. Ik hoor in de wandelgangen dat de een die zegt dat kan en van een ander die zegt dat kan niet. Nu is mijn vraag wat is wijsheid. Of is er dan nog een oplossing?
L. Hoek Reactie infoteur, 23-02-2017
Beste L. Hoek,
Dat hangt er van af. Een schenking op papier bij leven mag onderhands (dan moet de schenking worden betaalt terwijl u nog leeft), een schenking die inbaar wordt zodra u bent overleden wordt niet onderhands door de Belastingdienst geaccepteerd:

http://financieel.infonu.nl/geld/77197-schenken-op-papier-voordelen-en-nadelen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Schenkbelasting
Reacties: 1
Schrijf mee!