InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Overlijdensrisicoverzekering noodzakelijk bij een hypotheek?

Overlijdensrisicoverzekering noodzakelijk bij een hypotheek?

Bij het afsluiten van een hypotheek is het gebruikelijk om ook een overlijdensverzekering af te sluiten. In sommige hypotheekvormen is het zelfs verwerkt in het product. Een huis kopen is naast een investering ook een risico. U koopt iets waar u een bedrag voor moet betalen waar u tientallen jaren voor moet sparen. Op het moment dat één van de kostwinners komt te overlijden, moeten de resterende gezinsleden de lasten zien op te brengen. In veel gevallen zal dit niet haalbaar zijn. Als de hypotheeklasten gebaseerd zijn om twee inkomens, is het vaak lastig voor de overgebleven partner om de lasten alleen op te hoesten.

In het geval één van de ouders de dagelijkse zorg op zich neemt voor de opvang van jongere kinderen, moet de overgebleven ouder ook zorgen voor alternatieve opvang. Dit gaat ook weer het nodige kosten. Deze kosten worden vaak onderschat.

Is een overlijdensrisicoverzekering verplicht?

De bank eist vaak een overlijdensrisicoverzekering als extra zekerheid dat de bank zijn geld ook gaat terugkrijgen in het geval één van de schuldenaren komt te overlijden. Bij het wegvallen van één van de contractanten loopt de bank namelijk het risico dat de maandlasten niet meer op te brengen zijn. Een overlijdensrisicoverzekering is niet altijd verplicht voor de volledige hypotheekschuld. Voor het aflossingsvrij deel, hoeft er geen polis gesloten te worden. Er is echter een verschil tussen wat de bank verplicht en wat slim is om te doen.

Wat kost een overlijdensrisicoverzekering?

De premie is afhankelijk van factoren als uw leeftijd, de looptijd, het verzekerd bedrag en de gezondheid van de verzekerde. De premie wordt lager naarmate het overlijdensrisico kleiner is. Statistisch gezien leeft iemand van 20 jaar nog een langere tijd dan iemand van 40 jaar. In de realiteit kan het anders zijn, maar de verzekeraar gaat uit van een kansberekening. De polis gaat uitsluitend uitkeren bij overlijden van de verzekerde voordat de einddatum bereikt is. Bij het in leven zijn op de einddatum, vervalt de verzekering zonder een uitkering te verrichten.

Overlijdensrisicoverzekering bij een andere verzekeraar afsluiten

Vaak loont het de moeite om de premie van de diverse verzekeraars met elkaar te vergelijken. De verschillen kunnen namelijk zeer groot zijn. Via vergelijkingssites als Independer.nl en de Verzekeringssite.nl, kunt u redelijk eenvoudig de diverse verzekeraars met elkaar vergelijken. Bij de meeste hypotheekvormen bent u vrij om zelf een risicoverzekering af te sluiten. De bank kan wel als eis stellen dat de polis verpandt gaat worden aan de hypotheekbank. Bij sommige hypotheekvormen hebt u geen keuze. De overlijdensrisicoverzekering vormt namelijk een onderdeel van de hypotheek. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de spaarhypotheek.

Welke vormen van overlijdensrisicoverzekeringen bestaan er?

De reguliere verzekering sluit u af met een vast verzekerd bedrag dat uitgekeerd gaat worden bij overlijden. Er zijn ook andere vormen van verzekering tegen het risico van overlijden, die beter bij een hypotheek passen. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor de lineair dalende risicoverzekering. Het verzekerd bedrag in deze polis daalt met een vast bedrag per jaar. De daling kan bijvoorbeeld gebaseerd worden op de waardeopbouw in een spaarpolis. U kunt ook kiezen voor een annuitair dalende overlijdensrisicoverzekering. In deze vorm daalt het verzekerd bedrag met een vooraf gekozen percentage per jaar.

Het voordeel van de dalende bedragen is dat de premie lager zal zijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Overlijdensrisicoverzekering noodzakelijk bij een hypotheek?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 04-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!