Basisverzekering 2021: waaruit kiezen?

Basisverzekering 2021: waaruit kiezen? De basisverzekering zorg 2021 is wettelijk voor iedereen in Nederland verplicht en gelijk, iedereen heeft tenminste recht op het basispakket voor de zorg. Uit welke verzekeringen kunt u kiezen en is er een acceptatieplicht in de zorg? Niet altijd wordt een behandeling standaard vergoed en daarom is het belangrijk om te weten of u in uw geval beter ook een aanvullende zorgverzekering kunt afsluiten en hoe hoog de zorgpremie van 2021 wordt. Hoe hoog wordt uw eigen risico?

Wat is de basisverzekering 2021?

Basisverzekering is verplicht

De basisverzekering is elk jaar verplicht. De basisverzekering verandert ook elk jaar, er komen wat behandelingen bij en er gaan er een aantal uit die voor eigen rekening komen. De basisverzekering 2021 is de minimale zorgverzekering waarvoor u kunt kiezen. Als u beter verzekerd wilt zijn, meer behandelingen vergoed wilt krijgen, dan neemt u ook een aanvullende verzekering voor 2021. Let dus op de jaarlijkse veranderingen in het basispakket, let op de zorgpremies voor het basispakket en de aanvullende verzekeringen. De zorgpremies veranderen elk jaar. Voor 2021 wordt een forse stijging verwacht door de extra kosten die in 2020 voor de behandeling van corona zijn gemaakt.

Studenten en de basisverzekering

Ook studenten zijn wettelijk verplicht om de basisverzekering af te sluiten en, zoals de naam al aangeeft, daarmee is ook voor hen een bepaalde basis aan zorg verzekerd en niet alle zorg. Verzekeraars halen graag studenten binnen en zijn bereid aantrekkelijke aanbiedingen te doen. Studenten die nog jong en gezond zijn zullen niet voor de duurste verzekering kiezen, maar waarschijnlijk een budgetverzekering. En dat kan, want uit de volgende vier basisverzekeringen kan gekozen worden:
  • De budgetverzekering (budgetpolis 2021)
  • De naturapolis basisverzekering 2021
  • De restitutiepolis basisverzekering 2021
  • De combinatiepolis 2021

Wat is de budgetpolis 2021?

Verwar de inhoud van de basisverzekering niet met de polis waarvoor u kiest. De basisverzekering is voor iedereen gelijk, maar de polis bepaalt de vrijheid van zorgkeuze. De mate waarin u zelf voor een arts kunt kiezen, naar welk ziekenhuis u kunt gaan en zo verder. De budgetpolis is de uitgeklede versie met een aantal beperkingen van deze vrijheid van zorgkeuze. Er zijn meerdere budgetpolissen in omloop, met verschillende zorgpremies en met verschillende beperkingen en voorwaarden. Wie gezond is, het geen probleem vindt om soms wat verder te moeten reizen en een goedkopere budgetpolis belangrijk vindt, kiest dus voor de budgetverzekering in 2021.

De naturapolis basisverzekering 2021

Elke zorgverzekeraar biedt een naturapolis aan. In de meeste gevallen kunt u dan voor uwe zorg gaan naar de behandelaar met wie de zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten. Bij de meeste zorgverzekeraars zij dat heel veel artsen, ziekenhuizen en andere zorgverleners en is de polis veel minder beperkt dan de budgetpolis. Toch is het verstandig om na te gaan of ook uw arts bijvoorbeeld in het lijstje staat. Gaat u naar een zorgverleners met wie geen contract is afgesloten dan kan de zorgverzekeraar u extra kosten voor een behandeling in rekening brengen en dus minder van de behandeling vergoeden.

