InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Basispakket zorgverzekering: nieuw in 2018

Basispakket zorgverzekering: nieuw in 2018

Basispakket zorgverzekering: nieuw in 2018 De basisverzekering zorg 2017 en 2018 zijn wettelijk voor iedereen in Nederland verplicht en gelijk, iedereen heeft tenminste recht op het basispakket voor de zorg. Welke geneesmiddelen en behandelingen zijn nieuw in dit pakket in 2018 en welke zijn afgewezen? Niet altijd wordt een behandeling standaard vergoed en daarom is het belangrijk om te weten of u in uw geval beter ook een aanvullende zorgverzekering kunt afsluiten en hoe hoog de zorgpremie van 2018 wordt. Hoe ziet het basispakket van uw uw zorgverzekering eruit? Hoe hoog wordt uw eigen risico?

Wat zit in de basisverzekering 2018?

De basisverzekering is elk jaar verplicht, let op de jaarlijkse veranderingen in het basispakket in 2017 en 2018

Iedereen, ook studenten, is wettelijk verplicht om de basisverzekering af te sluiten en zoals de naam al aangeeft is daarmee een bepaalde basis aan zorg verzekerd en niet alle zorg. Die basiszorg waarvoor u met de basisverzekering en het basispakket bent verzekerd wordt elk jaar weer anders evenals het verplicht eigen risico. De rollator is sinds 2013 uit het pakket van de basisverzekering en voor gehoortoestellen komt een eigen bijdrage van 25 procent. Maar er is meer.

Veranderingen in het basispakket 2017, wat is nieuw?

Enkele veranderingen die in het basispakket 2017 en 2018 zitten, zijn:
  • Rollators en andere eenvoudige loophulpmiddelen verdwijnen uit het basispakket;
  • Een eigen bijdrage van 25% bij aankoop van een gehoortoestel;
  • Een eigen bijdrage van € 7,50 per dag voor het verblijf in een instelling voor medisch specialistische zorg. Dat zijn ziekenhuizen en zelfstandig behandelcentra;
  • Een aanpassing van de eigen bijdrage tweedelijns ggz. De bijdrage is 100 tot 200 euro. Als de behandeling minder dan 100 minuten aan tijd vraagt, is de bijdrage € 100.
  • Bij kinderen onder de 6 jaar is ook de fluoride behandeling vergoed;
  • Een gedeeltelijke compensatie via de zorgtoeslag van het hogere verplicht eigen risico in de zorg.

De kraamzorg blijft in het basispakket 2017 en 2018.

Uitbreiding basisverzekering 2017

Er is ook een uitbreiding door overheveling van zorg. Het basispakket 2017 is uitgebreid met:
  • De zintuiglijk gehandicaptenzorg.
  • De verpleging en verzorging zonder verblijf.
  • Toevoeging van het tweede en derde jaar intramurale op behandeling gerichte geestelijke gezondheidszorg GGZ.
  • Prenatale testen (zie hierna).
  • Een orgaandonor bij leven krijgt voortaan recht op vergoeding van de reiskosten ten laste van zijn eigen zorgverzekering (was ten laste van de verzekering van de ontvanger van het orgaan).

Nieuw toegelaten in het basispakket 2017

Conform het advies van het Zorginstituut zijn nieuw in het basispakket de volgende behandelingen:
  • De onbehandelbare chronische cluster hoofdpijn met een bepaalde vorm van zenuwstimulatie.
  • Patiënten met een bepaalde erfelijke vorm van borstkanker BRCA1. Het gaat om met hoge doses chemotherapie en een bepaalde vorm van stam-celtransplantatie.
  • Maagkanker.
  • Uitzaaiingen in het buik-vlies en/of buikvocht met een combinatie van een bepaalde chirurgische ingreep en een bepaald type chemotherapie HIPEC.
  • Een operatie van het bovenooglid als u door een slap of verlamd bovenooglid nauwelijks ziet.
  • Een borstprothese bij vrouwen en transvrouwen die geen borstgroei hebben.
  • Een medisch noodzakelijke besnijdenis.
  • De fysiotherapie en oefentherapie voor patiënten met etalagebenen voor maximaal 37 behandelingen, inclusief de eerste 20 behandelingen.
  • Een implantaat voor jongeren tot 23 jaar die blijvend snij- en hoektanden missen door een afwijking of die door een ongeval verloren zijn gegaan;
  • De opvang en zorg (eerstelijnsverblijf), wanneer u om medische redenen tijdelijk nog niet thuis kunt wonen.

