InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Geen uitvaartpolis, ik heb een overlijdensrisicoverzekering

Geen uitvaartpolis, ik heb een overlijdensrisicoverzekering

De uitvaartverzekering en de overlijdensrisicoverzekeringen worden onterecht vaak als een exact gelijke verzekering beschouwd. Beide verzekeringen keren uit bij overlijden van de verzekerde, maar er zijn ook grote verschillen tussen de verzekeringen. Een overlijdensrisicoverzekering wordt vaak afgesloten in combinatie met een hypotheek en de uitvaartverzekering is een verzekering die tot doel heeft om de kosten van de uitvaart te dekken bij overlijden van de verzekerde. Beide verzekering hebben tot doel om een bedrag uit te keren aan de nabestaanden bij overlijden.

Wanneer keert de overlijdensrisicoverzekering uit?

De verzekering komt tot uitkering bij overlijden van de verzekerde voor de einddatum. De verzekering heeft een einddatum. Is de verzekerde nog in leven op deze datum, dan vervalt de verzekering zonder een uitkering verricht te hebben. De maximale einddatum van deze verzekering verschilt per verzekeraar, maar zal gemiddeld rond de 75 jaar liggen.

Wanneer keert de uitvaartverzekering uit?

De uitvaartverzekering komt altijd tot uitkering want de polis kent een levenslange dekking. Vanaf het moment dat de uitvaartverzekering is afgesloten bestaat de dekking en deze loopt door tot overlijden. De verzekering kent eventueel een einddatum van premiebetaling, maar de verzekering zelf heeft geen einddatum.

Verschil tussen uitvaartverzekering en overlijdensrisicoverzekering

Het grootste verschil is de einddatum, waardoor de uitvaartverzekering gegarandeerd tot uitkering komt en de overlijdensrisicoverzekering geeft een kans op een uitkering. Dit is een essentieel verschil waardoor de hoogte van de premie ook sterk verschilt. Een ander groot verschil is het verzekerd bedrag. De hoogte van de uitkering van de uitvaartverzekering is gebaseerd op de kosten die gemakt moeten worden voor de uitvaart. Het verzekerd bedrag zal ongeveer oplopen tot 10.000. De overlijdensrisicoverzekering wordt gebruikt om hoge lasten op te vangen bij overlijden van de verzekerde, zoals de hypotheeklasten.

Welke verzekering moet ik afsluiten?

U zou kunnen stellen dat een uitvaartverzekering niet nodig is als u een overlijdensrisicoverzekering afsluit voor een hoger bedrag zodat ook de uitvaart bekostigd kan worden. Dit klopt inderdaad, maar als de verzekerde niet overlijdt voor het bereiken van de einddatum, zal de overlijdensrisicoverzekering vervallen zonder een uitkering te verrichten. Vervolgens moet er alsnog een kapitaal opgebouwd worden om de uitvaart mee te bekostigen. Met andere woorden, als u het goed wil doen moet u beide verzekeringen afsluiten.

Ik heb geen eigen huis, ik hoef dus geen overlijdensrisicoverzekering!

Bij het afsluiten van een hypotheek, zal de geldverstrekker u verplichten om het overlijdensrisico te verzekeren. De bank wil namelijk voorkomen dat de hypotheeklasten niet meer te dragen zijn door overlijden van één van de huiseigenaren. Huurders zijn vaak onterecht van mening dat zij een dergelijke verzekering niet nodig hebben. De verzekeraar is inderdaad niet verplicht, maar het is wel aan te raden om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. De huurder zit namelijk in een gelijke positie als de huiseigenaar bij overlijden van de partner.

Wie krijgt de uitkering uit de verzekering?

In de polis is de begunstiging opgenomen. De eerste begunstigde zal de volledige uitkering ontvangen. Onterecht wordt vaak gedacht dat na overlijden de uitkering standaard naar de echtgenoot of echtgenote en de kinderen gaat. In de praktijk zal dit vaak wel het geval zijn, maar de verzekeraar zal de uitkering verrichten afhankelijk van de begunstiging in de verzekering. De partner of de kinderen moeten dus wel als begunstigde genoemd worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geen uitvaartpolis, ik heb een overlijdensrisicoverzekering"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 16-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!