Overstappen zorgverzekering 2021

Overstappen zorgverzekering 2021 Als de premie zorgverzekering 2021 omlaag gaat door het overstappen naar een andere verzekering, zult u dan ook overstappen in 2020? Naar schatting stappen jaarlijks ongeveer 1,5 miljoen mensen over naar een andere zorgverzekeraar. Wie niet te veel wil betalen voor zijn zorgverzekering 2021 kan het beste in 2020 op tijd overstappen naar een nieuwe zorgaanbieder. Hoe ziet deze zorgverzekering 2021 eruit? Hoe kunt u overstappen en de bestaande verzekering opzeggen en wat wordt de goedkoopste zorgpremie 2021?

Zorgverzekering 2021

Hoe ziet de zorgverzekering 2021 eruit?

In 2021 bedraagt het verplicht eigen risico 385 euro. De restitutiepolis verdwijnt bij vele verzekeraars, wat betekent dat u alleen nog uw zorg vergoed krijgt via een in natura polis. Dat houdt in dat de zorgverzekeraar afspraken maakt met een behandelaar en direct uw behandeling bij betreffende behandelaar vergoedt. Dit na aftrek van het verplicht eigen risico. U mag wel naar een andere behandelaar, maar dan is dat geheel of gedeeltelijk voor eigen rekening.

Zorgpremie 2021 omhoog

Verder weten we dat een aantal zorgverzekeraars minder winst maken, de ziekenhuizen te hoge rekeningen hebben gestuurd en er in de zorg geld wordt bespaard, waardoor de zorgpremie 2021 omhoog zal gaan. Wat u zelf kunt doen om op de zorgverzekering te besparen is overstappen naar een andere zorgverzekeraar. De verschillen in premies of het zorgpakket kunnen u daarbij over de streep helpen. Gemiddeld gaat het waarschijnlijk om een stijging van ongeveer 10 euro per maand, daar staat tegenover dat de zorgtoeslag ook wat omhoog zal gaan. Hoeveel dat is is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen.

Waarom overstappen naar andere zorgverzekering 2021 in najaar 2020?

In de meeste gevallen sluit u een zorgverzekering af voor een geheel jaar. Stapt u niet over, dan wordt uw zorgverzekering automatisch verlengd. Uitzonderingen hierop zijn de personen die gedurende het jaar 18 worden en voor het eerst een eigen verzekering moeten afsluiten, uitredende militairen die nu een eigen zorgverzekering moeten afsluiten en zij die uit het buitenland komen en daar verzekerd waren. Alle anderen zitten een jaar vast aan hun zorgverzekeraar. Overstappen doet u ook niet zo maar. Goede redenen voor overstappen kunnen zijn:
  • U bent of zeer ontevreden over uw zorgverzekering, zorgverzekeraar, vergoedingen;
  • Na vergelijking blijkt elders de premie voor een vergelijkbare verzekering goedkoper;
  • U wilt een speciale aanvullende verzekering die uw zorgverzekeraar niet aanbiedt;
  • Uw restitutiepolis vervalt en de in natura polis bij uw oude verzekeraar bevalt u niet. Daarom kiest u voor een andere zorgpolis waarmee u wel een vrije zorgkeuze hebt

Wanneer overstappen naar andere zorgverzekering voor 2021, toch een andere zorgverzekeraar?

Om per 1 januari 2021 een andere zorgverzekering af te sluiten moet u uw polis 2020 uiterlijk 31 december 2020 opzeggen. Vervolgens hebt u tot 1 februari 2021 de tijd om een nieuwe zorgverzekering voor 2021 af te sluiten. Die verzekering werkt dan terug naar 1 januari 2021. Vaak is het zo dat de nieuwe verzekeringsmaatschappij een opzegservice heeft waarvan u gebruik kunt maken. Vraag daar altijd naar en zorg dat u bevestigd krijgt dat de oude verzekering is opgezegd want anders loopt u de kans dat u tweemaal verzekerd bent en dus tweemaal zorgpremie moet betalen.