Er is een voorwaardelijke toelating van extramurale hulpmiddelen binnen het budgettair kader zorg. Vanaf 1 juli 2015 is er een voorwaardelijke toelating voor een periode van vier voor belimumab (Benlysta) en de behandeling met tumor infiltrerende lymfocyten (TIL). Tegelijkertijd is bekend dat niet voorwaardelijk zijn toegelaten:
  • Bronchitol, een medicijn voor de behandeling taaislijmziekte.
  • Contralum Ultra zonnebrandcrème.
  • Sativex, medicijn bij spasticiteit bij MS.
  • Sacrale neurostimulatie SNS voor patiënten met therapieresistente functionele obstipatie.
  • Versatis pleister, wordt gebruikt bij symptomatische verlichting van neuropatische pijn.

Prenatale testen 2017 en 2018

De Niet Invasieve Prenatale Test NIPT is in het basispakket opgenomen onder voorwaarde dat betreffende zwangere vrouwen, met uitzondering van vrouwen met een medische indicatie, een combinatietest hebben ondergaan met een positieve uitslag. De combinatietest is wel voor eigen rekening.

Een verplichte zorgverzekering betekent ook een boete bij niet betalen

Wie geen basisverzekering zorg afsluit, loopt kans op een boete van 130% van de verschuldigde zorgpremie.

Kleinere basisverzekering in de zorg

De volgende behandelingen zitten niet in de basisverzekering:
  • Nog maar vijf consulten bij een eerstelijns psycholoog worden via de basisverzekering vergoed. In 2011 waren dat er nog acht. Bovendien komt er een eigen bijdrage van 275 euro.
  • Pas na 15 behandelingen fysiotherapie vervalt uw eigen bijdrage hiervoor. Bovendien verdwijnt allerlei chronische zorg met fysiotherapie.
  • De meeste langdurige behandelingen fysiotherapie worden niet meer vanuit de basiszorg vergoed.
  • Adviezen voor een passend dieet worden niet meer vergoed.
  • Bij het stoppen met roken worden de kosten voor ondersteunende geneesmiddelen niet meer vergoed.
  • Voor de maagzuurremmers voor chronisch gebruik gaat u een deel zelf betalen.

Fysiotherapie 2018 wordt minder vergoed bij chronische zorg

Allerlei fysiotherapie voor chronische aandoeningen worden in 2018 niet meer vanuit het basispakket vergoed, maar er is ook een uitbreiding van het pakket. Zo wordt de aanspraak op fysiotherapie vanaf 18 jaar uitgebreid voor de indicatie artrose in knie en/of heup.

Eigen bijdrage kraamzorg 2018

In 2018 zal de de eigen bijdrage kraamzorg niet gelden voor de partusassistentie, dat is de ondersteuning van de verloskundige of huisarts door een verpleegkundige of kraamverzorgster bij een thuisbevalling.

Inhoud basisverzekering, welke vergoedingen gelden vanuit de basisverzekering 2018?

Wel vergoed worden nog vanuit de basisverzekering zorg in 2018:
  • Uw bezoek aan de huisarts en medisch specialisten in ziekenhuizen;
  • Een opname in een ziekenhuis;
  • Vervoer per ambulance vervoer;
  • Zittend vervoer;
  • Voor chronische zieken alle fysiotherapie vanaf de 21e behandeling;
  • Kraamzorg en verloskundige hulp;
  • Maximaal drie IVF behandelingen worden vergoed;
  • Maximaal drie uren aan dieetadviezen;
  • Logopedie en ergotherapie;
  • De meeste geneesmiddelen.

De goedkoopste basisverzekering 2018 met laagste zorgpremie

De goedkoopste basisverzekering met de laagste premies vindt u bij bij Anderzorg en low budget basisverzekering Zekur die vaak de goedkoopste zijn.

Zorgverzekering 2018 voor studenten

Het is als student helemaal de moeite waard om te kijken wie de goedkoopste verzekering aanbiedt. Verzekeraars halen graag studenten binnen en zijn bereid aantrekkelijke aanbiedingen te doen.

Overstappen van zorgverzekeraar in 2017

Als u naar een goedkopere zorgverzekering wilt overstappen moet u dat uiterlijk in december van een jaar doen. Meestal zit u dus een jaar aan de basisverzekering van een verzekeringsmaatschappij vast, maar er zijn uitzonderingen:
  • Als u net 18 jaar bent geworden of op uzelf gaat wonen.
  • Als u in het buitenland woont, maar in Nederland belasting gaat betalen.
  • Als u nieuw in Nederland gaat wonen.
  • Als u als militaire ambtenaar uit dienst treedt.
  • Als u van werkgever verandert. Daardoor verandert uw bestaande collectieve zorgverzekering en moet u dus een andere verzekering afsluiten.

