InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?

Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?

Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op? In 2012 stijgen de premies van de zorgverzekering en de aanvullende verzekering weer behoorlijk. Ook gaat het eigen risico omhoog van 170 naar 220 euro. Het loont dus zeker om te kijken bij welke zorgverzekering iemand het beste uit is voor het minste geld. Maar kies je voor een andere zorgverzekering, dan moet je je oude zorgverzekering wel opzeggen. Hoe zeg je je zorgverzekering op?

Zorgverzekering geldt voor een jaar en wordt stilzwijgend verlengd

Als je eenmaal verzekerd bent bij een zorgverzekering dan blijft dit zo en wordt het ieder jaar stilzwijgend verlengd als je zelf geen actie onderneemt. Overigens sturen zorgverzekeringen hun klanten voor het einde van het jaar wel documentatie om aan te geven hoe de premie voor het volgend jaar is opgebouwd voor ongeveer hetzelfde pakket. Maar wie daar verder niets mee doet, zit gewoon weer een jaar vast aan die oude zorgverzekering die mogelijk niet het beste levert of gewoon te duur is. Vergelijken loont namelijk wel, want in de strijd om de klanten zijn er zeker aanbieders die goedkoper zijn dan anderen. Het is wel zaak om de verzekeringen te vergelijken om te kijken of wel alles wordt betaald wat voor jou van belang is. Iemand die veel fysiotherapie nodig heeft, heeft meer aan een wat duurder pakket met daarin die voorziening dan een pakket waarin de eerste behandelingen allemaal zelf betaald moeten worden.

Tot wanneer kun je je oude zorgverzekering opzeggen?

Je oude zorgverzekering kan opgezegd worden tot uiterlijk 31 december van een jaar. Dit is ook het geval als de premie van de verzekering niet wordt verhoogd, maar het is een illusie om te bedenken dat dit het geval is. Ziektekostenverzekeringen zijn de laatste jaren alleen maar duurder geworden en het pakket dat vergoed wordt alleen maar steeds kleiner.

Als je je zorgverzekering opzegt: vanaf wanneer ben je dan niet meer verzekerd?

Iemand die zijn oude zorgverzekering uiterlijk 31 december opzegt, is vanaf 1 januari van het jaar erop niet meer verzekerd via die verzekeraar. Het is verstandig om zo vroeg mogelijk een nieuwe verzekering te zoeken en af te sluiten, maar dat moet in ieder geval voor 1 februari. Wie voor 1 februari een nieuwe verzekering afsluit is nog met terugwerkende kracht verzekerd.

Basisverzekering en aanvullende verzekering

Een zorgverzekeraar mag de aanvullende verzekering niet opzeggen als iemand een zorgverzekering bij een andere zorgverzekeraar afsluit.

Wanneer zijn de premies en nieuwe polisvoorwaarden bekend?

Zorgverzekeraars moeten hun nieuwe premies en polisvoorwaarden voor 19 november 2011 bekendmaken aan hun verzekerden. Hun klanten hebben dan nog 6 weken de tijd (tot 31 december) om te kijken of ze bij hun oude verzekeraar willen blijven of dat ze zich aansluiten bij een andere maatschappij.

Wanneer kun je je zorgverzekering niet opzeggen?

Iemand die een betalingsachterstand heeft bij een ziektekostenverzekeraar kan zijn zorgverzekering niet opzeggen. Dat recht verliest hij in dat geval.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ziektekosten in 2019, uw zorgverzekering opzeggen in 2019De ziektekosten in 2019, uw zorgverzekering opzeggen in 2019Een zorgverzekering sluit u voor een jaar af. Als u wilt overstappen naar een andere zorgverzekeraar kan dat uiterlijk 3…
Geen zorgverzekeringEen zorgverzekering is in Nederland verplicht. Het gaat dan om de basisverzekering. Toch zijn er nog mensen die geen zor…
Bronnen en referenties
  • Sociaal Raadslieden
  • AnderZorg
  • Leeuwrder Courant

Reageer op het artikel "Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 02-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgverzekering 2012
Schrijf mee!