InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wat moet er met de verzekeringen gebeuren na overlijden?

Wat moet er met de verzekeringen gebeuren na overlijden?

Na het overlijden moeten er veel zaken geregeld worden. Kort na het overlijden moet eerst de begrafenis of crematie geregeld worden, maar de opvolgende weken of maanden moeten er nog bij veel aanverwante zaken stilgestaan worden. Na een overlijden moeten er veel administratieve handelingen verricht worden. Diverse instanties moeten op de hoogte worden gebracht en ook op financiele vlak zal er veel kunnen gaan veranderen. Kort na het overlijden van een dierbare is het lastig voor de nabestaanden om bezig te zijn met de administratieve rompslomp. Hierdoor zien nabestaanden ook vaak zaken over het hoofd. Het gevolg kan zijn dat de nabestaanden geld mislopen of juist extra kosten moeten maken. Sommige verzekeringen komen tot uitkering, andere moeten juist gewijzigd of opgezegd worden.

Verzekeringen uit laten keren

Het eerste wat u op het gebied van verzekeringen om moet denken is de uitvaartverzekering. Het is niet verstandig om zelf een uitvaartverzorger in te schakelen. Eerst zou u contact moeten opnemen met de uitvaartverzekeraar. Deze verzekering zorgt in sommige gevallen voor een uitvaartverzorger. In het geval u zelf een uitvaartverzorger inschakelt, kunt u voor extra kosten komen te staan, doordat de verzekeraar niet de volledige kosten gaat vergoeden. Andere verzekeraars keren gewoon het verzekerd bedrag uit. U moet vervolgens zelf zorgen voor een uitvaartverzorger. Het is verstandig om u hierin te verdiepen voordat u actie onderneemt.

Een overlijdensrisicoverzekering keert ook uit bij overlijden van de verzekerde. Deze keert uitsluitend een bedrag uit bij het overlijden van de verzekerde voor de einddatum. Indien het overlijden het gevolg is van een ongeval, kan er ook aanspraak worden gemaakt op de ongevallenverzekering. Deze polis keer namelijk een bedrag uit bij blijvende invaliditeit en bij overlijden.

Verzekeringen aanpassen

Het overlijden van een gezinslid zou ook invloed kunnen hebben op de lopende polissen die niet uitkeren na het overlijden. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP), maar eventueel ook ongevallenverzekering en de autoverzekering. De verzekeringsadviseur kan de polissen met u nalopen.

Verzekeringen gekoppeld aan de hypotheek

Indien de overledene eigenaar van een eigen huis was, zal het overlijden ook invloed hebben op de lopende hypotheek en de daaraan gekoppelde verzekeringen. Een overlijdensrisicoverzekering zal normaal gesproken een onderdeel uitmaken van de hypotheek. Een aan de hypotheek verpande overlijdensrisicoverzekering zal tot uitkering komen indien de overledene één van de verzekerden was. De uitkering zal uitbetaald worden aan de bank. Bij niet verpande polissen komt de uitkering ten goede aan de nabestaanden die op de polis worden genoemd.

Overbodig geworden verzekeringen

Bepaalde polissen zullen opgezegd kunnen worden. Dit zal vooral gelden indien de overledene alleenstaand was. In dat geval kunnen namelijk alle lopende verzekeringen beëindigd worden. Voor de inboedelverzekering en de opstalverzekering geldt dat het huis en inboedel eerst van de hand moet zijn gedaan. Hetzelfde geldt ook voor de autoverzekering. Deze moet u pas gaan opzeggen nadat de auto verkocht is. Zolang de auto nog op naam van de overledene staat, lopen de nabestaanden risico voor schade door het voertuig. Op de auto rust daarnaast ook een verzekeringsplicht.

Welke levensverzekeringen komen tot uitkering?

Om een uitkering op een levensverzekering op te kunnen eisen, moet er wel eerst een claim bij de levensverzekeraar terecht komen. Soms is het niet bekend of er polissen lopen waar een uitkering uit volgt na het overlijden. Dit kunt u niet altijd zien aan de premiebetaling, want sommige verzekeringen zijn inmiddels premievrij. Bij het Verbond van Verzekeraars kunt u opvragen welke levensverzekeringen op naam van de overledene liepen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat moet er met de verzekeringen gebeuren na overlijden?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 10-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!