InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Financiele tips bij overlijden

Financiele tips bij overlijden

Na het overlijden moeten de nabestaanden goed handelen om latere financiële problemen voor te zijn. De financiële afhandeling blijft niet bij de uitvaartpolis alleen Nabestaanden hebben vaak een zware taak om veel zaken in een korte tijd te regelen. Zij hebben groot verdriet, maar ze moeten binnen een paar dagen toch veel regelen. In eerste instantie moeten zij er voor zorgen dat de uitvaart goed geregeld gaat worden. Daarna zijn er nog zaken die geregeld moeten worden om financiële nasleep te voorkomen.

De uitvaart

De meeste Nederlanders hebben een uitvaartpolis of zitten bij een uitvaartvereniging. Op deze polissen moet ook vermeld staan met wie er contact opgenomen moet worden na overlijden. Het is belangrijk om dit na te kijken, voordat er een uitvaartverzorger gebeld gaat worden. In sommige gevallen wordt er namelijk niet uitgekeerd indien de uitvaartverzorging heeft plaatsgevonden door een derde, in plaats van de contractueel vastgelegde verzorger. De meeste uitvaartverzorgers zullen de nabestaanden hierop wijzen, maar daar kunt u niet op vertrouwen.

Bankzaken

Zodra banken op de hoogte zijn van het overlijden van een rekeninghouder zouden zij de rekening kunnen blokkeren. Dit doen zij over het algemeen niet bij “en/of” rekeningen, maar ook deze kunnen geblokkeerd worden. De rekeningen worden pas weer vrijgegeven na het overleggen van een door de notaris afgegeven verklaring van erfrecht. Door verschillende omstandigheden kan het enige tijd in beslag nemen voordat deze wordt afgegeven. Na het overlijden kan het verstandig zijn om over contant geld te beschikken, zodat de overgebleven partner over het geld kan beschikken. Vaak kan de partner kort voor het overlijden (indien het overlijden niet plotseling is) de en/of rekening nog omzetten naar een rekening op naam van de partner die overblijft. De overlijdende partner moet hiervoor nog wel met vol bewustzijn tekenen.

Overlijdensrisicoverzekeringen

De uitvaartverzekering wordt vaak wel aan gedacht, maar er zijn meer verzekeringen waar het overlijden invloed op heeft. Naast een uitvaartverzekering hebben mensen vaak ook nog een overlijdensrisicoverzekering. Deze polis keert uit na het overlijden van de verzekerde. Dit kunnen polissen zijn die in een ver verleden zijn afgesloten, maar waarvoor nog steeds premie wordt betaald. Ook indien er geen premie meer wordt betaald kan de verzekering nog wel geldig zijn, bijvoorbeeld in verband met een premievrijstelling. Het gaat hierbij soms om polissen die gesloten zijn bij een maatschappij die niet meer bestaat. Deze polissen zijn dan overgenomen door een andere verzekeraar.

Schadeverzekeringen

Ook de schadeverzekeringen moeten allemaal worden bekeken en eventueel gewijzigd. Het gaat hier bijvoorbeeld om een aansprakelijkheidsverzekering. Bij overlijden van één van de partners kan de verzekering vaak worden omgezet naar een goedkopere alleenstaande dekking. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de doorlopende reisverzekering.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Financiele tips bij overlijden"

Reactie

Mikki, 01-02-2011 12:18 #1
Ik heb nog een volgende vraag: Hoe kan je uitzoeken of er een levensverzekering/overlijdensrisico-verzekering was voor je ouder als je zelf de polissen niet hebt? (Kwijt of meegenomen door een ander familielid). Moet je dan al de verzekeringsmaatschappijen bellen of is er een andere mogelijkheid?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 19-05-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!