InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Levensverzekering, de meest gestelde vragen

Levensverzekering, de meest gestelde vragen

Een levensverzekering is een verzamelnaam van verzekeringen waarbij de premie en de uitkering verband houden met het in leven zijn van de verzekerde. Er kan een uitkering volgen bij het overlijden of bij het in leven zijn per een bepaalde datum. Een levensverzekering is op te delen in een verzekering die uit gaat keren na het overlijden van de verzekerde (overlijdenverzekering) en een verzekering die uit gaat keren bij het in leven zijn van de verzekerde per een bepaald moment (kapitaalverzekering bij leven). Deze verzekeringen worden vaak samengevoegd in één polis, zodat er in ieder geval een uitkering bij het in leven zijn volgt op de einddatum. Bij voortijdig overlijden keert de overlijdensverzekering uit.

Wat gebeurt er met de premie bij niet overlijden vóór de einddatum?

Een nadeel van een overlijdensverzekering is dat de polis niets uitkeert bij het in leven zijn van de verzekerde op de einddatum. U betaalt gedurende de verzekerde periode premie om het risico van overlijden af te dichten. De premie is zo vastgesteld dat er geen spaardeel in de premie zit. Het is ook logisch dat u van de premie niets terugkrijgt. Met de gezamenlijk ingelegde premie van alle overlijdensrisicoverzekeringen kan de verzekeraar namelijk de uitkeringen verrichten aan de nabestaanden van de verzekerden die wel zijn overleden in de verzekerde periode.

Waarom overlijdensverzekering sluiten als ik al een uitvaartverzekering heb?

Een uitvaartverzekering is een verzekering die levenslang loopt tot overlijden. Deze verzekering dekt de kosten van de uitvaart. Een overlijdensverzekering keert ook uit na overlijden, maar kan toch een zinvolle aanvulling zijn op de uitvaartverzekering. Bij het overlijden van één van de beide partners blijft de overgebleven partner vaak met veel financiële zorgen zitten. Er valt namelijk een inkomen weg of er moet iemand ingeschakeld worden om bepaalde werkzaamheden in het gezin over te nemen. Een overlijdensverzekering wordt ook vaak verplicht gesteld door de bank bij het verstrekken van een hypotheek. Een dergelijke verzekering lost het hypotheekbedrag geheel of gedeeltelijk af na overlijden.

Wat kost een levensverzekering?

Er is geen gemiddeld bedrag te noemen wat betreft de hoogte van de premie. Deze is namelijk van veel factoren afhankelijk. Voor een overlijdensverzekering voor iemand van 20 jaar met een verzekerd bedrag van 25.000, zal een veel lagere premie worden gevraagd dan voor dezelfde verzekering voor iemand van 60 jaar. Ook de hoogte van het verzekerde bedrag speelt een grote rol in het bepalen van de premie.

Hoe moet ik de voorwaarden met elkaar vergelijken?

Bij levensverzekeringen spelen de voorwaarden geen grote rol. De voorwaarden verschillen onderling nauwelijks van elkaar. Vooral voor de overlijdensverzekering geldt dat de goedkoopste verzekeraar vaak de beste optie is. De polissen keren uit bij overlijden en de aanvullende condities zijn hierbij bijna niet van belang.

Welke verzekeraar biedt de goedkoopste polis?

Dit zult u moeten ondervinden door verschillende verzekeraars met elkaar te vergelijken. De ene verzekeraar is goedkoper voor jongeren terwijl de andere verzekeraar goedkoper is voor niet-rokers. Het is afhankelijk van het prijsbeleid van de verzekeringsmaatschappij. Via vergelijkingssites kunt u de premies van de verschillende aanbieders met elkaar vergelijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Levensverzekering, de meest gestelde vragen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 24-09-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!