De ziektekosten in 2021, uw zorgverzekering opzeggen in 2020

De ziektekosten in 2021, uw zorgverzekering opzeggen in 2020 Een zorgverzekering sluit u voor een jaar af. Als u wilt overstappen naar een andere zorgverzekeraar kan dat uiterlijk 31 december 2020. Voor 2021 zit u dan vast aan uw keuze eind 2020, behalve bij FBTO waar u ook nog gedurende 2021 modules aan en uit kunt zetten. De keuze voor een betaalbare zorgpremie is nog niet zo eenvoudig. Sommige zorgverzekeraars verhogen jaarlijks de zorgpremie terwijl andere de zorgpremie ook verlagen. Ook belangrijk is de collectiviteitskorting, deze bedraagt nog maar maximaal 5%. Bekijk en vergelijk als u wilt overstappen de vele premies voor een zorgverzekering, basisverzekering en aanvullende verzekering, goed en stap op tijd over.

Welke zorgverzekering 2021?

De ziektekosten vergelijken, zorgverzekering opzeggen en overstappen

Ieder jaar is het weer spannend om te weten wat de premies voor de ziektekosten zullen gaan doen. Medio november 2020 zijn alle zorgpremies bekend. Voor 2021 heeft het kabinet besloten om het eigen risico gelijk te laten op 385 euro per persoon. Op tijd overstappen van zorgverzekering is geld besparen en aan het einde van het jaar hebt u daarvoor de kans. Een zorgverzekering geldt voor een jaar en wordt anders stilzwijgend verlengd.

Opstapservice zorgverzekering 2021 voor opzeggen zorgverzekering

Vaak is er een opstapservice bij de nieuwe verzekeraar. Als u voor 1 januari gaat overstappen en u aanmeldt bij de nieuwe verzekeraar, zorgt deze dat uw oude verzekering wordt opgezegd. Wacht daarmee niet te lang, want anders loopt u de kans dat te laat wordt opgezegd en u tijdelijk een dubbele premie moet betalen. Opzeggen doet u schriftelijk. Let erop dat u de aanvullende zorgverzekering niet hoeft af te sluiten bij de verzekeringsmaatschappij waar u de basisverzekering hebt.

De zorgpremie en de basisverzekering 2021

Dan de zorgpremie. Het is zeer de moeite waard om verschillende verzekeraars te vergelijken. De tendens is dat de basisverzekering iets lager uitvalt en de aanvullende verzekeringen fors duurder zullen zijn. Tegelijkertijd is het basispakket zorg elk jaar kleiner. Per saldo zult u dus aanmerkelijk duurder uit zijn. Goed vergelijken van verzekeraars, en waar mogelijk collectief verzekeren, loont dus zeker.

Zorgverzekering opzeggen voor overstap naar andere zorgverzekeraar

Wanneer u uw zorgverzekering wilt opzeggen heeft u normaliter een opzegtermijn van twee maanden. Als u dat wilt, moet u uw huidige verzekering voor 1 januari 2020 opzeggen. U hebt dan tot 1 februari 2021 nog de tijd om een nieuwe verzekering aanvragen, die dan per 1 januari ingaat. Het kan overigens geen kwaad, om na te gaan of uw verzekeraar of tussenpersoon op dit punt een afwijkend beleid heeft, want dan wordt het wel erg kort dag om over te stappen.

Zorgpremies ziektekosten 2021

Er zijn interessante verschillen, want niet alle verzekeraars verhogen de zorgpremie. Zorgverzekeraars die in 2020 duur waren, kunnen in 2021 relatief goedkoop zijn en andersom. De concurrentie is groot, u kunt kiezen voor restitutie, combinatie of voor een in naturapolis. Bij de vaak duurdere restitutiepolis hebt u meestal ook een vrije artsenkeuze, bij een budgetpolis niet of nauwelijks.

FBTO

FBTO pakt het iets anders aan dan de concurrente. Bij FBTO kunt u voor een aanvullende verzekering een module aan of uit zetten. Dat betekent dat bij FBTO de aanvulling niet een groot pakket is dat u veel geld kost, maar gericht is op de behandeling die u zoekt. Samen met uw basisverzekering (restitutie of naturapolis) kunt u zich zo relatief goedkoop verzekeren. U kunt zo kiezen voor de modules:
  • Tand.
  • Spieren en gewrichten.
  • Gezichtszorg en orthodontie.
  • Gezinsplanning.
  • Zorg en herstel.
  • Alternatieve geneeswijzen.
  • Conditie en fitheid.
  • Beter in je vel.
  • Tand ongeval.
  • Ongevallen.
  • Zorg in buitenland.

Slim kiezen betekent hier maatwerk en geld besparen. Verwacht u bijvoorbeeld geen kinderen in 2021, dan hebt u niets aan de kraamzorg die in veel aanvullende pakketten zit. Bij FBTO is het simpel. U zet dan de module niet aan. Gaat u in 2021 toch naar het buitenland, dan zet u gedurende 2021 die module alsnog aan (doe dat uiteraard wel op tijd).

Slot

De verschillen in de ziektekostenpremies zijn best wel groot. Stap dus tijdig over naar een andere verzekeraar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De ziektekosten in 2021, uw zorgverzekering opzeggen in 2020"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-06-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verplicht eigen risico 2021
Schrijf mee!