InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wanneer kan ik mijn verzekering opzeggen?

Wanneer kan ik mijn verzekering opzeggen?

In het verleden was het gebruikelijk om verzekeringen stilzwijgend te verlengen. De verzekeraar is nu verplicht om de verzekerde te informeren over de verlenging met de mogelijkheid om de polis nog op te zeggen. Een contractstermijn van één jaar is nu standaard. De meeste verzekerden staan nauwelijks stil bij de verzekeringen waar ze maandelijks voor betalen. Een verzekering wordt afgesloten en verder niet meer naar om gekeken. Bij een schade gaan de verzekerden pas kijken in hoeverre ze daar voor verzekerd zijn. Het is geen leuke bezigheid om alle lopende verzekeringen na te lopen. Toch is het verstandig om dit eens per jaar te doen. Dit kunt u samen met uw adviseur doen, maar u kunt ook zelf een uurtje reserveren om u in de materie te verdiepen. U moet controleren of de verzekeringen nog passen bij uw huidige situatie. Ook zou u stil moeten staan bij de financiële gevolgen van het overlijden van een gezinslid.

Hoe moet ik een verzekering opzeggen?

U moet de verzekeraar schriftelijk op de hoogte stellen van de opzegging. In het geval u overstapt naar een andere verzekeraar, kunt u deze ook verzoeken om de verzekering bij de oude maatschappij op te zeggen. U legt de verantwoordelijkheid bij de nieuwe verzekeraar neer, en u kunt u de nieuwe verzekeraar aanspreken in het geval de verzekering niet daadwerkelijk is beëindigd. In het verleden kenden verzekeringen vaak een opzegtermijn van twee of zelfs drie maanden. Ze hanteren nu een periode van één maand. Sommige verzekeringen hoeft u niet te beëindigen, omdat daar een duidelijke einddatum is afgesproken (bijvoorbeeld tijdelijke reisverzekering). Bijvoorbeeld overlijdensrisicoverzekeringen kunnen u op een willekeurige datum beëindigen. Dit geldt overigens niet in het geval de polis gekoppeld is aan een hypotheek.

Wat is de looptijd van mijn verzekering (contract)?

De verzekeraars hebben als leden van de Bond van Verzekeraars afgesproken dat er vanaf 1 januari 2010 contractstermijnen worden aangehouden van één jaar. Het is toegestaan om een langere contractsperiode af te spreken, maar dit moet expliciet besproken worden met de verzekerde. Door middel van een dubbele handtekening geeft de verzekerde aan dat hij akkoord gaat met de verzekering en daarnaast ook met een langere periode dat het contract loopt.

Waar moet ik op letten bij het opzeggen van de polis?

U doet er verstandig aan om eerst een vervangende verzekering te sluiten voordat u de oude verzekering opzegt. U kunt met de nieuwe verzekeraar een ingangsdatum in de toekomst afspreken. Daarna gaat u pas de verzekering bij de oude verzekeringsmaatschappij opzeggen. Op deze manier voorkomt u dat u tijdelijk onverzekerd bent en dat de nieuwe verzekeraar u om de een of andere reden niet accepteert voor de verzekering.

Besparen door over te stappen naar een andere verzekeraar

Een keer kritisch naar uw lopende verzekeringen kijken, kan de moeite lonen. In de loop der jaren is het goed denkbaar dat u het risico veel goedkoper kunt verzekeren bij een andere verzekeraar. Indien u tevreden bent met uw huidige verzekeraar, is het niet verstandig om over te stappen voor een paar euro’s per jaar. De verschillen kunnen echter dermate groot zijn dat u enkele tientjes per jaar kunt besparen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wanneer kan ik mijn verzekering opzeggen?"

Reactie

Marleen, 25-10-2011 14:55 #1
Ik heb een persoonlijk pensioenplan bij de RVS lopen. Kan ik dat ook opzeggen/premievrijmaken? Wat zijn de gevolgen hiervan?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 10-03-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!