Uitbreiding basispakket zorgverzekering in 2018

Vanaf 1 januari 2018 wordt het basispakket uitgebreid. Patiënten met artrose aan de heup- en kniegewrichten krijgen vanaf 1 januari 2018 de eerste twaalf behandelingen met oefentherapie vanuit de basisverzekering vergoed. Oncologiepatiënten die behandeld worden met immuuntherapie krijgen een vergoeding voor het zittend ziekenvervoer van en naar de behandeling. Ook is er een uitbreiding bij de toegelaten medicijnen (onder andere nieuwe medicijnen tegen hepatitis C, behandeling van erfelijke borstkanker, zenuwstimulatie bij ernstige verstopping van de darmen). Verder geldt het basispakket 2017 ook in 2018.

Verplicht eigen risico 2018

Het verplicht eigen risico 2017 bedraagt 385 euro, in 2018 wordt dit 400 euro. De zorgtoeslag 2018 compenseert dit voor de lagere inkomens.

Eigen bijdrage voor een kunstgebit in 2018

In 2018 betaalt u een eigen bijdrage voor een kunstgebit:
  • Voor een kunstgebit voor de onderkaak 10% van de kosten. Voor de bovenkaak 8%. In 2016 was dit nog een eigen bijdrage van € 125.
  • Bij reparatie van een kunstgebit is in 2018 de eigen bijdrage 10%.

Slot basisverzekering 2018

Sluit in 2017 een goedkope basisverzekering voor 2018 af en vul die eventueel aan met de aanvullende zorgverzekering die u nodig hebt. Let erop dat een aanvullende polis ziektekostenverzekering 2018 waarschijnlijk verder zal stijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zorgpremie 2020 en de zorgverzekering in 2020Zorgpremie 2020 en de zorgverzekering in 2020De zorgpremie 2020 gaat waarschijnlijk voor u per jaar met 37 euro omhoog als u niet overstapt. Misschien zit u al bij e…
Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
De ziektekosten in 2020, uw zorgverzekering opzeggen in 2019De ziektekosten in 2020, uw zorgverzekering opzeggen in 2019Een zorgverzekering sluit u voor een jaar af. Als u wilt overstappen naar een andere zorgverzekeraar kan dat uiterlijk 3…
Zorgverzekering studenten 2020Zorgverzekering studenten 2020Studenten willen een goedkope zorgverzekering voor 2020 kunnen afsluiten en hebben het meestal niet breed. Gelukkig is e…
Bronnen en referenties
  • Brief aan Tweede Kamer over Zvw-pakket 2016.

Reageer op het artikel "Basispakket zorgverzekering: nieuw in 2018"

Reactie

Jan, 25-05-2014 16:12 #1
Kijk en dit is nou precies wat ik bedoel… De manier waarop zij hun teksten gebruiken met het woord "verplicht"! "Basis verzekering is verplicht" en "Verplicht eigen risico". Of nog erger: "Een verplichte zorgverzekering betekent ook een boete bij niet betalen. Wie geen basisverzekering zorg afsluit, loopt kans op een je een boete van 130% van de verschuldigde zorgpremie."

Dit is precies de manier die ze gebruiken om mensen in de greep te houden! Het wordt hoog tijd dat de rollen omdraaien en dat wij HUN eens gaan VERPLICHTEN om de zorgpremie LAAG te houden!

Het is te ziek voor woorden. Als je nou voor het gemak een rekensom maakt dat iedere volwassene gemiddeld zo 100,- per maand betaalt… (even de zorg toeslag niet meegerekend).

Dan ik neem voor het gemak even 10.000.000 volwassene maal 100,- per maand, dan kom ik op 1.000.000.000 EUR per maand. Alsof er al niet genoeg geld binnenkomt. Uhmmm… volgens mij klopt er iets niet!

Geloof jij nog in de leugen dat er geen genoeg geld voor de zorg is? Ach kom op. wordt wakker! We worden net zo lang leeg gezogen totdat er steeds meer armoede komt en mensen zieker worden omdat ze het niet meer kunnen betalen om naar een arts te gaan. Is dat wat we willen? Nee, lijkt me niet toch?

Enige methode om de regering eens goed te laten merken dat wij dit niet willen is als heel Nederland met zijn alle tegelijk stopt met het betalen uit protest. Lijkt mij een mooi idee. Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Jan,
Dat kan wel zo zijn, maar heb je enig idee wat een paar dagen ziekenhuis kost als je die zelf moet betalen? Overigens ben ik natuurlijk voor zo laag mogelijke kosten en de zorgtoeslag is voor veel mensen een uitkomst. Is een zorgverzekering voor iedereen niet een mooie zaak (zie de VS en Obama versus Trump)? Het verplicht eigen risico is dat veel minder, want dat kan nog echt pijn doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-09-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgverzekering 2019
Reacties: 1
Schrijf mee!