De restitutiepolis basisverzekering 2021

Bij de restitutiepolis hebt u een volledige vrije zorgkeuze. Dat geeft u veel vrijheden, maar kan er ook toe leiden dat u soms een betaling moet voorschieten. De zorgverzekeraar betaalt u uiteraard wel zo snel mogelijk terug. Soms moet u een rekening indienen bij de zorgverzekering, soms wordt de behandeling rechtstreeks betaald. De grote vrijheid van zorgkeuze heeft ook een prijs, de zorgpremie is hoger.

De combinatiepolis 2021

De combinatiepolis is een combinatie van de naturapolis en de restitutiepolis. Ook hierbij zijn de voorwaarden dus belangrijk, waarvoor geldt wel de vrije zorgkeuze en waarvoor niet?

Een verplichte zorgverzekering betekent ook een boete bij niet betalen

Wie geen basisverzekering zorg afsluit, loopt kans op een boete van 130% van de verschuldigde zorgpremie. Wie geen basisverzekering afsluit, kan ook geen zorgtoeslag krijgen.

Inhoud basisverzekering, welke vergoedingen gelden vanuit de basisverzekering 2021?

In ieder geval worden vanuit de basisverzekering zorg in 2021 vergoed:
  • Uw bezoek aan de huisarts en medisch specialisten in ziekenhuizen;
  • Een opname in een ziekenhuis;
  • Vervoer per ambulance vervoer;
  • Zittend vervoer;
  • Voor chronische zieken alle fysiotherapie vanaf de 21e behandeling;
  • Kraamzorg en verloskundige hulp;
  • Maximaal drie IVF behandelingen worden vergoed;
  • Maximaal drie uren aan dieetadviezen;
  • Logopedie en ergotherapie;
  • De meeste geneesmiddelen.

De goedkoopste basisverzekering 2021 met laagste zorgpremie

De goedkoopste basisverzekering met de laagste premies vindt u alleen door goed te vergelijken en van te voren vast te stellen welke dekking u zeker wilt hebben. Kiest u voor een budgetpolis, bijvoorbeeld low budget basisverzekering Zekur, of niet?

Overstappen van zorgverzekeraar in 2021

Als u naar een goedkopere zorgverzekering wilt overstappen moet u dat uiterlijk in december van een jaar doen. Meestal zit u dus een jaar aan de basisverzekering van een verzekeringsmaatschappij vast, maar er zijn uitzonderingen:
  • Als u net 18 jaar bent geworden of op uzelf gaat wonen.
  • Als u in het buitenland woont, maar in Nederland belasting gaat betalen.
  • Als u nieuw in Nederland gaat wonen.
  • Als u als militaire ambtenaar uit dienst treedt.
  • Als u van werkgever verandert. Daardoor verandert uw bestaande collectieve zorgverzekering en moet u dus een andere verzekering afsluiten.

Verplicht eigen risico 2021

Het verplicht eigen risico 2021 bedraagt 385 euro. De zorgtoeslag 2021 compenseert hiervan een deel voor de lagere inkomens. De netto zorgpremie (zorgpremie minus zorgtoeslag) is dus niet voor iedereen even hoog.

Een aanvullende verzekering afsluiten

Als de basisverzekering u onvoldoende dekking geeft, kunt u een aanvullende verzekering afsluiten. Vaak wordt deze gekozen als men ook een tandartsverzekering wil, extra fysiotherapie wil of weet dat in 2021 mogelijk een behandeling moet plaats vinden die niet vanuit de basisverzekering is gedekt, Voor de aanvullende verzekering kunt u een vrijwillig eigen risico afsluiten. Het vrijwillig eigen risico verlaagt de zorgpremie voor de aanvullende zorgverzekering. Maar dat betekent uiteraard ook dat als u zorg nodig hebt uit het aanvullende pakket, daarbij een deel van de kosten door uzelf betaald zullen moeten worden. Maximaal is dit vrijwillig eigen risico 550 euro. Hoe hoger het risico, hoe lager de premie.

