InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Levenhypotheek: hypotheek met een levensverzekering

Levenhypotheek: hypotheek met een levensverzekering

Levenhypotheek: hypotheek met een levensverzekering De levenhypotheek is een hypotheekvorm die eigenlijk bestaat uit een aflossingsvrije hypotheek gecombineerd met een levensverzekering. De polis van deze verzekering is verpand aan de hypotheek. Dat betekent dat de verzekering aan het eind van de looptijd wordt gebruikt om de hypotheek af te lossen of dat de hypotheek wordt afgelost bij overlijden. Deze hypotheek heeft, net als andere hypotheken, voor- en nadelen. Eigenlijk is de levenhypotheek een aflossingsvrije hypotheek met een levensverzekering. De premie voor deze gemengde verzekering bestaat uit:
  • Premie voor een risicoverzekering; uitkering in geval van overlijden.
  • Bedrag waarmee wordt gespaard om aan het eind van de looptijd af te lossen.

Polis

De polis van de verzekering moet worden verpand aan de geldverstrekker. Daarmee wordt de geldverstrekker de begunstigde en is deze er dus zeker van dat de polis wordt gebruikt om af te lossen.

Twee soorten

Er zijn twee soorten polissen:
  • Polis zonder winstdeling, waarbij je rente over het gespaarde bedrag ontvangt.
  • Polis met winstdeling, waarbij naast de basisrente een deel van de wist ontvangt die de verzekeraar maakt van het investeren van het gespaarde bedrag.

Zonder winstdeling

Bij een polis zonder winstdeling is dus makkelijk te berekenen hoeveel er gespaard moet worden om aan het eind van de looptijd genoeg opgebouwd te hebben.

Met winstdeling

Bij een polis met winstdeling hoef je in principe minder in te leggen om op hetzelfde bedrag uit te komen, maar je loopt wel een risico. De winst van de verzekeraar kan tegenvallen, waardoor er aan het eind van de looptijd toch niet genoeg opgebouwd is.

Voordelen

Voordelen levenhypotheek:
  1. Hypotheekrente aftrek is maximaal gedurende gehele looptijd
  2. Verzekeringsnemer deelt mee in winst verzekeraar (bij polis met winstdeling)
  3. Bruto en netto lasten blijven constant

Nadelen

Nadelen levenhypotheek:
  1. Onzekerheid over uitkering op einddatum
  2. Onzekerheid over hoogte afkoopwaarde bij tussentijdse beëindiging
  3. Slechts onder bepaalde voorwaarden is uitkering belastingvrij

2013

Vanaf 2013 moet je verplicht aflossen op nieuwe hypotheken om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek. Starters kunnen daarom alleen kiezen uit de lineaire en annuïteiten hypotheek.

Mensen die al in het bezit waren van een levenhypotheek kunnen deze hypotheekvorm voortzetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Levenhypotheek: hypotheek met een levensverzekering"

Infoteur: Jour
Laatste update: 30-05-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Huis kopen
Schrijf mee!