InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Levensverzekering: premie, uitkering & belasting

Levensverzekering: premie, uitkering & belasting

Levensverzekering: premie, uitkering & belasting Wat is een levensverzekering? Waarom zou u een levensverzekering afsluiten? Wat is de hoogte van de premie en welke factoren spelen mee bij het totstandkomen van de premie van de levensverzekering? Moet er belasting worden betaald over de uitkering van de levensverzekering? En hoe kunt u de levensverzekering beëindigen (afkopen)?

Wat is een levensverzekering?

Een levensverzekering is een verzekering die tot uitkering komt op een afgesproken datum, bij het al dan niet in leven zijn van de verzekerde. Een levensverzekering kan zowel uitkeren bij het overlijden als bij het in leven zijn van de verzekerde op een vooraf afgesproken datum. Er zijn ook tussenvormen, die beide mogelijkheden combineren. Een gedeelte van de levensverzekering wordt uitgekeerd bij het in leven zijn; een ander gedeelte als de verzekerde overlijdt. De uitkering vanuit de levensverzekering kan periodiek of eenmalig zijn.

Waarom een levensverzekering?

Waarom zou u een levensverzekering afsluiten? Mogelijke redenen zijn het sparen voor de aflossing van uw hypotheekschuld, het aflossen van schulden als u overlijdt, het sparen voor toekomstige lasten of het bekostigen van uw uitvaart (levensverzekering uitvaart).

Hoogte premie levensverzekering

De premie wordt periodiek, meestal maandelijks, betaald. Overigens is het goedkoper om de verschuldigde premie jaarlijks in plaats van maandelijks te voldoen. De hoogte van de premie varieert en is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de leeftijd van de verzekerde persoon, het meeverzekeren van premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid en de vraag of een levensverzekering aan de hypotheek kan worden gekoppeld. Ook levensstijl speelt een rol bij de hoogte van de levensverzekering. Als u rookt, hebt u een verhoogd risico om te overlijden, dus zal de premie hoger zijn. De hoogte van de premie kan jaarlijks naar boven worden bijgesteld. U wordt ieder jaar ouder en uw risico op overlijden neemt toe. Maar het is ook mogelijk om een levensverzekering met een gelijkblijvende premie af te sluiten.

Uitkering levensverzekering

De uitkering van de levensverzekering kan op verschillende momenten worden uitgekeerd. U kunt een datum afspreken met de verzekeringsmaatschappij om uit te keren als u nog in leven bent, zodat u de uitkering uit de levensverzekering kunt gebruiken als aanvulling op uw pensioen. U kunt er ook voor kiezen om de datum van uitkering af te stemmen op het moment dat uw hypotheek afloopt, zodat u met de uitkering uw hypotheek kunt aflossen. De levensverzekering kan ook na uw dood worden uitgekeerd aan de nabestaanden, om de begrafenis te bekostigen.

Belasting levensverzekering

Vroeger was de levensverzekering vrijgesteld van de vermogensrendementsheffing in box 3. Nu is dit niet standaard het geval. Of u een vrijstelling krijgt voor de vermogensrendementsheffing, hangt af van de voorwaarden die uw verzekeraar hanteert.

Levensverzekeringen vergelijken

Er zijn redelijk veel aanbieders van levensverzekering op de markt. De voorwaarden zijn niet altijd transparant voor een doorsnee consument. Bovendien zijn bepaalde levensverzekeringen woekerpolissen gebleken. Het is belangrijk om te letten op de hoogte van de premie. Al is er een gering verschil in percentages, dit kan om honderden euro's gaan op basis van de gehele looptijd. Let ook op de kleine lettertjes: het afkopen van de levensverzekering, bijvoorbeeld.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een levensverzekering?De ene levensverzekering is niet te vergelijken met de andere. De kosten van een levensverzekering is niet op te geven z…
Verzekeringen levensverzekering en lijfrenteDe levensverzekering is vaak een enigszins morbide verzekering, omdat je rekening gaat houden met je eigen overlijden. M…
Basisvormen van de levensverzekeringEen uitkering uit levensverzekering is afhankelijk van het in leven zijn van de verzekerde. Bij het overlijden of bij he…
Zelfmoord en euthanasie  Keert de levensverzekering uit?Zelfmoord en euthanasie Keert de levensverzekering uit?De uitkering uit een levensverzekering is afhankelijk van het wel of niet in leven zijn van de verzekerde. Voor de uitke…
Met een zwakke gezondheid een levensverzekering aanvragenMet een zwakke gezondheid een levensverzekering aanvragenBij het afsluiten van een levensverzekering met een uitkering bij overlijden, stelt de verzekeraar vragen over de gezond…
Bronnen en referenties
  • Levensverzekering.me
  • Wikipedia
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Levensverzekering: premie, uitkering & belasting"

Reacties

A. Jakobs, 07-11-2015 16:05 #2
Vraag:
Vroegtijdig beeindigen levensverzekering die premie vrij is, welke belasting wordt geheven?
De verzekering aanvang was 1998.
Einde datum is 2023.

vr gr a.jakobs

Gonda, 15-03-2015 19:59 #1
Sinds het overlijden van mijn man tien jaar geleden, ontvang ik maandelijks een uitkering uit zijn levensverzekering. Hij kwam uit de UK en de uitkering is in ponden maar schommelt gemiddeld rond de 600-, per maand. Daarnaast ontvang ik maandelijks een uitkering via zijn voormalige Nederlandse werkgever voor onze dochter van gemiddeld 300,-. Elk jaar geef ik naast inkomen uit werk ook deze uitkeringen op bij de belastingaangifte. Tot en met 2012 moest ik elk jaar ongeveer 400,- bijbetalen. Over 2013 krijg ik ineens een aanslag van 3400,-. Ik heb bezwaar aangetekend maar dat is afgewezen. Is er in de wetgeving iets veranderd in 2013 vraag ik mij af? En is er een slimmere manier om met deze uitkeringen om te gaan? Als ik maandelijks ongeveer de helft van de uitkeringen moet afdragen aan de fiscus, schieten wij er weinig mee op. Mijn verzamelinkomen is ongeveer 25.000,- op jaarbasis, dus de aanvullende uitkeringen kunnen we heel goed gebruiken.
Alvast dank voor uw reactie.
Vriendelijke groet, Gonda

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 15-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 2
Schrijf mee!