Waarop letten bij overstappen naar andere zorgverzekering?

Aandachtspunten bij het overstappen zijn:
  • AWBZ heet Wet Langdurige Zorg.
  • De psychische hulp voor kinderen wordt niet meer vergoed vanuit de basisverzekering, maar de Jeugdwet.
  • Vergelijk op tijd de mogelijkheden die de verschillende verzekeringsmaatschappijen bieden.
  • De basisverzekering 2021 verandert ten opzichte van de basisverzekering 2020. Bekijk dus of deze verzekering nog voldoet zonder dat u ook een aanvullende verzekering afsluit.
  • Gebruik de overstapservice;
  • Weet zeker dat de nieuwe verzekeringsmaatschappij u zal aanvaarden. De aanvaarding is verplicht voor de basisverzekering 2021, maar niet voor de aanvullende verzekeringen.
  • Bepaal hoe hoog uw vrijwillig eigen risico zal zijn.
  • Bepaal hoeveel vrijwillig eigen risico u wilt.
  • Bepaal hoe vrij u wilt zijn in uw zorgkeuze.
  • Hebt u bepaalde aandoeningen die u zeker verzekerd wilt hebben?

Zorgpremie 2021

De exacte zorgpremies 2021 zijn in het najaar van 2020 bekend gemaakt. Ook de wijzigingen in de basisverzekering 2021 zijn dan definitief bekend. U weet zo precies wat u het beste nog aanvullend kunt verzekeren. De praktijk wijst uit dat de verschillen in maandelijkse premies vooral bij de aanvullende verzekeringen groot kunnen zijn. Besparen doet u dan ook vooral door vroeg te beginnen met de zorgverzekeringen te vergelijken en op tijd uw bestaande verzekering op te zeggen. Wat de goedkoopste zorgpremie 2021 wordt is nu nog niet te zeggen. DSW scoort wellicht weer hoge ogen met zijn zorgpremie. Vele studenten kiezen voor een goedkope budgetpolis.

Conclusie overstappen voor de zorgverzekering 2021, de argumenten

Voordat u gaat overstappen naar een andere verzekeraar voor de zorg, moet u voor uzelf bepalen wat voor u doorslaggevende factoren zijn. Bent u niet tevreden over de lopende zorgverzekering, kies dan voor een zorgverzekering 2021 bij een andere aanbieder. Stap wel op tijd over, want anders zit u weer een jaar vast aan de zorgpolis van uw huidige zorgverzekeraar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
De ziektekosten in 2021, uw zorgverzekering opzeggen in 2020De ziektekosten in 2021, uw zorgverzekering opzeggen in 2020Een zorgverzekering sluit u voor een jaar af. Als u wilt overstappen naar een andere zorgverzekeraar kan dat uiterlijk 3…
Vrijwillig eigen risico 2020 verhogen: bereken uw voordeelVrijwillig eigen risico 2020 verhogen: bereken uw voordeelEen zorgverzekering 2020 afsluiten met een hoger eigen risico en korting, minder betalen voor uw zorgverzekering 2020? O…
Hoogte eigen risico zorgverzekering 2020 en 2021Hoogte eigen risico zorgverzekering 2020 en 2021De hoogte van het verplicht eigen risico voor een zorgverzekering is in 2020 en 2021 gelijk aan 385 euro, terwijl de zor…

Wel of niet een reisverzekering?Wel of niet een reisverzekering?Mensen gaan heel verschillend om met de reisverzekering (en dan met name de zorgmodule) en waar de een altijd zeker wil…
CAK: premie 2020 omhoog (wanbetaler Zorginstituut Nederland)CAK: premie 2020 omhoog (wanbetaler Zorginstituut Nederland)Is de premie zorgverzekering niet op tijd betaald en achterstand in betalen? Dan komt het Zorginstituut Nederland ZIN in…

Reageer op het artikel "Overstappen zorgverzekering 2021"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-02-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Ziektekostenverzekering 2020
Schrijf mee!