InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verschil tussen overlijdensrisico- en uitvaartverzekering

Verschil tussen overlijdensrisico- en uitvaartverzekering

Veel mensen verwarren een uitvaartverzekering met een overlijdensrisicoverzekering. Er zijn veel overeenkomsten tussen deze verzekeringen, maar er bestaan ook grote verschillen. Deze verzekeringen keren beide uitsluitend uit na overlijden van de verzekerde, maar de ene kan de andere niet vervangen. U kunt niet zeggen dat u geen uitvaartverzekering nodig heeft, omdat u al een overlijdensrisicoverzekering hebt. U weet namelijk niet hoe oud u gaat worden.

Uitvaartverzekering met een uitkering in geld

De uitvaartverzekering is bedoeld om de kosten van de uitvaart te dragen. De looptijd van deze verzekering is levenslang, dus tot overlijden. Bij het afsluiten spreken de verzekeringsnemer en de verzekeraar af gedurende hoeveel jaren premie betaald moet worden. Dit kan oplopen tot een levenslange premiebetaling.

De hoogte van de premie is onder andere afhankelijk van de looptijd van de premiebetaling, de hoogte van de uitkering en de leeftijd van de verzekerde bij het afsluiten van de verzekering. In deze polis wordt als het ware een bedrag opgebouwd, om bij overlijden de uitkering te kunnen verrichten. Bij overlijden van de verzekerde wordt het verzekerde kapitaal uitgekeerd aan de nabestaanden.

Uitvaartverzekering met uitkering in natura

Deze verzekering keert bij overlijden van de verzekerde geen kapitaal uit, maar regelt en bekostigd de uitvaart. Bij het afsluiten van deze polis spreken de verzekeringsnemer en de verzekeraar af hoe de uitvaart eruit moet komen te zien. Op basis van de wensen stelt de verzekeraar een pakket samen waar een premie aan hangt die de verzekeringsnemer moet gaan betalen gedurende een afgesproken periode.

Overlijdensrisicoverzekering

Deze verzekering keert ook uit na overlijden van de verzekerde. In tegenstelling tot de uitvaartverzekering kent deze verzekering een einddatum waarop de verzekering afloopt. Dit is een groot nadeel ten opzichte van de uitvaartverzekering die een levenslange dekking kent. Deze verzekering wordt vaak gesloten naast de hypotheek met een looptijd van bijvoorbeeld 30 jaar. Is de verzekerde niet overleden binnen deze 30 jaar, dan wordt de verzekering beëindigd zonder een uitkering te verrichten.

Bij de meeste verzekeraars kunnen deze verzekeringen maximaal lopen tot de 65e of 70e jaar van de verzekerde. Het voordeel van deze verzekering is dat de premie in verhouding veel lager is in vergelijking met de uitvaartverzekering. Dit is uiteraard ook logisch omdat de overlijdensrisicoverzekering niet zeker tot uitkering komt.

Een overlijdensrisicoverzekering en uitvaartverzekering naast elkaar afsluiten

Uit bovenstaande toelichting blijkt al dat deze verzekeringen elkaar aanvullen. Hoewel de verzekeringen veel op elkaar lijken, worden de polissen voor verschillende doelen afgesloten. De uitvaartverzekering is uitsluitend gericht op de kosten van de uitvaart, terwijl de overlijdensrisicoverzekering meer bedoeld is om de verdere financiele gevolgen van het overlijden op te vangen.

Bij het overlijden van een gezinslid zijn de financiele gevolgen groot, en niet op te vangen met voorzieningen vanuit het sociaal stelsel. Onder voorwaarden kan er recht bestaan op een uitkering uit de ANW, maar veel nabestaanden komen hier niet voor in aanmerking. De nabestaanden die er wel recht op hebben, krijgen ook slechts een uitkering die gebaseerd is op het minimum loon.
Gerelateerde artikelen
Geen uitvaartpolis, ik heb een overlijdensrisicoverzekeringDe uitvaartverzekering en de overlijdensrisicoverzekeringen worden onterecht vaak als een exact gelijke verzekering besc…
Uitvaartverzekering is te duur en dekt te weinigDe uitvaartverzekering keert het verzekerd bedrag uit bij overlijden van de verzekerde. In de praktijk blijkt dat het ve…
Geen uitvaartverzekering, maar een spaarrekeningGeen uitvaartverzekering, maar een spaarrekeningEen uitvaartverzekering keert het verzekerd bedrag uit bij overlijden van de verzekerde. Over het algemeen zijn dit dure…
Uitvaartverzekering, kiezen voor geld of natura?Uitvaartverzekering, kiezen voor geld of natura?Er zijn twee soorten van uitvaartverzekeringen te onderscheiden, namelijk de natura-uitvaartverzekering en de uitvaartve…
Basisvormen van de levensverzekeringEen uitkering uit levensverzekering is afhankelijk van het in leven zijn van de verzekerde. Bij het overlijden of bij he…

Reageer op het artikel "Verschil tussen overlijdensrisico- en uitvaartverzekering"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 13-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!