Slot basisverzekering 2021

Sluit in 2020 een goedkope basisverzekering voor 2021 af en vul die eventueel aan met de aanvullende zorgverzekering die u nodig hebt. Let erop dat ook een aanvullende polis ziektekostenverzekering 2021 waarschijnlijk verder zal stijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ziektekosten in 2021, uw zorgverzekering opzeggen in 2020De ziektekosten in 2021, uw zorgverzekering opzeggen in 2020Een zorgverzekering sluit u voor een jaar af. Als u wilt overstappen naar een andere zorgverzekeraar kan dat uiterlijk 3…
Overstappen zorgverzekering 2021Overstappen zorgverzekering 2021Als de premie zorgverzekering 2021 omlaag gaat of minder hard stijgt door het overstappen naar een andere verzekering, z…
Zorgpremie 2021 omhoogZorgpremie 2021 omhoogDe verwachting is dat de zorgpremie 2021 zal stijgen ten opzichte van 2020. Corona heeft de verzekeraars in 2020 veel ge…
Acceptatie zorgverzekering 2021 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2021 verplicht?Bij de aanmelding voor een zorgverzekering is er in 2021 doet zich de vraag voor of een verzekeraar verplicht is om u aa…

Wat dekt een reisverzekering?Wat dekt een reisverzekering?Wanneer je een reisverzekering afsluiten wilt, is het verstandig te bekijken wat het dekkingsgebied van de reisverzekeri…
Levensverzekering: premie, uitkering & belastingLevensverzekering: premie, uitkering & belastingWat is een levensverzekering? Waarom zou u een levensverzekering afsluiten? Wat is de hoogte van de premie en welke fact…

Reageer op het artikel "Basisverzekering 2021: waaruit kiezen?"

Reactie

Jan, 25-05-2014 16:12 #1
Kijk en dit is nou precies wat ik bedoel… De manier waarop zij hun teksten gebruiken met het woord "verplicht"! "Basis verzekering is verplicht" en "Verplicht eigen risico". Of nog erger: "Een verplichte zorgverzekering betekent ook een boete bij niet betalen. Wie geen basisverzekering zorg afsluit, loopt kans op een je een boete van 130% van de verschuldigde zorgpremie."

Dit is precies de manier die ze gebruiken om mensen in de greep te houden! Het wordt hoog tijd dat de rollen omdraaien en dat wij HUN eens gaan VERPLICHTEN om de zorgpremie LAAG te houden!

Het is te ziek voor woorden. Als je nou voor het gemak een rekensom maakt dat iedere volwassene gemiddeld zo 100,- per maand betaalt… (even de zorg toeslag niet meegerekend).

Dan ik neem voor het gemak even 10.000.000 volwassene maal 100,- per maand, dan kom ik op 1.000.000.000 EUR per maand. Alsof er al niet genoeg geld binnenkomt. Uhmmm… volgens mij klopt er iets niet!

Geloof jij nog in de leugen dat er geen genoeg geld voor de zorg is? Ach kom op. wordt wakker! We worden net zo lang leeg gezogen totdat er steeds meer armoede komt en mensen zieker worden omdat ze het niet meer kunnen betalen om naar een arts te gaan. Is dat wat we willen? Nee, lijkt me niet toch?

Enige methode om de regering eens goed te laten merken dat wij dit niet willen is als heel Nederland met zijn alle tegelijk stopt met het betalen uit protest. Lijkt mij een mooi idee. Reactie infoteur, 28-06-2020
Beste Jan,
Dat kan wel zo zijn, maar heb je enig idee wat een paar dagen ziekenhuis kost als je die zelf moet betalen? Overigens ben ik natuurlijk voor zo laag mogelijke kosten en de zorgtoeslag is voor veel mensen een uitkomst. Is een zorgverzekering voor iedereen niet een mooie zaak (zie de VS en Obama versus Trump)? Het verplicht eigen risico is dat veel minder, want dat kan nog echt pijn doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-06-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgverzekering 2021
Reacties: 1
Schrijf mee!